Geld & Recht alle pijlers

Verdeling samenwoonkosten bij inkomensverschil

23-09-2018 23:27 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
-

Goed idee of niet?

Totaal aantal stemmen: 30

Goed idee (17%)
Slecht idee (77%)
Weet niet (7%)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-09-2018 09:05
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen.
99.82% gewijzigd
Dus feitelijk heb jij niks aan jezelf te besteden iedere maand en je vriend wel plus hij kan een buffer opbouwen.

Ik vind dat weinig liefdevol vandaar mijn “slecht idee” stem, maar als het voor jullie werkt dan is het prima. Zelf had ik voor 35/65 gekozen.
waarom naar rato van uurloon en niet naar rato van inkomsten? waarom ga je ook niet wat meer werken zodat je wat meer kunt sparen?
Alle reacties Link kopieren
Op basis van het uurloon, maar dan neem je dus niet mee dat jij minder uren werkt. En thuis waarschijnlijk meer doet?
Ik zou naar rato van gemiddeld maandsalaris doen.
Ik snap dat bruto uurloon niet helemaal. Waarom niet naar rato op je netto loon?
En dan gewoon een vast bedrag afspreken?

En is het een huurhuis of een koopwoning?
ja nou ja liefdevol, ze willen samenwonen maar haar vriend moet dat dan blijkbaar financieren, want zij kan het niet betalen?
ik zeg niet dat de verdeling perse eerlijk ismaar vind het ook niet perse zo dat hij hun samenwonen dan maar grotendeels moet financieren, is er een reden dat je minder werkt?
Alle reacties Link kopieren
Zolang wij beiden ongehinderd kunnen werken, hanteren we het systeem dat ieder 50% bijdraagt aan de vaste lasten, ongeacht het inkomensverschil. Als een van ons bijvoorbeeld baan kwijt zou raken, arbeidsongeschikt raakt of voor kinderen oid gaat zorgen gaat dat natuurlijk veranderen. Maar dus ja, als een van ons graag 3 dagen wil werken, dan is dat prima, maar gaat de ander daar niet zomaar voor betalen.

Voor sommige grote aankopen wordt wel eens afgeweken omdat je uiteindelijk soms gewoon iets wil hebben en dat anders niet haalbaar is. Bijvoorbeeld een huis. Meestal koopt degene met het hoogste inkomen dit dan, of degene die dit graag wil hebben. En we zitten niet met een kasboekje iedere euro bij te houden. Dus als we een keer uit eten gaan dan betaalt de ene keer de een en de andere keer de ander. Hebben ook een gezamenlijke rekening voor boodschappen, maar in de praktijk betalen we regelmatig uit automatisme boodschappen met de eigen pinpas.

We hebben beiden de wens om niet iets te kopen waar we niet gelijk aan kunnen bijdragen en proberen daar zoveel mogelijk aan te houden. We genieten dus ook meer van misschien een iets goedkopere vakantie die we gelijk betalen dan dat eentje het gevoel heeft om niet evenveel bij te hebben kunnen dragen. Voordeel is dat we beiden een prima salaris hebben. Als je in een situatie zit waarin één iemand maar heel weinig verdient en de ander heel veel, dan kan dat natuurlijk lastiger te realiseren zijn.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 23:43
17.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_367391 wijzigde dit bericht op 24-09-2018 07:16
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
23-09-2018 23:31
Dus feitelijk heb jij niks aan jezelf te besteden iedere maand en je vriend wel plus hij kan een buffer opbouwen.

Ik vind dat weinig liefdevol vandaar mijn “slecht idee” stem, maar als het voor jullie werkt dan is het prima. Zelf had ik voor 35/65 gekozen.
Liefdevol? Hij werkt full time en houdt daardoor meer geld over... Das niet zo raar toch?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
23-09-2018 23:33
En is het een huurhuis of een koopwoning?
Het is een huurwoning
En waarom wil je niet meer dan 4 dagen werken dan? dan heb je toch het feit dat je niet kunt sparen in deze situatie of soms iets niet kunt voornamelijk aan jezelf te danken dan? of hebben jullie een samenwoon budget voor ogen dat uberhaupt jouw salaris te boven gaat? dan is jullie levenstijl misschien niet afgestemd op jouw salaris? En jullie wonen nu nog thuis, heb je uberhaupt al wel een realistisch inzicht in wat jullie straks gaan uitgeven met z'n tweeen of is het een wilde gok dat je straks niks overhoudt..
Alle reacties Link kopieren
Als jullie er beiden tevreden mee zijn, is het een goed idee.

Als een van jullie er niet tevreden mee is, dan is het een slecht idee.

Simpel toch?
Alle reacties Link kopieren
Vreemd om met een bruto uurloon te rekenen, realistischer is om met een netto loon te rekenen dat is wat er binnen komt..

Met deze manier van rekenen en jouw houding niet fulltime te willen werken, zet je je zelf al op een achterstand. En ben je al min of meer afhankelijk van je vriend..

Kan mij dat als fulltime werkende vrouw met kinderen niet voorstellen..

Heb je enig idee wat jullie lasten zullen zijn? En als je minder werkt doe je dan meer in het huishouden?
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_367391 wijzigde dit bericht op 24-09-2018 07:16
0.00% gewijzigd
Stampertje12 schreef:
23-09-2018 23:38
Liefdevol? Hij werkt full time en houdt daardoor meer geld over... Das niet zo raar toch?
Ik ga er vanuit dat TO meer in huis zal gaan doen en als er dadelijk kinderen komen daar op haar vrije dag kinderopvang mee uitspaart.
Met deze verdeling kan ze ook niks zelf ondernemen tenzij ze geld van partner krijgt, dat gaat wringen.

@TO, wonen jullie dan niet te duur als jij al je geld kwijt bent aan de vaste lasten? €1650 bruto is toch zo’n €1400 netto en als dat 45% is vind ik jullie ook erg veel kwijt zijn aan vaste lasten.
Alle reacties Link kopieren
In dat geval snap ik wel dat je vriend niet meer wil betalen. Want die ene dag dat jij leeft, werkt hij om spaargeld te hebben. Een dag niet werken maar wel geld uitgeven heeft natuurlijk een gevolg...
PotjePindakaas schreef:
23-09-2018 23:53
Ik ga er vanuit dat TO meer in huis zal gaan doen en als er dadelijk kinderen komen daar op haar vrije dag kinderopvang mee uitspaart.
Met deze verdeling kan ze ook niks zelf ondernemen tenzij ze geld van partner krijgt, dat gaat wringen.

@TO, wonen jullie dan niet te duur als jij al je geld kwijt bent aan de vaste lasten? €1650 bruto is toch zo’n €1400 netto en als dat 45% is vind ik jullie ook erg veel kwijt zijn aan vaste lasten.
dat zijn wel veel aannames

dat laatste klopt wel denk ik, als jullie de kosten zo verdelen dat je niets overhoudt gaat het wringen en woon/leef je dus gewoon te duur
Alle reacties Link kopieren
Alles op 1 hoop en beide evenveel zakgeld.
Doen wij ook.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Je netto salaris nemen als je beide 40u zou werken. En naar rato de kosten betalen. En dat jij dan een dag minder werkt, prima. Maar dan moet je niet klagen dat je minder kan werken.

Je bent 24, verdient toch al 16 euro bruto en nu al de mening dat leven belangrijker is dan werken? Wecome to the real world.. bouw eerst maar es 10 jaar werkervaring, pensioen en een fatsoenlijke spaarrekening op voordat je achterover gaat leunen.
Alle reacties Link kopieren
Los van de opmerkingen over uurloon en "ja maar dan doe jij meer in huis" is het helemaal niet raar om het eerst wat meer individueel te houden. Wees realistisch, jullie gaan allebei voor het eerst uit huis wonen (ik vind dit erg dom overigens, maar goed in sommige regios is dat lastig). Jullie moeten nog volop leren hoe dat werkt. Hoe lang zijn jullie samen? Jullie moeten wellicht ook nog leren hoe écht samen zijn werkt. Donkere hint: dat gaat lang niet altijd goed of van een leien dakje. Kijk het eens 6 maanden aan met je huidige idee. Als jullie geen onenigheid hebben en de financien lopen goed dan kunnen jullie ook daarna overgaan op een regeling waar jij wat meer kan sparen.

Ik frons mijn wenkbrouwen wel bij het feit dat je geen full time baan aan kan.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
23-09-2018 23:53
Ik ga er vanuit dat TO meer in huis zal gaan doen en als er dadelijk kinderen komen daar op haar vrije dag kinderopvang mee uitspaart.
Met deze verdeling kan ze ook niks zelf ondernemen tenzij ze geld van partner krijgt, dat gaat wringen.

@TO, wonen jullie dan niet te duur als jij al je geld kwijt bent aan de vaste lasten? €1650 bruto is toch zo’n €1400 netto en als dat 45% is vind ik jullie ook erg veel kwijt zijn aan vaste lasten.
Maar nu zijn er toch geen kinderen? Zij wil liever een dag vrij dan een extra dag werken. Dat heeft consequenties.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-09-2018 00:19
Alles op 1 hoop en beide evenveel zakgeld.
Doen wij ook.
Vind jij het dan niet wringen als een iemand er heel bewust voor kiest om een extra vrije dag te hebben en die daardoor minder binnenbrengt? Het gaat hier niet om iemand die niet kan werken of voor kinderen zorgt, maar die gewoon meer vrije tijd heeft.

Stel jouw partner zegt: ik wil eigenlijk liever drie dagen weekend dus ik ga 20% minder verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kies er bewust voor om niet te werken en man werkt 5 dagen. Dus alles op 1 hoop :-D Werkt voor ons heel goed. Hij brengt t binnen, ik geef t uit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Kamp vriend. Ik vind het écht van de zotte dat een jonge kinderloze vrouw ervoor kiest om parttime te werken en om dan te verwachten dat vriend meer vaste lasten betaalt.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-09-2018 01:33
Ik kies er bewust voor om niet te werken en man werkt 5 dagen. Dus alles op 1 hoop :-D Werkt voor ons heel goed. Hij brengt t binnen, ik geef t uit.
Tsja, als je nou voor de kinderen zou zorgen zou ik zeggen: prima, daar kun je voor kiezen.

Als je de hele dag leuke dingen doet en een beetje huishouden, dan zou ik tegen je man zeggen: waar ben je mee bezig...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven