Geld & Recht alle pijlers

Gaat na mijn overlijden de erfenis naar mijn beide ouders?

07-10-2018 17:59 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:

Mijn ouders zijn gescheiden. Pa heeft ma uitgekocht en is nu inwonend bij mij.
Zij heeft me een ton geschonken voor de aanschaf van mijn woning (eenmalige belastingvrije schenking voor aanschaf woning).
Met mijn vader en zus heb ik bijna geen contact meer (prima).

Twee vragen:

Ik ga binnenkort een testament op laten stellen.
Maar stel ik kom te overlijden, gaat dan ondanks dit testament (waarin ik mijn vader onterf), toch een deel naar mijn vader?
Dit zou ik niet willen. Ik heb verhalen gehoord dat families dit eens hebben aangevochten en hebben gewonnen, vandaar mijn vraag.

En stel mijn zus komt erachter dat ik een ton geschonken heb gekregen van mijn moeder, mijn moeder komt te overlijden, kan zij een deel opeisen? Of heeft ze dan pech?

Dank voor een antwoord.
Doe eens gek en vraag het aan de notaris waar je je testament op laat stellen :idee:
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
07-10-2018 18:02
Doe eens gek en vraag het aan de notaris waar je je testament op laat stellen :idee:
Zodra ze morgen telefonisch bereikbaar zijn en ik een afspraak inplan ga ik dat zeker vragen.
Thanks voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan je vader bij je inwonen terwijl je bijna geen contact met hem hebt?

Mijn Pa heeft ma uitgekocht en is nu inwonend bij mij?

Volgens mij kun je alleen je kinderen niet onterven. De kans dat jij eerder overlijd dan je vader is niet zo groot.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als alles op papier staat, via de notaris, dan kunnen ze niets opeisen
viva-amber schreef:
07-10-2018 18:04
Hoe kan je vader bij je inwonen terwijl je bijna geen contact met hem hebt?

Mijn Pa heeft ma uitgekocht en is nu inwonend bij mij?

Volgens mij kun je alleen je kinderen niet onterven. De kans dat jij eerder overlijd dan je vader is niet zo groot.
Pa heeft ma uitgekocht, en dús is pa in het huis blijven wonen. Ma is dus gaan inwonen bij dochter.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
07-10-2018 18:04
Hoe kan je vader bij je inwonen terwijl je bijna geen contact met hem hebt?

Mijn Pa heeft ma uitgekocht en is nu inwonend bij mij?

Volgens mij kun je alleen je kinderen niet onterven. De kans dat jij eerder overlijd dan je vader is niet zo groot.
Ja ik las het zojuist na en het staat verwarrend. Ik bedoelde dat mijn ma bij me is komen inwonen.
Pa wilde het huis houden dat van hun samen was.
Alle reacties Link kopieren
Vergeetmenietje1980 schreef:
07-10-2018 18:04
Als alles op papier staat, via de notaris, dan kunnen ze niets opeisen
Ben benieuwd of dit zo is. Ik weet wel bv dat mijn ma niet mijn zus kan onterven want recht op kindsdeel.
Dat geldt dus niet naar je ouders toe als kind zijnde?
Alle reacties Link kopieren
Als jij in jouw testament jouw pa onterft zal hij geen deel krijgen.

Als ik het mij goed herinner werkt de hierarchie van erven zo dat het testament altijd als eerste telt. Als er geen testament is dan wordt de erfwet gevolgd.

Wat jouw moeder jou bij leven schenkt staat haar helemaal vrij, daar heeft jouw zus niks mee te maken. Ook niet na overlijden van je ma.
...
Wat is het nut van een testament als alles toch naar je ouder gaat?
Zo werkt het dus niet to, jij laat een testament opmaken met daarin wie jouw erfgename zijn. Dat kan alleen onder bijzondere omstandigheden worden aangevochten, bijv als jij niet toerekeningsvatbaat was op het moment van opstelling etc
Alle reacties Link kopieren
Vergeetmenietje1980 schreef:
07-10-2018 18:05
Pa heeft ma uitgekocht, en dús is pa in het huis blijven wonen. Ma is dus gaan inwonen bij dochter.
Dat staat er niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ouders onterven
Omdat je ouders je wettelijke erfgenamen zijn, hebben zij automatisch recht op jouw erfenis. Om deze reden is het alleen mogelijk om je ouders via een testament te onterven. De notaris maakt deze voor je op en verwerkt hierin dat je vader en/of moeder geen recht meer zal hebben op jouw nalatenschap.

Verschil onterving van een ouder of onterving kind zit in de legitieme portie
Het grote verschil tussen een ouder die een kind onterft of andersom een kind dat een ouder onterft is dat een kind altijd nog een beroep kan doen op de legitieme portie. Een ouder heeft dat recht niet. Een broer of zus hebben dat recht ook niet. De overeenkomst tussen beide manieren van onterven is dat het niet automatisch gaat. U zult naar de notaris moeten om de uitsluiting van een erfgenaam per testament te regelen. In dat zelfde testament kunt u ook regelen naar wie de nalatenschap volgens u wel moet gaan. Dat kunnen de resterende wettelijke erfgenamen zijn, maar ook iemand die geen wettelijke erfgenaam is of bijvoorbeeld een goed doel. Als u van mening bent dat uw erfenis bij hen in betere handen is, laat u hiertoe een testament opstellen.
Alle reacties Link kopieren
Lilli-Putter schreef:
07-10-2018 18:09
Wat is het nut van een testament als alles toch naar je ouder gaat?
Zo werkt het dus niet to, jij laat een testament opmaken met daarin wie jouw erfgename zijn. Dat kan alleen onder bijzondere omstandigheden worden aangevochten, bijv als jij niet toerekeningsvatbaat was op het moment van opstelling etc
Zij kunnen aanspraak maken op hun legitieme portie hier zullen zij altijd recht op hebben en is bij wet bepaald en hoeven ze niet veel voor aan te vechten
viva-amber schreef:
07-10-2018 18:10
Dat staat er niet.

Als pa - ma heeft uitverkocht. Is het toch vrij logisch dat niet hij diegene is die bij zijn dochter intrekt?
Alle reacties Link kopieren
patatavond schreef:
07-10-2018 18:12
Zij kunnen aanspraak maken op hun legitieme portie hier zullen zij altijd recht op hebben en is bij wet bepaald en hoeven ze niet veel voor aan te vechten

Nee hoor, ouders hebben geen legitieme portie.
patatavond schreef:
07-10-2018 18:12
Zij kunnen aanspraak maken op hun legitieme portie hier zullen zij altijd recht op hebben en is bij wet bepaald en hoeven ze niet veel voor aan te vechten
Niet als er een testament is.
Dus je zus weet niet dat jij een ton van je moeder hebt gekregen? Dat moet je moeder helemaal zelf weten maar ik vind het nogal gemeen om zoiets expres geheim te houden en dan ook nog te verwachten dat je zus gewoon maar even pech heeft als ze er achter komt. Het zou fair zijn als jij straks als je moeder overlijd wat minder krijgt omdat je al een deel bij leven hebt gehad en je zus niet.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen hebben recht op een legitimiteit portie, ouders niet. Echt TO, ga naar een notaris en laat je voorlichten. Het Viva forum heeft hier in de regel niet genoeg verstand van.
frettie wijzigde dit bericht op 10-10-2018 18:02
1.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
07-10-2018 18:23
Dus je zus weet niet dat jij een ton van je moeder hebt gekregen? Dat moet je moeder helemaal zelf weten maar ik vind het nogal gemeen om zoiets expres geheim te houden en dan ook nog te verwachten dat je zus gewoon maar even pech heeft als ze er achter komt. Het zou fair zijn als jij straks als je moeder overlijd wat minder krijgt omdat je al een deel bij leven hebt gehad en je zus niet.
Dat is dus de keuze van moeder gok ik, het is toch haar geld? Juridisch gok ik dat het zo zit maar TO, vraag dat na bij een notaris.
frettie schreef:
07-10-2018 18:25
Dat is dus de keuze van moeder gok ik, het is toch haar geld? Juridisch gok ik dat het zo zit maar TO, vraag dat na bij een notaris.
Ja dat is de keuze van moeder, het is haar geld dus haar keuze. Maar dan nog vind ik het gemeen om het ene kind zo voor te trekken. Zal wel een goede reden achter zitten en zo niet dan vind ik het raar dat de een 1 ton krijgt en de ander niks.
TsumTsum schreef:
07-10-2018 18:28
Ja dat is de keuze van moeder, het is haar geld dus haar keuze. Maar dan nog vind ik het gemeen om het ene kind zo voor te trekken. Zal wel een goede reden achter zitten en zo niet dan vind ik het raar dat de een 1 ton krijgt en de ander niks.
Geen contact lijkt me een goede reden.
Vergeetmenietje1980 schreef:
07-10-2018 18:13
Als pa - ma heeft uitverkocht. Is het toch vrij logisch dat niet hij diegene is die bij zijn dochter intrekt?

Logisch niet nee, maar door de zinsbouw staat dat er wel.
Alle reacties Link kopieren
Ja je kunt je vader onterven in je testament.

Let er dan ook op dat je erfenis niet op een ‘via via’ manier alsnog naar je vader gaat.

Bijv als je wel iets (bijv geld, je huis, een schilderij , whatever ) aan je zus nalaat , en zij overlijdt, kan dat geërfde deel alsnog naar je vader gaan (bijv als zij geen testament heeft, erft je vader rechtswege van haar).

Je kunt dit voorkomen door in je testament te bepalen dat het geërfde deel ergens anders naar toe gaat als je zus overlijdt.

Vraag even aan de notaris hoe dit werkt , die kan het voor je specifieke situatie uitleggen en meedenken wat een goede oplossing is.

Succes!
frettie schreef:
07-10-2018 18:24
Kinderen hebben recht op een legitimiteit portie, ouders niet. Echt TO, ga naar een notaris en laat je niet voorlichten. Het Viva forum heeft hier in de regel niet genoeg verstand van.
Vandaar mijn eerste reactie.
Ik begrijp dit soort vragen nooit zo goed. Dan zou ik het, als ik het dan zo nodig op een forum wil gooien, op een juridisch forum vragen, niet op Viva.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
07-10-2018 18:32
Logisch niet nee, maar door de zinsbouw staat dat er wel.
Nee hoor. Pa heeft ma uitgekocht en ma is nu inwonend bij TS. Er is natuurlijk ook nog de optie dat pa gewoon in het oude huis is blijven wonen en dat ma, die niet meer in dat huis kan wonen vanwege uitkopen, nu bij TS inwoont in een geheel ander huis... Jij gaat er ten onrechte vanuit dat TS in het huis van pa en ma is gaan wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven