Geld & Recht alle pijlers

Buurman schending privacy en meer

15-10-2018 12:57 82 berichten
Graag zou ik jullie advies willen over onderstaande situatie.

Al enkele tijd woon ik met mijn gezin in een fijn huis. Het enige niet fijne is de buurman, of in dit geval de handelingen/gedrag van buurman. Buurman is een wat simpele man van midden/eind vijftig. Hij woont samen maar niet officieel. Zijn vriendin heeft een koophuis elders in de regio. Buurman heeft een uitkering, wat voor uitkering is onduidelijk. Buurman is bekend met geweldspleging. Hij is niet bang dit in te zetten en zijn communicatieve vaardigheden laten te wensen over.

Nu heeft buurman al geruime tijd een camera hangen. Deze staat niet in de buurt van zijn deur maar aan de andere zijde van de woning. Ik en mijn kinderen lopen daar elke dag langs. De camera is bevestigd aan zijn slaapkamerraam en staat gericht op de stoep en weg. Er hangt geen bordje met: cameratoezicht o.i.d. Buurman heeft dit jaren geleden (voordat wij hier kwamen wonen) al opgehangen. Ik voel mij hier niet prettig bij, omdat ik niet weet of ik, dan wel mijn gezin en kinderen of bezoek gefilmd worden door hem. Hij zegt van niet, maar hij heeft ooit wel (volgens verhalen andere buren) opnames wel gebruikt bij een andere ruzie.

Daarnaast heeft buurman een invalideparkeerplek voor de deur. Gekoppeld aan een ouder kenteken wat hij niet meer heeft. Echter, dit gebruikt hij al jaren niet meer. Deze plek wordt dus niet gebruikt. Hij wil deze plek niet opheffen. Wel komt de vriendin (elke dag/nacht) en familie van buurman geregeld langs en gebruikt buurman nu een andere auto (dus meerdere auto's van/voor buurman staan in de straat en eigenlijk altijd voor onze woning. De stoep aan onze zijde is vrij smal. Er is maar tussen de 50 cm en 75 ruimte vanaf deur tot einde stoep en wij kunnen doorgaans met onze boodschappen nauwelijks fatsoenlijk onze woning in. Daarnaast kunnen we onze auto nooit kwijt voor onze deur. De andere buren in de straat kunnen hun auto's wel kwijt voor hun deur, want buurman probeert daar zo min mogelijk te parkeren.

Om eerlijk te zijn ben ik een beetje bang voor buurman, i.v.m eerdere geweldsplegingen die hij heeft begaan. Nu weet ik dat er in mijn gemeente een plek is waar je melding kan doen van dergelijke situaties. Maar ik twijfel heel erg. Ik ben gewoon bang voor buurman. Ook al kan ik anoniem melding doen, kan ik de gevolgen slecht inschatten en weet ik niet of dit het wel waard is of dat ik dit maar gewoon moet accepteren en hopen dat buurman geen misbruik wil of gaat maken van de camerabeelden en dat er geen nieuw/ander overlast bijkomt.

Wat zouden jullie doen? Praten met buurman is al eens gebeurd maar daar kwam niets uit. Buurman blijft stug volhouden dat camerabewaking/invalide plek (ondanks dat deze niet gebruikt wordt) zijn recht is. Buurtbemiddeling is geen optie.

Wel of geen melding maken?

Totaal aantal stemmen: 90

Wel melding maken van beide (invalideparkeerplek) en camera. (58%)
Alleen melding maken camertoezicht. (6%)
Alleen melding maken ongebruikte invalideparkeerplek (19%)
Geen melding maken (18%)
Ik zou geen melding doen, maar meermaals aanhalen wat je eerder hebt gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Het is verboden om een camera op de openbare weg te richten, dat zag ik laatst bij de Rijdende Rechter. Maar als buurman zo'n Tokkie is zou ik mijn recht ook niet laten gelden. Je hebt ook nog twee kinderen die veilig over straat moeten.
Hallo?!
Waarom is buurtbemiddeling geen optie?
Alle reacties Link kopieren
_Doortje_ schreef:
15-10-2018 13:17
Het is verboden om een camera op de openbare weg te richten, dat zag ik laatst bij de Rijdende Rechter.
Ik heb dit eens bij de politie nagevraagd en het mag gewoon.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 15-10-2018 13:31
21.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ik hoor wat voor persoon je buurman is, dan zou ik meer onrust voelen als ik hem tegen me in het harnas had gejaagd door hier moeilijk over te doeb, dan onrust vanwege de camera en parkeer plek.
Ik zou het ook irritant vinden, maar toch laten denk ik.
Ik kan wel heel stoer zeggen, ik zou melding maken. Maar ik heb net zo iemand naast me wonen en ik durf ook niet.

Hij heeft een camera achter hangen die zowel zijn als mijn achtertuin meeneemt. En ook voor heeft hij een camera die zijn en mijn voordeur filmt. Heb al gecheckt of het dummies zijn met mijn telefooncamera in het donker. Maar helaas, brandend lampje. Het zijn echte.

Daarnaast heeft hij ook een uitkering maar is hij zijn eigen scooter/45km uur klusgebeuren begonnen. Een keer niet erg. Maar meerdere keren per week moet ik om die autootjes en de bouwspeaker heenslingeren als ik door mijn voordeur zou willen.

Mijn deuren trillen mee op zijn muziek. Toen ik hier net woonde moest er verbouwd worden en dat heeft ook heel veel wraaktirades aan muziek opgeleverd. De overbuurman had ook meteen al gewaarschuwd voor de buurman. Ik heb toen een keer de politie gebeld, zelf niks van de politie gehoord. Maar wel de buurman scheldend op mijn dak gehad en ik ben opgewacht door een vriend van hem.

En ondertussen kijkt hij dus wanneer ik kom en ga en heeft hij alle bewijsbeelden van zijn eigen wangedrag. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit eigenlijk een gevalletje pick your battles. Hoeveel last heb je er nou eigenlijk van? Die camera is op de weg gericht, wat maakt het uit of jij langsloopt terwijl hij het door een camera kan zien of door het raam? Dit soort camera’s nemen normaal gesproken een bepaalde tijd op en dan wordt het weer gewist. Handig als er toevallig iets gebeurd is, zoals een inbraak. En die auto, ach. Als hij nou heel veel lawaai zou maken of troep in je tuin zou gooien, maar ik vind dit nou niet zulke erge dingen.
Alle reacties Link kopieren
Als je actie onderneemt, heeft hij natuurlijk meteen door van wie de aangifte komt. Zoals je buurman in je verhaal klinkt, heeft hij daarvoor overigens al voldoende aan een vooroordeel, dus ook als iemand anders het doet verdenkt hij jou, en gaat hij meteen wraak nemen. Je bent dan hoe dan ook de klos.

Dus als je het niet trekt en actie wil ondernemen, moet je eerst zorgen dat je zijn beste vriend wordt. Vertel hem hoe blij je bent met de camera omdat je je daardoor zo veilig voelt en hoe fijn het is dat zijn auto steeds voor jullie huis staat omdat er dan tenminste geen busje of vrachtwagen staat die alle licht wegneemt. Doe dit geruime tijd en kom op zeer goede voet met hem te staan. Als je dan daarna aangifte doet, kan je verontwaardigd met hem meedoen en samen klagen over hoe rot de persoon is die dat gedaan heeft en dat jullie hem wel even een lesje zouden leren als je zou weten wie dat was.

Maar als je al geklaagd hebt over zijn auto of camera (wat uiteraard niets oplevert), is het daarvoor al te laat.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen recht op parkeerruimte voor je huis. Als anderen daar willen parkeren, dan heb je pech. Kan je asociaal vinden, maar dan moet je grond kopen waar je je eigen parkeerplaats aanlegt.

De camera, of het nu mag of niet, wat boeit het je precies?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf van het 'lik op stuk'. Dit soort types weten dat je/jullie bang zijn, dus ga je het ook niet winnen. Alleen overtroeven helpt, maar dat ga je denk ik niet doen.
Dus waarom dan zo'n probleem maken over die camera en auto? Misschien zijn er andere regels voor ja, maar daar heeft hij lak aan. Maar zoveel last heb je daar toch ook weer niet van?
JollyRider schreef:
15-10-2018 13:52
Je hebt geen recht op parkeerruimte voor je huis. Als anderen daar willen parkeren, dan heb je pech. Kan je asociaal vinden, maar dan moet je grond kopen waar je je eigen parkeerplaats aanlegt.

De camera, of het nu mag of niet, wat boeit het je precies?
Wat het boeit is dat buurman o.a. 'geheime' opnamen maakt en daarmee getracht heeft (volgens buren) verzekeringsfraude te plegen (iemand anders heeft geprobeerd op te laten draaien voor mankementen aan zijn woning die door eigen toedoen veroorzaakt waren. Buurman heeft dus opzettelijk geprobeerd iemand te gebruiken (doormiddel van die camerabeelden) om een hoge som met geld terug te krijgen van de verzekering voor schade aan zijn woning die hij zelf veroorzaakt bleek te hebben en niet de persoon die gefilmd werd. Dit monde uit in een juridisch conflict. Maar dit had dus ook anders kunnen uitpakken, en heeft mogelijk de gefilmde persoon veel onrust en stress opgeleverd.
Satchel schreef:
15-10-2018 13:48
Als je actie onderneemt, heeft hij natuurlijk meteen door van wie de aangifte komt. Zoals je buurman in je verhaal klinkt, heeft hij daarvoor overigens al voldoende aan een vooroordeel, dus ook als iemand anders het doet verdenkt hij jou, en gaat hij meteen wraak nemen. Je bent dan hoe dan ook de klos.

Buurman heeft al eerder aangegeven dat hij in de gaten wordt gehouden door andere mensen uit de buurt, die klagen en ook melding maken bij de politie over zijn invalideparkeerplaats die niet gebruikt wordt. Om hoeveel mensen dit gaat is onbekend en wie die mensen zijn ook.
Alle reacties Link kopieren
Sophia-nieuw79 schreef:
15-10-2018 13:59
Wat het boeit is dat buurman o.a. 'geheime' opnamen maakt en daarmee getracht heeft (volgens buren) verzekeringsfraude te plegen (iemand anders heeft geprobeerd op te laten draaien voor mankementen aan zijn woning die door eigen toedoen veroorzaakt waren. Buurman heeft dus opzettelijk geprobeerd iemand te gebruiken (doormiddel van die camerabeelden) om een hoge som met geld terug te krijgen van de verzekering voor schade aan zijn woning die hij zelf veroorzaakt bleek te hebben en niet de persoon die gefilmd werd. Dit monde uit in een juridisch conflict. Maar dit had dus ook anders kunnen uitpakken, en heeft mogelijk de gefilmde persoon veel onrust en stress opgeleverd.
En omdat dit een keer gebeurd is gaat hij dit veel vaker doen denk je? Hoe groot is die kans?
Sja en als je het echt niet wil rest er toch niet veel anders als het gesprek (weer) aangaan? Maar je geeft aan dat je dat niet wil/durft.
Dan blijft er toch weinig over?
Of je maakt er werk van, of je laat het los, meer smaken zijn er niet.
pamelacourson schreef:
15-10-2018 13:39
Ik vind dit eigenlijk een gevalletje pick your battles. Hoeveel last heb je er nou eigenlijk van? Die camera is op de weg gericht, wat maakt het uit of jij langsloopt terwijl hij het door een camera kan zien of door het raam? Dit soort camera’s nemen normaal gesproken een bepaalde tijd op en dan wordt het weer gewist. Handig als er toevallig iets gebeurd is, zoals een inbraak. En die auto, ach. Als hij nou heel veel lawaai zou maken of troep in je tuin zou gooien, maar ik vind dit nou niet zulke erge dingen.
Tja, daar heb je een punt. Anderzijds is er ook sprake van overlast door geluid en vinden wij ook geregeld troep in onze tuin. Buurman gebruikt de auto soms wel 6 tot 8 keer per dag, dus als man een dag thuis werkt zoekt hij een plek in huis waar hij het minst last heeft van buurman die elke paar uur de auto pakt (met keiharde muziek aan) en hard gassen en hard de stoep op en af rijden.

Ik heb dus een beetje het gevoel dat buurman vrij spel heeft, en dat het steeds erger zou kunnen worden.
YellowLemon schreef:
15-10-2018 13:32
Ik kan wel heel stoer zeggen, ik zou melding maken. Maar ik heb net zo iemand naast me wonen en ik durf ook niet.

Hij heeft een camera achter hangen die zowel zijn als mijn achtertuin meeneemt. En ook voor heeft hij een camera die zijn en mijn voordeur filmt. Heb al gecheckt of het dummies zijn met mijn telefooncamera in het donker. Maar helaas, brandend lampje. Het zijn echte.

Daarnaast heeft hij ook een uitkering maar is hij zijn eigen scooter/45km uur klusgebeuren begonnen. Een keer niet erg. Maar meerdere keren per week moet ik om die autootjes en de bouwspeaker heenslingeren als ik door mijn voordeur zou willen.

Mijn deuren trillen mee op zijn muziek. Toen ik hier net woonde moest er verbouwd worden en dat heeft ook heel veel wraaktirades aan muziek opgeleverd. De overbuurman had ook meteen al gewaarschuwd voor de buurman. Ik heb toen een keer de politie gebeld, zelf niks van de politie gehoord. Maar wel de buurman scheldend op mijn dak gehad en ik ben opgewacht door een vriend van hem.

En ondertussen kijkt hij dus wanneer ik kom en ga en heeft hij alle bewijsbeelden van zijn eigen wangedrag. :facepalm:
Dit lijkt nogal op onze situatie. Vervelend zeg!
Ik vind je reactie op die camera overtrokken. Hij staat op straat gericht, niet in je tuin of huiskamer toch? Er staan zoveel camera's op straat. Wat maakt het nou uit dat hij er een heeft hangen? Zolang die niet gericht is op jouw privéruimten tenminste... Maar de stoep? Dat is toch geen punt? Als hij de hele dag voor zijn raam zit ziet hij je ook lopen.

Die parkeerplek is hem toegewezen. Daar kun je denk ik weinig mee. Tenzij hij een parkeerplek heeft maar geen auto? Misschien kun je dat dan nog aankaarten? Als hij een invalideparkeerplek aanhoudt alleen voor zijn bezoek lijkt dat me niet helemaal de bedoeling, zeker niet als de parkeerdruk zo hoog is in jullie straat. Maar als dat niet het geval is dan kun je er volgens mij weinig mee. Hebben jullie een vergunning nodig in jullie straat? Of is het verder vrij parkeren?
Bloemkoolroosje schreef:
15-10-2018 14:13
Ik vind je reactie op die camera overtrokken. Hij staat op straat gericht, niet in je tuin of huiskamer toch? Er staan zoveel camera's op straat. Wat maakt het nou uit dat hij er een heeft hangen? Zolang die niet gericht is op jouw privéruimten tenminste... Maar de stoep? Dat is toch geen punt? Als hij de hele dag voor zijn raam zit ziet hij je ook lopen.

Die parkeerplek is hem toegewezen. Daar kun je denk ik weinig mee. Tenzij hij een parkeerplek heeft maar geen auto? Misschien kun je dat dan nog aankaarten? Als hij een invalideparkeerplek aanhoudt alleen voor zijn bezoek lijkt dat me niet helemaal de bedoeling, zeker niet als de parkeerdruk zo hoog is in jullie straat. Maar als dat niet het geval is dan kun je er volgens mij weinig mee. Hebben jullie een vergunning nodig in jullie straat? Of is het verder vrij parkeren?
Ik ben het niet helemaal met je eens. De camera's die op straat hangen zijn veelal van de overheid en zijn gebonden aan allerlei regels/wetten en procedures. Die worden niet ingezet voor het manipuleren van situaties met onschuldige burgers en of ingezet voor eigen gewin. Die zijn er om de leefomgeving van derden te beschermen. Bovendien is het zeker dat die beelden na enige tijd worden gewist. Dat is in deze situatie niet zeker. Dat blijkt uit het inzetten van beelden om verzekeringsfraude te kunnen plegen.

De invalideparkeerplek is gebonden aan een auto/kenteken wat buurman al jaren niet meer heeft. Op die plek mag dus alleen die auto/kenteken staan. Nu staat die plek dus altijd leeg. Bezoek mag er immers ook niet parkeren. Zo gebruikt buurman dus eigenlijk minimaal 3 parkeerplekken in de straat. De andere buren hebben eigenlijk maar 1 auto per gezin. Het klopt dat juridisch gezien zo veel auto's als buurman wil in de straat gezet mogen worden en dat wij geen 'recht' hebben op een parkeerplek. Maar echt netjes vind ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
‘Buurman gebruikt de auto soms wel 6 tot 8 keer per dag, dus als man een dag thuis werkt zoekt hij een plek in huis waar hij het minst last heeft van buurman die elke paar uur de auto pakt (met keiharde muziek aan) en hard gassen en hard de stoep op en af rijden.’

Denk je dat dat over is als zijn invalideparkeerplek en camera weg zijn?
Alle reacties Link kopieren
Sophia-nieuw79 schreef:
15-10-2018 14:21


De invalideparkeerplek is gebonden aan een auto/kenteken wat buurman al jaren niet meer heeft. Op die plek mag dus alleen die auto/kenteken staan. Nu staat die plek dus altijd leeg. Bezoek mag er immers ook niet parkeren. Zo gebruikt buurman dus eigenlijk minimaal 3 parkeerplekken in de straat. De andere buren hebben eigenlijk maar 1 auto per gezin. Het klopt dat juridisch gezien zo veel auto's als buurman wil in de straat gezet mogen worden en dat wij geen 'recht' hebben op een parkeerplek. Maar echt netjes vind ik het niet.
wat zegt de wijkagent er van??
Sophia-nieuw79 schreef:
15-10-2018 14:21
De camera's die op straat hangen zijn veelal van de overheid en zijn gebonden aan allerlei regels/wetten en procedures. Die worden niet ingezet voor het manipuleren van situaties met onschuldige burgers en of ingezet voor eigen gewin. Die zijn er om de leefomgeving van derden te beschermen. Bovendien is het zeker dat die beelden na enige tijd worden gewist. Dat is in deze situatie niet zeker. Dat blijkt uit het inzetten van beelden om verzekeringsfraude te kunnen plegen.

Ik begrijp bovenstaande niet. Wat denk je dat jouw buurman hiermee wil of kan, om jullie de benadelen? En ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoelt met je laatste zin, over beelden inzetten om verzekeringsfraude te kunnen plegen. Kun je dat toelichten?

De invalideparkeerplek is gebonden aan een auto/kenteken wat buurman al jaren niet meer heeft. Op die plek mag dus alleen die auto/kenteken staan. Nu staat die plek dus altijd leeg. Bezoek mag er immers ook niet parkeren. Zo gebruikt buurman dus eigenlijk minimaal 3 parkeerplekken in de straat. De andere buren hebben eigenlijk maar 1 auto per gezin. Het klopt dat juridisch gezien zo veel auto's als buurman wil in de straat gezet mogen worden en dat wij geen 'recht' hebben op een parkeerplek. Maar echt netjes vind ik het niet.
Dus buurman heeft een plek maar überhaupt geen auto? Ik kan me voorstellen dat dát wel een reden tot een klacht is.
Maar waarom gebruikt je buurman dan minimaal 3 parkeerplaatsen? Hij heeft zelf geeneens een auto toch? En dat zijn bezoek ook ergens moet parkeren is toch niet meer dan logisch? Een volle straat is natuurlijk irritant, maar ik begrijp niet hoe de buurman dan, terecht of onterecht, minimaal 3 parkeerplekken bezet houdt...
Alle reacties Link kopieren
Met die parkeerissues kun je weinig als er geen normaal gesprek mogelijk is ben ik bang. Iedereen die wegenbelasting betaald mag parkeren waar toegestaan aan de openbare weg. Die invalidenparkeerplaats... daar kan de gemeente ook weinig mee.

Met die camera kun je ook weinig buiten het feit dat je mensen die in beeld kunnen komen vooraf moet waarschuwen voor camerabewaking (bordje) en zoveel mogelijk het object moet filmen en zo min mogelijk openbare weg (tenzij onvermijdelijk omdat het gaat om een geparkeerde motor/auto aan de openbare weg). Onze camera filmt bijvoorbeeld de voordeur en de oprit en ‘benen’ van mensen op de stoep. Alleen hele kleine ukkies op fietsjes kun je wel eens vol in beeld zien. Achterkant van het huis wordt alleen de tuin gefilmd en een stukje garage (enige toegangsmogelijkheid voor ongewenst bezoek).

Als je vaak alleen bent met twee kleine kinderen in huis zou ikzelf waarschijnlijk niet veel doen. Ik zou een scheldtirade of geschifte wraakacties willen voorkomen t.b.v. de kinderen. Wat anderen schrijven, pick your battles. Met de beschreven zaken kun je amper iets (en andere instanties ook niet bijzonder veel) maar het kan wel zorgen voor een onleefbare situatie.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Bloemkoolroosje schreef:
15-10-2018 14:30
Dus buurman heeft een plek maar überhaupt geen auto? Ik kan me voorstellen dat dát wel een reden tot een klacht is.
Maar waarom gebruikt je buurman dan minimaal 3 parkeerplaatsen? Hij heeft zelf geeneens een auto toch? En dat zijn bezoek ook ergens moet parkeren is toch niet meer dan logisch? Een volle straat is natuurlijk irritant, maar ik begrijp niet hoe de buurman dan, terecht of onterecht, minimaal 3 parkeerplekken bezet houdt...
Buurman gebruikt de auto van zijn oudste zoon. Die heeft deze auto aangeschaft en staat dus verzekeringstechnisch op zoon zijn naam. Maar buurman gebruikt deze. Omdat deze op zoon zijn naam staat en zoon geen recht heeft op invalideparkeerplek mag buurman met die auto niet op zijn invalideparkeerplek parkeren. Omdat vriendin van buurman ook woonachtig is op zijn adres, en zij ook een auto heeft, worden dus 3 plekken bezet gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Sophia-nieuw79 schreef:
15-10-2018 14:36
Buurman gebruikt de auto van zijn oudste zoon. Die heeft deze auto aangeschaft en staat dus verzekeringstechnisch op zoon zijn naam. Maar buurman gebruikt deze. Omdat deze op zoon zijn naam staat en zoon geen recht heeft op invalideparkeerplek mag buurman met die auto niet op zijn invalideparkeerplek parkeren. Omdat vriendin van buurman ook woonachtig is op zijn adres, en zij ook een auto heeft, worden dus 3 plekken bezet gehouden.
Dus die invalidenplek staat standaard leeg? (Als in: de derde plek die benut zou kunnen worden)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Sophia-nieuw79 schreef:
15-10-2018 13:59
Wat het boeit is dat buurman o.a. 'geheime' opnamen maakt en daarmee getracht heeft (volgens buren) verzekeringsfraude te plegen (iemand anders heeft geprobeerd op te laten draaien voor mankementen aan zijn woning die door eigen toedoen veroorzaakt waren. Buurman heeft dus opzettelijk geprobeerd iemand te gebruiken (doormiddel van die camerabeelden) om een hoge som met geld terug te krijgen van de verzekering voor schade aan zijn woning die hij zelf veroorzaakt bleek te hebben en niet de persoon die gefilmd werd. Dit monde uit in een juridisch conflict. Maar dit had dus ook anders kunnen uitpakken, en heeft mogelijk de gefilmde persoon veel onrust en stress opgeleverd.
Ah ja, dat is niet leuk. Maar hoe voorkom je een onterechte aansprakelijkheidsstelling door niet te filmen?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven