Geld & Recht alle pijlers

Onbetaalde vordering bedrijf in Spanje

13-10-2018 14:15 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben een vakantiehuis in Spanje.
Aldaar hebben zij een lokaal bedrijfje in arm genomen dat ervoor zorgt dat het huis wordt beheerd en verhuurd aan derden gedurende de zomermaanden. De eigenaar van dit bedrijf is een Nederlander die woont in Spanje. Het bedrijf is ook in Spanje gevestigd. Het is een zgn. Sociedad Limitada (SL), een soort Nederlandse BV. De huurders storten de huurpenningen op de rekening van dit bedrijfje, waarna de eigenaar dit weer doorstort op de rekening van mijn ouders. Voor deze diensten krijgt de eigenaar van het bedrijfje een percentage van de huuropbrengsten. Dat ging een tijdlang goed.
Nu is het zo dat dit bedrijf al geruime tijd de huurpenningen niet aan mijn ouders heeft betaald. Elke keer komt hij met excuses, lastige tijden, scheiding etc. Inmiddels is de schuld opgelopen tot een paar duizend euro. Er is tot nu toe alleen mondeling, telefonisch en per e-mail gecommuniceerd maar ze zien geen cent.

Lang verhaal kort het is tijd voor de volgende stap en in Nederland doe je dat door (aangetekend) een schriftelijke ingebrekestelling te sturen naar de schuldenaar.
Nu lukt het mij heel goed om een dergelijke brief op te stellen. Ik ben thuis in het Nederlandse contractenrecht. Maar ik weet niets van het Spaanse contractenrecht.
Ik hoop eigenlijk dat iemand hier mij op weg kan helpen. Gelukkig kan de brief in het Nederlands, het moet namelijk in een taal die de schuldenaar kan begrijpen. Maar kan iemand mij toepasselijke Spaanse wetsartikelen noemen?
En weten jullie misschien nog meer te vertellen over de Spaanse buitengerechtelijke procedure? Waar moet ik nog meer op letten? Alvast dank voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou contact opnemen met Nederlanders die in Spanje wonen. Zij kunnen je vast wel adviezen geven en uitleg hoe dit werkt in Spanje.

Zijn er niet meer eigenaren met een vakantiehuis met wie ze contact hebben? Mensen die misschien ook benadeeld worden door dit bedrijf?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
13-10-2018 14:34
Ik zou contact opnemen met Nederlanders die in Spanje wonen. Zij kunnen je vast wel adviezen geven en uitleg hoe dit werkt in Spanje.

Zijn er niet meer eigenaren met een vakantiehuis met wie ze contact hebben? Mensen die misschien ook benadeeld worden door dit bedrijf?
Dank voor je reactie.
Ik weet van nog twee gedupeerden. Maar niemand heeft nog iets meer gedaan dan bellen en praten.
Ik zal eens nadenken of ik mensen ken die in Spanje wonen.

Ik dacht ook al aan dreigen met het informeren van de Spaanse Belastingdienst. Ik durf namelijk te wedden dat hij geen belasting betaalt over dat geld.
Is het voortaan niet handiger her geld van huurders op een eigen rekening te laten storten en dan het percentage aan de lokale persoon te storten?
Ik zou de regels even nalezen in het Spaans én op zoek gaan naar een Spaanse jurist. Als je nu al een paar duizend euro mis hebt gelopen, is dat het geld vast waard.
Alle reacties Link kopieren
Wat Nitflex zegt allereerst of nog beter, een ander die dat werk kan doen aannemen. Verder: op zoek gaan naar een advocaat in Spanje, een die NL of Engels spreekt.
Cum non tum age
Zijn de kosten van de procedure niet hoger dan de opbrengst? Hebben jouw ouders het contract met dat bedrijf al opgezegd en wat zijn daar eventueel de consequenties van?
Alle reacties Link kopieren
Lucie78 schreef:
13-10-2018 14:38
Ik weet van nog twee gedupeerden. Maar niemand heeft nog iets meer gedaan dan bellen en praten.
Ik zal eens nadenken of ik mensen ken die in Spanje wonen.
Ik dacht ook al aan dreigen met het informeren van de Spaanse Belastingdienst.
Ik adviseer je om je standpunt in te nemen en daar echt niet meer van af te wijken. Dus alles anagetekend of per mail en daarin je ultimatum stellen/ mededelingen doen en je vervolgens niet weer stroop om de mond laten lijmen voor uitstel. Mogelijk gaat hij in de tussen tijd faiiliet of probeert hij een financiele truc uit waardoor hij straks niet meer aansprakelijk is of juist wel maar dan blut is.
Dus blijf zakelijk en standvastig. Verwijs naar jullie contract en boeteclausules bij niet nakomen van de voorwaarden.

Je " zal nadenken of je mensen in Spanje kent"? Ik neem aan dat je dat toch wel weet? En blijkbaar ken je die niet want anders had je andere stappen ondernomen in plaats van hier je vraag te stellen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
https://www.mondi.nl/het_huurcontract_e ... 8__735.php
Alle reacties Link kopieren
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004899
Nuttig!
www.spanjeforum.nl

Misschien kun je op dit forum je vraag stellen, voor Nederlanders in Spanje.
Ik zou die kerel om te beginnen es googelen.
Kijken wat je op internet, facebook, ... terugvindt over hem.
En kijken wat je terugvindt over zijn bedrijf.

En daarnaast je vraag voorleggen aan een Spaanse advocaat (die hopelijk ook wat Engels kan).
De regels en procedures qua recht verschillen daar soms is mij ooit verteld.

Als het om een paar 1.000 euro gaat, weet ik ook niet of het de moeite is om te procederen. Ben je tijden bezig, moet je ter plekke een advocaat betalen, alle documenten telkens laten vertalen, ...
Dan zou ik eerder zo snel mogelijk het contract opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Lucie78 schreef:
13-10-2018 14:38
Dank voor je reactie.
Ik weet van nog twee gedupeerden. Maar niemand heeft nog iets meer gedaan dan bellen en praten.
Ik zal eens nadenken of ik mensen ken die in Spanje wonen.

Ik dacht ook al aan dreigen met het informeren van de Spaanse Belastingdienst. Ik durf namelijk te wedden dat hij geen belasting betaalt over dat geld.

Er zijn genoeg facebook pagina's en groepen voor Nederlanders (of andere expats) in Spanje. Zelfs per regio.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven