Geld & Recht alle pijlers

Reden van verkoop huis vertellen aan potentiële kopers

09-10-2018 16:28 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mag een verkoopmakelaar aan potentiële kopers de reden vertellen dat de huidige bewoners het huis verkopen? Bijvoorbeeld als de huidige bewoners gaan scheiden of als ze een heftige ruzie hebben met de buren o.i.d.?
Geldt dit ook als het bekend maken van de reden voor de verkoop niet ten gunste van de verkopers zal liggen bij eventuele onderhandeling (bijv. als de verkopers gaan scheiden, weet de potentiële koper dat er grote druk voor ze zit en dat ze misschien snel van het huis af willen)?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat dit door de verkopende partij wordt beslist. Zij betalen de makelaar.
Ze mogen het vast wel. Maar waarom zouden ze dat doen?
Hij/ zij/hen zijn in dienst van de verkoper en willen het huis zo duur mogelijk verkopen lijkt me.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 09-10-2018 16:33
10.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat je zoiets met de verkopende makelaar afstemt als verkoper zijnde...?
vertel, hier zit vast een verhaal achter.
Alle reacties Link kopieren
Wij wisten wel dat ons huis te koop stond omdat de man bij zijn nieuwe liefje ingetrokken was. De makelaar vertelde ook dat de vrouw het daar nogal moeilijk mee had en het lastig vond om te verkopen..

Nogal apart om zulke persoonlijke info te delen vonden wij.. maar t was wel crisis dus t water zou de makelaar wel aan zn lippen hebben gestaan of de verkopers vonden het misschien geen probleem. Uiteindelijk onze poot stijf gehouden en echt voor een goede prijs kunnen kopen.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
In een dorp weet je al heel snel waarom een huis verkocht wordt. Scheiding, kleiner willen wonen, ander werk, groter willen wonen, enz.
ik geef mn bek ook maar een douw
Toen ik op huizenjacht was, vertelden de verkoopmakelaars wel waarom de huizen werden verkocht.
- De bewoners zijn van plan om weer terug te gaan naar Duitsland.
- De bewoonster staat op de wachtlijst voor een zorgcentrum. Zodra er een plek op de bovenste verdieping vrij is, gaat ze verhuizen.
- De bewoner is overleden.
- De bewoners gaan uit elkaar.

Voor mij als koper gaf dat uitleg over 'wanneer kan ik erin'.
Bijvoorbeeld die bewoonster die naar een zorgcentrum zou gaan, kon geen uitsluitsel geven over de opleverdatum. Het kon volgende maand zijn, maar ook over een jaar. Daar heb ik van af gezien.

En nee, als je weet dat bewoners in scheiding liggen, geeft dat geen betere onderhandelingspositie. Een huis hier in de buurt (scheidend stel) heeft ruim een half jaar te koop te staan.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij voor de verkoop niet bepaald relevant en ook wel een soort schending van de privacy.
Ik zou het niet op prijs stellen als de makelaar dat deed, maar of het wel of niet mag?
Ģeen idee. Maar lijkt mij niet netjes en ook niet nodig.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Als je de reden niet kwijt wilt, moet je het de makelaar ook niet vertellen.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij maakten laatst mee dat een verkoopmakelaar ons vertelde dat de verkopers het huis verkopen omdat ze uit elkaar gaan. Dit was nadat ik hem had gevraagd waarom de huidige bewoners willen verkopen. Die vraag zit een beetje in mijn "standaardlijst" van dingen die ik vraag als ik bezichtig. Misschien is het heel inzichtelijk, misschien is de buurt niet jong genoeg of weet ik het. Dit is overigens geen dorp, maar een grote stad.

Een collega van me vond het bizar dat de verkoopmakelaar dit aan ons vertelde. Ze zei "dat is ook niet slim van haar". Ik snap dat, maar aan de andere kant lijkt het me terecht dat een potentiële koper de reden weet.

Ik heb bijv. ook gehoord van verhalen dat er ineens een nieuwe woonwagenkamp in de buurt werd geplaatst, iets wat de kopers niet wisten, maar wat de verkoopmakelaar kennelijk wel wist. Ik ken deze mensen niet persoonlijk en weet niet hoe of wat, maar dit hikt dan toch bijna tegen fraude aan, lijkt me...

Vraag komt dus uit nieuwsgierigheid na de verbaasde reactie van mijn collega.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn huis te koop stond vertelde de makelaar gewoon dat ik het verkocht omdat ik ging samenwonen
Voor de kopers dus duidelijk: Ik verkocht het niet om burenruzies, niet omdat ik de omgeving niet leuk vond, niet omdat ik het huis niet leuk vond.

En de kopers wisten ook dat ik er heel snel uit kon zijn
pearle wijzigde dit bericht op 09-10-2018 16:46
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind scheiding (meestal) wel degelijk een aantrekkelijke reden om te kopen. Want meestal betekent dat haast en niet nog maanden met elkaar in huis willen zitten. Of dubbele lasten omdat een van hen al ergens anders is gaan wonen.

Maar t kan ook hypotheekvrij zijn of een van de exen die juist de verkoop blokkeert.. dus t is geen garantie.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Als de reden met het huis zelf of met de omgeving te maken heeft, dan moet je dat als verkoper (of makelaar van) juist melden. Doe je dat niet, dan kan dat een schadeclaim opleveren als de nieuwe bewoners er achter komen dat ze een kat in de zak hebben gekocht.

Elke andere reden is prive en hoef je dus ook niet met de makelaar te delen.
mma90 schreef:
09-10-2018 16:45
Ik heb bijv. ook gehoord van verhalen dat er ineens een nieuwe woonwagenkamp in de buurt werd geplaatst, iets wat de kopers niet wisten, maar wat de verkoopmakelaar kennelijk wel wist. Ik ken deze mensen niet persoonlijk en weet niet hoe of wat, maar dit hikt dan toch bijna tegen fraude aan, lijkt me...
Ik heb een keer aan de verkoopmakelaar gevraagd of het klopte
dat er pal langs het huizenblok een doorgaande weg zou komen.
Verkoopmakelaar zei dat ik voor bestemmingsplannen bij de gemeente moest zijn.
Natuurlijk wist ze het wel, haar kantoor zat notabene in dat stadsdeel,
maar haar belang was om het huis op te hemelen.
Waar ze wel open over was: er zat ergens asbest. Dat heeft met het huis zelf te maken, dus dit moeten ze melden aan de koper (zodat er geen verborgen gebreken-klacht komt achteraf.
Lopervanhiernaardaar schreef:
09-10-2018 16:44
Als je de reden niet kwijt wilt, moet je het de makelaar ook niet vertellen.
Als je weggaat vanwege burenoverlast of bouwkundige gebreken of zoiets zul je dat toch wel moeten melden.

Scheiding, werk in het buitenland gekregen, overlijden, naar een verzorgingstehuis, kleiner wonen, gelijkvloers gaan wonen, dichter bij de (klein)kinderen wonen.... allerlei normale redenen die weinig afdoen aan privacy en weinig zeggen over de haast van verkopers of wat de prijs gaat doen lijkt mij.

En het woonwagenkamp dat mma90 meldt valt natuurlijk onder de onderzoeksplicht van de koper, zoiets is openbaar bekend.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft de verkopende makelaar geen reden te geven waarom je je huis wil verkopen. Dus dat kunnen de verkopers helemaal voor zichzelf te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het altijd gevraagd als ik bij een huis ging kijken en ik kreeg ook altijd antwoord. Maar ik denk dat een makelaar nooit zal vertellen over burenruzies, over hangjeugd of parkeerproblemen in de wijk, want dat is allemaal negatief. Wanneer de makelaar iets zegt over de bewoners, dus een scheiding, nieuwe baby, nieuwe baan, grotere nieuwe woning, dan komt het niet omdat er iets met het huis aan de hand is, ergo, positief dus. Ik denk dat dat er een beetje achter zit.

Of dat een inbreuk is op de privacy? Vast wel, maar het feit dat mensen in je huis lopen is nog een grotere inbreuk. De verkopers willen het kwijt en als je dan als makelaar vertelt dat de boel met de buren nogal op scherp staat, dan beïnvloedt dat de verkoop negatief. Dan zou ik ook liever hebben, als verkoper, dat de makelaar vertelt dat ik in scheiding lig. Want dat is voor de koper positief: blijkbaar heb ik haast, en is er met het huis niks aan de hand.

Wanneer belangstellenden vragen waarom het huis in de verkoop staat en de makelaar vertelt dat het met privéredenen te maken heeft, dan schept dat onduidelijkheid. Want zijn die privéredenen ruzie met de buren of ruzie met elkaar? De verkoper wil verkopen, en dan is een scheiding voor de belangstellenden positiever dan een burenruzie.
ninanoname wijzigde dit bericht op 09-10-2018 17:06
15.29% gewijzigd
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
[quote=ShaunTheSheep post_id=29108628 time=1539096849 user_id=240865]
Als je weggaat vanwege burenoverlast of bouwkundige gebreken of zoiets zul je dat toch wel moeten melden.

Burenoverlast zou ik niet noemen, wordt het lastig verkoopbaar, en wat voor de één overlast is, kan voor de ander juist gezellig zijn.
gebreken ben ik met je eens
lopervanhiernaardaar wijzigde dit bericht op 09-10-2018 17:04
Reden: sgreifvautje
0.15% gewijzigd
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Burenoverlast hoef je toch niet te melden? Overlast is hartstikke subjectief.
Echt negatieve verhalen zullen ze niet vertellen, want dat werkt tegen hun eigen winkel en percentage dat ze vangen op de verkoop van je huis.

Maar als je echt niet wil dat de verkoopmakelaar iets vertelt, dan verkoop je je huis zelf, je vertelt hem niets of je vertelt hem halve waarheden.

Vertel hem desnoods dat je 50 km verder gaat wonen omdat je ander werk hebt. Vertel er niet bij dat je dat ander werk hebt moeten zoeken omdat je gaat scheiden.
Etcetera.

En het is toch niet omdat jij ruzie hebt met de buren dat nieuwe bewoners daar direct last van gaan hebben?
Wij hebben eens een huis bezichtigd waarvan de bewoonster nogal gruwelijk aan haar eind gekomen was, nu wisten wij dit wel maar vond het vrij apart dat de makelaar er over begon.
Loopvanhiernaardaar: af en toe een feestje hoef je inderdaad niet te melden. Structurele burenoverlast wel, zeker als hier melding van gemaakt is (vaak bij de buren klagen, ruzie over de herrie, wijkagent erbij etc) en dit de reden van verhuizen is.

De hangjeugd en parkeerproblemen van Ninanoname hoef je niet te melden, dat kan een koper zelf zien/ervaren in de wijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex en ik verkochten ook vanwege scheiding. Echter zat er totaal geen haast bij. Lasten waren makkelijk alleen door ex te betalen en die bleef er gewoon wonen tot verkoop. Onze makelaar vroeg zelf of er haast bij zat, aangegeven dat, dat dus niet het geval was. Geen idee of hij dit genoemd heeft aan de kopers. Kopers boden tegen elkaar op dus er was geen sprake van minder bieden omdat we er vanaf zouden moeten. Misschien was dit anders toen de huizenmarkt er slechter voor stond.
Alle reacties Link kopieren
Makelaars maken er vaak een mooi verhaaltje van of ze zeggen gewoon dat ze het niet weten. En je kunt als verkoper ook aangeven wat voor reden je wil geven als er door kijkers naar gevraagd wordt. Wij hebben in onze zoektocht een aantal huizen bekeken waarvan de bewoners waren overleden. Volgens de makelaars was dat uiteraard nooit in het huis zelf gebeurt. Grappige was dat een makelaar bij een huis net had verteld dat de bewoner in het ziekenhuis was overleden. Vlak erna kwam de overbuurvrouw de tuin in om een praatje te maken. "Ja, we hebben hem boven gevonden" zei ze op een gegeven moment. Stond die makelaar toch even voor lul. Was voor mij trouwens geen reden om het huis niet te kopen maar ik vind het toch fijn om dat soort dingen te weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven