Geld & Recht alle pijlers

verwachtingen aankoopmakelaar

16-10-2018 13:03 27 berichten
Hoi viva forummers!

Net als velen zoek ik een huis in de randstad (Den Haag, om precies te zijn. Ja, je moet het maar willen). Ik ben er sinds augustus druk mee bezig, volg makelaars op sociale media, vraag kadaster gegevens op, etc, had elke week meerdere bezichtigingen. Ben ook ervaren met klussen dus enig bouwtechnisch inzicht heb ik wel. Ik dacht dus dat ik het alleen zou kunnen maar na een paar keer overboden te zijn, heb ik toch maar een aankoopmakelaar benaderd. Eerste gesprek voelde goed, voorwaarden waren OK (no cure, no pay constructie), kosten hoog natuurlijk, maar ja, je wil toch graag een huis.

Maar dan nu: sinds het eerste gesprek, loopt het contact voor mijn gevoel stroef. Makelaar neemt geen contact op, en op mailtjes van mijn kant volgt vaak pas na een dag of twee een reactie. Dat vind ik vreemd, want het is toch een snelle markt? Moeten we er niet meteen bij zijn om überhaupt kans te maken?

Nu bedenk ik me dat je je met een aankoopmakelaar in een soort wachtrij plaatst. Ik koop in een populair segment (rond de 300.000); als er echt zoveel woningzoekenden zijn, heeft hij misschien wel honderd van dit soort klanten in z'n bestand staan. Misschien gaan die wel allemaal voor. En met no cure, no pay heeft hij natuurlijk niet echt een plichtsgevoel naar jou toe. Je moet er dan alsnog zelf bovenop zitten, terwijl ik juist eigenlijk hoopte dat ik na het inschakelen van een aankoopmakelaar hier geen tweede fulltime baan meer aan zou hebben.

Kortom: ik vrees nu dat al die aankoopmakelaars honderden klanten verzamelen voor in hun database, dan een beetje achterover gaan zitten, courtage opstrijken als het (toevallig) goed komt, maar zo niet, even goede vrienden, want nog zes honderd andere wanhopige klanten. Ondertussen gaan ze als verkoopmakelaar alleen in onderhandeling met bieders die een aankoopmakelaar hebben om zichzelf niet overbodig te maken. Ze doen het helemaal niet beter dan jij, want jouw belang is voor hen lang niet zo belangrijk. Je koopt eigenlijk een plekje aan de onderhandelingstafel, maar nauwelijks een dienst.

Zoals je ziet ben ik behoorlijk cynisch en ongeduldig. Maar alle info op het internet over wat je kunt verwachten van een aankoopmakelaar en wat het oplevert is niet echt concreet, en geschreven en gepubliceerd door makelaarskantoren. Daarom mijn vragen aan jullie: wat zijn jouw ervaringen met een aankoopmakelaar? Hoeveel contactmomenten had je? Belde / mailde jouw makelaar regelmatig? Ging hij / zij actief op zoek naar woningen voor je? Hoe snel vond je iets met behulp van je aankoopmakelaar?
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt waarvoor je betaald. Wij hadden heel duidelijke afspraken gemaakt met onze aankoopmakelaar en ook hoe veel we haar zouden betalen. Ik heb totaal geen spijt van dat we haar hebben ingeschakeld.

Je geeft zelf aan dat je in een heel populair segment wilt kopen. Een aankoopmakelaar kan niet opeens 100 huizen uit de hoge hoed toveren die er gewoon niet zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Daarom heb ik paar jaar terug voor een 'online' aankoopmakelaar gekozen.

Die reageerden gelijk naar de makelaar van het huis dat ik interessant vond. Bijkomend voordeel ze komen niet uit de regio, dus hebben de verkopende makelaar in andere aankopen 'niet nodig'.
Ik bedoel, heb je een aankoopmakelaar uit de regio, dan zal hij de rest van zijn carriere in die regio de verkopend makelaar toch regelmatig tegenkomen, waardoor zeer vermoedelijk geen van beiden het onderste uit de kan voor de kopers zal halen om geen dief van elkaars portemonnee/inkomen te zijn.

Mocht je interesse hebben, stuur maar een pb.
groenebroek wijzigde dit bericht op 16-10-2018 13:24
4.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
een keer is genoeg
Dat begrijp ik, hamerhaai.

Deze makelaar is niet goedkoop. Een van de best aangeschreven in de regio. Ik weet zelf veel, dus wilde ook echt dat het meerwaarde zou hebben.

Kun je me meer vertellen over wat voor afspraken je gemaakt had, hoe snel mailtjes beantwoord werden, etc?
groenebroek schreef:
16-10-2018 13:22
Daarom heb ik paar jaar terug voor een 'online' aankoopmakelaar gekozen.

Die reageerden gelijk naar de makelaar van het huis dat ik interessant vond. Bijkomend voordeel ze komen niet uit de regio, dus hebben de verkopende makelaar in andere aankopen 'niet nodig'.
Ik bedoel, heb je een aankoopmakelaar uit de regio, dan zal hij de rest van zijn carriere in die regio de verkopend makelaar toch regelmatig tegenkomen, waardoor zeer vermoedelijk geen van beiden het onderste uit de kan voor de kopers zal halen om geen dief van elkaars portemonnee/inkomen te zijn.

Mocht je interesse hebben, stuur maar een pb.
Interessant perspectief. Zo had ik er niet naar gekeken. Ik dacht dat de kennis van mijn makelaar over de regio en zijn contacten meer meerwaarde zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als ik mijn makelaar bel neemt ze of gelijk op of ze belt me dezelfde dag nog terug.
Ze belt me tijdens het bieden ook meerdere keren om me op de hoogte te houden.
Geen ervaring mee dus met wat jij hier vertelt.
moemo schreef:
16-10-2018 13:28
Interessant perspectief. Zo had ik er niet naar gekeken. Ik dacht dat de kennis van mijn makelaar over de regio en zijn contacten meer meerwaarde zou hebben.
Die ervaring heb ik wel. Maar wij hebben zelf huizen gezocht en bij de laatste selectie pas de aankoopmakelaar laten onderhandelen. Die heeft voor 700 euro onderhandeld en de contracten gedaan. Goede deal vonden wij. Onderhandeling ging snel, omdat hij de verkopend makelaar goed kende.
diamantje123 schreef:
16-10-2018 13:28
Als ik mijn makelaar bel neemt ze of gelijk op of ze belt me dezelfde dag nog terug.
Ze belt me tijdens het bieden ook meerdere keren om me op de hoogte te houden.
Geen ervaring mee dus met wat jij hier vertelt.
Bedankt voor de info! Dan is het dus toch misschien deze makelaar, en niet het hele makelaarsgilde.
Tiana_76 schreef:
16-10-2018 13:37
Die ervaring heb ik wel. Maar wij hebben zelf huizen gezocht en bij de laatste selectie pas de aankoopmakelaar laten onderhandelen. Die heeft voor 700 euro onderhandeld en de contracten gedaan. Goede deal vonden wij. Onderhandeling ging snel, omdat hij de verkopend makelaar goed kende.
Goede deal idd. Ik betaal vijf keer zoveel.
Maar wat heb je dan precies afgesproken en waar heb je opdracht voor gegeven? Heb je een fullservice opdracht met elke dag alle nieuwe panden samen doorspreken en tig bezichtigingen doen of een meer uitgekleed pakket met zelf de woning vinden en hij/zij gaat mee met de tweede bezichtiging en helpt met die gerichte aankoop? Om maar even twee uitersten te noemen....

Hamerhaai zei het ook al; je krijgt waar je voor betaalt (in principe he). Dus misschien zijn je verwachtingen toch anders dan wat hij/zij denkt dat jullie afgesproken hebben. Uit je verhaal haal ik niet wat de afspraken zijn.

Mijn ervaring is trouwens hetzelfde als van diamantje.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ook een aankoopmakelaar in die regio. Ik herken wel wat je zegt.
Wij moesten zelf achter de huizen aan en bij serieuze interesse stuurden we hem eropaf om te bespreken met de verkoop makelaar over de onderhandelingsruimte. Die mannetjes kennen elkaar allemaal dus hij wist gauw genoeg of we kans maakten.

Bij een paar huizen was dat niet het geval, bij de laatste wel en konden we gelijk beginnen met de onderhandelingen.

Wij hebben ook een tijdje gedacht dat hij niets voor ons deed, maar hij wist vaak al wat meer details over het huis, de prijs en de verkopende partij en of het zin had om er serieus op te reageren.
Afspraken: hulp bij alle fases van de zoektocht (huis zoeken, vanaf eerste bezichtiging mee, onderhandelen, contract, bouwtechnische keuring bemiddelen, taxatie, inspectie etc). Makelaar legde per onderdeel uit wat zijn meerwaarde was: krijgt eerder bericht over huizen, kan meteen bezichtiging plannen etc. Na succesvolle aankoop betaal ik €3500. Anders niets.

Ik heb er eerlijk gezegd niet aan gedacht dat concretere afspraken (zoals binnen bepaalde termijn reageren op emails) nodig waren. Misschien naïef geweest.

Vorig weekend heb ik zelf op een huis gereageerd en ben ook zelf twee keer gaan bezichtigen omdat makelaar op de korte termijn niet meer kon schuiven in agenda (misschien was hij niet blij met me dat ik zelf initiatief had genomen tot het maken van afspraken met de verkoopmakelaar, maar ja, hij kwam niet met dit huis en het kwam in het weekend op funda, dus ik wilde niet tot maandag wachten met reageren). Wil nu een bod formuleren, maar ik krijg weinig en trage terugkoppeling. Heb daarom dus het gevoel dat hij misschien andere klanten heeft die dit huis ook willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
3500 vind ik niet schrikbarend hoog voor de service.

Wij zijn ongeveer hetzelfde kwijt gok ik, maar dan gaat de makelaar
pas mee met een 2e bezichtiging. Dus hij zoekt verder geen woning voor ons.
diamantje123 schreef:
16-10-2018 15:20
3500 vind ik niet schrikbarend hoog voor de service.
Ik vond het ook niet te hoog, maar ik verwacht dan wel wat!
diamantje123 schreef:
16-10-2018 15:20
3500 vind ik niet schrikbarend hoog voor de service.

Wij zijn ongeveer hetzelfde kwijt gok ik, maar dan gaat de makelaar
pas mee met een 2e bezichtiging. Dus hij zoekt verder geen woning voor ons.
Ja, dat vind ik dus wel veel. Wij hebben onderhandeling (wel inclusief een waardebepaling met bezichtiging) en koopcontract afgenomen voor 700 euro. Daar had hij een paar uurtjes werk aan.
Alle reacties Link kopieren
Soms kun je helaas niet zonder makelaar, maar in het algemeen hebben ze maar 1 agenda en dat is die van henzelf.
Alle reacties Link kopieren
Moemo, ik heb je een pb gestuurd
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ervaring zeer recent in Utrecht; aankoopmakelaar €3000, elke morgen voor 09.00 uur alle nieuwe huizen in gewenste klasse in de mail en mee met alle bezichtigingen.. ( ruim drie maanden lang, circa 20 huizen geprobeerd en bekeken, drie maal serieus in onderhandeling kunnen komen ) Ook was het door de aankoopmakelaar mogelijk bij de eerste ronde te bezichtigen.. dit kan namelijk bijna niet zonder makelaar. Het heeft bij ons echt heel veel geholpen. Ik zou de jouwe ruilen voor een meer ambitieuze / gemotiveerde!!
daenerys79 schreef:
16-10-2018 18:48
Moemo, ik heb je een pb gestuurd
Beantwoord!

Dank, Utrecht. Fijn om een goede ervaring te horen!

En Boogschutter, ja, ik verwacht natuurlijk dat makelaar eigen belang heeft en keuzes maakt om de winst voor hem te vergroten. Maar dit vind ik wel erg makkelijk verdienen voor die gast.
Ik zou de overeenkomst die je met de makelaar hebt afgesloten eens goed uitpluizen want voor je het weet koop jij zelf een huis(zonder zijn inzet) maar mag je wel betalen.
kippetje29 schreef:
16-10-2018 19:02
Ik zou de overeenkomst die je met de makelaar hebt afgesloten eens goed uitpluizen want voor je het weet koop jij zelf een huis(zonder zijn inzet) maar mag je wel betalen.
Ik hoef het niet na te pluizen. Ik weet al dat het hier op aan zou kunnen komen.
Tiana_76 schreef:
16-10-2018 18:41
Ja, dat vind ik dus wel veel. Wij hebben onderhandeling (wel inclusief een waardebepaling met bezichtiging) en koopcontract afgenomen voor 700 euro. Daar had hij een paar uurtjes werk aan.
Maar haar afspraken zijn veel uitgebreider, dus dat kost ook extra natuurlijk.

TO, overleg gewoon nog eens even met hem/haar over jullie verwachtingen over en weer. Dat klaart de lucht wellicht en kunnen jullie samen verder of uit elkaar gaan.
Wij betalen 1750,- voor het eerste bod, en dan 350,- per elk volgend bod. Als hij meegaat en we besluiten toch niet voor het huis te willen gaan, dan betalen we daar niet voor. Uiteindelijk hebben we nu een huis, met het 3e bod. Waarbij gezegd dat we conservatiever zijn gaan bieden mét aankoopmakelaar (daarvoor al een tijdje bezig), dus daar hebben we het geld zeker wel bespaard.

Waar de meerwaarde in zat was het hard onderhandelen, beter onze belangen verdedigen dan wij zelf (na bijna een jaar bezig te zijn geweest met zoeken/bieden) zouden doen. Ook de begeleiding vanaf de mondelinge overeenkomst (bouwkundige
keuring, inmeting, taxatie, notaris, ed) vind ik zelf toch eigenlijk wel heel fijn met een eerste huis, hoewel ik echt dacht dat prima solo te kunnen.

Over het algemeen krijgen wel dezelfde dag een reactie, soms een appje. AF en toe ook niet, maar terugkijkend schatte hij zelf altijd wel goed in wanneer zijn hulp acuut nodig was. En dan was hij er ook wel. Dit was wel soms pas als we echt een bod wilden doen en daarna. We hebben een klein kantoor gekozen, bij een makelaar waar we bij een bezichtiging een goed gevoel bij hadden (voor een makelaar rechtschapen).

Wat me tegenviel was (gebrek aan) bouwkundige kennis, en reken er niet op dat ze splitsingsaktes, funderingsrapporten uitspitten, dat moet je echt zelf wel bewaken.

Als je nu al geen goed gevoel hebt zou ik overstappen. Anderzijds, ik vind het wel normaal om zelf al bezichtigingen te plannen, dat de aankoopmakelaar pas instapt als je echt voor een huis wil gaan.
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
19-10-2018 15:15
Wij betalen 1750,- voor het eerste bod, en dan 350,- per elk volgend bod. Als hij meegaat en we besluiten toch niet voor het huis te willen gaan, dan betalen we daar niet voor. Uiteindelijk hebben we nu een huis, met het 3e bod. Waarbij gezegd dat we conservatiever zijn gaan bieden mét aankoopmakelaar (daarvoor al een tijdje bezig), dus daar hebben we het geld zeker wel bespaard.

Waar de meerwaarde in zat was het hard onderhandelen, beter onze belangen verdedigen dan wij zelf (na bijna een jaar bezig te zijn geweest met zoeken/bieden) zouden doen. Ook de begeleiding vanaf de mondelinge overeenkomst (bouwkundige
keuring, inmeting, taxatie, notaris, ed) vind ik zelf toch eigenlijk wel heel fijn met een eerste huis, hoewel ik echt dacht dat prima solo te kunnen.

Over het algemeen krijgen wel dezelfde dag een reactie, soms een appje. AF en toe ook niet, maar terugkijkend schatte hij zelf altijd wel goed in wanneer zijn hulp acuut nodig was. En dan was hij er ook wel. Dit was wel soms pas als we echt een bod wilden doen en daarna. We hebben een klein kantoor gekozen, bij een makelaar waar we bij een bezichtiging een goed gevoel bij hadden (voor een makelaar rechtschapen).

Wat me tegenviel was (gebrek aan) bouwkundige kennis, en reken er niet op dat ze splitsingsaktes, funderingsrapporten uitspitten, dat moet je echt zelf wel bewaken.

Als je nu al geen goed gevoel hebt zou ik overstappen. Anderzijds, ik vind het wel normaal om zelf al bezichtigingen te plannen, dat de aankoopmakelaar pas instapt als je echt voor een huis wil gaan.
Deze constructie hadden wij ook tigri, maar ik vond het een beetje listig in deze tijd gezien het zo moeilijk is om een woning te kopen. We hadden daarom wel een maximum tarief afgesproken. Uiteindelijk dus niet nodig geweest want bij 2e bod al raak.
Zou het in deze tijd niemand aanraden om NIET met een aankoopmakelaar te gaan kopen. Zonder zijn inzicht hadden we namelijk te ver boven de vraagprijs geboden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven