Geld & Recht alle pijlers

Erfrecht

17-10-2018 13:47 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames,

Ik wil jullie heel graag even een situatie voorleggen (er is al contact met een notaris maar ik lees vaak juridische antwoorden hier!)

Situatie:

Opa & oma (getrouwd in gemeenschap van goederen, GEEN testament, opa overleden okt’17)

4 zoons (1 zoon overleden april’17 > mijn vader)

Ik kom dus in de plaats van mijn vader volgens het versterfrecht.
Nu is het huis verkocht, waarvan binnenkort de overdracht is en willen ze het vadersdeel gaan verdelen zonder tussenkomst van een notaris, mag dit zomaar?
liefdevoorteckels wijzigde dit bericht op 17-10-2018 13:48
Reden: Aanvulling
3.31% gewijzigd
Jij hebt als kleinkind toch niet automatisch recht op de erfenis? Zonder testament wordt het onder de kinderen verdeeld volgens mij. Of heb je net als 'n verplicht kindsdeel ook 'n verplicht kleinkindsdeel?
Alle reacties Link kopieren
Voor diverse zaken is een verklaring van erfrecht nodig, hiervoor is een notaris noodzakelijk. Waarschijnlijk is een exeteur aangewezen. Deze kan zonder tussenkomst van de notaris de nalatenschap verdelen. Uiteraard wel volgens de wettelijke verdeling, er is immers geen testament aanwezig.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is of oma nog leeft. Anders gaat alles naar langstlevende en heeft de rest een vordering op haar.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-10-2018 13:55
Jij hebt als kleinkind toch niet automatisch recht op de erfenis? Zonder testament wordt het onder de kinderen verdeeld volgens mij. Of heb je net als 'n verplicht kindsdeel ook 'n verplicht kleinkindsdeel?
Vader van TO is overleden. ZIjn deel van de nalatenschap vervalt dan automatisch aan zijn kinderen, tenzij in een testament anders is bepaald.
Alle reacties Link kopieren
Na de dood van opa ging alles naar oma.

Oma mag met haar geld doen wat ze zelf wil. Ze zou dus ook de hele opbrengst van het huis aan 1 zoon kunnen schenken als ze daar zin in heeft.

Een en ander is ook afhankelijk van waar oma gaat wonen.

Gaat oma in een verpleegtehuis wonen dan moet ze een eigen bijdrage betalen die afhankelijk is van inkomen en vermogen.

Oma mag dan ziet zomaar haar geld weg geven zodat ze een lagere bijdrage zou moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
https://verklaringvanerfrechtservice.nl ... overlijdt/
duidelijk verhaal
Alle reacties Link kopieren
Oma leeft nog, woont nu in een huurhuis. Oma wil opa’s deel verdelen door 4. Zonder tussenkomst van iets of iemand dus gewoon overmaken.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat mag.

En ja oma mag alvast het kindsdeel uit de erfenis van opa aan haar kinderen uitbetalen.

Dus totale opbrengst huis eerst delen door twee. Een helft voor oma en één helft om onder haar kinderen of nabestaanden van kinderen te verdelen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-10-2018 13:55
Jij hebt als kleinkind toch niet automatisch recht op de erfenis? Zonder testament wordt het onder de kinderen verdeeld volgens mij. Of heb je net als 'n verplicht kindsdeel ook 'n verplicht kleinkindsdeel?
Ook als haar vader al is overleden blijft de erfenis in principe verdeeld onder de 4 kinderen. Doordat er 1 al is overleden komen de kinderen van de overledene daarvoor in de plaats. In dit geval dus TO (en haar eventuele broers en zussen), die hebben dan recht op 1/4e deel.

In principe heeft de langstlevende het vruchtgebruik van de erfenis en is er op dit moment nog niets te verdelen omdat oma nog leeft. Je kunt het dus niet opeisen, wat er gebeurt als oma zelf bepaald om het te verdelen weet ik niet. Ik zou het antwoord van de notaris afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie reactie’s! Ik wacht het af.
Alle reacties Link kopieren
Liefdevoorteckels schreef:
17-10-2018 14:04
Oma leeft nog, woont nu in een huurhuis. Oma wil opa’s deel verdelen door 4. Zonder tussenkomst van iets of iemand dus gewoon overmaken.
En dat mag of dat het voordeligts is hangt van diverse factoren af. Daar kan de notaris alles over vertellen. Let wel op eventuele belastingen die betaald dienen te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ja oma mag dus gewoon opa's deel uitbetalen als ze dat wil.

Oma heeft bij overlijden opa ook successierechten over de erfenis betaald, dus dat zal nu niet hoeven.
Echter je kunt niet onbeperkt belastingvrij schenken.
lees daarvoor dit: https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... j-schenken

belastingvrij schenken aan kleinkinderen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... j-schenken
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
17-10-2018 14:16
Ja oma mag dus gewoon opa's deel uitbetalen als ze dat wil.

Oma heeft bij overlijden opa ook successierechten over de erfenis betaald, dus dat zal nu niet hoeven.
Echter je kunt niet onbeperkt belastingvrij schenken.
lees daarvoor dit: https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... j-schenken

belastingvrij schenken aan kleinkinderen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... j-schenken
Maar het is geen schenking - het is een voorschot op de vordering/erfenis. Volgens mij zijn dat twee verschillende zaken en hoef je daar dus geen schenkbelasting over te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad geen rechtstreekse schenking

Er is geen testament, en er zijn 4 kinderen.

Oma is eigenaar van de helft van de boedel. Van de andere helft erft zij 1 kindsdeel. De 4 zoons (waarbij TO de plaats van 1 daarvan inneemt) erven de rest, dus elk 1/5e van de helft, dus 1/10 van het totale bezit van Opa en Oma samen.

Oma hoeft dat niet uit te betalen. Ze mag dat gewoon houden en gebruiken, de kinderen kunnen het niet opeisen voordat Oma overleden is. (Als het om heel veel geld gaat kan het wel zijn dat Oma hierover verantwoording moet afleggen en het niet mag opmaken). Maar als Oma wil, mag ze het gewoon uitbetalen. Wel moet dat in principe gelijk, dus niet de ene zoon alvast uitbetalen, en de ander niet.

Een notaris hoeft hier niet aan te pas te komen, maar is wel handig om het goed op papier te krijgen, dan kan later problemen voorkomen.

Overigens kan er, ook al is het geen rechtstreekse schenking, wel sprake zijn van schenkbelasting. Niet over de som die uitbetaald wordt, maar wel over het 'genot' dat Oma nog van dat bedrag zou kunnen hebben. Het hangt af van de leeftijd van Oma en de hoogte van het bedrag hoe de belastingdienst dat berekent. Het is goed om hiervoor advies van een notaris of fiscalist te vragen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
De helft van de bezittingen op het moment dat opa stierf is van oma. De andere helft wordt verdeeld over oma en de kinderen. Oma zou dus eigenlijk mee moeten delen in opa’s deel.

Nu krijgen de kinderen meer dan ze eigenlijk zouden moeten hebben. Het kan zijn dat de belastingdienst hier moeilijk over gaat doen.

Oma zou ook ieder kind (en kleinkinderen van overleden kind) tot max een 100.800 kunnen schenken om de hypotheek af te lossen of een verbouwing toe te passen. Dit moet dan ook echt daarvoor gebruikt worden binnen 2 jaar na schenking. De kinderen moeten dan wel tussen de 18 en 40 jaar zijn.

Oma kan hierdoor het erfdeel van opa in tact houden. Voordeel is dat als oma overlijdt je niet niet nogmaals erfbelasting hoeft te betalen over opa’s deel en oma’s deel veel kleiner is geworden door de schenkingen.
veensteker wijzigde dit bericht op 17-10-2018 16:27
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Overigens kan een schenking voor een huis niet teruggedraaid worden in de zin dat als oma overlijdt binnen 180 dagen na schenking de schenking niet terugvalt in de erfenis van oma.

Dit gaat wel op bij gewone schenkingen.
Alle reacties Link kopieren
Ok
Wacht gewoon het antwoord van de notaris af en vraag dit soort dingen niet hier.
Alle reacties Link kopieren
katrien1974 schreef:
17-10-2018 17:48
Ok
Wacht gewoon het antwoord van de notaris af en vraag dit soort dingen niet hier.
Dit! Ik zie echt heel veel goedbedoelde klok-en-klepel reacties in dit topic. Raak je alleen maar van in de war.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
17-10-2018 17:58
Dit! Ik zie echt heel veel goedbedoelde klok-en-klepel reacties in dit topic. Raak je alleen maar van in de war.
Juist. Ik werk in het notariaat en het is vaak om te huilen
Voordat er ruzie uitbreekt in de familie (jullie zouden niet de eersten zijn),
zou ik gewoon alles via de notaris doen. Dan heb je duidelijkheid en achteraf geen ge-ja-maar.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-10-2018 13:58
Vader van TO is overleden. ZIjn deel van de nalatenschap vervalt dan automatisch aan zijn kinderen, tenzij in een testament anders is bepaald.
klopt
Je denkt mijn vaccinatiestatus te weten herleiden uit mijn mening
Alle reacties Link kopieren
De notaris doet buiten voorlezen van een testament en efgenamen verzamelen, helemaal niets als hij daar niet voor ingehuurd wordt.

Een executeur mag alles naar eigen inzicht doen zolang het maar binnen de wet is. Maar onroerende zaken die niet geregistreerd zijn kunnen zomaar verdwijnen zonder verdeeld te worden.


Bel je rechtsbijstand of het juridisch loket voor echte antwoorden.

Mijn ervaring leert dat het enorm uit de hand kan lopen dus rustig afwachten is nooit een goed idee. Houd je eigen touwtjes in handen.
Je denkt mijn vaccinatiestatus te weten herleiden uit mijn mening
Alle reacties Link kopieren
Sgaap_2015 schreef:
18-10-2018 11:34
De notaris doet buiten voorlezen van een testament en efgenamen verzamelen, helemaal niets als hij daar niet voor ingehuurd wordt.

Een executeur mag alles naar eigen inzicht doen zolang het maar binnen de wet is. Maar onroerende zaken die niet geregistreerd zijn kunnen zomaar verdwijnen zonder verdeeld te worden.


Bel je rechtsbijstand of het juridisch loket voor echte antwoorden.

Mijn ervaring leert dat het enorm uit de hand kan lopen dus rustig afwachten is nooit een goed idee. Houd je eigen touwtjes in handen.
Wat een ontzettende onzin is deze reactie. Onroerende zaken KUNNEN niet verdwijen dat kan alleen via de notaris.

Er is GEEN testament dus ook GEEN executeur.

De enige die echt goed verstand heeft van erfrecht is de notaris en die heeft ze al ingeschakeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven