Geld & Recht alle pijlers

Houtrot aan dak door overleden buurman, help!

04-10-2018 16:20 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meiden, help! Ik weet het even niet meer en iedereen zegt wat anders....

Ik heb in 2016 mijn huis gekocht, dat in 2004 totaal is gerenoveerd. Er is een bijkeuken met platdak gebouwd dat tegen de schuur van mijn buurman is aangezet.
(Bakstenen muren).

Mijn buurman was ziek en is half augustus overleden na een lang ziekbed. Het huis heeft al jarenlang achterstallig onderhoud. Zijn schuurmuur (zichtbaar in mijn tuin) is erg vochtig doordat de afwatering duidelijk niet werkt.

Nu heb ik per ongeluk ontdekt dat mijn dak helemaal verrot is onder de afdeklaag, blijkbaar komt dat doordat water vanaf het dak van mijn buurman jarenlang doorgesijpeld heeft.

Hoe nu verder? Buurman had schulden en zijn erfgenamen zijn in een procedure om de erfenis benificiair te aanvaarden. Zij kunnen nu niets betekenen.
Ik kan hem niet meer aansprakelijk stellen en hen dus ook niet.
Ik kan mijn dak niet laten repareren want dat heeft totaal geen zin als zijn dak niet ook wordt aangepakt.
Het huis zal op termijn te koop komen maar daar valt natuurlijk ook niets over te zeggen of van te verwachten.

Wat kan ik nu het beste doen? Juridisch, technisch? Ik raak er lichtelijk paniekerig van merk ik o_o

Bedankt alvast!!
Alle reacties Link kopieren
Heb je je eigen opstalverzekering al gebeld? Zo niet, dan zou ik daar mee beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Zodanig bouwen dat je niet afhankelijk bent van de afwatering van je buurman ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Jemig ik dacht dat de buurman al heel lang dood lag en was gaan lekken of zo.
Alle reacties Link kopieren
Opstalverzekering gebeld: , die zeggen: helaas pindakaas, lekkage wordt wel vergoed maar schade aan daken niet. (Terwijl dat ook lekkage-schade is, maar goed)
Zij verwijzen naar de aansprakelijkheidsverzekering van buurman. Dat wordt lastig na overlijden vrees ik
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me eerder een fout van de aanleg van je bijkeuken. Vocht vanaf zijn dak zou toch door jouw afwatering geregeld moeten worden?
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
04-10-2018 16:29
Zodanig bouwen dat je niet afhankelijk bent van de afwatering van je buurman ?
Tuurlijk. Maar van welk geld? Ik heb dit huis juist relatief duur gekocht omdat het allemaal nagelnieuw is (nou ja... voor een huis dan). Ik heb het ook gewoon niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Wel knap dat het pas de laatste 2 jaar is gaan rotten. Of heb je geen keuring laten doen bij de aankoop?
Alle reacties Link kopieren
ainne schreef:
04-10-2018 16:30
Jemig ik dacht dat de buurman al heel lang dood lag en was gaan lekken of zo.

Haha! Het kan altijd erger natuurlijk ja... Nee, ik heb juist tot het laatst voor buurman gezorgd, het was een schat. Dit hebben we allebei niet aan zien komen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Had de buurman toen hij leefde wel een aansprakelijkheidsverzekering die deze schade zou dekken? Misschien nagaan bij notaris die erfenis afhandelt, als schade aantoonbaar is ontstaan tijdens leven buurman en hij toen verzekerd was, is t wellicht alsnog wel gedekt?
Alle reacties Link kopieren
Judy_Hopps schreef:
04-10-2018 16:32
Wel knap dat het pas de laatste 2 jaar is gaan rotten. Of heb je geen keuring laten doen bij de aankoop?
Ik had destijds verkering met een aannemer... Dom dom dom :nope: En wat kon er mis zijn? Het was allemaal nog maar 12 jaar oud (destijds) en bovendien kon hij alles maken. Ja, dure lessen.

Maar jij denkt dat het een constructiefout is?
Alle reacties Link kopieren
Mai84 schreef:
04-10-2018 16:41
Had de buurman toen hij leefde wel een aansprakelijkheidsverzekering die deze schade zou dekken? Misschien nagaan bij notaris die erfenis afhandelt, als schade aantoonbaar is ontstaan tijdens leven buurman en hij toen verzekerd was, is t wellicht alsnog wel gedekt?
Zou dat kunnen, denk jij Mai? Ook als de premie niet meer wordt betaald?
Juridisch loket raadplegen
Alle reacties Link kopieren
Je kan de muur zien schrijf je dus het is niet één dak. Dan ligt het echt niet aan het dak van de buurman hoor. Of het water nu van zijn dak afsijpelt of dat het direct uit de hemel komt vallen trekt zo'n dak zich niets van aan.
Klinkt zo toch een beetje als je eigen achterstallige onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
04-10-2018 16:49
Je kan de muur zien schrijf je dus het is niet één dak. Dan ligt het echt niet aan het dak van de buurman hoor. Of het water nu van zijn dak afsijpelt of dat het direct uit de hemel komt vallen trekt zo'n dak zich niets van aan.
Klinkt zo toch een beetje als je eigen achterstallige onderhoud.
Het is echt één dak, hoor. Dat van hem loopt wat scheef af naar mij toe.
Mijn onderhoud is niet achterstallig, dat hele gebouw staat er nog maar 14 jaar. Juist bij recent schilderwerk is dit aan het licht gekomendoordat het boeibord eraf ging
Alle reacties Link kopieren
de buurman is toch aansprakelijk? en als je hem aansprakelijk stelt, valt dat dan niet onder de erfenis?
Alle reacties Link kopieren
Solanger schreef:
04-10-2018 16:43
Ik had destijds verkering met een aannemer... Dom dom dom :nope: En wat kon er mis zijn? Het was allemaal nog maar 12 jaar oud (destijds) en bovendien kon hij alles maken. Ja, dure lessen.

Maar jij denkt dat het een constructiefout is?
Geen bouwtechnische keuring bij aankoop betekent dat je nu zo goed als kansloos bent als je de schade wegens een constructiefout op de vorige bewoners wil verhalen. .
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
04-10-2018 16:45
Juridisch loket raadplegen
Ja... Dat ga ik sowieso maar eens doen. En die rechtsbijstandsverzekering moet er nu ook maar eens komen (te laat voor deze kwestie, I know...)
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
04-10-2018 16:56
Geen bouwtechnische keuring bij aankoop betekent dat je nu zo goed als kansloos bent als je de schade wegens een constructiefout op de vorige bewoners wil verhalen. .
Ja..... Dubbele fout. Verdorie.
Alle reacties Link kopieren
Solanger schreef:
04-10-2018 16:54
Het is echt één dak, hoor. Dat van hem loopt wat scheef af naar mij toe.
Mijn onderhoud is niet achterstallig, dat hele gebouw staat er nog maar 14 jaar. Juist bij recent schilderwerk is dit aan het licht gekomendoordat het boeibord eraf ging
Ik begrijp de situatie nog niet goed hoor. Al zou het water van zijn deel van het dak naar jouw deel van het dak lopen, waarom wordt het dan niet van jouw dak afgevoerd maar sijpelt het in plaats daarvan door jouw dak heen naar beneden?
Alle reacties Link kopieren
grenada schreef:
04-10-2018 16:56
de buurman is toch aansprakelijk? en als je hem aansprakelijk stelt, valt dat dan niet onder de erfenis?
Dat denk ik wel. Maar als de erfenis verworpen wordt valt er niets te verhalen vrees ik?
Alle reacties Link kopieren
Solanger schreef:
04-10-2018 16:54
Het is echt één dak, hoor. Dat van hem loopt wat scheef af naar mij toe.
Mijn onderhoud is niet achterstallig, dat hele gebouw staat er nog maar 14 jaar. Juist bij recent schilderwerk is dit aan het licht gekomendoordat het boeibord eraf ging
Is het een plat of een schuin dak? De levensduur van een plat dak is maar ca. 20 jaar, dus dan zijn problemen na 14 jaar niet heel gek.
Alle reacties Link kopieren
Solanger schreef:
04-10-2018 16:43
Ik had destijds verkering met een aannemer... Dom dom dom :nope: En wat kon er mis zijn? Het was allemaal nog maar 12 jaar oud (destijds) en bovendien kon hij alles maken. Ja, dure lessen.

Maar jij denkt dat het een constructiefout is?
Ben je lid van vereniging eigen huis?
Ze hebben bouwkundig experts in huis die je kan inschakelen om te achterhalen wat de oorzaak precies is.
Ik kan me zo er in ieder geval niets bij voorstellen dat dit bij de buurman vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Solanger schreef:
04-10-2018 16:54
Het is echt één dak, hoor. Dat van hem loopt wat scheef af naar mij toe.
Mijn onderhoud is niet achterstallig, dat hele gebouw staat er nog maar 14 jaar. Juist bij recent schilderwerk is dit aan het licht gekomendoordat het boeibord eraf ging
Dat zou inhouden dat de dakbedekking bij de buurman lek is.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Heb je een professional laten kijken om te de oorzaak te achterhalen, of is dit je eigen conclusie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven