Geld & Recht alle pijlers

Einde contract en zwanger

28-10-2018 12:05 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

In maart verloopt mijn contract automatisch daar het een werk leren contract betreft. Ik ben er net achter dat ik zwanger ben.
Verlenging contract huidige baan is niet van toepassing omdat het dus een werk leren contract betreft en je moet solliciteren naar een functie evt, die er op het moment op deze locatie niet is.

Ik werk in de welzijn sector waar best veel vacatures zijn maar wie heeft ervaring met solliciteren terwijl je ongeveer 5 maanden zwanger ben?
Zet je het al in de brief of ga je op gesprek en vertel je het dan?

En stel het lukt niet om ergens aangenomen te worden, hoe zit dat dan met ww en zwangerschap verlof?

Iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het graag 😊
Je ww loopt tot aan het bevallingsverlof.

Dan val je even onder de Wazo Die moet jezelf even aanvragen. Na de max 16 weken Wazo ga je weer de WW en loopt die verder.

Je kan tegen die tijd het UWV bellen, die regelen dat dan met jou. Zij kunnen je precies vertellen wat je wanneer moet doen/aanvragen.

WW vraag je aan op eerste dag werkeloosheid. Je kan ze nu wel al bellen als je eerste dag bekend is en niet te ver in de toekomst ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat de zwangerschap niet gepland was? Zo wel, heb je wel een erg ongunstige tijd uitgekozen. Maar ja, daar doe je nu niks meer aan.
RB zou zeggen, haal een abortuspil. Maar die haat kinderen.
Bel morgen het UWV eens op.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Als je 22 bent zoals je Nick doet vermoeden zou ik nog maar een keer nadenken over die zwangerschap. Je bent nog zo jong.
Madeliefjees schreef:
28-10-2018 12:11
Ik begrijp dat de zwangerschap niet gepland was? Zo wel, heb je wel een erg ongunstige tijd uitgekozen. Maar ja, daar doe je nu niks meer aan.
RB zou zeggen, haal een abortuspil. Maar die haat kinderen.
Bel morgen het UWV eens op.
Wat een totaal nutteloze toevoeging.
Ik vind de tip van contact opnemen met het uwv een goede. Gefeliciteerd!
Madeliefjees schreef:
28-10-2018 12:11
Ik begrijp dat de zwangerschap niet gepland was? Zo wel, heb je wel een erg ongunstige tijd uitgekozen. Maar ja, daar doe je nu niks meer aan.
RB zou zeggen, haal een abortuspil. Maar die haat kinderen.
Bel morgen het UWV eens op.
Wat een zure reactie zeg
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor ben allang geen 22 meer, tel er maar ruim tien jaar bij op. En zeker ook niet ingepland.
Beide gewoon volwassen die alles op een rijtje hebben, behalve dan dat vaste contract wat mij betreft :).

Zwangerschapsverlof is 16 weken mag je die ook in ww inzetten zoals je zelf wil? En ben je verplicht te solliciteren als je zoveel maanden zwanger ben?

Ga zo en zo morgen even het uwv bellen maar hoopte alvast op wat ervarings verhalen.
Tjonge, hebben ze weer gratis zure matten uitgedeeld?

TO: gefeliciteerd! Inderdaad even het UWV bellen, is het handigst.
meissie22 schreef:
28-10-2018 12:20
Nee hoor ben allang geen 22 meer, tel er maar ruim tien jaar bij op. En zeker ook niet ingepland.
Beide gewoon volwassen die alles op een rijtje hebben, behalve dan dat vaste contract wat mij betreft :).

Zwangerschapsverlof is 16 weken mag je die ook in ww inzetten zoals je zelf wil? En ben je verplicht te solliciteren als je zoveel maanden zwanger ben?

Ga zo en zo morgen even het uwv bellen maar hoopte alvast op wat ervarings verhalen.

Waarom zou je dat willen?

En de Wazo stopt de WW en de plichten die daarbij horen voor die periode.

Je moet wel solliciteren in de WW tot aan de Wazo ja. En daarna ook meteen.
1 per week. 4 x per maand.
Waarom solliciteer je nu niet als 'n malle om al elders te kunnen werken tegen dat het zichtbaar wordt?
Alle reacties Link kopieren
Je bent verplicht te solliciteren als je in de ww zit. Ik zat vanaf 7w in de ww. Bij 20w gesprek gehad met UWV en daarmee afgesproken dat ik me voornamelijk zou richten op het netwerken voor na mijn verlof.

Je zwangerschapsverlof gaat tussen de 34 en 36w in en dit mag je zelf bepalen mits je niet ziek gemeld staat.
Alle reacties Link kopieren
Je ww gaat in na afloop van je contract. Je hebt dan gewoon sollicitatieplicht net als altijd.
Ervan uitgaande dat je genoeg ww recht hebt tot aan je verlof, wordt de ww dan tijdelijk gestopt en krijg je wazo (dat is gewoon ‘zwangerschapsverlof’). De ww is meestal 70% van je dagloon, de wazo is 100%, dus je krijgt zelfs even iets meer. Tijdens je verlof hoef je niet te solliciteren. Het gaat in net als bij werknemers, dus in week 34-36.
Na je verlof gaat de ww weer verder zoals eerst (als je daar nog recht op had natuurlijk), en heb je wel weer sollicitatieplicht.

Het UWV is er vrij duidelijk in:
https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... en-zwanger
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-10-2018 12:27
Waarom solliciteer je nu niet als 'n malle om al elders te kunnen werken tegen dat het zichtbaar wordt?
Omdat ik het niet fair vind tegenover een werkgever..
meissie22 schreef:
28-10-2018 12:51
Omdat ik het niet fair vind tegenover een werkgever..
Huh?
Niks van aantrekken. En anders gewoon wel zeggen bij het solliciteren. Soms is het geen probleem. Nee heb je en ja kan je krijgen, nu weet je zeker dat het nee is.

En vraag me nog steeds af waarom je je WW wil laten doorlopen in de WAZOtijd?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 28-10-2018 12:57
36.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
meissie22 schreef:
28-10-2018 12:51
Omdat ik het niet fair vind tegenover een werkgever..
Je staat gewoon in je recht hoor, niks illegaals of unfairs aan. Als mannen zwanger zouden kunnen worden zouden die zich daar echt niks van aantrekken, of iets wel of niet fair is.
Alle reacties Link kopieren
Verkeerd begrepen denk ik, wil ww niet door laten lopen tijdens zwangerschaps verlof en met niet fair bedoel ik wetende dat ik zwanger ben solliciteren en dit niet melden. Er is werk zat maar het is wel fysiek zwaar werk waarbij de ervaring is dat collega's niet het volledige werk meer aan kunnen tot aan hun verlof. Ik wil dat een werkgever zelf het recht heeft om te beslissen of ze dat de moeite waard vinden of niet. En anders heb ik na de bevalling zo een baan dat is het punt niet.
Alle reacties Link kopieren
meissie22 schreef:
28-10-2018 12:51
Omdat ik het niet fair vind tegenover een werkgever..
Het is nog veel meer niet fair om een uitkering te trekken die je anders niet nodig had gehad. Vrouwen raken soms zwanger, werkgevers weten dat. Ik heb in dezelfde situatie als jij als een malle gesolliciteerd en een leuke nieuwe baan gevonden. Geen enkel probleem. Ik vind het heel geruststellend dat ik straks gewoon werk heb als de nieuwe persoon zich aandient.

Ik heb mijn zwangerschap overigens verzwegen, ook toen het nog twee maanden duurde voor mijn contract echt rond was. Zodra ik het contract binnen had, heb ik het verteld. Niemand vond dat gek.
Alle reacties Link kopieren
meissie22 schreef:
28-10-2018 12:51
Omdat ik het niet fair vind tegenover een werkgever..
Als je gewoon meldt dat je zwanger bent en je wordt aangenomen is er toch sowieso niets aan de hand?
De werkgever kiest daarvoor.

Gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
28-10-2018 13:34
Als je gewoon meldt dat je zwanger bent en je wordt aangenomen is er toch sowieso niets aan de hand?
De werkgever kiest daarvoor.

Gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap!
Dank! En nee dat was dus ook mijn vraag wanneer vertel je het een werkgever, in een sollicitatiebrief of tijdens het gesprek? Sommige forumleden opperde gewoon zo snel mogelijk solliciteren en nog niet vertellen. Maar daar heb ik zelf geen goed gevoel over...
Alle reacties Link kopieren
meissie22 schreef:
28-10-2018 13:50
Dank! En nee dat was dus ook mijn vraag wanneer vertel je het een werkgever, in een sollicitatiebrief of tijdens het gesprek? Sommige forumleden opperde gewoon zo snel mogelijk solliciteren en nog niet vertellen. Maar daar heb ik zelf geen goed gevoel over...
Je moet doen wat goed voelt.
Als je 5 maanden zwanger bent en je bevalt over 4 maanden dan hóef je inderdaad niets te vertellen juridisch gezien, maar ja ik snap heel goed dat het misschien niet helemaal goed voelt. Tenzij het voor een tijdelijke baan is van 2-3 maanden, maar als er kans is dat ze je na je bevallingsverlof ook nog willen, dan zou ik gewoon eerlijk zijn en het van te voren vertellen.

Of je dat dan in een brief doet of in een gesprek weet ik niet zo goed eigenlijk ...
Gewoon het UWV bellen. Tijdens je zwangerschapsverlof krijg je van hen een uitkering. Je kunt niet zomaar kiezen van wanneer tot wanneer, ik meen dat het 8 weken voor uitrekendatum is en de rest erna. Tot die tijd krijg je WW en dat gaat dan ook van je WW termijn af. ALs je ziek bent als gevolg van de zwangerschap voordat je contract eindigt, gaat het geloof ik niet van je WW af.
O en bij het solliciteren: niet vertellen in de brief. Niet vertellen bij het eerste gesprek. Pas bij het arbeidsvoorwaardengesprek.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
28-10-2018 14:11
O en bij het solliciteren: niet vertellen in de brief. Niet vertellen bij het eerste gesprek. Pas bij het arbeidsvoorwaardengesprek.
Waarom?
Dan heb je misschien elkaars tijd wel zitten verdoen.
Anadyomene schreef:
28-10-2018 13:31

Ik heb mijn zwangerschap overigens verzwegen, ook toen het nog twee maanden duurde voor mijn contract echt rond was. Zodra ik het contract binnen had, heb ik het verteld. Niemand vond dat gek.
Dan was je waarschijnlijk niet heel zichtbaar zwanger. Bij 9 weken kon je het hier al zien. Ik vind het trouwens wel gek zoiets te verzwijgen.
Mijn moeder ging hoogzwanger op gesprek en is na de bevalling begonnen met de baan. Dit is wel een tijd terug, maar wel in de zorg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven