Geld & Recht alle pijlers

Persoonlijke lening nemen om Kosten Koper te financieren?

10-10-2018 12:56 80 berichten
Hallo allemaal,

Op dit moment zijn wij druk bezig met sparen voor ons droomhuis. Aangezien je natuurlijk nog maar 100% kan lenen ziet het er naar uit dat we nog heeeeeel lang moeten doorsparen om de kosten koper te kinnen betalen en het huis kunnen inrichten.

Helaas hebben we geen goed verdiende ouders, kennissen etc. waar we wat van zouden kunnen lenen.

Nu ben ik op zoek gegaan op Google om te kijken of het mogelijk is om naast een hypotheek een persoonlijke lening af te sluiten en hiermee de kosten koper te financieren. Heeft iemand hier ervaring mee? Of denken jullie dat dit niet mogelijk is?
Nee, natuurlijk kan dat niet. Die lening moet je weer opgeven bij het aangaan van een hypotheek, waardoor je maximaal te lenen bedrag verlaagd wordt.
anoniem_366925 wijzigde dit bericht op 10-10-2018 13:23
0.67% gewijzigd
Maar als je het niet bij elkaar kan sparen, hoe ga je dit dan met een hoge rente terugbetalen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is mogelijk, maar dan gaat je maximaal te lenen hypotheekbedrag wel flink omlaag (hoeveel, dat kun je berekenen op de site van Eigen huis). Of het slim is, is natuurlijk een tweede vraag. De regels zijn niet voor niets veranderd.
Wij mochten trouwens geen leningen hebben openstaan. Hadden we dat gehad, dan hadden we die eerst met eigen geld moeten inlossen.
Alle reacties Link kopieren
Dat lost niets op uiteindelijk bdn je veel meer geld kwijt. Ga zo goedkoop mogelijk huren hoeft geen ideaal huis te zijn en spreek een strikt budget af voor uitgaven elke week pin je alleen dat pinpas uit je portemenee en zet elk dubbeltje aan de kant voor je t weet heb je veel gespaard!
Ik verdien echt niet goed maar heb zo ooit 12.000 in een jaar gespaard, was wel alleenstaand maar had ook nog een paard. Heb mijn auto verkocht en alles op de fiets gedaan en 20 euro per week gepind voor uitgave. Was verhuisd voor lagere huur en deed een jaar lang alleen gratis leuke dingen met vrienden. Ik had hen ingelicht dus die vonden het prima een boswandeling ipv naar de kroeg en gewoon thuis samen eten ipv uit eten. Waar een wil is is een weg
where ever you go, go with your heart
Als je het bedrag gaat lenen drukt dat bedrag zwaarder dan het werkelijke bedrag op je hypotheek. En niet alle hypotheekverstrekkers willen met je in zee. Je snijdt je behoorlijk in je vingers en je droomhuis kan hierdoor nog wel eens verder weg zijn dan nu.
Alle reacties Link kopieren
Je leencapaciteit wordt daardoor inderdaad lager, maar dan ligt het er vooral aan hoeveel van je leencapaciteit je wilt gaan benutten voor je hypotheek.

Vervolg vraag is, hoe zit het met het ophoesten van de maandlasten. En houdt je er rekening mee dat je altijd meer geld kwijt bent dan je van te voren bedenkt als je gaat verhuizen?

Wij zijn net verhuisd en ik vond het toch nog wel hard gaan, al moet ik toegeven dat ik het lastig vind me aan mijn budget te houden, ik heb voor bijna alles meer uitgegeven dan ik oorspronkelijk had bedacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat niet doen. Is het zo lastig om te sparen nu ? Dan zou ik me wel ten rade gaan of je een koopwoning moet nemen. Wij kijken naar een koopwoning van rond de € 300.000 financieren wel 100% en willen nog voor € 10.000 verbouwen, eigen middelen die we moeten inbrengen zijn ongeveer € 15.000,- dus € 7.500,- per persoon, dat vind ik nog best te overzien. Als je dat al niet eens kan betalen
zou ik niet zo snel aan een koopwoning beginnen.

Overigens als je niet je maximale leencapaciteit benut dan kan je een persoonlijke lening er wel naast dragen, wij financieren ook bij lange niet maximaal op inkomen en hadden dus makkelijk een lening er naast kunnen laten lopen als we dat gewild hadden.
Alle reacties Link kopieren
sparen moet je doen voor je een woning koopt, dan heb je de mogelijkheid.
Kost wat discipline,
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Kun je het niet meenemen in de hoogte van je hypotheek? Een deel is dan wel niet aftrekbaar, maar de rente is wel lager?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
10-10-2018 14:17
sparen moet je doen voor je een woning koopt, dan heb je de mogelijkheid.
Kost wat discipline,
Nou ja, dit lijkt me wat kort door de bocht. Als ik kijk in mijn stad kom je nauwelijks in aanmerking voor sociale huurwoningen, particuliere huur is knetterduur. Over het algemeen heeft kopen lagere maandlasten dan huren. Dus dat is niet perse het moment om te sparen.
Keep on dreaming!

Een droomhuis kopen is één, realistisch financieren is iets anders. De 'droom' uit je openingspost is een onzalig plan met kans op grote problemen.
In sommige plaatsen kun je starterslening krijgen.

Wij zaten trouwens met hetzelfde probleem maar hebben onverwachte financiele meevaller gehad. Nu nog een huis vinden.
dianaf schreef:
10-10-2018 14:24
Kun je het niet meenemen in de hoogte van je hypotheek? Een deel is dan wel niet aftrekbaar, maar de rente is wel lager?

Dat zegt TO zelf al, je kan maximaal 100% waarde woning financieren met hypotheek, de kosten dus niet.
1-Aapje schreef:
10-10-2018 14:38
In sommige plaatsen kun je starterslening krijgen.

Wij zaten trouwens met hetzelfde probleem maar hebben onverwachte financiele meevaller gehad. Nu nog een huis vinden.
Starterslening is ook alleen om de koopprijs te betalen, niet voor de kosten. Als je op inkomen niet alles kan financieren zou je in aanmerking kunnen komen voor de starterslening maar deze is nooit meer dan 100% waarde woning
Alle reacties Link kopieren
lijkt me niet echt een verstandig plan
Een persoonlijke lening heeft een fiks rente percentage en het gaat af van je leencapaciteit bij het aangaan van de hypotheek.

Beter verstandig zijn, de broekriem flink aanhalen en hard sparen nu. Maak van besparen een hobby, zijn leuke blogs over te vinden (zie het consuminderblog hier)
Alle reacties Link kopieren
Als je de K.K. niet kunt betalen moet je je eerst eens goed afvragen of je wel een huis wilt kopen. Kan je wel onderhoud en onvoorziene zaken betalen als je het eenmaal gekocht hebt? De nettomaandlasten kunnen dan wel lager zijn dan huren, maar bij het bezitten van een huis komt veel meer kijken.
Even voor de vorm, we wonen nu ruim 5 jaar in ee huurhuis met hoge huur. Kopen zou voor ons voordeliger zijn, we sparen nu €1000,- per maand en doen alles zuinig aan. De kosten voor een lening zou voor ons 300€ zijn, houden we maandelijks alsnog 700€ over om te sparen (als we een koophuis hebben). Wat we nu doen is al jarenlang geld weggooien en dat ben ik een beetje zat. Het financieel trekken zullen we makkelijk doen, mijn vraag was meer of het mogelijk zou zijn. We kunnen genoeg lenen voor een huis, maar willen daar sowieso flink onder blijven, waardoor de maandelijkse hypotheek zelfs goedkoper zou uitvallen dan de huur die we nu betalen.

Ik hoop hiermee wat meer duidelijk te scheppen. We willen gewoon zsm dit huis uit om bepaalde redenen en mij vraag was dus of het op die mogelijkheid kan?
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 15:02
Even voor de vorm, we wonen nu ruim 5 jaar in ee huurhuis met hoge huur. Kopen zou voor ons voordeliger zijn, we sparen nu €1000,- per maand en doen alles zuinig aan. De kosten voor een lening zou voor ons 300€ zijn, houden we maandelijks alsnog 700€ over om te sparen (als we een koophuis hebben). Wat we nu doen is al jarenlang geld weggooien en dat ben ik een beetje zat. Het financieel trekken zullen we makkelijk doen, mijn vraag was meer of het mogelijk zou zijn. We kunnen genoeg lenen voor een huis, maar willen daar sowieso flink onder blijven, waardoor de maandelijkse hypotheek zelfs goedkoper zou uitvallen dan de huur die we nu betalen.

Ik hoop hiermee wat meer duidelijk te scheppen. We willen gewoon zsm dit huis uit om bepaalde redenen en mij vraag was dus of het op die mogelijkheid kan?
Hoeveel zijn de verwachte kosten koper dan? Als je met 1000 euro per maand spaart (ik neem aan niet sinds net) dan zou je toch binnen afzienbare tijd genoeg in huis moeten hebben om de KK te betalen?
KK tussen de 12000 en 15000 euro, we sparen al een tijdje maar helaas is daar door overziene uitgaven ook weer een deel af gegaan. Daarom willen we liever het geld wat we nu sparen gebruiken voor een interieur en wellicht een klein deel KK zodat de persoonlijke lening ongeveer 10000 zou worden.
Je 'rekent' nogal in je voordeel. Je vergelijkt de hypotheeklast met de huur.

Bij de maandelijkse hypotheeklast zou je eerlijkheidshalve nog het maandelijkse WOZ-bedrag moeten optellen en elke maand nog zeker 0,05
tot 0,1% van de koopsom als reservering voor groot onderhoud. (Bij een huis van 300.000 is dat 150 tot 300 euro.
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 15:12
KK tussen de 12000 en 15000 euro, we sparen al een tijdje maar helaas is daar door overziene uitgaven ook weer een deel af gegaan. Daarom willen we liever het geld wat we nu sparen gebruiken voor een interieur en wellicht een klein deel KK zodat de persoonlijke lening ongeveer 10000 zou worden.
Je kunt beter gewoon kk betalen in mijn ogen en het geld dat je bespaart met rente betalen sparen voor nmje interieur.

En aan welke prijs denk je om te kopen? Wij zouden voor hypotheek van 250.000 maar 11000 kosten koper hebben inclusief nhg.

Bij nieuwbouw heb je trouwens geen kosten koper.
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 15:12
KK tussen de 12000 en 15000 euro, we sparen al een tijdje maar helaas is daar door overziene uitgaven ook weer een deel af gegaan. Daarom willen we liever het geld wat we nu sparen gebruiken voor een interieur en wellicht een klein deel KK zodat de persoonlijke lening ongeveer 10000 zou worden.

Interieur is voor het grootste deel bijzaak natuurlijk. En huis hoeft niet in één keer helemaal af te zijn. Als je verhuist en het nieuwe huis inricht met de spullen die je nog hebt geen je alleen kosten voor de muren en de vloeren.
Alle reacties Link kopieren
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 15:12
KK tussen de 12000 en 15000 euro, we sparen al een tijdje maar helaas is daar door overziene uitgaven ook weer een deel af gegaan. Daarom willen we liever het geld wat we nu sparen gebruiken voor een interieur en wellicht een klein deel KK zodat de persoonlijke lening ongeveer 10000 zou worden.
interieur kan je in het begin ook met marktplaats/kringloop/krijgertjes doen
als je eenmaal in je koophuis zit en je lasten zijn dan inderdaad lager, gaat het sparen sneller en kun je gaandeweg je interieur naar je smaak gaan aanpassen

maar verkijk je niet op de bijkomende kosten van een koophuis, het is niet alleen maar hypotheek he! Je moet ook de hogere gemeentebelasting en de onderhoudskosten meerekenen... dan wordt het verschil met huren echt wel kleiner.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven