Geld & Recht alle pijlers

bouwgrond + nieuwbouw

18-10-2018 15:17 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag, ik heb een aantal vragen waar ik zelf niet helemaal uitkom en ik hoop dat iemand mij hier kan helpen:

Via een veiling wil ik bieden op een perceel waar momenteel een huis opstaat welke, wat voor de hand liggend is om te slopen en een nieuwbouwhuis neer te zetten. Momenteel is het in eigendom van Staatsbosbeheer.

Ik verwacht dat het rond de 150000 zal gaan kosten incl belastingen etc. Me vriendin en ik hebben nog niks geregistreerd, wonen allebei nog thuid, voordat we wat gaan regelen willen we eerst 100% zeker weten dat het door gaat.

De veiling sluit op een bepaalde datum, 6 weken daarna moet de financiële overdracht ook klaar zijn, na de aankoop van het perceel willen we rustig aan doen, eerst slopen, dan bouwen, niet alles in één keer regelen maar paar maanden rustig aan en rustig bedenken.

zelf kan ik 175000 lenen, heb 80000 spaargeld, samen kunnen we 380000 lenen.

Is het mogelijk om bij de bank een hypotheek te nemen van bijv 100000,- op een stuk bouwgrond met een vervallen huis erop, zelf 50000 inbrengen, hypotheek wil ik zelf op mijn naam zetten zonder me vriendin er bij te betrekken, wel wil ik dat ze ook eigenaar word van het 'bouw'grond, is dit mogelijk? Dit om later als we nieuw gaan bouwen dit handiger is met hypotheek.

als we dan beide eigenaar zijn, en ik een hypotheek heb, willen we dus rustig kijken voor een nieuwbouw huis. Kunnen we dan samen nog een hypotheek nemen van bijv. 300000 voor een nieuwbouwhuis? of wat is handig in dit geval om te doen? hypotheek verhogen en op beide namen zetten, 2e hypotheek ?

nu lees ik ook overal dat er 2 of 6 % overdrachtsbelasting op huizen betaald moet worden, indien bouwgrond is dit 21% btw? Nu is het wel bouwgrond maar er staat nog een huis op, wat wel in de verkoop staat dat het gesloopt dient te worden. Wat moet er dan betaald worden?

stel dat het gelukt is om op de veiling te kopen, red ik het dan om binnen 6 weken de hypotheek rond te krijgen en zo het perceel te kopen?

hoor graag wat mogelijk is wie er verstand van heeft. bedankt
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een hypotheek of financieel adviseur!
Vraag advies aan een deskundige, niet op een forum

Dat het in je opkomt om dit hier te plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
er zijn mensen die hebben doorgeleerd voor dit soort vragen. Ga eens naar een adviseur.

Bij veilingen moet je vaak heel snel afrekenen, dus je moet zorgen dat je voor die tijd je financiën op orde hebt, en de hypotheek geregeld is. Wanneer je niet aan je betalingsverplichting kan voldoen, krijg je een grote boete. Anders dan een huis kopen onder voorbehoud van financiering.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Is die veiling bij een notaris of via een onroerendgoedveiling?

Je kunt enkel hypotheek krijgen wanneer er voldoende onderpand is. De waarde daarvan (het kavel + bouwval) kun jij nu laten bepalen door een beëdigd taxateur. Kost je 500 euro ofzo en daarmee kun je bij de hypotheekverstrekker gaan praten om te zien wat er mogelijk is. Ik denk dat het gezien de tijdsdruk van 6 weken wel handig is om dat nu al, op voorhand te doen.

Wat in jouw-jullie geval het gunstigste is, kan ik vanaf hier niet bepalen. Maar financieel adviseurs hebben ervoor doorgeleerd en zij kunnen ook kijken of jouw plan fiscaal, juridisch en financieel haalbaar is.

Succes! Klinkt als een leuk plan! :)
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Hoe stom kan je zijn!!!

Als je vriendin en jij na de aankoopdatum ruzie krijgen kan ze eisen dat de grond wordt verkocht want zij is dan ook eigenaar.

Als die grond dan weer 150.000 euro oplevert dan is 75.000 daarvan voor jou en 75.000 daarvan voor je vriendin.

Zij heeft dan een winst van 75.000 euro. Jij hebt een restschuld van 25.000 euro.

Gelukkig voor jou gaat de bank er zeer waarschijnlijk niet mee accoord dat er iemand op de eigendoms akte komt die niet op de hypotheekakte komt.
Weet je zeker dat het perceel wordt geveild? Is er geen sprake van erfpacht? Want dat is nogal eens zo met bezit van Staatsbosbeheer.
Alle reacties Link kopieren
het klinkt niet of je er heel goed over nagedacht hebt, zowel het financiele als het praktische, je wilt een hypotheek gaan aanvragen op een slooppand, ik denk nou niet dat de bank daar zo happig op is want als je het sloopt is het onderpand weg, daarnaast, mag het pand gesloopt worden? Is er een sloop vergunning?

Daarnaast, als je wil gaan bouwen op die grond zit je naar heel veel kosten te kijken waar je geen hypotheek voor kunt krijgen, want je zult de bank eerst met een plan moeten presenteren om uberhaupt die hypotheek te kunnen krijgen. En zo'n plan is niet gratis, de projectontwikkelaar moet ook betaald natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
18-10-2018 16:09
het klinkt niet of je er heel goed over nagedacht hebt, zowel het financiele als het praktische, je wilt een hypotheek gaan aanvragen op een slooppand, ik denk nou niet dat de bank daar zo happig op is want als je het sloopt is het onderpand weg, daarnaast, mag het pand gesloopt worden? Is er een sloop vergunning?

Daarnaast, als je wil gaan bouwen op die grond zit je naar heel veel kosten te kijken waar je geen hypotheek voor kunt krijgen, want je zult de bank eerst met een plan moeten presenteren om uberhaupt die hypotheek te kunnen krijgen. En zo'n plan is niet gratis, de projectontwikkelaar moet ook betaald natuurlijk.
:?:
waar komt die opeens vandaan? To is toch zelf de projectontwikkelaar? Hij heeft een aannemer nodig, en iemand die tekeningen maakt en ze indient bij de gemeente. Gezien to's taalgebruik zie ik een knul voor me die lekker praktisch werk doet. Voor een paar kratten bier slopen hij en z'n maten in één weekend die hele hut weg en het volgende weekend wordt de boel bouwrijp gemaakt.
To heeft 80.000 euro eigen geld. Daar kun je een hoop van financieren wat de hypotheek niet dekt hoor.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Zit er wel een woonbestemming op het perceel? Is de grond schoon?
Weet je wel zeker dat je kan kopen onder voorbehoud van verkrijging financiering? Meestal kan dat niet bij een veiling.

En mag er wel gesloopt worden?
En wat kan en mag je bouwen op het perceel, is dat wel interessant?
Zijn er aanvullende voorwaarden? Misschien omdat het van Staatsbosbeheer is.

Wat je kan lenen hangt af van hoe/wat verkocht wordt ook. Je hebt het over bouwgrond maar is het dat wel omdat er een huis op staat.

En je hebt nog geen idee van bouwkosten en dus hoeveel je nodig gaat hebben voor de bouw.

Eigendom en hypotheek splitsen zoals jijj stelt is nogal dom. Iemand hierboven gaf al een mooi voorbeeld van wat er mis kan gaan.

Jeetje, waar begin je aan. Je klinkt als een onwetende gelukszoeker.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
18-10-2018 16:13
:?:
waar komt die opeens vandaan? To is toch zelf de projectontwikkelaar? Hij heeft een aannemer nodig, en iemand die tekeningen maakt en ze indient bij de gemeente. Gezien to's taalgebruik zie ik een knul voor me die lekker praktisch werk doet. Voor een paar kratten bier slopen hij en z'n maten in één weekend die hele hut weg en het volgende weekend wordt de boel bouwrijp gemaakt.
To heeft 80.000 euro eigen geld. Daar kun je een hoop van financieren wat de hypotheek niet dekt hoor.
nou moet ik toegeven dat ik die projectontwikkelaar er inderdaad zelf bij getoverd hebt, maar ik betwijfel of TO in staat is een plan op te leveren voor het nieuw te bouwen huis (daar ging het over) wat inhoudelijk (dus qua architectuur) EN financieel onderbouwd is. Daar heb je dus iemand voor nodig als je dat niet beide zelf kunt en dat is dan toch een projectontwikkelaar, want die financiele onderbouwing doet een aannemer vaak niet. Dat TO dat oude huis zelfstandig gesloopt krijgt kan best, maar gezien de vragen in de OP lijkt het me niet dat hij een overtuigende (door de bank geaccepteerde) financiele risico taxatie kan maken voor een nieuwbouw project. En zonder zo'n ding geeft de bank je meestal geen hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat gaat niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet beide eigenaar van de grond worden en dat alleen jouw naam op de hypotheek staat. Dat is vragen om moeilijkheden natuurlijk. Denk eigenlijk ook niet dat een bank daarmee akkoord gaat. Stel jij kunt de hypotheek niet meer ophoesten, dan moeten ze verkopen samen met een externe partij. Dus of beide op alles of jij alles alleen. Je vriendin kan zich ook later inkopen.

Daarnaast als je zelf geen ervaring hebt met het kopen van een huis, zou ik hier zeker een professional voor raadplegen. Want hier zit best een risico aan.

Oh en neem niks aan van mensen op het forum, die kunnen met droge ogen beweren dat vuur koud is of dat rood hetzelfde als geel is. Snap eigenlijk ook niet dat je voor zo iets belangrijks je je hier aanmeldt. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Kun je er wel het huis op gaan zetten wat je wil? Meestal zijn er restricties dat je maar max. zoveel m2 mag bouwen en max. zoveel meter de hoogte in mag. Rustig nadenken over wat je wil is ook niet slim, je betaalt intussen wel rente. Kom eerst eens met een goed plan en zorg dat je je relatie ook op papier goed geregeld hebt.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Zou eens beginnen met uitzoeken of er wel een woonbestemming op het perceel zit, zeker omdat t van Staatsbosbeheer is. Straks koop je het en mag er alleen een vakantiehuisje op. Verder snap ik niet waarom jullie met zulle riante salarissennog thuis wonen, maar dat ligt vast aan mij .
Alle reacties Link kopieren
Termen zoals 'rustig aan' opbouwen en kijken naar een nieuw te bouwen huis gaan in dit soort situaties niet op. De bank wil alvorens ze geld aan je verstrekken, precies weten waar ze aan toe zijn oftewel denk aan:

- is de bodem gesaneerd
- zit er een woonbestemming op
- wat is het huis nu waard
- wat zijn de sloopkosten en is daar een vergunning
- nieuw te bouwen huis (aanneemovereenkomst, offertes etc moeten er al zijn)
- bouwvergunning
- hoeveel eigen middelen heb je etc: 80.000 klinkt veel maar is niet veel als je totaal geen idee hebt wat je aan het doen hebt.
- woning kopen op 2 namen en op 1 naam de hypotheek is vaak niet mogelijk,
de meeste banken willen de medekoper ook als schuldenaar

Kortom: je moet het hele plan al uitgewerkt hebben voordat je uberhaupt tot koop grond kunt overgaan.

Ik zou hier als starter nooit aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Nog een kleine toevoeging op bovenstaande adviezen. Hou er rekening mee dat je heel beperkt bent. Er zijn maar weinig hypotheekverstrekkers die financieren aan particuliere bouwers. Doe dus echt goed navraag over je plannen. Want stel ze financieren de aankoop, dan moet je ook geld hebben voor het slopen en het opnieuw bouwen van een woning.
Alle reacties Link kopieren
Spawater, hoe kom je daar nu toch bij? ik zit in een gebied waar heel veel mensen zelf hun huis bouwen, en die hebben allemaal gewoon een hypotheek gekregen hoor. Nog nooit iemand gehoord die daarom zijn plannen heeft moeten afblazen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
18-10-2018 15:41
Vraag advies aan een deskundige, niet op een forum

Dat het in je opkomt om dit hier te plaatsen.
:rofl:
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
06-11-2018 11:12
Spawater, hoe kom je daar nu toch bij? ik zit in een gebied waar heel veel mensen zelf hun huis bouwen, en die hebben allemaal gewoon een hypotheek gekregen hoor. Nog nooit iemand gehoord die daarom zijn plannen heeft moeten afblazen.
Wij hebben ook zelf gebouwd en wij hadden heel weinig keuze aan hypotheekverstrekkers (lees: maar 1). De meeste wilde geen particuliere bouw financieren vanwege de slechte ervaringen die ze hadden. 1 verstrekker wilde alleen 85% van de waarde financieren en de rest moesten we zelf inbrengen. Misschien zijn de regels inmiddels gewijzigd, maar wij liepen hier zo'n 2 jr geleden tegenaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven