Geld & Recht alle pijlers

Hoe pak ik mijn scheiding financieel aan?

14-10-2018 15:12 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Na de zoveelste ruzie gisteren, is nu de zoveelste keer het woord "scheiding" gevallen. Hoewel we nog veel te bepraten hebben wil ik toch vast weten hoe ik er financieel voor ga staan en wat mijn mogelijkheden zijn mocht het er nu echt van komen.
Mijn man houdt zich beroepsmatig bezig met geldzaken terwijl ik hypotheken en dergelijke zo'n beetje het meest oninterresante onderwerp vind dat er bestaat. Ik sta dus 5-0 achter.

Dus hoe zou ik dit bijv. aan moeten pakken qua woonruimte? Kopen lijkt geen optie. (Voor de hypotheek die ik met mijn huidige salaris zou kunnen krijgen koop ik hier alleen een kaal stukje grond). Op de website van de woningbouw staan op dit moment ook geen huurhuizen in onze gemeente. (Ik wil hier graag blijven ivm de kinderen).

Dus mijn vraag is denk ik: waar begin ik? Wat moet ik als eerste regelen/uitzoeken? Hoe hebben andere woonruimte geregeld na een scheiding?

Alvast bedankt voor alle tips en adviezen.
Alle reacties Link kopieren
Sta je al lang ingeschreven voor een huurwoning?
Kan je een huurwoning betalen?
Kan je meer gaan werken?
Woonruimte is heel lastig te vinden, succes!
Uren erbij proberen te krijgen zodat je in ieder geval een vrije sector woning kan betalen, want een huurwoning zonder flinke inschrijfduur is op dit moment niet mogelijk. Zet eens op een rijtje welke vaste lasten je hebt en wat de inkomsten zijn. Blijft ex man in de woning wonen, neemt hij deze over? Of was deze alleen van hem?
Schakel een professional in, je krijgt maar één kans om je scheiding (financieel) goed te regelen.

Als jullie samen een koophuis hebben, is er ook vast wat afgelost. Tenzij dat bij jullie heel anders is geregeld is de helft van de overwaarde van jou. Dat schept misschien meer mogelijkheden dan je nu in beeld hebt.
Alle reacties Link kopieren
Goedkoop appartement /flat kopen ipv huren ? 100/150.000
Alle reacties Link kopieren
Begin met het maken van jullie huidige financiële plaatje. Dus hypotheek, gekoppelde verzekeringen, spaargeld enz. enz.. Het is zo belangrijk om dit inzicht te hebben om al je mogelijkheden te onderzoeken.

Jullie bezitten nu een koophuis, staat dat op jullie beide namen? IN dat geval dient er een taxatie te worden gemaakt om te kunnen beoordelen of een van jullie een hypotheek kan krijgen op de huidige woning. De regels zijn de laatste jaren behoorlijk strenger, dus de vraag is of dat lukt. Het is gebruikelijk de overwaarde (of onderwaarde) te delen.

Ook de eisen voor een huurwoning zijn de laatste jaren behoorlijk veranderd. Kijk op de site van de woningbouwvereniging wat de actuele eisen zijn. Jarenlange wachttijden en geen urgentie zijn redelijk normaal.

Laat mensen weten dat je op zoek bent naar een (tijdelijke?) andere woning. Kijk ook eens in de vrije markt sector. Meestal niet goedkoop en en worden ook behoorlijk eisen gesteld.

Is het mogelijk om meer te werken? Dit kan gunstig zijn voor je hypotheek. Wellicht dat je ook overwaarde krijgt uit de huidige woning en dat er dan misschien wel koopopties zijn?

Ik begrijp heel goed dat je graag in de gemeente wilt blijven wonen. Is tijdelijk werken met een wisselwoning/ruimt een optie? Dus jullie kinderen blijven in het huis en de ouders verblijven om en om bij de kinderen?
Helemaal geen huurhuizen in jouw gemeente? Dat lijkt me vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Je begint bij een advocaat. Die kan jou voorrrekenen hoe jouw financiële situatie er na de scheiding uit gaat zien, gebaseerd op de huidige situatie.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
14-10-2018 16:55
Uren erbij proberen te krijgen zodat je in ieder geval een vrije sector woning kan betalen, want een huurwoning zonder flinke inschrijfduur is op dit moment niet mogelijk.
Weten we al dat we het over LTBM hebben dan?
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
En daarna ga je aan de slag om je inkomen te vergroten. Scheiden is duur
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Is geen ruzie maken omdat je na een scheiding geen betaalbare woonruimte kan vinden en er financieel wel heel erg op achteruit gaat ook nog een optie?
Ik zou als eerste uitzoeken of jullie toch niet samen verder willen en kunnen. Bijv met relatietherapie.

Tegelijkertijd zou ik me als ik jou was verdiepen in jullie gezamenlijke financiële zaken.
Wat voor hypotheek hebben jullie? Als het een spaarhypotheek is hoeveel zit er in het spaarpotje? Is er al een gedeelte hypotheek afgelost? Hoeveel overwaarde of evt onderwaarde heeft jullie huis ongeveer?
Wat is je inkomen? Wat is zijn inkomen? Kun je je eigen inkomen vergroten?
Hoe zijn jullie getrouwd, in GvG of op HV? Zijn die HV ook nageleefd?
Is er nog sprake van een eigen zaak?
Heeft 1 van jullie ooit een schenking of een erfenis met een uitsluitingsclausule ontvangen?

En verder kun je gaan nadenken over de gevolgen voor de kinderen.
Wat zou je met de kinderen willen straks, co-ouderschap en dan evt bird-nesting of ieder in eigen huis? Week om week of halverwege de week wisselen? Of een omgangsregeling? Wat denk je dat hij zou willen?

Het mooiste is toch echt om een manier te vinden om samen verder te gaan...
Alle reacties Link kopieren
Alvast bedankt voor alle reacties. Ga even mijn best doen om alle vragen te beantwoorden.

- Ik sta nog niet ingeschreven voor een huurwoning.
- Ik weet niet of er bij de organisatie waar ik werk financiële ruimte is om mijn uren uit te breiden. Praktisch gezien kan ik het denk ik wel geregeld krijgen.
- Kan ik een huurhuis betalen? Geen idee. Zoals iemand al zei: ik moet denk ik eerst in kaart brengen wat ik nu betaal aan verzekeringen, abonnementen etc. Want dat overzicht heb ik nu niet.
-wat is een LTBM?
-we hebben nu samen een koophuis
-we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen
-we zijn beiden in loondienst
-ik heb geen erfenis, van hem ben ik er niet zeker van

Ik vind bird nesting een mooi concept, maar weet niet of dat in de praktijk voor ons werkt. (Nogal verschil in netheid en dergelijke).

En het laatste: geen ruziemaken / niet scheiden. We hebben net een redelijk goed gesprek gehad. En daarbij uitgesproken om “de mogelijkheden” te onderzoeken om te kijken wat er te redden valt. De aanhalingstekens zijn er om aan te geven dat ik dat weinig concreet vind en daar teleurgesteld over ben. Maar daar gaan we morgen verder over praten.

Vooralsnog heel erg bedankt voor alle tips en dat jullie me niet meteen tot domme muts hebben gebombardeerd dat ik niet eens weet hoe mijn huishoudboekje er uitziet. Het was zo’n beetje het enige waar ik me de afgelopen jaren geen zorgen over hoefde te maken, dus dat heb ik ook niet gedaan.

Ik ga morgen op een rustig moment een overzicht maken van de vaste lasten (hypotheek, verzekeringen en dergelijke) zodat ik daar een concreter beeld bij heb. Ik laat het weten als ik het wat beter op een rijtje heb.
Jullie zouden ook aan het huwelijk kunnen werken, maar een scheiding is waarschijnlijk makkelijker..
Alle reacties Link kopieren
Schrijf je in elk geval morgen direct in bij de woningbouw. Elke dag punten opbouwen is er één. Ook al is de wachttijd jaren en kom je er nu niet voor in aanmerking (alhoewel de stichting in mijn regio ook “spoed” huizen heeft die met een loting-systeem gaan, en in de kernen krijg je voorrang als je binding hebt) - je weet nooit wanneer je het nodig hebt. Inschrijven dus.
meer uren proberen te regelen op het werk
inschrijven als woningzoekende bij woningbouwverenigingen

als je het huis niet direct wil laten taxeren: je kunt bij kadaster een lijstje opvragen van recente verkoopprijzen van huizen in jullie straat, mogelijk kan je op funda ook al een inschatting maken wat jullie huis op dit moment zou moeten kosten
check de stand van je hypotheek, hoeveel is er afgelost/gespaard etc.
zorg dat je een overzicht hebt van jullie financieen, saldo spaarrekeningen etc

bij nieuwe hypotheken zijn de regels strenger maar voor bestaande hypotheken zijn banken wel iets soepeler, dus wat je nu als nieuwe klant niet zou kunnen lenen zou je mogelijk als bestaande klant wel kunnen lenen, denk je dat je de hypotheek in je eentje op kunt hoesten?

is jullie huis echt gekocht op 2 salarissen wordt het misschien lastig maar zou je er uberhaupt willen wonen
mocht je er niet willen wonen of het niet over kunnen nemen, zou je willen dat je ex er blijft wonen, voor de kinderen
wat voor omgangsregeling zou je willen? 50/50?

en oh ja: zoek een mediator waar je vertrouwen in hebt als je er voor de kinderen samen uit wil komen, maar daarnaast is een eigen financieel adviseur en/of advocaat misschien geen overbodige luxe als het je man z'n beroep is, want zoals je zelf al zegt, je staat 5-0 achter
anoniem_309749 wijzigde dit bericht op 15-10-2018 00:39
11.63% gewijzigd
Zoals al door anderen aangegeven: zoek vooral ook op vrije sector-huurwoningen. Een stuk duurder, maar wel sneller beschikbaar. Die zijn op verschillende sites te vinden, o.a. die van Pararius.
Alle reacties Link kopieren
waar begin ik? Wat moet ik als eerste regelen/uitzoeken?

Voorstellen aan je partner om samen één financiele mediator in te schakelen die dingen uitzoekt en voorstelt.

Hoe hebben andere woonruimte geregeld na een scheiding?

Een kamer huren. Dus niet gelijk een huis of flat.
Maar waarom zou jij uit huis gaan? Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, dan heeft ieder even veel rechten.
Een kamer huren heb je niet zo veel aan met kinderen
Alle reacties Link kopieren
bluebirdie schreef:
15-10-2018 07:22
Een kamer huren heb je niet zo veel aan met kinderen
Tenzij je "uit huis" wil, en de kinderen in huis laat, en de zorg daar wisselt.
Zou ikniet zo snel doen als je uit elkaar gaat vanwege de vele ruzies
Inschrijven bij de woningbouw heeft alleen zin als je een salaris hebt waarmee je in aanmerking komt om sociaal te huren.
Relevante vragen: hoe hoog is je inkomen? Hoe hoog is zijn inkomen? Wat kost een huis (huur en koop) in jullie gemeente? En voor huur zou ik dan kijken naar vrije sector huur want gemeenten waar je in korte tijd een woningbouw woning toegewezen krijgt zijn wel erg schaars.

Verdien jij veel minder dan hij dan moet hij jou alimentatie betalen, verdien jij veel meer dan moet jij het aan hem betalen.
Alle reacties Link kopieren
Is relatietherapie een optie? Het doel hoeft niet te zijn om bij elkaar te blijven, het kan wel goed helpen om te leren met elkaar te communiceren zonder ruzies e.d.. Dit is ook belangrijk na een eventuele scheiding.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga jij ergens anders wonen en niet hij? hebben jullie die optie ook besproken?
Alle reacties Link kopieren
bluebirdie schreef:
15-10-2018 07:22
Een kamer huren heb je niet zo veel aan met kinderen
En het zijn de kinderen van TO? Niet die van TO & haar partner?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven