Geld & Recht alle pijlers

Vriend draagt niet bij aan huishoudelijke kosten,onredelijk?

10-10-2018 19:12 252 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Dit is de eerste keer dat ik iets op het forum post, ik ben benieuwd naar jullie mening over mijn situatie.
Het zit zo: ik ben student en heb mijn eigen studentenkamer, mijn vriend, waar ik al 4 jaar mee samen ben woont officieel nog bij zijn ouders en heeft een fulltime baan. Ik heb een bijbaantje in de supermarkt voor ongeveer 12 uur per week

Mijn vriend is de helft van de week bij mij maar betaald eigenlijk vrijwel niets aan boodschappen of andere dingen. Ik vind eigenlijk dat hij ook gewoon moet meebetalen aan de boodschappen en eigenlijk zelfs deels aan de huur aangezien hij ook gebruik maakt van de luxe dat ik op mezelf woon en we samen kunnen zijn. Daarnaast hoeft hij ook geen kostgeld te betalen aan zijn ouders. Ik merk nu dat ik geld van mijn spaarrekening moet halen zodat ik (ons) levensonderhoud kan betalen. Het lijkt bij hem niet te dagen dat ik het moeilijk heb. Stel ik mij nu aan en ben ik onredelijk? Zo niet, hoe moet ik dit bespreekbaar maken en wat is redelijk?
anoniem_377317 wijzigde dit bericht op 13-10-2018 15:00
Reden: herkenbaarheid/ behouden anonimiteit
10.90% gewijzigd
Ik vind dat hij moet bijdragen aan de boodschappen.
Precies wat je hier schrijft tegen hem zeggen. Heel redelijk om hem bij te laten dragen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet onredelijk. En jullie zijn al 4 jaar samen? Praat eens met elkaar (?)
Luister Jaap: ik vind t heel gezellig dat je bij me komt logeren, maar ik kom nu wel geld tekort. Ipv van 25 euro in de 2 maanden, wil ik voortaan 50 euro per week.
Dat geld is voor boodschappen, gas, water, licht en huur.
Koopje toch?
ik geef mn bek ook maar een douw
Je spaargeld aanbreken niet meer doen en gewoon voor 1 persoon boodschappen doen. Dan gaat hij maar naar zijn mammie als hij trek heeft.
Ik zeg inruilen die vriend voor een exemplaar die ziet wat normaal is. Wat een eikel om niet uit jezelf te vragen hoe het gaat, ook financieel!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat hij dat zelf niet bedenkt. Wat een hork.
ik geef mn bek ook maar een douw
O en betaalt, trouwens.
Ik vind ook dat hij bij moet dragen aan de boodschappen. De huur niet. Ga gewoon met hem om de tafel zitten en leg de situatie uit aan hem zoals deze nu is en vraag of hij bij wil dragen aan de boodschappen. Zeg hem ook dat je het heel fijn vindt dat hij een keer 25 euro heeft overgemaakt en dat hij betaalt wanneer jullie uit eten gaan maar dat je meer hebt aan een bijdrage in de kosten van boodschappen.
Wees duidelijk dat je dit niet meer accepteert.
Heb je dit ooit met hem besproken of moet hij ruiken dat jij het financieel moeilijk hebt?
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt hij als je dit tegen hem zegt?
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen de boodschappen, ook voor de rest van de vaste lasten meebetalen. Waarom moet TO daar alleen voor opdraaien met haar bijbaantje?
Als je samenwoont betaal je ook samen alle lasten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Aangezien hij mee eet van jouw boodschappen is het redelijk dat hij meebetaald.

Meebetalen aan jouw huur is niet redelijk. Hij woont er niet. Hij is alleen op bezoek.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-10-2018 19:45
Je bent niet onredelijk. En jullie zijn al 4 jaar samen? Praat eens met elkaar (?)
Luister Jaap: ik vind t heel gezellig dat je bij me komt logeren, maar ik kom nu wel geld tekort. Ipv van 25 euro in de 2 maanden, wil ik voortaan 50 euro per week.
Dat geld is voor boodschappen, gas, water, licht en huur.
Koopje toch?
Hahah ja je hebt gelijk hoor dat ik eens hierover moet praten, ik vind het alleen heel moeilijk en ongemakkelijk om over geld zaken te praten. Ik wil niet als een bedelaar/gold digger overkomen....
Alle reacties Link kopieren
Welkom in de echte wereld.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
10-10-2018 19:49
Niet alleen de boodschappen, ook voor de rest van de vaste lasten meebetalen. Waarom moet TO daar alleen voor opdraaien met haar bijbaantje?
Als je samenwoont betaal je ook samen alle lasten.
Ze wonen niet samen.....
Alle reacties Link kopieren
Doe jij dan altijd alleen boodschappen? In mijn studententijd deed ik dan samen met mijn vriendje boodschappen als we samen gingen eten en dan betaalde de ene keer hij en de andere keer ik.
Wat een krent! Als hij niet de helft gaat meebetalen zou ik er een punt achter zetten.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-10-2018 19:49
Niet alleen de boodschappen, ook voor de rest van de vaste lasten meebetalen. Waarom moet TO daar alleen voor opdraaien met haar bijbaantje?
Als je samenwoont betaal je ook samen alle lasten.
Ze wonen niet samen.
Bovendien is bij een kamer gwl vaak inclusief dus betaald to niet meer omdat vriend daar wel eens doucht.
Madeliefjees schreef:
10-10-2018 19:49
Niet alleen de boodschappen, ook voor de rest van de vaste lasten meebetalen. Waarom moet TO daar alleen voor opdraaien met haar bijbaantje?
Als je samenwoont betaal je ook samen alle lasten.

Als ze geen vriend had gehad had ze ook alleen de huur moeten betalen. Ze wonen niet samen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-10-2018 19:49
Niet alleen de boodschappen, ook voor de rest van de vaste lasten meebetalen. Waarom moet TO daar alleen voor opdraaien met haar bijbaantje?
Als je samenwoont betaal je ook samen alle lasten.
Maar ze wonen niet samen.

Van de boodschappen zou ik zeker iets zeggen. Omdat hij nog thuis woont kan het dat hij dit gewoon niet beseft. Qua wonen: je bent daAr al gaan wonen zonder hem en hij woont niet bij jou, dus dat zijn jouw lasten.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-10-2018 19:45
Ik snap niet dat hij dat zelf niet bedenkt. Wat een hork.
Als je nooit op jezelf hebt gewoond, kun je daar ook een blinde vlek voor hebben, net zoals mensen zonder auto die meerijden en niet aan benzinegeld denken.
Kan me nog goed herinneren dat we een keer met een groep gingen eten bij een vriendin die nog thuiswoonde en voor ons zou koken toen haar ouders er niet waren. Het eerste dat ze riep toen we binnenkwamen was: "Weten jullie wel hoe duur de boodschappen waren?!?!?"

En misschien heeft hij met zijn riante salaris zonder vaste lasten ook wel gewoon niet door dat TO zo krap zit.
dg2015 wijzigde dit bericht op 10-10-2018 19:54
9.21% gewijzigd
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
10-10-2018 19:47
Heb je dit ooit met hem besproken of moet hij ruiken dat jij het financieel moeilijk hebt?
Ik heb het een aantal keer wel (subtiel, waarschijnlijk te?) aangegeven. Ook bijvoorbeeld met cadeautjes kopen voor mijn neefje waar we nogal aan gehecht zijn. Zo zei hij dat hij de helft wel zou betalen maar dat heb ik bijvoorbeeld ook nooit gezien. Daarnaast heb ik het wel gezegd dat het gewoon geld kost dat hij bij mij is, toen had hij dus die 25 euro overgemaakt. Maar ja, hij vreet natuurlijk ook gewoon door haha
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook praten met die mond hè
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven