Geld & Recht alle pijlers

Raam kijkt recht in mijn achtertuin

07-10-2018 13:01 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom hier nooit meer, dus geen idee of het hier nog werkt zoals vroeger. Vroeger, toen ik op dit soort prangende vragen altijd goeie antwoorden kreeg hier.

De kwestie is als volgt:
Achter mijn huis was een lapje gemeentegrond. Hier zijn ze nu aan het bouwen. Prima, daar niet van.
Nu heeft de nieuwbouw drie enorme ramen op de eerste verdieping én nog een raam op de tweede verdieping, die dus pal in mijn achtertuin kijken.
Ter illustratie, de nieuwbouw staat haaks op mijn huis, dus de ramen zitten in de zijkant van het huis, niet voor of achter.
Wanneer de achtertuin van de nieuwe achterburen er nog tussen zou zitten zou er meer afstand zijn en zou het niet zo'n probleem zijn, maar nu zit ik straks in mijn tuin bij wijze van spreken pal onder het raam van de nieuwe achterburen. Er zit aan hun kant geen tuin meer tussen ofzo.

De vraag is, is dit toegestaan of zijn er regels over inkijk en privacy enzo?
Als het mag is het zo natuurlijk, maar ik ben nu dus wel mijn privacy kwijt in mijn eigen achtertuin.

Iemand die weet hoe het zit, of is dit ook afhankelijk per gemeente enzo?
668, the neighbour of the Beast
Oh wat vervelend. Het staat me bij dat dat niet mag, maar ik weet er het fijne niet van. Je zou Bureau Rechtshulp kunnen bellen.
Alle reacties Link kopieren
Je had bezwaar aan kunnen tekenen bij de gemeente bij aanvraag van de bouwvergunning. Deze worden altijd gepubliceerd. Ik ben bang dat je nu te laat bent.
Ik ben bang dat je met de wet niet verder komt. Als het raam verder dan 2 meter van de erfgrens staat, mag het.


Boek 5. Zakelijke rechten
Titel 4. Bevoegdheden en verplichtingen van eigenaars van naburige erven
Artikel 50
1.
Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven.
2.
De nabuur kan zich niet verzetten tegen de aanwezigheid van zodanige openingen of werken, indien zijn erf een openbare weg of een openbaar water is, indien zich tussen de erven openbare wegen of openbare wateren bevinden of indien het uitzicht niet verder reikt dan tot een binnen twee meter van de opening of het werk zich bevindende muur. Uit dezen hoofde geoorloofde openingen of werken blijven geoorloofd, ook nadat de erven hun openbare bestemming hebben verloren of de muur is gesloopt.
3.
De in dit artikel bedoelde afstand wordt gemeten rechthoekig uit de buitenkant van de muur daar, waar de opening is gemaakt, of uit de buitenste naar het naburige erf gekeerde rand van het vooruitspringende werk tot aan de grenslijn der erven of de muur.
4.
Wanneer de nabuur als gevolg van verjaring geen wegneming van een opening of werk meer kan vorderen, is hij verplicht binnen een afstand van twee meter daarvan geen gebouwen of werken aan te brengen die de eigenaar van het andere erf onredelijk zouden hinderen, behoudens voor zover zulk een gebouw of werk zich daar reeds op het tijdstip van de voltooiing van de verjaring bevond.
5.
Ter zake van een volgens dit artikel ongeoorloofde toestand is slechts vergoeding verschuldigd van schade, ontstaan na het tijdstip waartegen opheffing van die toestand is aangemaand.
eliney schreef:
07-10-2018 13:08
Je had bezwaar aan kunnen tekenen bij de gemeente bij aanvraag van de bouwvergunning. Deze worden altijd gepubliceerd. Ik ben bang dat je nu te laat bent.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
eliney schreef:
07-10-2018 13:08
Je had bezwaar aan kunnen tekenen bij de gemeente bij aanvraag van de bouwvergunning. Deze worden altijd gepubliceerd. Ik ben bang dat je nu te laat bent.

Dan zou je bezwaar kunnen maken tegen het bouwen op zich (en de bouwhoogte en breedte) maar zie je niet de plaats van de ramen.

@Marels: (gezellig dat je er weer even bent) is de situatie heel anders dan het gemiddelde rijtjeshuis waar de buren in je tuin kunnen kijken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden was een soortgelijke kwestie bij de Rijdende Rechter. De regels werden daar uitgelegd. Misschien kun je deze uitzending terug vinden?
Alle reacties Link kopieren
Hé hoi :)
Wat een vervelende situatie zeg!

Als ik het stukje van Caitriona goed begrijp, had er zonder jouw instemming geen toestemming gegeven mogen worden. Dus ik zou er zeker nog achteraan!
Hier is dat ook zo, was al toen ik er kwam wonen, maar alle ramen aan de kant van mijn tuin hebben ondoorzichtig glas. Ik hoorde van de buren dat daar bij de bouw van de nieuwe huizen door de oude bewoners hard voor gestreden is.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
07-10-2018 13:12
Dan zou je bezwaar kunnen maken tegen het bouwen op zich (en de bouwhoogte en breedte) maar zie je niet de plaats van de ramen.

@Marels: (gezellig dat je er weer even bent) is de situatie heel anders dan het gemiddelde rijtjeshuis waar de buren in je tuin kunnen kijken?

Hoooooooooi :hello:
Toch wel anders.
Wij hebben een twee-onder-één-kap woning. Aan de achterkant was vroeger polder maar zijn ze nu aan het bouwen.
Het straatje waar het huis aan gebouwd wordt staat haaks op mijn straat zeg maar. Dat wil zeggen dat het huis een kwartslag gedraaid staat ten opzichte van mijn huis. Als ik in de achtertuin sta is links de voorkant van het huis en rechts de achterkant. De zijde waar ik recht op kijk is dus de linker zijkant van het huis.
Daar zitten dus drie manshoge ramen in.
Ik denk dat er een garage tussen zit nog (dus ik vrees dat de 2 meter wet niet op gaat), maar zo goed ben ik het nog niet gaan bekijken.

Bij normale rijtjeshuizen kijk je of schuin de tuin van de buren in, of bij achterburen (zoals in dit geval) zit de achtertuin van de buren er nog tussen. Het stuk waar wij kunnen zitten, achter, is ook nog eens helemaal tegen het nieuwe huis aan en ik heb geen andere optie.
Dat wil zeggen dat als ik in dit gereformeerde rotdurp nog eens naakt in de tuin wil liggen, dat straks binnen het uur het hele dorp het weet ;-)
668, the neighbour of the Beast
yette schreef:
07-10-2018 13:19
Hé hoi :)
Wat een vervelende situatie zeg!

Als ik het stukje van Caitriona goed begrijp, had er zonder jouw instemming geen toestemming gegeven mogen worden. Dus ik zou er zeker nog achteraan!
Neen.
Ik neem aan dat het gebouw netjes op minstens 2 meter van de erfgrens staat. Dan heb je geen poot om op te staan.

Onze buurman kon vroeger ook in onze tuin kijken en begon te fluiten als ik in daar in bikini lag. @(

Enige oplossing is dan om een parasol strategisch neer te zetten. Aan de gang met een schutting, overkapping, bomen, planten.
Helaas mag een schutting niet 4 meter hoog zijn.

Zelf vind ik een overkapping mooi. Dan kan je ook buiten zitten als het warm weer met een miezerbuitje.
Alle reacties Link kopieren
Het stoort me ook een beetje omdat het dus de zijkant van het huis is.
Normale huizen hebben ramen aan de voor- en achterkant, ik zie de noodzaak dus niet zo voor drie manshoge ramen recht in de achtertuin van de buren...
Bouw mooi ramen aan de voorkant en de achterkant en een klein raampje aan mijn kant, ofzo.
668, the neighbour of the Beast
Maar voor mijn beeldvorming : hoe ver zit het raam van jouw huis af? Dus met andere woorden hoeveel van jouw tuinmeters zitten er dan tussen?
Alle reacties Link kopieren
inderdaad, zolang er twee meter tussen de gevel en jouw tuin zit, dan mag het volgens mij. Wijze lessen van de Rijdende rechter! :) :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees dat TO qua privacy de klos is....sowieso enorm moeilijk om in het propvolle Nederland een tuin te hebben zonder inkijk

Zelfs dure en grote huizen met een bovengemiddelde tuin hebben dat vaak niet, als ik zo even op funda gluur....
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
07-10-2018 13:32
Maar voor mijn beeldvorming : hoe ver zit het raam van jouw huis af? Dus met andere woorden hoeveel van jouw tuinmeters zitten er dan tussen?
Ik heb het niet gemeten maar er van uitgaand dat er idd een garage tussen zit gok ik op een meter of drie, hooguit vier van mijn tuin.
Van mijn huis zit het ver genoeg af, ik heb een redelijk diep perrceel grond, maar de enige plek waar ik in de tuin kan zitten is dus wel pal onder de ramen van de nieuwe buren.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
07-10-2018 13:33
Ik vrees dat TO qua privacy de klos is....sowieso enorm moeilijk om in het propvolle Nederland een tuin te hebben zonder inkijk

Zelfs dure en grote huizen met een bovengemiddelde tuin hebben dat vaak niet, als ik zo even op funda gluur....
Ik vrees t ook hoor.
En een beetje inkijk vind ik niet zo erg hoor, ik woon in het laatste huis van de straat en de straat haaks op de mijne staan ook huizen met hun achtertuin grenzend aan de mijne. We zien elkaar ook, maar niet dusdanig dat ik precies midden onder het raam van de buurman lig te zonnen.
668, the neighbour of the Beast
Marels schreef:
07-10-2018 13:35
Ik heb het niet gemeten maar er van uitgaand dat er idd een garage tussen zit gok ik op een meter of drie, hooguit vier van mijn tuin.
Van mijn huis zit het ver genoeg af, ik heb een redelijk diep perrceel grond, maar de enige plek waar ik in de tuin kan zitten is dus wel pal onder de ramen van de nieuwe buren.
Volgens mij is het dan keurig volgens de regels, niets aan te doen. Zitje in de tuin maar verplaatsen dan.

En inderdaad dit is vrij normaal in heel wat buurten in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
07-10-2018 13:37
Volgens mij is het dan keurig volgens de regels, niets aan te doen. Zitje in de tuin maar verplaatsen dan.

En inderdaad dit is vrij normaal in heel wat buurten in Nederland.
Dat kan dus helaas niet. Enige optie is idd pal onder het raam te gaan liggen zonnen.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Marels schreef:
07-10-2018 13:35
Ik heb het niet gemeten maar er van uitgaand dat er idd een garage tussen zit gok ik op een meter of drie, hooguit vier van mijn tuin.
Van mijn huis zit het ver genoeg af, ik heb een redelijk diep perrceel grond, maar de enige plek waar ik in de tuin kan zitten is dus wel pal onder de ramen van de nieuwe buren.
Helaas meer dan twee meter dus.

Geen idee hoe je dit creatief kan oplossen. Misschien tijdelijk een berg vuilnis in je tuin kieperen of een sauna beginnen voor vieze oude mannetjes? Dan zien ze vast van die ramen af.
Marels schreef:
07-10-2018 13:40
Dat kan dus helaas niet. Enige optie is idd pal onder het raam te gaan liggen zonnen.
Hoe staat dat huis ten opzichte van jouw tuin? Is het noorden of noord-oosten/westen, dan zou ik een soort afdak of begroeide pergola maken van een meter of 2,5 hoog zodat je van boven niet gezien wordt en wel de zon vangt.
Alle reacties Link kopieren
Enig idee wat er achter het raam zit? Als het bijvoorbeeld een overloop of badkamer is dan zullen de nieuwe buren er waarschijnlijk niet echt achter gaan zitten. Dan valt het denk ik wel mee.

Is een leiboom op een strategische plek plaatsen een optie?
Alle reacties Link kopieren
Zou ook voor leibomen gaan dan.
Ik zou alvast gaan sparen voor coniferen. :idee:
Alle reacties Link kopieren
Niet echt. Ik heb een soort pleintje van achter in mijn tuin omgeven door een tuinkas. Om het echt af te schermen zou ik de kas weg moeten halen of de hele boel moeten overkappen, zo groot is het ook weer niet.
668, the neighbour of the Beast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven