Geld & Recht alle pijlers

Iemand verstand van annuleringsverzekeringen?

18-10-2018 21:21 24 berichten
Ik heb een doorlopende reis- en annuleringsverzekering maar die dekt niet eens de helft van de totale reissom. Tijdelijk ophogen en meer premie betalen kan helaas niet. In de voorwaarden staat o.a. dat kosten die door een andere partij worden vergoed, niet vergoed worden.

Om toch de hele reissom vergoed te krijgen bij mogelijk annuleren wil ik nog een extra kortlopende annuleringsverzekering afsluiten bij een andere verzekeraar.

Maar omdat in de voorwaarden van mijn doorlopende verzekering staat dat er geen kosten vergoed worden die door een andere partij vergoed worden... Moet ik dan die kortlopende annuleringsverzekering over het hele bedrag nemen of alleen het gedeelte wat de ander dus niet vergoed? Wil voorkomen dat ze straks als ik het nodig heb, wat ik niet hoop, ze naar elkaar gaan wijzen en ik nog niet alles vergoed krijg.

Ga he ook nog een keer extra navragen maar ik denk dat er wel meer mensen zijn met dit probleem.
Alle reacties Link kopieren
2 verzekeringen heeft geen zin. Er wordt maar door 1 partij vergoed. En logisch dat ze kosten die door een andere partij vergoed worden niet nogmaals gaan vergoeden. Waarom vergoed jouw verzekering maar de helft?
Alle reacties Link kopieren
Als je doorlopende annuleringsverzekering dekking biedt voor een reissom van € 1500,- en je boekt bijvoorbeeld een reis van € 2750,-, dan kan je het verschil verzekeren op een kortlopende annuleringsverzekering. Dus 2750-1500=1250 op de kortlopende reisverzekering. Ik zou ze, om onduidelijkheid bij een eventuele schade te voorkomen, wél bij dezelfde verzekeraar afsluiten.
Mijn reis is gewoon duurder dan de gemiddelde reis. Mijn doorlopende reis- en annuleringsverzekering dekt gewoon de standaard vergoeding zoals de meeste verzekeraars aanbieden. Alleen kun je soms tijdelijk ophogen als je reis duurder wordt maar dat kan bij de mijne niet.
2 verzekeringen afsluiten heeft inderdaad geen zin. Ja, ze gaan naar elkaar wijzen. Ik zou op zoek gaan naar een andere reisverzekering die wel jouw beoogde bedrag vergoed en deze verzekering opzeggen.
Bij de ANWB kon ik hem ophogen van 1500 naar 3000 pp. Als dat niet voldoende was kon ik er een kortlopende verzekering bij afsluiten. Dat heb ik niet gedaan want het was nu al zo’n hoog bedrag.
Het moest wel voor minimaal een jaar, het ophogen.
Mijn standaard doorlopende annulering van Interpolis is 1500 per reis maar ik kan m verdubbelen voor een bepaalde reis.
Opzeggen en een volledig nieuwe verzekering met hogere dekking afsluiten een optie?
In principe geldt de regel binnen-zoveel-dagen-na-boeken-van-reis moeten alsluiten van een annuleringsverzekering normaliter (?) niet als je daarvoor ook al een doorlopende annuleringsverzekering had en direct overstapt van de één naar de andere verzekeraar, maar geldt dat ook als je overstapt én direct kort erbij verzekert?
Geen idee hoe dat werkt, maar zou ik wel even navragen, als je al geboekt hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even bellen met een verzekeraar en het daar navragen want het klopt volgens mij niet dat 2 verzekeraars niet kan.
Je mag niet 1 ding bij 2 verzekeraars claimen als je dan dubbel uitbetaald krijgt, maar heb ook wel eens gehad dat er wwat gestolen werd op reis, claim gedaan bij eigen verzekeraar. Die betaalde bijv niet voor contant geld. Reisverzekering van vriendin die mee was had ze standaard voor 2 personen, daar contant geld nog geclaimd en vergoed gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ren doorlopende reis- en annulering bij de ANWB en die heb ik laten ophogen ivm dure reis naar Canada en dat kon ook gewoon.
diedietje schreef:
19-10-2018 00:22
Ik zou even bellen met een verzekeraar en het daar navragen want het klopt volgens mij niet dat 2 verzekeraars niet kan.
Je mag niet 1 ding bij 2 verzekeraars claimen als je dan dubbel uitbetaald krijgt, maar heb ook wel eens gehad dat er wwat gestolen werd op reis, claim gedaan bij eigen verzekeraar. Die betaalde bijv niet voor contant geld. Reisverzekering van vriendin die mee was had ze standaard voor 2 personen, daar contant geld nog geclaimd en vergoed gekregen.
Zelf aan de hand gehad( wel ander soort verzekering) Ze gaan wijzen naar elkaar en het levert veel gedoe en gezeik op. Uiteindelijk heeft de oudste partij maar betaald. Maar wel alleen wat daar verzekerd was. Na een jaar gezeik en juridische hulp van mijn (jaja) rechtsbijstand verzekering. ;-)

Maar inderdaad bel op TO en leg het voor.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het voor het bedrag dat niet is verzekerd op je doorlopende av, een losse aanvullende kortlopende av afsluiten
Ik heb vorig jaar de doorlopende ann.verzekering naar 2000 per persoon laten ophogen en voor het restant van de reissom een kortlopende verzekering afgesloten bij dezelfde verzekeraar. Dat was maar iets van 89 euro voor het restant op een bedrag van 5.000
Volgens mijn verzekeraar wordt gewoon de gehele reissom uitgekeerd bij annuleren met (geldige) reden.
Alle reacties Link kopieren
Fbto vergoedt per polis tot € 14.000 per jaar vanuit de doorlopende annuleringsverzekering.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik heb eens gekeken of ik bij mijn verzekeraar het overige deel apart kan verzekeren met een kortlopende annuleringsverzekering en dat kan wel maar dat is duurder dan het hele bedrag ergens anders te verzekeren.

Ik ga denk ik maar gewoon het hele bedrag ergens anders verzekeren, krijg ik straks zowiezo geen gezeur en is ook makkelijker met claimen.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal los van je vraag snap ik nooit zo goed dat mensen een annuleringsverzekering nemen. Die vergoeden alleen bij gevallen wat niet zo snel voorkomt zoals een overlijden.
Als je zelf je hotels via booking.com regelt en los je autohuur kan je dat ten alle tijden kostenloos annuleren, maakt niet uit wat de reden is.
essychan schreef:
20-10-2018 18:58
Helemaal los van je vraag snap ik nooit zo goed dat mensen een annuleringsverzekering nemen. Die vergoeden alleen bij gevallen wat niet zo snel voorkomt zoals een overlijden.
Als je zelf je hotels via booking.com regelt en los je autohuur kan je dat ten alle tijden kostenloos annuleren, maakt niet uit wat de reden is.
Ehm nee hoor. Nog zat andere redenen waarvoor je er gebruik van kan maken. Zeg een flinke hernia. Operatie aan het een of ander waardoor je niet kan. Of een ziek kind. Zwangerschap en niet mogen vliegen. En nog veel meer.

En op een bepaalde leeftijd komen de dode familieleden best vaak voor. ;-)
essychan schreef:
20-10-2018 18:58
Helemaal los van je vraag snap ik nooit zo goed dat mensen een annuleringsverzekering nemen. Die vergoeden alleen bij gevallen wat niet zo snel voorkomt zoals een overlijden.
Als je zelf je hotels via booking.com regelt en los je autohuur kan je dat ten alle tijden kostenloos annuleren, maakt niet uit wat de reden is.
Hotels, vliegtickets, treinkaartjes en een huur auto kun je niet altijd kostenloos annuleren. Bij mijn hotel zorg ik altijd wel dat dat kan. Maar als je bij een reisbureau boekt, wat ik nu gedaan heb, kun je dus niet kostenloos annuleren. Je krijgt soms wel een gedeelte terug maar dat hangt af van wanneer je annuleert. Als ik een week voor vertrek van de trap donder en m'n been breek krijg ik dus niks terug van de reisorganisatie. Dus dan is het fijn om een annuleringsverzekering te hebben zodat ik niet een paar duizend euro weggooi.
Dus naast de veel meer redenen dan de dood.... zijn er ook nog meer diensten verzekerd dan waar jij het over hebt. Misschien nu logischer dat mensen er wel eentje hebben?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
20-10-2018 19:21
Dus naast de veel meer redenen dan de dood.... zijn er ook nog meer diensten verzekerd dan waar jij het over hebt. Misschien nu logischer dat mensen er wel eentje hebben?
Tja, voor iedereen is het een persoonlijke afweging om het wel/niet te nemen. Ik reis vaak en regel altijd alles zelf, dus mocht er iets gebeuren ben ik inderdaad het geld van mijn vlucht kwijt. Voor mij is dat een klein risico die ik neem. Maar dat is voor iedereen anders.
Volgens mij is het gevaar met twee verzekeringen wanneer je minder schade hebt dan het maximale bedrag. Dan kunnen de verzekeraars je naar de ander verwijzen voor de eerste, zeg, 1500 euro. Daarom zou ik een evt aanvullende kortlopende alleen bij dezelfde verzekeraar afsluiten.
essychan schreef:
20-10-2018 19:25
Tja, voor iedereen is het een persoonlijke afweging om het wel/niet te nemen. Ik reis vaak en regel altijd alles zelf, dus mocht er iets gebeuren ben ik inderdaad het geld van mijn vlucht kwijt. Voor mij is dat een klein risico die ik neem. Maar dat is voor iedereen anders.

Je gaf aan dat je niet begreep waarom mensen die verzekering afsluiten omdat er bijna bij niks word uitgekeerd. Volgens jou.

En dat is dus niet zo, dus in hoe verre is je afweging dan volledig?

En het verschilt inderdaad per situatie. Dat betwist toch ook niemand.

Bij hele dure reizen in het hoogseizoen met veel extra's en meerdere mensen ( gezin van 4/5/6) en misschien veel zieke of oude mensen in de directe omgeving is zo'n verzekering nuttiger dan als je een hotel los boekt en een goedkoop vliegticket betaald met Amex ( die ook al een soort annuleringsverzekering in zich heeft) met 2 jonge mensen met nog fitte ouders.

Ik kon met mijn hernia en medicatie en komende operatie mijn vakantie geheel annuleren. Ik had nooit nagedacht over zo'n situatie. Het had ons anders 2500 euro gekost. Gelukkig was het niet nodig maar had wel gekund, was al over gesproken.

En 3000 euro voor een deel van de vakanie en de omgeboeke tickets toen een grootouder ineens overleed en we naar huis wilde. Geen probleem.

Dat het misschien in jouw situatie onnodig is of lijkt zegt helemaal niks over anderen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 20-10-2018 19:37
21.71% gewijzigd
Vorig jaar had ik er ook bijna gebruik van moeten maken. Toen was ik op de laatste dag voor vertrek nog even de laatste spulletjes aan het kopen en werd ik bijna omver gereden door een scooter die ergens reed waar hij niet mocht rijden. Die idioot keek niet op of om. Kortom je hebt het ook niet zelf in de hand of je moet annuleren ja of nee dus dan is het wel fijn dat je als je dat toch moet doen niet een hoop geld kwijt bent door stom gedrag van een ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven