Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekvraagje

12-10-2018 15:07 20 berichten
Hallo

Wij zijn van plan eventueel te verhuizen, zie mijn andere topic ;)
Volgende week hebben we een afspraak over de precieze hypotheek, we hebben dit eerder dit jaar al eens gehad maar inmiddels is er het eea gewijzigd in onze situatie.waardoor we wellicht andere keuzes maken en kunnen maken.
Uiteraard kan ik deze vraag daar volgende week stellen maar het aagje in mij is nu benieuwd.
Ik heb namelijk nog een studieschuld open.
Oorspronkelijke schuld was 18.000 euro, inmiddels heb ik de helft afgelost. Ik betaal altijd netjes elke maand aan DUO, geen achterstanden gehad oid. Nu zie ik steeds dat ze rekenen met het oorspronkelijke studieschuldbedrag, waarom is dat? Waarom niet met de 9.000 die openstaat? Het drukt best wel ontzettend op de hypotheek die we kunnen krijgen terwijl met de schuld die openstaat we makkelijk kunnen lenen wat we nodig hebben.
Aflossen is niet echt een optie, het eigen geld hebben we ook nodig voor de kosten koper etc en we willen ook nog wat spaargeld achter de hand houden (en de rente aan DUO is belachelijk laag).
Maargoed, iemand een idee waarom ze dus met de oorspronkelijke en niet de huidige studieschuld rekenen?
Alle reacties Link kopieren
Ze rekenen met het oorspronkelijke bedrag omdat dat je maandlasten bepaald. Alleen als je extra hebt afgelost wordt er met minder gerekend.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit een studieschuld gehad, maar kan het zijn dat het gaat om je leencapaciteit? Dus dat je ook weer kunt opnemen, als ware het een doorlopend krediet?
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... udieschuld
Niet goed gezocht dus.
Bedankt voor ee antwoorden! Duidelijk (en logisch ook wel).
Alle reacties Link kopieren
Toch gek. Bij mij werd ook met het oorspronkelijke bedrag gerekend (en dat was nogal wat, terwijl ik het bijna volledig had afgelost).
Ik weet niet of ik onder een oud systeem viel ofzo, maar wat hier staat, dat mijn maandlasten/de aflossing elke maand hetzelfde waren, klopte niet. Bij mij veranderde dat elk jaar en was toen ik een hypotheek wilde bijna niets meer. En toch telde het oorspronkelijke bedrag. Sloeg nergens op, want ik kon met mijn inkomen alles makkelijk dragen. Mijn lasten werden zelfs lager dan met mijn huurwoning. Maar daar wordt dus niet naar gekeken.
Het scheelde zoveel, dat ik de boel toch eerst heb afgelost, anders had ik maar een lullig huisje kunnen kopen.
S0LEIL schreef:
12-10-2018 15:51
Toch gek. Bij mij werd ook met het oorspronkelijke bedrag gerekend (en dat was nogal wat, terwijl ik het bijna volledig had afgelost).
Ik weet niet of ik onder een oud systeem viel ofzo, maar wat hier staat, dat mijn maandlasten/de aflossing elke maand hetzelfde waren, klopte niet. Bij mij veranderde dat elk jaar en was toen ik een hypotheek wilde bijna niets meer. En toch telde het oorspronkelijke bedrag. Sloeg nergens op, want ik kon met mijn inkomen alles makkelijk dragen. Mijn lasten werden zelfs lager dan met mijn huurwoning. Maar daar wordt dus niet naar gekeken.
Het scheelde zoveel, dat ik de boel toch eerst heb afgelost, andersv had ik maar een lullig huisje kunnen kopen.
Nou ja, vanwege de nu lage rente zouden we per maand dezelfde lasten dragen die we al 12 jaar dragen, zelfs wanneer we de rente voor 30 jaar vastzetten en hij dus hoger wordt. Daarnaast hebben we beiden nog een salarisverhoging volgend jaar, dat scheelt ook nog weer wat. Bij mij is het 9.000 euro, naast alle andere verhuiskosten vind ik het best een hoop geld. Maargoed wellicht moet ik daar dan toch iets mee. Benieuwd wat ze volgende week in het gesprek aangeven.
Alle reacties Link kopieren
S0LEIL schreef:
12-10-2018 15:51
Mijn lasten werden zelfs lager dan met mijn huurwoning. Maar daar wordt dus niet naar gekeken.
Dat is dan ook niet relevant voor een geldverstrekker. Als je de huur niet meer kan betalen zet de verhuurder je uit het huis (in extreme situaties) en wordt het opnieuw verhuurd. Als je de hypotheek niet meer kunt betalen volgt executieverkoop met wellicht een financieel gat voor de geldverstrekker. Alle voorwaarden van geldverstrekkers zijn bedoeld voor de risicoanalyse.
Alle reacties Link kopieren
S0LEIL schreef:
12-10-2018 15:51
Toch gek. Bij mij werd ook met het oorspronkelijke bedrag gerekend (en dat was nogal wat, terwijl ik het bijna volledig had afgelost).
Ik weet niet of ik onder een oud systeem viel ofzo, maar wat hier staat, dat mijn maandlasten/de aflossing elke maand hetzelfde waren, klopte niet. Bij mij veranderde dat elk jaar en was toen ik een hypotheek wilde bijna niets meer. En toch telde het oorspronkelijke bedrag. Sloeg nergens op, want ik kon met mijn inkomen alles makkelijk dragen. Mijn lasten werden zelfs lager dan met mijn huurwoning. Maar daar wordt dus niet naar gekeken.
Het scheelde zoveel, dat ik de boel toch eerst heb afgelost, anders had ik maar een lullig huisje kunnen kopen.
Toen ik ging informeren was dat ook. Ze raadden zelfs een doorlopend krediet aan om de lening bij duo af te lossen want dan zou het geleende bedrag lager zijn. Dat daarmee mijn vaste lasten en de rente negatief zouden veranderen lieten ze buiten beschouwing, net zoals dat ik elke maand veel meer afloste dan nodig.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
subon schreef:
13-10-2018 12:04
Toen ik ging informeren was dat ook. Ze raadden zelfs een doorlopend krediet aan om de lening bij duo af te lossen want dan zou het geleende bedrag lager zijn. Dat daarmee mijn vaste lasten en de rente negatief zouden veranderen lieten ze buiten beschouwing, net zoals dat ik elke maand veel meer afloste dan nodig.
Lekkere tip is dat.... bij de DUO betaal je super weinig rente en heb je goede voorwaarden. Doorlopend krediet is erg duur. Vraag me af of je dan onder de streep wel beter af bent hoor.
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
13-10-2018 12:22
Lekkere tip is dat.... bij de DUO betaal je super weinig rente en heb je goede voorwaarden. Doorlopend krediet is erg duur. Vraag me af of je dan onder de streep wel beter af bent hoor.
Vond het ook geen handige tip. Gelukkig, vind ik zelf, weet ik beter dan zomaar op dat soort ideeën in te gaan. Er zullen er vast genoeg zijn die zich laten verleiden op die manier.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Nou idd bij de DUO betaal ik 0,01 procent rente en kun je tussentijds pauzeren mocht dat nodig zijn. En ik val nog onder se regeling dat na 15 jaar betalen het klaar is.
Nou goed ik ben erg benieuwd wat de financieel adviseur allemaal te zeggen heeft. Volgens onze eigen berekeningen moeten we het huis evengoed wel kunnen kopen
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
13-10-2018 12:22
Lekkere tip is dat.... bij de DUO betaal je super weinig rente en heb je goede voorwaarden. Doorlopend krediet is erg duur. Vraag me af of je dan onder de streep wel beter af bent hoor.
Nee je bent slechter af. Maar daar wordt dus niet naar gekeken. Op de een of andere manier wordt maar vastgehouden aan het startbedrag.
Ik snapte er weinig van, maar het was zo en ik wilde een huis kopen, dus ik heb het geld onderhands geleend en toen afgelost. Maakt mij niet uit of ik nou DUO afbetaal of iemand anders.
S0LEIL schreef:
13-10-2018 13:55
Nee je bent slechter af. Maar daar wordt dus niet naar gekeken. Op de een of andere manier wordt maar vastgehouden aan het startbedrag.
Ik snapte er weinig van, maar het was zo en ik wilde een huis kopen, dus ik heb het geld onderhands geleend en toen afgelost. Maakt mij niet uit of ik nou DUO afbetaal of iemand anders.
Dat laatste zou ook nog een optie zijn mocht de studieschuld de nieuwe hypotheek dusdanig in de weg staan, dan kunnen we evt bij schoonouders lenen. Maar liever niet.
Wij krijgen trouwens volgend jaar beiden best een flinke loonsverhoging (staat zwart op wit). Zouden ze dat nog mee willen nemen denken jullie? Dat de vooruitzichten zijn dan we volgend jaar maandelijks een paar honderd euro meer te besteden hebben?
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
13-10-2018 13:57
Dat laatste zou ook nog een optie zijn mocht de studieschuld de nieuwe hypotheek dusdanig in de weg staan, dan kunnen we evt bij schoonouders lenen. Maar liever niet.
Snap ik. Ik stond er ook niet om te springen. Maar ik kocht in mijn eentje een huis en het verschil was zo groot, dat het me anders niet gelukt was.
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
13-10-2018 13:58
Wij krijgen trouwens volgend jaar beiden best een flinke loonsverhoging (staat zwart op wit). Zouden ze dat nog mee willen nemen denken jullie? Dat de vooruitzichten zijn dan we volgend jaar maandelijks een paar honderd euro meer te besteden hebben?
Als het zwart op wit staat zou dat nog best eens kunnen. Loonsverhoging van mijn man is ook bij voorbaat meegenomen. Wij zaten alleen niet zo erg op de max als jullie.
Zou je niet bij een van je ouders tijdelijk 9000 euro kunnen lenen en doen alsof het een schenking is? Normaal gesproken vind ik dat soort constructies nogal riskant, maar 9000 euro is zo'n overkomelijk bedrag en als dat nu van zo'n grote invloed is...
Ja dat zou zeker een optie zijn. We hebben maandag een gesprek over hypotheek etc dus dan horen we het wel.
Vandaag gesprek gehad, ondanks mijn studieschuld kunnen we een flink bedrag lenen waarvoor we zeker wel een huis kunnen vinden. Versneld aflossen tegen de huidige voorwaarden gaan we dus niet doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven