Geld & Recht alle pijlers

zwangerschapsverlof en contract

12-10-2018 09:50 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment ben ik 26 weken zwanger en start ik binnenkort met een project op een middelbare school. Dit betekent 2 uur in de week les geven. Bij 35 weken ga ik met verlof en ergens in april kom in weer terug om het af te maken tot begin juli. Nu willen ze dat ik twee contracten krijg, En dat ik zelf voor mijn verlofperiode een uitkering aanvraag bij het uwv. Ik vind dit zelf niet echt heel werknemer vriendelijk. Zij krijgen toch gewoon geld van het uwv om mij te betalen? Moet ik hiermee akkoord gaan?
Alle reacties Link kopieren
je moet niks
Maar als jouw contract afloopt tijdens je zwangerschap en je er na een nieuw contract krijgt, is het niet ongebruikelijk
Heeft denk ik te maken met de keten in contracten. Verder zou ik er als werkgever ook niet blij mee zijn dat je een week of 8 werkt en dan met verlof gaat en dat op contract. Werkgever is wel verantwoordelijk voor ziekte ed.

Als werknemer snap ik jou heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dit zwart op wit? Heb je rechtsbijstand? Ik vind dit idd niet ok!
Alle reacties Link kopieren
Loopt je contract af tijdens je zwangerschapsverlof?
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
je kunt het juridisch loket bellen om te vragen of dit uberhaupt mag. En wat je rechten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nee dit klopt niet, je bent aangenomen toen je al zwanger was, dus het is niet dat ze het niet wisten zeg maar.
Zij krijgen bij jouw verlof gewoon geld om iemand anders in te huren, dus ik zou er zeker niet mee akkoord gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aangenomen terwijl ze wisten dat ik zwanger ben. Ze willen namelijk graag dat ik dit doe. Toen ze me vorig jaar benaderden was ik nog niet zwanger en zou ik gewoon voor de hele periode 1 contract krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Zeepdoos25 schreef:
12-10-2018 10:00
Nee dit klopt niet, je bent aangenomen toen je al zwanger was, dus het is niet dat ze het niet wisten zeg maar.
Maar als ze een tijdelijk contract heeft, dat tijdens haar verlof afloopt, kan dit gewoon wel hoor
De werkgever kan het nieuwe contract pas over een paar maanden in laten gaan.

daarom is het handig, dat TO even met wat feiten komt. Met data
Alle reacties Link kopieren
mootjexx schreef:
12-10-2018 10:00
Ik ben aangenomen terwijl ze wisten dat ik zwanger ben. Ze willen namelijk graag dat ik dit doe. Toen ze me vorig jaar benaderden was ik nog niet zwanger en zou ik gewoon voor de hele periode 1 contract krijgen.
maar wat staat er in je huidige contract?
wanneer loopt dat af?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus nog geen contract omdat ik daar nog moet beginnen. Maar hun voorstel is dus dat ik twee contracten krijg en tijdens mijn verlof zelf dus via het uwv een zwangerschapsuitkering moet aanvragen.

Ik heb in juni al gezegd dat ik zwanger was, en dat was geen probleem, ze stelden zelf voor om vervanger te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Als je contract afloopt mag dat inderdaad in principe gewoon, maar volgens mij mogen ze je officieel niet op basis van zwangerschap geen contract aanbieden. Maar goed, maak dat maar eens hard. En wat win je ermee voor die 2 uur per week...?

Dat maakt het trouwens wel extra treurig - zij krijgen een deel van jouw salaris inderdaad van UWV terug, dus als jij bijvoorbeeld obv 40 uur 3000 euro bruto zou verdienen, is dat nu 150 euro per maand... kosten voor werkgever zijn ivm sociale lasten enzo wel wat hoger, maar laat ik het heel ruim nemen en zeggen dat jij hun 300 euro kost, krijgen ze daar waarschijnlijk 75% van terug via het UWV. Dan gaat het om 75 euro wat z hiermee maandelijks ' besparen. Dus in totaal nog minder dan 300 euro voor die 16 weken... waarschijnlijk kost het ze bijna meer om 2x een contract te verwerken.

Ik zou echt even goed nadenken of je zo veel zin hebt om in april daar voor die paar uur terug te gaan of gewoon een leukere werkgever zoekt in je verlof.
Alle reacties Link kopieren
mootjexx schreef:
12-10-2018 10:19
Ik heb dus nog geen contract omdat ik daar nog moet beginnen. Maar hun voorstel is dus dat ik twee contracten krijg en tijdens mijn verlof zelf dus via het uwv een zwangerschapsuitkering moet aanvragen.

Ik heb in juni al gezegd dat ik zwanger was, en dat was geen probleem, ze stelden zelf voor om vervanger te zoeken.
en als jij als tegenvoorstel aangeeft, dat je graag 1 contract wil?
heb je dat al gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze uurtjes aangenomen omdat ik het leuk vind, het gaat mij niet eens om het geld, maar zo heb ik het gevoel dat ze er wel makkelijk van af proberen te komen.

Ik doe dit naast mijn gewone werk en daar blijft mijn contract gewoon doorlopen. Vandaar dat ik dit wel raar vond.

Ik ga zeker zeggen 1 contract of anders maar niet. Als ik zelf uitkering moet aanvragen krijg ik zeker ook minder betaald of niet?
Alle reacties Link kopieren
mootjexx schreef:
12-10-2018 10:35
Als ik zelf uitkering moet aanvragen krijg ik zeker ook minder betaald of niet?
Ja, waarschijnlijk ietsje minder. Je zou eens bij UWV kunnen kijken. Maar het is de vraag of je überhaupt in aanmerking komt voor een uitkering voor die uren als je daarvoor maar 8 weken die uren hebt gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net even met het uwv gebeld, en zoals mijn aankomende werkgever het wil is niet de normale weg. Ik concludeer dus dat mijn nieuwe werkgever niet zo netjes is met zwangere werknemers. Dus ik ga nog eens goed nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
12-10-2018 10:40
Ja, waarschijnlijk ietsje minder. Je zou eens bij UWV kunnen kijken. Maar het is de vraag of je überhaupt in aanmerking komt voor een uitkering voor die uren als je daarvoor maar 8 weken die uren hebt gemaakt.
Je krijgt via UWV dezelfde uitkering als dat je via je werkgever zou krijgen. Alleen als je boven het maximale dagloon zit krijg je minder. Het gaat om een zwangerschapsgerelateerde uitkering, niet om WW. Daarnaast TO gaat in het onderwijs werken, er ligt mij iets bij met het compenseren van schoolvakanties die tijdens het verlof vallen (waardoor het verlof langer kan worden). Ik denk dat de werkgever daarom aanstuurt op 2 contracten.
Polsjef schreef:
12-10-2018 09:54
Heeft denk ik te maken met de keten in contracten. Verder zou ik er als werkgever ook niet blij mee zijn dat je een week of 8 werkt en dan met verlof gaat en dat op contract. Werkgever is wel verantwoordelijk voor ziekte ed.

Als werknemer snap ik jou heel goed.
Ziek door zwangerschap wordt gewoon vergoed door UWV. Niks verantwoordelijkheid van werkgever.
Alle reacties Link kopieren
mootjexx schreef:
12-10-2018 10:57
Ik heb net even met het uwv gebeld, en zoals mijn aankomende werkgever het wil is niet de normale weg. Ik concludeer dus dat mijn nieuwe werkgever niet zo netjes is met zwangere werknemers. Dus ik ga nog eens goed nadenken.
Het is wel typisch onderwijs. Mensen met de zomervakantie, vanwege zwangerschap etc de ww in duwen. En dan klagen over een lerarentekort en naar de overheid wijzen :facepalm:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
mootjexx schreef:
12-10-2018 10:57
Ik heb net even met het uwv gebeld, en zoals mijn aankomende werkgever het wil is niet de normale weg. Ik concludeer dus dat mijn nieuwe werkgever niet zo netjes is met zwangere werknemers. Dus ik ga nog eens goed nadenken.
heel goed idee!
Klopt het dat het maar om 2 uur per week gaat? In dat geval zou ik er geen punt van maken als ik dat project écht héél leuk zou vinden en ik zelf ook wat aan zou hebben (op m'n cv ofzo). Zo niet, dan is het wel veel gedoe voor heel weinig geld.
mootjexx schreef:
12-10-2018 10:57
Ik heb net even met het uwv gebeld, en zoals mijn aankomende werkgever het wil is niet de normale weg. Ik concludeer dus dat mijn nieuwe werkgever niet zo netjes is met zwangere werknemers. Dus ik ga nog eens goed nadenken.

Misschien moet je eerst eens vragen waarom ze zo'n constructie willen doen. Het is inderdaad niet de normale weg, daarom zou ik de reden willen weten. En misschien is er wel een hele logische reden voor.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je ze het argument geven dat ze met nu 1 contract, jou langer in dienst kunnen houden in de toekomst. Je mag immers maar een bepaald aantal tijdelijke contracten hebben, voordat ze je in vaste dienst moeten nemen. En dit lijkt me niet een werkgever die erg scheutig is met vaste contracten... (Mijn invulling, ik weet het!)
Alle reacties Link kopieren
Was bij mij ook het geval. Zou ook een nieuw contract krijgen, maar is niet gebeurd. Baby is inmiddels 7 maanden en zit nog steeds zonder werk.
Alle reacties Link kopieren
Als het niet voor het geld is, zou ik zeker aandringen op 1 contract en anders doei!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven