Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen van makelaar

12-10-2018 08:34 35 berichten
Wij zijn aan het oriënteren op een ander huis, liefst iets groter.
Nu hebben we een huis gezien, ik vind het prachtig. Man ook maar hij vindt het redelijk duur geprijsd tov de huizen in de buurt. Dit huis is 432.000 en 2 bijna dezelfde huizen zijn 409.000 en 405.000. Dit huis is wel helemaal af en kun je zo in, zit een nieuwe uitbouw (kost toch ook wel 20.000) en heeft op de bovenste verdieping een dakkapel, de andere huizen niet. Verder wel vergelijkbaar.
Nou goed. Wat is nu het “probleem”? Na enig speurwerk kwam ik erachter dat dit huis van de makelaar zelf is. Ik vraag me af in hoeverre je dan echt goed kunt onderhandelen? Deze man kent natuurlijk alle ins en outs van de woningmarkt, kent waarschijnlijk een hoop andere makelaars. Iemand bekend in de makelaarswereld hoe dat dan werkt? Haalt de aankoopmakelaar echt het uiterste eruit als het een collega is?
Een makelaar zal er altijd het uiterste uit willen halen want hoe meer en huis opbrengt, hoe meer gehad hij eraan verdient. Maar zo gek is de vraagprijs toch niet in vergelijking met de andere woningen? Als deze woning helemaal klaar is, een uitbouw en dakkapel heeft is het toch logisch dat de vraagprijs en stuk hoger is dan de andere 2 woningen?
Alle reacties Link kopieren
Toch in onderhandeling gaan. Wat heb je te verliezen!
Tess1981 schreef:
12-10-2018 08:42
Een makelaar zal er altijd het uiterste uit willen halen want hoe meer en huis opbrengt, hoe meer gehad hij eraan verdient. Maar zo gek is de vraagprijs toch niet in vergelijking met de andere woningen? Als deze woning helemaal klaar is, een uitbouw en dakkapel heeft is het toch logisch dat de vraagprijs en stuk hoger is dan de andere 2 woningen?
Dat vind ik ook hoor. Alleen de badkamer is echt heel lelijk haha maargoed dat is in die andere huizen ook niet spectaculair.
Het huis staat nu 6 weken te koop, man vindt dat lang en denkt dat het te hoog geprijsd is (de andere huizen ook). De huizen om ons heen zijn idd wel sneller weg moet ik zeggen maar ik kan me niet indenken wat er “mis” zou zijn.
Overigens heb ik ook ontdekt dat de huidige bewoners 2 straten verderop gaan wonen, in een groter huis. Per 1 april dus heel veel haast hebben ze niet.
Overigens vind ik dat hele we gaan misschien verhuizen gedoe best spannend, misschien dat ik daardoor zoveel twijfels heb. We wonen 12 jaar in ons huidige huis, onze eerste koopwoning
Alle reacties Link kopieren
Ga je lekker onderhandelen. Maar ze hebben geen haast, dus ik denk dat ze niet zullen gaan zakken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Als je het prijsverschil van € 23.000 tot € 27.000 afzet tegen een uitbouw van € 20.000, een dakkapel en de goede staat qua onderhoud, is het zeker niet duur (even los van of de prijzen van de andere huizen reëel zijn). Het is aan jullie of jullie deze dingen belangrijk genoeg vinden om ervoor te betalen. Dat het van een collega makelaar is zou geen verschil moeten maken.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Sorry, geen glazen bol bij de hand, een makelaar is ook maar een gewoon mens. En het hangt van zijn / haar specifieke situatie af hoe graag hij dit huis wilt verkopen of dat een minimum bedrag het belangrijkste is.

Een vergelijkbaar huis MET uitbouw en Met een dakkapel EN afgewerkt levert tegenwoordig echt wel een veel hogere vraagprijs op.

Waarom wil je graag dit huis, en niet één van de andere 2 vergelijkbare huizen? Voor €25.000 heb je zo te horen wel veel meer huis en direct instap baar.

Probeer het met een tegenbod of schakel een aankoopmakelaar in. En bedenk heel goed wat jullie (maximale) budget is, en blijf binnen dit budget! Hoe mooi het huis ook is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik denk dat je m.b.t. de onderhandelingen je eigen koers moet varen en af moet gaan op je eigen grenzen.
De vraagprijs lijkt me niet heel onredelijk in vergelijking met de andere huizen.

Ik denk dat je sowieso, in elke situatie, niet veel van een aankoopmakelaar kan verwachten in de onderhandelingen. Ze kunnen je op weg helpen met regels en procedures (alhoewel je ook op dat vlak niet te veel van een makelaar moet verwachten). Maar, tenzij het een bijzondere situatie is, kan de verkoopmakelaar dat ook.

De eerste financiële winst bij de onderhandelingen is geen aankoopmakelaar nemen. :idee:
Bedankt voor jullie reacties! Ja dat het gewoon maar een mens is is natuurlijk zeker waar. Ik denk dat we iig een bezichtiging gaan plannen om de werkelijke ruimte te zien, we willen namelijk vooral beneden meer leefruimte dus die uitbouw zou bij een ander huis er misschien ook wel komen. Het huis is helemaal zoals ik het zelf ook zou doen op die badkamer na dan ;) maar dat is bij mij gelijk mijn valkuil. Ik kan er slecht doorheen kijken bij een “lelijk” huis zeg maar en mijn man is gewoon veel kritischer (te kritisch misschien wel).
Zo heb ik in het verleden ooj mijn auto en telefoon op de mooi gekocht haha terwijl achteraf ik betere keuzes had kunnen maken ;)
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik heb net mijn huis verkocht en ben een beetje allergisch geworden voor mensen die in de onderhandeling inbrengen dat ze nog dit willen verbouwen, dat ze nog een nieuwe keuken of nieuwe badkamer willen..... tsja, er zit een keuken in, er zit een badkamer in, je mag het best vervangen, maar dat is jouw keuze en jouw kosten. Ik betaal er niet voor....

Dus tja, ik denk dat een makelaar er ook niet snel in mee zal gaan. Onderhandelingen starten kun je zeker proberen (maar ze hebben nog even) maar ga er dan geen kul argumenten bij gebruiken als dat de badkamer, de keuken niet naar je smaak zijn en dat je daarom minder wilt betalen (lees: dat de verkoper het mag financieren).

Ik heb overigens dus ook een bod afgewezen die eigenlijk net iets te laag was om verder te onderhandelen, maar die tevens dus met dergelijke argumenten kwam voor het bod. Zo heb ik het ook elders vaker gehoord dat mensen dat soort argumenten gaan gebruiken.... prima als je het wilt vervangen, maar jouw keuze, jouw geld....
Alle reacties Link kopieren
Wat is je vraag nou precies, TO? Ben je bang dat een aankoopmakelaar, als je die inschakelt, niet de best mogelijke deal voor jullie regelt omdat hij liever zijn collega helpt?
Eze schreef:
12-10-2018 09:47
Wat is je vraag nou precies, TO? Ben je bang dat een aankoopmakelaar, als je die inschakelt, niet de best mogelijke deal voor jullie regelt omdat hij liever zijn collega helpt?
Mja, eigenlijk wel.
poppie0022 schreef:
12-10-2018 09:40
Tja, ik heb net mijn huis verkocht en ben een beetje allergisch geworden voor mensen die in de onderhandeling inbrengen dat ze nog dit willen verbouwen, dat ze nog een nieuwe keuken of nieuwe badkamer willen..... tsja, er zit een keuken in, er zit een badkamer in, je mag het best vervangen, maar dat is jouw keuze en jouw kosten. Ik betaal er niet voor....

Dus tja, ik denk dat een makelaar er ook niet snel in mee zal gaan. Onderhandelingen starten kun je zeker proberen (maar ze hebben nog even) maar ga er dan geen kul argumenten bij gebruiken als dat de badkamer, de keuken niet naar je smaak zijn en dat je daarom minder wilt betalen (lees: dat de verkoper het mag financieren).

Ik heb overigens dus ook een bod afgewezen die eigenlijk net iets te laag was om verder te onderhandelen, maar die tevens dus met dergelijke argumenten kwam voor het bod. Zo heb ik het ook elders vaker gehoord dat mensen dat soort argumenten gaan gebruiken.... prima als je het wilt vervangen, maar jouw keuze, jouw geld....
Dat is ook niet mijn argument hoor. Maar natuurlijk kijk je daar voor jezelf wel naar toch, of het naar je smaak is en wat je dan eventueel kwijt zou zijn aan verbouwen. En de badkamer hoeft wat mij betreft niet direct vervangen te worden, over 5 jaar kan dat ook nog.
Heb je bij het kadaster al de laatste prijzen opgevraagd waarvoor deze huizen verkocht zijn? Misschien dat dat je nog kan helpen bij het bedenken wat een reele vraagprijs/bieding is.
De laatste huizen zijn verkocht voor ongeveer 385.000, wel zonder uitbouw. Maar dat is een jaar geleden dus dat is nu misschien niet meer reeel.
De bewoner is trouwens niet alleen makelaar in dienst maar directeur, vrij groot in de regio. (Vandaar dat zijn nieuwe huis ruim 2 ton duurder is denk ik haha).
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
12-10-2018 10:00
Mja, eigenlijk wel.
Duidelijk. Ik vind het niet zo’n rare vraag hoor. Misschien een makelaar van wat verder weg inschakelen? Dat heeft als nadeel dat je aankoopmakelaar iets minder op de hoogte is van de situatie in je wijk, maar maakt het onderhandelen wel zakelijker.


Is het huis echt nog beschikbaar trouwens? Huizen die onder voorehoud verkocht zijn, blijven vaak nog wel een tijd op funda staan.
Eze schreef:
12-10-2018 10:30
Duidelijk. Ik vind het niet zo’n rare vraag hoor. Misschien een makelaar van wat verder weg inschakelen? Dat heeft als nadeel dat je aankoopmakelaar iets minder op de hoogte is van de situatie in je wijk, maar maakt het onderhandelen wel zakelijker.


Is het huis echt nog beschikbaar trouwens? Huizen die onder voorehoud verkocht zijn, blijven vaak nog wel een tijd op funda staan.
Weet ik niet. Op funda en op de site van de makelaar zelf staat hij wel als beschikbaar. Ik denk dus dat we maar een bezichtiging in gaan plannen (ben ik wel benieuwd of hij die zelf doet, vast niet).
Alle reacties Link kopieren
Een beetje goed kwalitatieve dakkapel is al 5k vandaag de dag. Een uitbouw is helemaal duur. Fundering, kozijnen, schuifpui, electra, voor 5 bij 3 meter zite je al gauw op 25k. En ook nog instapklaar. Die meerprijs is dus niet zo gek hoog.
Dat jij de badkamer lelijk vind is een verschil in smaak.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Dreamchild schreef:
12-10-2018 09:10
Als je het prijsverschil van € 23.000 tot € 27.000 afzet tegen een uitbouw van € 20.000, een dakkapel en de goede staat qua onderhoud, is het zeker niet duur (even los van of de prijzen van de andere huizen reëel zijn). Het is aan jullie of jullie deze dingen belangrijk genoeg vinden om ervoor te betalen. Dat het van een collega makelaar is zou geen verschil moeten maken.
Dit dus.
Als jouw huis verkocht moet worden doet de makelaar als het goed is ook zijn best om een zo hoog mogelijke verkoopprijs voor jouw huis te krijgen.

Bovendien kan een makelaar realistischer naar de vraagprijs van een huis kijken dan Piet en Mien die hun huis verkopen en denken dat hun huis meer waard is dan de omliggende huizen omdat hun keuken badkamer meer hun smaak is dan de badkamer en keuken van de buren en ze er 20 jaar met zo veel plezier gewoond hebben.

Een aanbouw en een dakkapel zijn waarde vermeerderen dus logisch dat dit huis duurder is dan een huis dat verder het zelfde is maar zonder deze extra's.
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
12-10-2018 10:21
De laatste huizen zijn verkocht voor ongeveer 385.000, wel zonder uitbouw. Maar dat is een jaar geleden dus dat is nu misschien niet meer reeel.
De bewoner is trouwens niet alleen makelaar in dienst maar directeur, vrij groot in de regio. (Vandaar dat zijn nieuwe huis ruim 2 ton duurder is denk ik haha).
Als dat een jaar geleden is, mag je die prijs wel indexeren met 5-10%. Beetje afhankelijk van wat de markt in jouw woonplaats doet. Maar zoals iemand al opperde, zou ik een aankoopmakelaar iets buiten je regio nemen. Hij of zij kent de buurt misschien minder goed, maar kan wel goed onderzoek doen naar de prijzen van vergelijkbare objecten en waarschijnlijk beter onderhandelen.
Alle reacties Link kopieren
Je bepaalt wat je het huis waard vind (wat je er voor wilt betalen) en dan bepaal je je openingsbod. Bij een makelaar zou ik er met gestrekt been ingaan. Als jij het huis 415 waard vind, dan zak je nog eens 17K (verschil tussen vraagprijs en wat jij het waard vind) en bied je 398.
Bij een te laag openingsbod kun je altijd nog een nieuw bod doen, maar een te hoog openingsbod is echt funest.
En dan blijven onderhandelen. De ellende met de meeste kopers is dat ze te snel resultaat willen. Neem rustig de tijd.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch gewoon direkt een eindbod geven? Wie weet gaat hij er in mee.

Je kan ook proberen een deal te sluiten door hem als makelaar voor je eigen huis te nemen en dan een lagere provisie betalen?
veensteker schreef:
12-10-2018 14:45
Je kan toch gewoon direkt een eindbod geven? Wie weet gaat hij er in mee.

Je kan ook proberen een deal te sluiten door hem als makelaar voor je eigen huis te nemen en dan een lagere provisie betalen?
Oh das ook nog een idee ja haha
Sofietje1983 schreef:
12-10-2018 15:02
Oh das ook nog een idee ja haha

Wat verwacht je überhaupt van je eigen makelaar? Als er geen bijzondere situatie is heeft een aankoopmakelaar helemaal geen toegevoegde waarde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven