Geld & Recht alle pijlers

afgekeurd, eigen huis in bezit, recht op uitkering?

16-10-2018 11:36 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriendin van mij kan al 5 jaar geen werk vinden., Psychisch niet zo stabiel, gezondheid pruttelt, maar geenindicatie van arts of iets dergelijks. Krijgt geen uitkering vanwege het bezit van een afbetaald eigen huis. Ze laten heaar gewoon barsten. Sinpel gezegd. Als ze uiteindelijk afgekeurd word voor arbeid, heeft ze dan wel recht op een uitkering (WAO of zo) zonder dat ze errst haar hele huis op moet eten?
Dit kun je beter vragen bij het Juridisch loket, dan weet je zeker dat het antwoord juist is.
Zij komt in aanmerking voor bijstand en dan wordt er gekeken naar eigen vermogen.
nee als ze al vijf jaar werkeloos is moet ze naar de bijstand maar daar komt ze niet voor in aanmerking want ze heeft vermogen. de bijstand is voor mensen die niets hebben. Dus eerst vermogen opmaken en dan opnieuw naar de bijstand
Als je geen baan hebt, heb je ook geen recht op een WIA uitkering, lijkt me zo.
Alle reacties Link kopieren
Zonder werk kun je toch niet afgekeurd worden?
Alle reacties Link kopieren
De wao bestaat al lang niet meer.
Daar is de WIA voor in de plaats gekomen. Daar kan je alleen inkomen vanuit een werkende situatie en niet van uit 5 jaar werkloosheid.

Je vriendin zou bijstand kunnen aanvragen. Die wordt dan wel verstrekt in de vorm van een lening. Dus zodra je vriendin dan haar huis verkoopt zal ze de ontvangen bijstand moeten terug betalen van het geld dat de verkoop van het huis oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Als ze recht heeft op een arbeidsongeschiktheidsuitkering (IVA of WGA) dan maakt het niet uit of ze een eigen huis heeft of niet. Ze krijgt dan gewoon een uitkering. Maar met jouw omschrijving van "psychisch niet zo stabiel/pruttelende gezondheid" geef ik haar weinig kans. Daarnaast weet ik ook niet zeker hoe het zit als iemand al 5 jaar zonder werk zit, of je dan nog recht kan hebben op een arbeidsongeschiktheidsuitkering, omdat deze uitgaat van een recent werkverleden. Heeft ze wel WW gehad in de tussentijd?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Wat ze wel kan doen is in overleg gaan met de bijstand. Misschien zijn er mogelijkheden om een stukje hypotheek te nemen, daar een tijd van te leven en dan op een bepaald moment wel in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering.

Maar het handigste is om eerst eens met de gemeente te overleggen of zij haar kunnen helpen bij het vinden van een baan. Psychisch niet zo stabiel en pruttelende gezondheid hebben heel veel mensen, dat hoeft geen reden te zijn om geen werk te vinden. Bovendien kun je over het algemeen aan beide factoren werken - doet je vriendin dat ook?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
16-10-2018 11:44
De wao bestaat al lang niet meer.
Daar is de WIA voor in de plaats gekomen. Daar kan je alleen inkomen vanuit een werkende situatie en niet van uit 5 jaar werkloosheid.

Je vriendin zou bijstand kunnen aanvragen. Die wordt dan wel verstrekt in de vorm van een lening. Dus zodra je vriendin dan haar huis verkoopt zal ze de ontvangen bijstand moeten terug betalen van het geld dat de verkoop van het huis oplevert.
Vanuit WW wel toch? Maar goed, na 5 jaar heb je je WW ook allang opgemaakt, dus dat zal hier inderdaad niet spelen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Het zal iets gecompliceerder zijn dan jij aangeeft.
Voor sommige uitkeringen moet je inderdaad eerst je eigen vermogen opmaken. Logisch natuurlijk, want waarom moet de staat voor je zorgen als je zelf vermogen hebt.
Daarnaast kom je volgens mij niet zomaar in aanmerking voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering als je niet uit een werksituatie komt.
En de vraag is natuurlijk wordt ze afgekeurd als er geen medische indicatie is.

Kortom een te lastige casus voor een forum. Ga naar iemand die er echt verstand van heeft zoals juridisch loket of informeer bij de gemeente.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Werkt haar man wel? Ik bedoel, waar leeft ze nu van?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ze laten haar barsten?
'Ze' houden zich aan de regels die er zijn zodat mensen die echt niks hebben geholpen worden.
Het vinden dat je ergens recht op hebt gaat wel heel ver...

Ze heeft een afbetaald huis? De huizenmarkt is hardstikke goed nu. Ze zit dus op vermogen, en het is niet gek dat mensen met vermogen hun eigen broek op mogen houden toch?
Ja, het is vervelend als ze dan haar huis moet verkopen....maar het zou van de zotte zijn als mensen met afbetaalde huizen toch nog een uitkering krijgen en zelf geen vermogen hoeven aan te spreken.

Bij mij in de buurt worden veel werknemers gevraagd overigens. Er zijn moeilijk mensen te vinden en dat vind ik altijd zo moeilijk rijmen met 'ze kan niks vinden'. Waar zoek je dan? Hoeveel eis je dan?
Alle reacties Link kopieren
Alleen als je in de IOAW komt wordt er niet naar vermogen gekeken.
IOAW is voor mensen die invalide zijn of die na hun 55 werkloos zijn geworden.
Eerst was het na 50, maar geloof dat de leeftijdsgrens omhooggegaan is naar 55
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Bij sociale huurwoningen kijken ze niet naar vermogen maar alleen naar inkomen.

Als je vriendin zich inschrijft en haar huis verkoopt nadat ze een woning heeft bemachtigd dan kan ze afhankelijk van hoe oud ze is en de waarde van haar woning nog best prettig leven van het geld wat de verkoop van haar huis oplevert in een goedkopere woning.
Alle reacties Link kopieren
Ze is niet afgekeurd, ze zit gewoon thuis zonder werk. De banen liggen nu voor het oprapen, en als fulltime werken niet lukt, gaat ze parttime.
Maar ik denk dat ze het zo wel best vind, uitkering erbij, wie maakt me wat.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Waarom doet zij er niets aan middels behandeling?
Wanneer je niet naar een arts gaat dan kun je ook niet bewijzen dat je ziek bent.

Het is inmiddels wel een beetje laat want voor ziektewet/WIA geldt dat het een verzekering ia waar je vanuit werk in te recht komt. Wanneer zij al 5 jaar geen werk heeft dan is dat station nu wel gepasseerd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
"Ze laten haar barsten"? Sure.
Pff, ze heeft niet eens een indicatie van een arts. Heeft ze zichzelf bestempeld als arbeidsongeschikt? Raar zeg, dat er dan niet automatisch een zak geld voor de deur wordt afgegeven. Heeft ze überhaupt een poging gedaan om zelf in haar onderhoud te voorzien?
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
16-10-2018 11:45
Vanuit WW wel toch? Maar goed, na 5 jaar heb je je WW ook allang opgemaakt, dus dat zal hier inderdaad niet spelen.
Als je in de ww terecht komt en je bent te ziek om te werken dan moet je je ziek melden bij het uwv. Dan kun je ook in de WIA terecht komen.

Maar na 5 jaar zijn alle ww rechten ook wel op.
Eerlijk gezegd begrijp ik het probleem niet helemaal, dus even resumerend:

Je vriendin heeft zelf bepaald dat ze vanwege haar gezondheid niet in staat is om te werken, werkt daarom ook niet en denkt dus aanspraak te kunnen maken op sociale voorzieningen, zonder daar zelf iets voor terug te willen doen.

Waarom onderzoekt ze zelf niet gewoon haar rechten en plichten, zoekt ze hulp voor haar problemen en probeert ze niet gewoon iets van het leven te maken?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-10-2018 11:50
Ze is niet afgekeurd, ze zit gewoon thuis zonder werk. De banen liggen nu voor het oprapen, en als fulltime werken niet lukt, gaat ze parttime.
Maar ik denk dat ze het zo wel best vind, uitkering erbij, wie maakt me wat.
Die uitkering heeft ze nu niet.
En nee de banen liggen nog steeds niet voor iedereen voor het oprapen.

Niet iedereen is overal geschikt voor.
Werkgevers blijven zond ook nog gewoon absurde eisen stellen terwijl ze ondertussen wel blijven klagen dat ze niemand kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
Dan zorg je dat je geschikt bent. Er moet gewoon brood op de plank, klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft geen indicatie...dus nooit ziek thuis komen te zitten begrijp ik hieruit?
Waar leeft ze nu van?
Ze zal de afgelopen vijf jaar vast niet van haar spaargeld geleefd hebben?
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
16-10-2018 12:00
Dan zorg je dat je geschikt bent. Er moet gewoon brood op de plank, klaar.
Gelukkig is alles in het leven maakbaar :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven