Geld & Recht alle pijlers

Tegen de regels? Huurwoning met of zonder kinderen

13-10-2018 19:29 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik sta met mijn 2 kinderen ingeschreven bij de woningbouw. Er is momenteel weinig keuze en er zijn enorme wachttijden. Nu kan je op sommige woningen reageren als je met 1 persoon verhuisd en een inkomen boven de 22.500 hebt. Omdat ik met 2 kinderen sta ingeschreven mag ik helemaal niet reageren op deze woning omdat mijn inkomen niet toereikend is. Is het mogelijk dat ik gewoon alleen ingeschreven sta(mijn kinderen dus even verwijder als medeverhuizers) en de kinderen nog een aantal maanden bij hun vader ingeschreven laat staan en ze daarna pas naar mij toe verhuis? Of krijg ik dan alnog de woningbouw over me heen oid?

Het is voor ons ook nog niet duidelijk of we de kinderen in onze koopwoning laten blijven en wij gaan pendelen tussen deze huurwoning en onze koopwoning of dat ik de kinderen daadwerkelijk mijn deel van de tijd in deze huurwoning laat wonen. Je kunt volgens mij ook niet op 2 manieren ingeschreven staan (1 keer met en 1 keer zonder kinderen) zodat je op 2 manieren kan reageren op woningen (dus ook met of zonder kinderen)

Fijn als iemand iig weet of ik dan tegen de regels in bezig ben, want dat wil ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Je inkomen blijft toch ontoereikend, met of zonder ingeschreven kinderen?
Het kan waarschijnlijk wel. Maar ik denk dat de woningbouw die voorwaarde heeft om een reden.
Het riekt mij wel een beetje naar de regels om te buigen voor je eigen gewin.

Het kan. maar ga niet piepen als je t.z.t. problemen krijgt als je alsnog je kinderen bij je wil laten inschrijven.
Je denkt als je ze eerst wel hebt gemeld en ze nu verwijderd dat ze dat niet terug kunnen zien ofzo. Dat je er geen last van gaat krijgen?

Lijkt me een super goed plan, bij de woningbouw gaan frauderen. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
13-10-2018 19:33
Je inkomen blijft toch ontoereikend, met of zonder ingeschreven kinderen?
Nee mijn inkomen is toereikend omdat her boven de 22.500 is. Alleen omdat ik niet met 1 persoon ben maat met 3 vinden ze het daardoor wel ontoereikend terwijl ik de huur zo gewoon kan betalen met mijn inkomen, alimentatie, toeslagen ed. Het vind het dan ook van de zotte dat ik met mijn 2 kinderen wel mag reageren op 2 kamer appartementen(waar we dus niet in passen eigenlijk) van 600 euro en niet op een woning waar iig 3 slaapkamers inzitten en dan 100 euro duurder is. Het is wel 100 euro in de maand maar ik ga dat prima redden.
En hoe komen die kinderen dan ingeschreven naderhand?
Alle reacties Link kopieren
Als jij bij je inschrijving aangeeft dat je er alleen gaat wonen en later toch je kinderen inschrijft komt de woninbouw daar echt niet achter.

Met kinderen heb je wel minder geld over om aan de huur te besteden want je kinderen kosten nu eenmaal geld.

De woningbouw is dan bang dat de huur te hoog voor je is.

Tja het wordt dan misschien krap maar dakloos zijn is ook niet alles.
Je wil toch helemaal niet naar een woning verhuizen waar je kinderen geen plekje hebben, of wel? Er staat niet voor niets dat sommige woningen voor 1 persoon geschikt zijn, lijkt me.
sugarmiss schreef:
13-10-2018 19:42
Als jij bij je inschrijving aangeeft dat je er alleen gaat wonen en later toch je kinderen inschrijft komt de woninbouw daar echt niet achter.

Met kinderen heb je wel minder geld over om aan de huur te besteden want je kinderen kosten nu eenmaal geld.

De woningbouw is dan bang dat de huur te hoog voor je is.

Tja het wordt dan misschien krap maar dakloos zijn is ook niet alles.
Ze staat al ingeschreven.
Als zoekende met 2 kinderen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-10-2018 19:45
0.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lilli-Putter schreef:
13-10-2018 19:33
Het kan waarschijnlijk wel. Maar ik denk dat de woningbouw die voorwaarde heeft om een reden.
Ja ze willen niet de gezinnen met de hoogste inkomens in de laatste huurwoningen en andersom. Maar dat betekent dat ik op alle woningen in rotbuurten wel kan reageren en dat ze in de betere buurten zelfs de kleine woningen de maximale huur hebben gegeven. En in mijn eentje heb ik dus wel recht op die woning in die goede buurt, maar door mijn meeverhuisende kinderen niet meer...
Alle reacties Link kopieren
Hier "adviseerde" de woningbouw dat zelf om dat zo te doen. Ik zou de kinderen dan ook gewoon bij de vader ingeschreven laten. Tenzij je dat om bepaalde redenen absoluut niet wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het niet.

Is je huishoudensgrootte ongeschikt voor de woning?
Of is je inkomen ongeschikt voor de woning?

Je kan je huishoudengrootte op de site aanpassen en een eenpersoonswoning accepteren. Daar later kinderen bijschrijven is niet verboden. Maar, is die woning dan wel geschikt?

Wat als je kijkt op tweepersoonswoningen? Dus jij en 1 kind?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
13-10-2018 19:39
Je denkt als je ze eerst wel hebt gemeld en ze nu verwijderd dat ze dat niet terug kunnen zien ofzo. Dat je er geen last van gaat krijgen?

Lijkt me een super goed plan, bij de woningbouw gaan frauderen. :rofl:
Beetje rare opmerking dit. Ik ben toch juist aan het uitzoeken of dit mag ja of nee en geef duidelijk aan dat ik NIETS tegen de regels in wil doen. Maar stel dat ik daadwerkelijk alleen zou wonen en na een paar weken 2 vriendinnen tijdelijk onderdak zou bieden dan zou dat waarschijnlijk ook gewoon mogen toch?

En stel dat ik met kids voor de wbv wel een toereikend salaris zou hebben en na een maand ga ik de helft minderen werken en is mijn inkomen niet meer toereikend dan hoor je ook niemand...
Leonaa35 schreef:
13-10-2018 19:40
Nee mijn inkomen is toereikend omdat her boven de 22.500 is. Alleen omdat ik niet met 1 persoon ben maat met 3 vinden ze het daardoor wel ontoereikend terwijl ik de huur zo gewoon kan betalen met mijn inkomen, alimentatie, toeslagen ed. Het vind het dan ook van de zotte dat ik met mijn 2 kinderen wel mag reageren op 2 kamer appartementen(waar we dus niet in passen eigenlijk) van 600 euro en niet op een woning waar iig 3 slaapkamers inzitten en dan 100 euro duurder is. Het is wel 100 euro in de maand maar ik ga dat prima redden.
Hou je wel rekening met het feit dat je huur max 700 euro kan zijn om in aanmerking te komen voor huurtoeslag? Nogmaals, de WB zal dat als voorwaarde hebben om een reden.
Als je afhankelijk bent van allerlei toeslagen en alimentatie dan kan dat een goede reden zijn om niet duur scheef te gaan wonen.
Raar antwoord?

Natuurlijk is dat tegen de regels. Anders waren de regels wel anders he? Duh.

Je wil alleen weten of het consequenties kan hebben voor je.
Hannie85 schreef:
13-10-2018 19:45
Hier "adviseerde" de woningbouw dat zelf om dat zo te doen. Ik zou de kinderen dan ook gewoon bij de vader ingeschreven laten. Tenzij je dat om bepaalde redenen absoluut niet wilt.

Dit. Ik zou het gewoon proberen. Het is een beetje "buigen van de regels" maar je moet wat tegenwoordig om aan een huurwoning te komen.
Leonaa35 schreef:
13-10-2018 19:40
Nee mijn inkomen is toereikend omdat her boven de 22.500 is. Alleen omdat ik niet met 1 persoon ben maat met 3 vinden ze het daardoor wel ontoereikend terwijl ik de huur zo gewoon kan betalen met mijn inkomen, alimentatie, toeslagen ed. Het vind het dan ook van de zotte dat ik met mijn 2 kinderen wel mag reageren op 2 kamer appartementen(waar we dus niet in passen eigenlijk) van 600 euro en niet op een woning waar iig 3 slaapkamers inzitten en dan 100 euro duurder is. Het is wel 100 euro in de maand maar ik ga dat prima redden.
Hierom kan het dus niet. Een eenpersoonshuishouden met een inkomen > 22.500 heeft geen recht op huurtoeslag. Jij blijkbaar wel. Dan heb je dus wel recht op een huurwoning, maar wel een met een huurprijs wat bij je inkomen past. En dat is dus geen huurprijs van 700 euro. Ook al zeg je die wel te kunnen betalen. De overheid heeft regels aan inkomen/huishoudsamenstelling en huur gesteld om de huurtoeslag in te perken. Terecht als je het mij vraagt. En de woningbouw heeft zich hieraan te houden. Of je dat nu leuk vind of niet.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me slim de kinderen nog bij vader ingeschreven te laten staan. Misschienj later ook zo laten als dat kan. Maar je kunt dan toch prima voor jezelf een huis zoeken wat groot genoeg is om later je kinderen erbij te laten inschrijven?
Is met een partner toch ook wel vaker zo? Iemand heeft alleen een huis. Krijgt een relatie en partner trekt in en schrijft zich in bij de gemeente op het adres. Zie het probleem niet zo.
Als je bij inschrijven/acceptatie woning voldoet aan de eisen is het goed. Daarna word je vrijer gelaten. Met hypotheek werkt dat ook zo. Alleen bij aangaan van hypotheek moet je bepaalde inkomenseisen hebben, dag daarna mag je in principe je baan opzeggen. Zal bank niet boeien, als je de hypotheek maar betaalt
en door types zoals jij zou ik dus niet aan een sociale woning kunnen komen.
22.500,- is de grens waarboven je geen huursubsidie meer kan aanvragen daar zal het mee te maken hebben.
Wat je van plan bent grenst voor mijn gevoel aan frauderen, ze stellen die eis niet voor niets.
Of je moet je kinderen gewoon ingeschreven laten in het koophuis. Dan logeren ze regelmatig bij je. Waarom doe je dat niet?
Heb het donkerbruine vermoeden dat de woningbouwver. not amused is als je een spelletje gaat spelen, vermoedelijk staat er ook iets over in het contract als je dat zou tekenen.
Twee kinderen komen niet uit de lucht vallen. Aan de andere kant kan niemand je verbieden een kind te krijgen als je er eenmaal woont maar zo is de situatie niet.
Als je ECHT niet wil frauderen zou ik het overleggen met de woningbouwvereniging je kan beter eerlijk zijn dan je woning moet verlaten omdat je gesjoemeld hebt.
depster schreef:
13-10-2018 20:02
en door types zoals jij zou ik dus niet aan een sociale woning kunnen komen.
Nou nee. Het komt puur omdat nederland overbevolkt is, huurprijzen en woningprijzen abnormaal hoog zijn + er worden te weinig sociale huurwoningen gebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Of het gevolgen heeft voor wat betreft de woningbouw weet ik ook niet.

Maar wat ik wel weet is dat bij co-ouderschap de kinderen maar op één adres ingeschreven kunnen staan bij de GBA.
De co-ouder waar de kinderen niet ingeschreven staan, mag deze dan weer wèl (deels) mee laten rekenen voor toeslagen, dit moet je echter apart aangeven bij de belastingdienst (brief schrijven die ook de andere co-ouder ondertekent, kan niet online / via DigiD).
Kun je hier misschien wat mee t.a.v. je inschrijving bij de woningbouw?
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Alle reacties Link kopieren
En als de woningbouwvereniging dan ook daadwerkelijk goedkopere woningen aan zou bieden die geschikt zijn voor een moeder met 2 kinderen zou deze regel nog logisch zijn.

Maar bij ons hebben die goedkopere wi gen waat to dan wel in zou kunnen meestal maar 1 slaapkamer dus waar laat je dan je kinderen. Of ze staan in en slechte wijk waar je je kinderen liever niet ziet opgroeien.
Alle reacties Link kopieren
Maar als persoon alleen krijg je toch ook geen woning met 3 slaapkamers?
Hier tenminste niet, hier is het ‘passend toewijzen’ en kun je als single alleen een huis (en dus vaak appartement) met 1 slaapkamer toegewezen krijgen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven