Geld & Recht alle pijlers

Wat komt er kijken bij een (2e hands) caravan kopen?

09-10-2018 20:01 26 berichten
Hallo, ik wil graag weten of iemand weet waar ik rekening mee moet houden als ik een 2e hands caravn wil kopen.

Je hebt natuurlijk de kosten van aanschaf en stalling. Maar zijn er nog andere kosten waar je rekening mee moet houden? Moeten caravans bijvoorbeeld ook een soort apk keuring krijgen? Moet er speciaal belasting voor betaald worden? Moet je je ergens inschrijven? Moet je een caravan verzekeren of mag je er onverzekerd mee op de weg? Moet je dingen als gaskachels eens in de zoveel tijd laten keuren?

Kortom, ik heb geen enkel verstand van een caravan en ken ook niemand in mijn omgeving waar ik dit aan kan vragen. Ik heb me er wel een beetje over ingelezen en ik las ergens dat als een caravan heel oud is, dat je soms een soort apk keuring moet doen. Maar meer dan dat wat ik niet.
Aangezien ik met een bescheiden portemonnee niet voor onverwachte verrassingen wil komen te staan qua kosten waar ik niet op gerekend hebt, hoor ik het graag van de experts.

Dankjewel alvast.
En mocht je zin hebben om adviezen te geven waar op te letten of wat handig is, dan hoor ik dat ook graag. Maar dat hoort dan misschien eerder thuis bij de pijler reizen.
Voor caravans geldt hetzelfde als voor gewone aanhangers: je hoeft ze niet apart te verzekeren en je hoeft er ook geen belasting voor te betalen. Ze zijn meeverzekerd met het trekkend voertuig. Alleen bijv. extra verzekering zoals diefstal ed. gaan apart, maar het is de vraag of je dat wilt voor een tweedehands caravan.
Er geldt geen APK-plicht. Als je er zelf weinig verstand van hebt dan is het wel handig om de caravan af en toe te laten checken op bijv. banden en zaken zoals gaskachel, evt. scheurtjes in dissel/chassis ed. Dit kun je laten doen bij de meeste caravanboeren.
Alle reacties Link kopieren
Opletten dat de vloer niet veert. Kijk en ruik goed in de banken of je vocht ziet. Controleer de rubbers bij de ramen of die wel goed aansluiten.
En gas, remmen en koppeling laten controleren bij een dealer.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Een aanhangerrijbewijs en een auto die hem kan en mag trekken
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon niet een te oude caravan kopen, tenzij hij van een dealer is die zijn reputatie op te houden heeft. Wij hebben de onze ook tweedehands gekocht. maar wij wisten van wie we hem kochten. En dat scheelde een hele slok op een borrel.
Caravan laten keuren voor je hem koopt. Als hij niet goed blijkt ben je wel het geld voor de aankoopkeuring kwijt maar dat scheelt heel veel kosten in de toekomst.

Er staat een datum op de banden, deze mag maximaal 5 jaar oud zijn.

Je moet wel aan je verzekering van de auto doorgeven dat je een caravan trekt.
Alle reacties Link kopieren
Zolang de auto en caravan samen niet meer dan 3500 kg wegen, heb je geen rijbewijs be nodig.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
O wat leuk, de aanschaf van een caravan! De adviezen van Madeliefjees zijn heel goed, en volg je gevoel. Wij zijn bij dealers wezen kijken naar (oude) caravans, en uiteindelijk via marktplaats een caravan gekocht van een ouder stel, de caravan zag er keurig uit, rook niet muf en gaf een goed gevoel. Wat madeliefjees benoemt, de vloer moet niet rot zijn enz, verder heeft zo'n caravan weinig te lijden. En bedenk je of je een eigen toilet of douche wilt hebben.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
09-10-2018 20:15
Een aanhangerrijbewijs
.
Is dat een nieuwe eis ?

Kijk wel even wat de auto maximaal mag trekken.
Niet geschoten is altijd mis
Lees dit eens: https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/ca ... e-stalling

Je bent niet verplicht om je caravan te verzekeren maar bij de meeste eigenaars van een caravanstalling mag je alleen je caravan stallen als die verzekerd is.
Bitje93 schreef:
09-10-2018 20:52
.
Is dat een nieuwe eis ?

Kijk wel even wat de auto maximaal mag trekken.
Behalve bij de kleinere caravans heb je een aanhangerrijbewijs nodig. Dat is al ca 35 jaar zo.
Alle reacties Link kopieren
Is rijbewijs B voldoende?
Rijbewijs B of BEEen B-rijbewijs is altijd voldoende als de caravan inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.

Is de caravan zwaarder dan heeft de caravan dus een eigen gele kentekenplaat. Ook dan is een B-rijbewijs voldoende zolang het maximaal toegestaan gewicht van de caravan plus het maximaal toegestaan gewicht van de auto, bij elkaar opgeteld, niet meer is dan 3500 kg.

Het gaat alleen om de maximaal toegestane massa's van de auto en de caravan zoals die op de kentekencard staan en bij de RDW geregistreerd zijn.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Extra groene kaart aanvragen, bij je autoverzekering, voor de caravan.

Extra caravan/aanhanger verzekering voor Pechhulp afsluiten, ongeveer €14 per jaar.
Heel belangrijk kwamen wij dit jaar, helaas, achter.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Lekkage,dak,ramen en vloer.Vochtmeting laten doen. BANDEN NA LATEN KIJKEN, IDEM GASFLES [sorry CAPS]. Siliconenranden nakijken, evt vervangen.
Als je een voortent gebruikte, kijk dan naar het vloerkleed. Steeds meer campings accepteren alleen nog maar luchtdoorlatend tenttapijt.
Gehele koppeling van caravan na laten kijken. Is er een mistlamp?

Meld je aan bij het caravanforum
Alle reacties Link kopieren
Waar wil je ermee gaan doen? Trekken vraagt een andere caravan dan vier weken Toscane.
Met hoeveel mensen ga je?

Kijken of iedereen een zitplaats heeft.

O en vooral niet te zwaar laden, was in vakantie op het nieuws. Er was een controle in Limburg, waarbij de aanhangers gewogen werden. De aardappelen en heel veel andere spullen moesten gewoon weer uitgeladen worden.
De truc bij ons was dat de trekhaak en de bodems van auto en caravan een horizontale lijn moesten vormen.
En we zijn een keer vergeten het hulpwieltje voorop omhoog te draaien en vast te zetten. Die reed een heel stuk vrolijk mee en was hoogte Brussel kapot versleten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens bij een dealer gaan kijken en informeren naar 2e hands caravans. Daar kun je ook al je vragen stellen. Hij weet bijvoorbeeld ook of de combinatie caravan/auto kan. Dus of je huidige auto in staat is om de caravan te trekken. Heb je al een trekhaak onder de auto? Zo ja, laat dan ook controleren of die stevig genoeg is om de caravan te trekken, hier schijnt ook nog weer verschil in te zitten. Heb je alleen een B-rijbewijs of heb je ook een BE-rijbewijs. Er zijn inderdaad combinaties die met alleen B-rijbewijs kunnen, maar wil je een wat grotere caravan dan is BE een vereiste en dan moet je dus rijlessen nemen en examen doen. Informeer bij je autoverzekering in hoeverre je caravan is meeverzekerd (wij krijgen tot nu toe ieder jaar standaard 2 groene kaarten, 1 voor de auto en 1 voor een aanhanger/caravan, al hebben we die niet)
Alle reacties Link kopieren
wij doen om het jaar een beurt. Gasinstallatie laten keuren, banden check etc. Wij hebben de inboedel verzekerd, niet de caravan zelf.

Bekijk goed wat je auto mag trekken en kijk op caravantrekker.nl of het een goede combi is. Onze vorige auto mocht qua gewicht van alles trekken maar was een slak, waar onze huidige auto fluitend berg op gaat met de caravan.

En BE is alleen nodig als je totale combinatie meer dan 3500 kilo weegt. Het is een enorm misverstand dat je altijd BE nodig hebt. Dus enkelassige caravan en je TOTALE toegestane massa van auto en caravan bij elkaar opgeteld < 3500 dan mag je met B rijden.

In ons geval

Onze auto heeft 2300 kilo als max massa, onze caravan mag max. 1000 kilo wegen = 3300 kilo, dus met B rijbewijs . Ik weet het 100% zeker omdat we wel eens aangehouden zijn bij routine controles in zomervakantie in NL. Dan wordt dit dus ook bekeken.
Tvp!
Alle reacties Link kopieren
Een caravan (of andere aanhanger) die inclusief lading meer dan 750 kg mag zijn, is herkenbaar aan een gele kentekenplaat (met een W erin)

Deze moeten ook bij de RDW, net als een auto, op naam gesteld worden en daar krijg je ook een kentekenkaart bij.

Kleine aanhangers met een witte plaat kunnen gewoon onderhands verkocht worden. (en dan moet je bij je trekkende auto dus ook altijd een extra witte plaat hebben en als je een keer met een andere auto je caravan trekt, moet je de witte platen wisselen)
Alle reacties Link kopieren
Hheb je kinderen ? Zo ja hoe oud ? Wij hebben onze caravan en kampeer spullen na 12 jaar kamperen verkocht, omdat onze kinderen nu op de middelbare zitten en niet meer elke zomer 3-4 weken weg willen.
Wij gingen elke zomer vakantie 4 weken naar camping in Z Frankrijk.
Wij sliepen in de caravan hun in de voortent met slaap unit
Ik vind het niet zo erg , ben geen echte kampeer fan, maar Mijn man kampeert al 40 jaar en die vond het wel jammer
ivo70 schreef:
10-10-2018 09:06
Een caravan (of andere aanhanger) die inclusief lading meer dan 750 kg mag zijn, is herkenbaar aan een gele kentekenplaat (met een W erin)

Deze moeten ook bij de RDW, net als een auto, op naam gesteld worden en daar krijg je ook een kentekenkaart bij.

Kleine aanhangers met een witte plaat kunnen gewoon onderhands verkocht worden. (en dan moet je bij je trekkende auto dus ook altijd een extra witte plaat hebben en als je een keer met een andere auto je caravan trekt, moet je de witte platen wisselen)
Ok, duidelijke uitleg. Ik was tot nu toe alleen naar caravans onder de 750 kilo aan het kijken. Omdat dit de kleintjes zijn die ook vaak kort zijn. En hoe korter, hoe goedkoper de stalling. Maar blijkbaar heeft dit dus ook gevolgen voor een kentekenplaat.
Mijn kinderen zijn ook al ouder. De jongste zal bijna 15 zijn komende zomer. De oudste is al 2 jaar niet meer de volledige vakantie meegegaan en zal ook zeker niet mee gaan kamperen.

Ik koop de caravan dus voor 2 personen. Voor mijn jongste en voor mijzelf. En hopelijk in de toekomst voor mijzelf en een vriend(in) die zin heeft om mee te gaan. Een kleintje volstaat dus.
Google eens op t@b 320 :heart: en dan met de Isabella zonneluifel, die halve.
Er is een serie geweest met vrolijk gekleurde zonneluifels.
Caravans onder de 750 kg. kom je weinig tegen, je valt dan echt in de categorie 'heel klein', Vaak is er ook geen plaats voor een toilet of kacheltje. Als je dat geen probleem vindt dan is dat natuurlijk prima, maar de meeste mensen zoeken toch iets meer ruimte en meestal is dat qua gewicht ook geen probleem.
Wat voor auto heb je eigenlijk om de caravan mee te trekken?
Alle reacties Link kopieren
Vergeet ook niet dat er opzetspiegels op de auto moeten wanneer je met een caravan gaat rijden. Er zijn nagenoeg geen caravans waarbij dit niet hoeft.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven