Geld & Recht alle pijlers

“Vrijwillige” fooi

05-10-2018 12:27 39 berichten
Wat vinden jullie daarvan? Dat je in de horeca zit en er al op de rekening een “vrijwillige” fooi staat (letterlijk: optional service charge). Vaak staan ze dan al klaar met het pinapparaat voor het totale bedrag. Dan voel je je toch een beetje een knieperd als je vraagt om het bedrag aan te passen.

Net een simpele hap gegeten en hoppa - 12,5% bovenop de rekening, heb dat laten aanpassen naar 7,5% en moest herhalen wat ik wilde. Gedoe.

Het is toch normaal om zelf uit te mogen maken óf en hoeveel fooi je geeft? Hoe lossen jullie dit op, ben je assertief genoeg om het aan te geven als je de fooi wilt aanpassen?
Nog nooit gezien of meegemaakt. Maar wij bepalen of er fooi gegeven wordt en hoeveel.
Als ze zelf al aangeven hoeveel fooi, dan zal ik alleen de drankjes en/of eten betalen en niet meer.
Alle reacties Link kopieren
euh? Heb dat nog nooit meegemaakt. Maar het zou mijn laatste bezoek zijn aan zo'n zaak. Ik bepaal zelf wel of ik fooi geef!


Wat ik overigens wel een goed systeem vind, is als er een knop op het pinapparaat zit waarmee ik zèlf een bedrag mag intoetsen dat ik aan fooi wil geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat nog nooit meegemaakt, en vind het ook absoluut niet ok. Ik bepaal zelf of ik fooi geef en hoeveel. Als de bediening knudde is, krijgen ze niks.
ik geef mn bek ook maar een douw
Heb dat in NL nog niet meegemaakt.... ik bepaal toch echt zelf wel of ik fooi geef. Vaak wel, maar soms ook niet. Kopje koffie rond ik af naar boven, maar hallo hee, 12,5 procent?!
Alle reacties Link kopieren
Maak jij dit mee in Nederland?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Ik geeft fooi als ik daar zin in heb. En zeker geen 12.5 procent. Wat voor tent was dit?
Heb het ooit nog nooit meegemaakt en het zou bij mij veel weerstand oproepen.
Alle reacties Link kopieren
12,5%? Wow, dat vind ik wel redelijk bizar, klinkt Amerikaans. Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt in Nederland.

Ik doe meestal iets van 5%, als de service echt goed was meer als het belabberd was minder, maar inderdaad wel vrijwillig.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft optional service charge. Is dit in NL of ergens anders?
Alle reacties Link kopieren
Op vakantie in een land waar fooi een groot deel van het salaris is, kreeg je op het pinapparaat inderdaad de optie om 3 verschillende percentages fooi te geven, of te kiezen voor een bedrag en daar zelf wat in te vullen. Kon ook niks zijn.

Hier in NL geef ik soms wel, soms geen fooi. Als ik voor 2 koppen koffie 4,80 af moet rekenen en ik geef 5,-, dan hoef ik niks terug. Als ik dat pin, geef ik meestal geen fooi. Bij een lunch rond ik het bedrag ergens op af, als ik heb gedineerd is het vaak een procent of 10.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik maak het vaker juist omgekeerd mee, of mijn vriend eigenlijk vooral. Dan hebben ze het bedrag al ingetoetst voor hij kan aangeven dat hij er een fooi bij wil optellen. (Volgens hem omdat zij zo snel zijn, volgens mij omdat hij wat langzamer is daarin). Daarom geef ik de fooi eigenlijk altijd los.
Alle reacties Link kopieren
Is dat in Nederland? Ik ken het hier (Ierland) wel, maar alleen bij groepen van 6 en groter.
ainne wijzigde dit bericht op 05-10-2018 12:36
2.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In de VS ken in dit, maar daar is fooi geven ook iets anders dan hier. Soms tellen ze het er vast bij, soms staan er een paar ‘suggesties’ als ‘10% is zoveel, 15% is zoveel’ enz. Daar heb ik er ook geen bezwaar tegen omdat fooi geven daar echt de norm is. In Nederland zou het me inderdaad irriteren, zeker als ze het er maar meteen bij op geteld hebben en ik zou acuut geen fooi meer geven denk ik.
Londen dus. Hier zag je dat een paar jaar geleden alleen voor groepen. Maar het begint standaard te worden en maakt ergens een kop koffie met een broodje nemen gelijk een slag duurder.

Kwestie van tijd tot dit ook in Nederland gewoon is, vrees ik.
Wat een onzin zeg. In de VS snap ik het nog, daar hebben ze geen minimumloon, maar in het VK? Belachelijk brutaal.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
05-10-2018 12:36
Kwestie van tijd tot dit ook in Nederland gewoon is, vrees ik.
ben ik niet zo bang voor hoor, Nederlanders zijn veel te zuunig om het zover te laten komen dat zoiets gangbaar wordt
elke zaak die dat invoert trekt na een periode de stekker eruit vanwege de discussies die het oplevert
In Amerika snap ik het. In Londen zou ik in staat zijn helemaal geen fooi meer te geven als ze zich zelf zo inhalig gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Daar trappen wij Nederlanders echt niet in, dan komt er geen hond meer in die zaak. En t personeel heeft er na een week al de balen van, van alle discussies die dat oplevert.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik ken het niet, maar ik vind dat fooi sowieso mag worden afgeschaft. Je moet je medewerkers gewoon betalen en als ze niet servicegericht zijn, dan ontsla je ze weer. Als klant kom je ergens graag terug als het leuk is, dat is de beloning die je geeft aan je dienstverlener.
Alle reacties Link kopieren
Dit was 20 jaar geleden al in London.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
05-10-2018 12:36
Londen dus. Hier zag je dat een paar jaar geleden alleen voor groepen. Maar het begint standaard te worden en maakt ergens een kop koffie met een broodje nemen gelijk een slag duurder.

Kwestie van tijd tot dit ook in Nederland gewoon is, vrees ik.
Ik ken de situatie in Londen niet vwb wat normaal is, maar in Nederland lijkt het me volledig kansloos. Ook mensen die normaal een fooi geven, gaan zich hier tegen verzetten denk ik. Ik weet in ieder geval van mezelf dat ik ruime fooien geef (rond de 20% meestal), maar nooit verplicht. Dan geen cent.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Nog nooit meegemaakt in NL dat de fooi door de ontvangende partij werd bepaald.

Ik geef zelf altijd 10%. Consequent, tenzij er redenen zijn om dat niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
In Nederland zou het raar zijn en zou ik er uit principe niet aan meewerken. In het buitenland ga ik gewoon mee met de lokale gebruiken, want ik ben daar tenslotte te gast.
Erizon schreef:
05-10-2018 12:36
Londen dus. Hier zag je dat een paar jaar geleden alleen voor groepen. Maar het begint standaard te worden en maakt ergens een kop koffie met een broodje nemen gelijk een slag duurder.

Kwestie van tijd tot dit ook in Nederland gewoon is, vrees ik.
Dan word dat weer cash afrekenen , ik laat me niet vertellen hoeveel fooi ik moet geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven