Geld & Recht alle pijlers

Geldverspilling onderwijs

18-10-2018 09:11 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mmmmmm...
Het personeel van de basisschool gaat 2 aan elkaar geplakte studiedagen doorbrengen in een hotel inclusief eten etc...
Daarnaast worden vergaderingen ook omgeven met lunches en diners.
Ik weet niet hoor, met al die berichten over geldtekort in het onderwijs....
Hoe kan dit?
Alle reacties Link kopieren
Vraag dit aan de oudergeleding van de MR van de school. En als je invloed wil: ga zelf in de MR.
Alle reacties Link kopieren
Vraag even de offertes op zeg. Als je een dag vergaderingen hebt is het toch niet zo raar dat er wat broodjes of een avondmaaltijd wordt verzorgd? Fijn dat die school goed voor z’n werknemers zorgt m.i. Een schaal voorbelegde broodjes van een cateraar kost je op een jaarbegroting echt de kop niet en ik denk niet dat dit ook maar ergens ten koste gaat van het onderwijs. Andere post op de begroting etc. Daarbij: gelukkige, gezonde en “up to date” leerkrachten lijkt me goud waard.
Ik lees niets geks.
Alle reacties Link kopieren
als een school, door goed voor zijn personeel te zorgen, juffen langer aan zich bindt. Is het dus een goede investering
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-10-2018 09:25
als een school, door goed voor zijn personeel te zorgen, juffen langer aan zich bindt. Is het dus een goede investering
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Hmmmm, de helft zit daar waarschijnlijk op een niet-werkdag. De lunch is waarschijnlijk een schaal broodjes en het diner moeten ze misschien wel zelf betalen. ( net als de extra uitgaven voor de oppas die avond / op hun niet-werkdag).
Je brengt het alsof het hele team blij is met die tweedaagse ' op de hei'. Ik heb daar zo mijn twijfels over.
Vergaderingen in hotels of met een diner zie ik alleen maar bij het hogere management en dan ook nog alleen als het om iets bijzonders gaat (bepalen strategie/toekomst van het bedrijf of een diner na een jaarvergadering) en dan ook nog alleen als er geld voor is. Dus ja, ik vind dit wel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Dit een voordelige bundel. De onderwijsstichting waar zo’n school bij hoort sluit dit soort contracten met derderangs motels en hotels. Daar worden mensen dan twee dagen opgehokt met flutcursussen. En krijgen een kom soep en een slap wit bolletje met kaas. En de opperbaas kan dan aantonen dat ze heus wel investeren in ‘de gezonde werknemer’ en investeren in reductie van werkdruk want iedereen heeft recent nog zo’n cursus gevolgd.

Zo zien onze ‘studiedagen’ eruit. Waarom zouden die mensen geen eten mogen krijgen als ze verplicht worden zo’n beetje twee volle dagen (en een nacht?) aanwezig te zijn? Ga je ook turven hoeveel parttimers op hun vrije, onbetaalde dag moeten opdraven?
Nee heb je, ja kun je krijgen
nerdopviva schreef:
18-10-2018 09:37
Vergaderingen in hotels of met een diner zie ik alleen maar bij het hogere management en dan ook nog alleen als het om iets bijzonders gaat (bepalen strategie/toekomst van het bedrijf of een diner na een jaarvergadering) en dan ook nog alleen als er geld voor is. Dus ja, ik vind dit wel bijzonder.
Gaat om studiedagen, dus cursus. 2 dagen.

Dus een overnachting en eten als niet om de hoek is is echt niet raar of alleen van hoger management.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
18-10-2018 09:37
Dit een voordelige bundel. De onderwijsstichting waar zo’n school bij hoort sluit dit soort contracten met derderangs motels en hotels. Daar worden mensen dan twee dagen opgehokt met flutcursussen. En krijgen een kom soep en een slap wit bolletje met kaas. En de opperbaas kan dan aantonen dat ze heus wel investeren in ‘de gezonde werknemer’ en investeren in reductie van werkdruk want iedereen heeft recent nog zo’n cursus gevolgd.

Zo zien onze ‘studiedagen’ eruit. Waarom zouden die mensen geen eten mogen krijgen als ze verplicht worden zo’n beetje twee volle dagen (en een nacht?) aanwezig te zijn? Ga je ook turven hoeveel parttimers op hun vrije, onbetaalde dag moeten opdraven?
Ah, bedankt voor je inhoudelijke reactie. Ik lees jouw beschrijving over witte bolletjes etc. Ik ben zelf 1 x uitgenodigd op een conferentie van personeel en oud leerlingen van een Hogeschool. Dat was echt luxe.
Kennelijk zit er verschil in hoeveel budget hieraan besteed wordt per school?
Ik heb ook wel eens twee dagen op de hei gezeten en baalde daar best van.

Vergaderingen van twijfelachtig nut tot tien uur s avonds. Ik zit dan liever thuis hoor, het is geen verwen-uitje. Zou wat moois zijn als ik dan ook nog zelf mocht betalen :-(

Niettemin vind ik de opbrengst van zulke sessies wel eens twijfelachtig, maar de kosten van broodjes en eten zijn dan echt peanuts hoor. De werkelijke kosten zitten in andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
18-10-2018 09:37
Vergaderingen in hotels of met een diner zie ik alleen maar bij het hogere management en dan ook nog alleen als het om iets bijzonders gaat (bepalen strategie/toekomst van het bedrijf of een diner na een jaarvergadering) en dan ook nog alleen als er geld voor is. Dus ja, ik vind dit wel bijzonder.
echt nodig vind ik het ook niet. Slaap ook graag in mijn eigen bed. Ook minder impact op het gezinsleven
Maar het komt bij ons nog wel eens voor, dat ik of man voor werk in hotel zit. Maar dan heb je het over afstanden die niet even heen&weer te rijden zijn.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
18-10-2018 09:37
Vergaderingen in hotels of met een diner zie ik alleen maar bij het hogere management en dan ook nog alleen als het om iets bijzonders gaat (bepalen strategie/toekomst van het bedrijf of een diner na een jaarvergadering) en dan ook nog alleen als er geld voor is. Dus ja, ik vind dit wel bijzonder.
Misschien in de organisatie waar jij werkt. Maar een combinatie van 2 dagen, met daartussen een avond gezellig doen (goed voor teambuilding), en dan een slaapplek voor iedereen regelen en zorgen dat ze te eten hebben is echt niet extravagant.

Bijscholing hebben die docenten nu eenmaal nodig. Ze moeten dat zelfs verplicht. En eten op of na een lange cursusdag op kosten van de werkgever is niet meer dan normaal. De enige vraag is dan: is zo'n hotel nodig? Dat zal echt geen luxe 5-sterren met jacuzzi op elke kamer zijn, het is gewoon een manier om te slapen op locatie, en geeft de mogelijkheid om 's avonds met elkaar een wijntje te drinken. Extra kosten misschien 50 euro per persoon?

Ik zie echt het probleem niet.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
18-10-2018 09:37
Vergaderingen in hotels of met een diner zie ik alleen maar bij het hogere management en dan ook nog alleen als het om iets bijzonders gaat (bepalen strategie/toekomst van het bedrijf of een diner na een jaarvergadering) en dan ook nog alleen als er geld voor is. Dus ja, ik vind dit wel bijzonder.
O, dit is heel normaal hoor. Ook uitwisselingen met India of reisjes naar het Noorderlicht zijn al langsgekomen de afgelopen jaren..
Alle reacties Link kopieren
mammavanmeisje schreef:
18-10-2018 09:44
O, dit is heel normaal hoor. Ook uitwisselingen met India of reisjes naar het Noorderlicht zijn al langsgekomen de afgelopen jaren..
op de school van jouw kinderen?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-10-2018 09:45
op de school van jouw kinderen?
Ja inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
mammavanmeisje schreef:
18-10-2018 09:41
Ah, bedankt voor je inhoudelijke reactie. Ik lees jouw beschrijving over witte bolletjes etc. Ik ben zelf 1 x uitgenodigd op een conferentie van personeel en oud leerlingen van een Hogeschool. Dat was echt luxe.
Kennelijk zit er verschil in hoeveel budget hieraan besteed wordt per school?
Hoge school? Dan zal er ook wel het een en ander uit een alumnipotje zijn gehaald. Maar bij ons is er dan een buffet voor mensen van buitenaf (schone schijn) en eigen personeel krijgt de ‘bolletjes’. Zelfs een keer zo triest geweest dat de conciërges geacht werden om die bolletjes zelf te halen bij de Lidl en te smeren voor personeel. Dat was dan de ‘studiedag’ voor de conciërges.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
mammavanmeisje schreef:
18-10-2018 09:44
O, dit is heel normaal hoor. Ook uitwisselingen met India of reisjes naar het Noorderlicht zijn al langsgekomen de afgelopen jaren..
Dat komt niet uit schoolgelden. Dat zijn subsidiepotjes van de nationale overheid (in het kader ‘een sterke economie met internationale verbindingen) of EU potjes (milieu! Uitwisseling! Cultuur! En idd allemaal met uitroeptekens).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
18-10-2018 09:52
Hoge school?
TO zegt basisschool in haar opening
Alle reacties Link kopieren
potjes TO, potjes:
https://www.nuffic.nl/onderwerpen/primair-onderwijs/

Maar als je je zorgen maakt over het geld, vraag het dan op school
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-10-2018 09:56
TO zegt basisschool in haar opening
Ik reageerde op de ervaring met een conferentie op de hoge school (zie betreffende reactie).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
En wanneer jij een hele dag cursus hebt, of 2 dagen, van je werk dat neem jij je eigen brood mee en rij je weer terug naar huis of zet jij je tentje op in de tuin?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
18-10-2018 10:07
En wanneer jij een hele dag cursus hebt, of 2 dagen, van je werk dat neem jij je eigen brood mee en rij je weer terug naar huis of zet jij je tentje op in de tuin?
ik rij trouwens het liefst terug naar huis, maar soms is dat gewoon echt te ver
En soms is het gewoon beter om gezellig mee te 'beerpongen'.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de catering gewerkt en bij lunches en zo moet je je in het onderwijs echt niet teveel voorstellen.
Een normale lunch is broodjes ham, kaas en misschien nog kipfilet of komijnekaas. En een stuk fruit. Met daarbij koffie, thee, melk en karnemelk. Bij een luxe lunch komt daar een kopje soep, een broodje kroket en wat sap bij.
Diner is een kop soep en daarna schnitzel met frietjes of iets vergelijkbaars. Twee bolletjes ijs voor toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven