Geld & Recht alle pijlers

Contract ontbinden energieleverancier

23-09-2018 16:56 35 berichten
Goedemiddag,

Meestal lees ik mee op het Viva forum maar nu zit ik met een probleem waar ik zelf niet veel verstand van heb.

Mijn vriend heeft een eigen bedrijfje er wordt regelmatig benaderd door verkopers, ook anderhalve week terug voor gas en licht.
Toevallig waren wij dit al aan het uitzoeken, dus mijn vriend gaf aan dat ik dit allemaal regelde en of zij later kon terugbellen.
Ik heb die avond met hun gebeld, zij zijn een tussenpersoon bij energie leveranciers. Zij gaf aan dat het veel goedkoper kon en vooral als wij dat zakelijk af zouden sluiten! Altijd fijn, dus na een lang gesprek wilde zij dat ik uiteindelijk akkoord ging met het voorstel. Ik gaf aan dat ik dit eerst nog even wilde overleggen met mijn vriend maar zij zei 'nee de prijzen zullen straks weer veranderen en uw vriend vind het allemaal goed'! Ik heb dus uiteindelijk ja gezegd (stom), nadat ik had opgehangen voelde het direct niet goed. Mijn gevoel klopte, ik ben akkoord gegaan met een veel lager verbruik dan wij daadwerkelijk verbruiken en zullen dus veel hoger uitkomen.

Uiteraard hebben wij de volgende dag direct gebeld dat we het wilde ontbinden, maar omdat het een zakelijk abonnement is kan dat niet. Wij hebben aangegeven dat het gesprek ook niet erg prettig was (met hoe erg ze doordramde), zij hebben dit terug geluisterd en het was 'op het randje' maar niks wat het contract kan ontbinden. Wij hebben het bandje ook opgevraagd maar dit mag niet tenzij er een rechtszaak komt.

Nu is het zo dat ik het abonnement heb afgesloten, met mijn naam/geboortedatum/email etc maar op het bedrijf van mijn vriend waar ik niks mee te maken heb. In het telefoongesprek geef ik duidelijk akkoord (met naam etc). Dit heeft mijn vriend ook aangegeven, maar ook hierop zeggen ze dat dit gewoon mag. Lijkt mij vrij onwaarschijnlijk, ik ben niet tekenbevoegd.

Nu is mijn vraag, wat kunnen wij nog doen? Wij hebben het idee dat ze aan de telefoon van alles zeggen dus we willen per brief aangeven dit contract per direct te ontbinden. Gelukkig gaat deze pas per 1 december in (in het andere contract weer 15 oktober ook zo vreemd). Wij zullen denk ik een brief moeten schrijven naar het tussenbedrijf, nieuwe leverancier en misschien nog onze huidige? Hebben jullie ideeën/voorbeelden wat wij in de brief moeten zetten, wellicht dat er ergens op internet een voorbeeld te vinden is? Ik heb al heel wat site's bekeken inmiddels maar kom niks bruikbaars tegen.

Ik hoop dat ik het duidelijk verwoord heb.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik ben echt radeloos.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan die om advies vragen. Of de Consumentenbond. Kassa heeft ook een forum.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me trouwens vreemd dat jij een contract af kunt sluiten op het bedrijf van je vriend. Dan zou ik dat ook kunnen doen, op een willekeurig bedrijf waar ik verder niets mee heb.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De wet op de telemarketing is van toepassing. Je hebt dus 14 dagen bedenktijd na ontvangst van het contract.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen 14 dagen bedenktijd?

https://www.consuwijzer.nl/energie/klan ... contracten

Weet niet of het zakelijk anders is.

Ik heb na een verhuizing ook wel eens een contract opgezegd omdat ze me niet gegarandeerd aan konden sluiten voordat de netbeheerder me op een bepaalde datum kon gaan afsluiten. Was toen geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met mijn huidige leverancier bellen en vragen of zij het terug kunnen draaien.
huisduif schreef:
23-09-2018 17:47
Heb je geen 14 dagen bedenktijd?

https://www.consuwijzer.nl/energie/klan ... contracten

Weet niet of het zakelijk anders is.

Ik heb na een verhuizing ook wel eens een contract opgezegd omdat ze me niet gegarandeerd aan konden sluiten voordat de netbeheerder me op een bepaalde datum kon gaan afsluiten. Was toen geen probleem.
Dit geldt ook voor zakelijke energiecontracten, afgesloten via telemarketing.

TO kan er dus gewoon vanaf zodra het contract binnen komt.
Ik zou een aangetekende brief sturen dat je er vanaf ziet en een mail als je nog binnen de 14 dagen zit. Zou er ook bij vermelden dat het voor het bedrijf van vriend gaat.
Mochten ze dan nog niet mee willen werken heb je in ieder geval bewijs dat je er op tijd vanaf wilde.
Het consumentenrecht geldt niet voor zakelijke contracten.

Een goed argument is dat je niet tekenbevoegd (afsluitbevoegd) bent. Dat zou ik in de brief zetten met het annuleringsverzoek (vriend dus)

Met daarbij uittrekstel KVK met daarin jouw vriend als zaakeigenaar
Je kunt net zo goed een e-mail sturen als een aangetekende brief. Dat laatste is gewoon geld weggooien in mijn ogen.

Ik zou het bedrijf nog even melden bij het ACM.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vriend een formele aangetekende brief laten sturen, waarin hij aangeeft dat hij enig eigenaar en enig werknemer van zijn bedrijf is, en als zodanig ook alleen hij tekenbevoegd is bij zijn bedrijf (hetgeen bij de KvK kan worden gecontroleerd). En dan op grond daarvan de overeenkomst nooit tot stand is gekomen en derhalve ook niet ontbonden kan worden. En dat hij verder wenst uit de database geschrapt te worden en niets meer met hen te maken wil hebben.

Kopie van deze brief naar de huidige energieleverancier sturen, met een begeleidend schrijven dat je hen verzoekt niet mee te werken aan enige overstap, tenzij persoonlijk anders door jullie geïnstrueerd.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en voor jullie info, als de energievoorziening betrekking heeft op jullie woonruimte, dan mag dat überhaupt niet op de zaak worden gezet.
Alle reacties Link kopieren
Hier iets wat ik gevonden heb. Ziet ernaar uit dat je er niet onderuit kan.



Bedenktijd bij een zakelijk energiecontract

Energieleveranciers zijn niet verplicht om een bedenktijd aan te bieden bij een zakelijk energiecontract, maar doen dit in de praktijk vaak wel. De bedenktijd is meestal 14 dagen.

Bedenktijd zakelijke energiecontracten voor MKB en ZZP
Een energieleverancier is vrij in zijn keuze om wel of geen bedenktijd aan te bieden bij een zakelijk energiecontract voor MKB en ZZP. In de praktijk komt het erop neer dat deze energiecontracten vaak wel een bedenktijd hebben. Wilt u hier zeker van zijn, controleer dit dan in de voorwaarden van het energiecontract.

De bedenktijd gaat in vanaf het moment dat u de bevestiging van het zakelijk energiecontract heeft ontvangen van de energieleverancier. Binnen die bedenktijd kunt u kosteloos annuleren. Bel de zakelijke energieleverancier op om te annuleren of stuur ze een e-mail. Annuleert u buiten de bedenktijd dan betaalt u waarschijnlijk een opzegvergoeding.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
23-09-2018 18:39
Hier iets wat ik gevonden heb. Ziet ernaar uit dat je er niet onderuit kan.
Dit is inhoudelijk correct maar voor deze kwestie irrelevant omdat er geen rechtsgeldig contract is gesloten.
Nummer*Zoveel schreef:
23-09-2018 18:24
Ik zou vriend een formele aangetekende brief laten sturen, waarin hij aangeeft dat hij enig eigenaar en enig werknemer van zijn bedrijf is, en als zodanig ook alleen hij tekenbevoegd is bij zijn bedrijf (hetgeen bij de KvK kan worden gecontroleerd). En dan op grond daarvan de overeenkomst nooit tot stand is gekomen en derhalve ook niet ontbonden kan worden. En dat hij verder wenst uit de database geschrapt te worden en niets meer met hen te maken wil hebben.

Kopie van deze brief naar de huidige energieleverancier sturen, met een begeleidend schrijven dat je hen verzoekt niet mee te werken aan enige overstap, tenzij persoonlijk anders door jullie geïnstrueerd.
Alleen heeft de vriend van to zelf telefonisch verklaard dat zijn vriendin dit allemaal regelde. Ik zou dan toch denken dat hij zelf een volmacht heeft verleend/de schijn van een volmacht heeft gewekt en het wel een rechtsgeldig contract is om die reden.

Is dat in dit geval niet zo omdat het om een bedrijf gaat?
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat je bedenktijd hebt bij colportage. Wet Koop op Afstand.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dubbel
anoniem_63e7558e3857c wijzigde dit bericht op 23-09-2018 20:26
Reden: dubbel
98.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
YellowLemonTree schreef:
23-09-2018 19:10
Alleen heeft de vriend van to zelf telefonisch verklaard dat zijn vriendin dit allemaal regelde. Ik zou dan toch denken dat hij zelf een volmacht heeft verleend/de schijn van een volmacht heeft gewekt en het wel een rechtsgeldig contract is om die reden.

Is dat in dit geval niet zo omdat het om een bedrijf gaat?
De vriend heeft gezegd dat zijn vriendin de energie regelde en het gaat om energie in een woonhuis (vermoed ik).

Dan hoeft dus niet te beteken dat vriend daarmee opeens ook toestemming geeft voor het afsluiten van een zakelijke overeenkomst.

Als dit voor een rechter komt, dan gaat dat bedrijf echt nat. (Opdringerig, aandringen op direct tekenen, aandringen op een zakelijke i.p.v. particuliere overeenkomst; allemaal fout!)
Alle reacties Link kopieren
En verder; mocht je naar een ander bedrijf willen dat neemt die het huidige contract over, betaalt vaak de boete. Je hoeft dan verder niets te doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
23-09-2018 19:20
Ik geloof dat je bedenktijd hebt bij colportage. Wet Koop op Afstand.
Zie uitleg in eerdere post, is hier niet van toepassing.
Alle reacties Link kopieren
Is dat bedrijf toevallig Total? Voor zakelijke energie? Want die hebben wij ook en is echt een rot leverancier dus probeer er onderuit te komen.
Nooit ingaan op telefonische aanbiedingen (of aanbiedingen aan de deur). Gewoon nooit. Maar dat is voor de volgende keer.

Voor nu zou ik vriend inderdaad een brief laten sturen dat het zijn bedrijf is en dat jij geen volmacht hebt om namens zijn bedrijf contracten af te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Is er rechtsbijstand?
Wauw, bedankt voor alle reacties!

Het lijkt mij gewoon niet kunnen dat iemand die niet bevoegd is iets kan afsluiten. Kan ik dan ook iets afsluiten bij het bedrijf hier 4 hoog achter? Lijkt mij niet.

Helaas geldt 14 dagen bedenktijd niet voor zakelijk, tenzij zij dit vermelden maar er staat in het contract van niet. Contract is inderdaad voor in een flat, hij heeft alleen een kamer omgebouwd tot kantoorruimte. Ik zie ook overal staan dat ze kleine bedrijven afraden om zakelijke energie te nemen omdat dat nooit voordelig is. Maar voor dit gesprek wist ik niks van zakelijke contracten anders had ik het natuurlijk nooit gedaan.

Ik ga inderdaad een mail opstellen die mijn vriend zal versturen vanuit zijn bedrijf. Ik zal jullie punten erin meenemen bedankt!
De kosten worden zelfs van onze gezamenlijke rekening afgeschreven, er staat op dat hele contract niks van zijn bedrijf behalve bedrijfsnaam en kvk nummer. Maar hier hebben zij in het gesprek niks over gevraagd.

Rechtsbijstand zou inderdaad de volgende stap zijn.

@Whatsinthename nee gaslichtvergelijkers, dat staat onderin hun mail. Maar de mail wordt verstuurd vanuit onsaanbod.direct.
Alle reacties Link kopieren
Als jij niet bevoegd bent, waarom zegt jou vriend dat ze bij jou moeten zijn hiervoor?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven