Geld & Recht alle pijlers

niet contant kunnen betalen bij apotheek

29-10-2018 09:58 359 berichten
Ik kwam er vanochtend achter dat ik bij mijn apotheek niet meer contant kan betalen. Stond ik dus mooi voor lul want ik kon terug naar huis lopen, wat al niet best ging, ik kwam daar niet voor niets en was er behoorlijk chagrijnig van.

Nou vraag ik me toch af, mag dat zomaar? Contant geld is toch een wettig betaalmiddel? Mogen ze dat zomaar weigeren?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat mag. "Wettig betaalmiddel" betekent alleen dat het een bij wet geregeld betaalmiddel is. Er bestaat geen enkele wettelijke plicht welk betaalmiddel dan ook te accepteren.

Je zal zien dat de komende jaren contant geld vrijwel gaat verdwijnen. Zweden gaat ons voor, maar ook Nederland verandert vrij snel in een kasloze economie.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... al-betalen
Alle reacties Link kopieren
Heb je niet standaard je pinpas bij je? Contant betalen zal uiteindelijk helemaal gaan verdwijnen.
Waarom heb je je pinpas dan niet standaard in de portemonnee?
Zelfs m'n moeder van achter in de 70 betaalt overal met pin.
Ja dat mag en is voor de veiligheid van de medewerkers alleen maar dikke prima.
Alle reacties Link kopieren
Alleen maar veilig, het is niet de eerste of laatste plaats waar je alleen giraal kunt betalen. Ook bussen bijvoorbeeld, het maakt het allemaal veiliger.
Alle reacties Link kopieren
In de bus kan het ook niet meer vanuit veiligheidsoogpunt voor de chauffeurs. Vind het een goede zaak!
Alle reacties Link kopieren
Tip: stop je pinpas in je portemonnee, dan heb je hem altijd bij je.
Alle reacties Link kopieren
In de bus mag je ook niet meer contant betalen, zal inderdaad wel geleidelijk overal ingevoerd worden. Het heeft voordelen maar zeker ook nadelen.
Ik snap sowieso niet dat er nog betaald wordt met contant geld. Kijk, afschaffen hoeft nu ook weer niet, maar altijd als ik mensen bij de supermarkt ofzo contant zie betalen denk ik, waarom zo omslachtig.

Jaja, en nu komen er allemaal posts over dat je dan je uitgaven beter bijhoudt, ik weet het.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
29-10-2018 10:10
Ik snap sowieso niet dat er nog betaald wordt met contant geld. Kijk, afschaffen hoeft nu ook weer niet, maar altijd als ik mensen bij de supermarkt ofzo contant zie betalen denk ik, waarom zo omslachtig.

Jaja, en nu komen er allemaal posts over dat je dan je uitgaven beter bijhoudt, ik weet het.
Ik heb het juist andersom: je kan op je bankierenapp ieder moment zien wat je hebt uitgegeven. Contant geld heeft alleen maar de neiging om je portomonnee uit te vliegen.
Ik heb niet altijd mijn pinpas bij me. Ik hou van contant geld, dan kan ik zien wat ik nog heb en ik vind het overzichtelijker. Zo pin ik ook altijd mijn boodschappengeld elke maand. Zelfs bij de zelfscan is dit nooit een probleem.

Ik heb vanochtend geld uit mijn bakje gepakt en in mijn jaszak gestopt, ik betaalde daar eerder immers ook altijd contant en had geen reden om aan te nemen dat dit een probleem zou zijn. Heel jammer dat ze niet een brief of zo rond hebben gestuurd om mensen op de hoogte te stellen.

Verder vind ik het gewoon raar. Ik weet dat ze steeds meer van contant geld af willen maar dan nog. Ik ben gewoon chagrijnig, lopen gaat al even niet zo lekker en dan moet je ook nog gewoon nog een keer heen en weer.
Alle reacties Link kopieren
Je komt dan niet regelmatig bij de apotheek? Want het word zeker bij zoiets wel aangegeven vtv.

Hier kunnem we vanaf januari 2019 niet meer contact betalen bij de apotheek...hangt nu al ruim een maand een brief over.
Onlangs is besloten dat men ook bij gemeentehuizen je gewoon contant moet kunnen betalen door de minister.
Kan je het niet aankaarten bij de apotheek?
Aan mij zouden ze ook een slechte hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wat je bedoelt en je zult echt niet de enige zijn die huiswaarts kon. Of het mag? Vast. Maar dus niet voor iedereen al ingeburgerd.

Andersom, ik woon in Duitsland en kon gisteren weer op zoek naar een pinautomaat omdat je in het restaurant niet met pin kon betalen. Dat is hier regelmatig het geval.
GinnyJones schreef:
29-10-2018 10:14
Ik heb niet altijd mijn pinpas bij me. Ik hou van contant geld, dan kan ik zien wat ik nog heb en ik vind het overzichtelijker. Zo pin ik ook altijd mijn boodschappengeld elke maand. Zelfs bij de zelfscan is dit nooit een probleem.

Ik heb vanochtend geld uit mijn bakje gepakt en in mijn jaszak gestopt, ik betaalde daar eerder immers ook altijd contant en had geen reden om aan te nemen dat dit een probleem zou zijn. Heel jammer dat ze niet een brief of zo rond hebben gestuurd om mensen op de hoogte te stellen.

Verder vind ik het gewoon raar. Ik weet dat ze steeds meer van contant geld af willen maar dan nog. Ik ben gewoon chagrijnig, lopen gaat al even niet zo lekker en dan moet je ook nog gewoon nog een keer heen en weer.

Hebben ze geen bezorgservice voor mensen die slecht ter been zijn?
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
29-10-2018 10:13
Ik heb het juist andersom: je kan op je bankierenapp ieder moment zien wat je hebt uitgegeven. Contant geld heeft alleen maar de neiging om je portomonnee uit te vliegen.
Precies. Ik vond de jaren vanaf invoering van de PIN en tot de app wel lastiger het overzicht te bewaren. Hoewel euro-cheques die op ieder willekeurig moment geind konden worden ook niet echt hielpen. Maar sinds de mobiele bank-apps is overzicht juist extreem makkelijk als je vooral giraal betaalt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
29-10-2018 10:14
Ik heb niet altijd mijn pinpas bij me. Ik hou van contant geld, dan kan ik zien wat ik nog heb en ik vind het overzichtelijker. Zo pin ik ook altijd mijn boodschappengeld elke maand. Zelfs bij de zelfscan is dit nooit een probleem.

Ik heb vanochtend geld uit mijn bakje gepakt en in mijn jaszak gestopt, ik betaalde daar eerder immers ook altijd contant en had geen reden om aan te nemen dat dit een probleem zou zijn. Heel jammer dat ze niet een brief of zo rond hebben gestuurd om mensen op de hoogte te stellen.

Verder vind ik het gewoon raar. Ik weet dat ze steeds meer van contant geld af willen maar dan nog. Ik ben gewoon chagrijnig, lopen gaat al even niet zo lekker en dan moet je ook nog gewoon nog een keer heen en weer.
Begrijpelijk dat je dat irriteert, maar je kan echt moeilijk van iedere winkel, bedrijf of overheidsdienst verwachten dat ze je individueel brieven gaan sturen om te vertellen dat ze overstappen op alleen pinnen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
29-10-2018 10:22
Onlangs is besloten dat men ook bij gemeentehuizen je gewoon contant moet kunnen betalen door de minister.
Kan je het niet aankaarten bij de apotheek?
Aan mij zouden ze ook een slechte hebben.
Je kan aankaarten tot je een ons weegt. Het rijk gaat daar simpelweg niet over.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
29-10-2018 10:09
In de bus kan het ook niet meer vanuit veiligheidsoogpunt voor de chauffeurs. Vind het een goede zaak!



Maar het is wel een heel slecht teken: blijkbaar is Nederland zo'n paradijs voor (gewapende) criminelen geworden dat dergelijke maatregelen nodig zijn
Nog niet zo lang geleden was ons land een stuk veiliger. Triest hoe alles wordt aangepast aan misdadigers
TanteBedelia schreef:
29-10-2018 10:22
Onlangs is besloten dat men ook bij gemeentehuizen je gewoon contant moet kunnen betalen door de minister.
Kan je het niet aankaarten bij de apotheek?
Aan mij zouden ze ook een slechte hebben.

Omdat ze aan de veiligheid van hun personeel denken? En het daarnaast een stuk efficienter is dan cash?
Alle reacties Link kopieren
Men doet het vaak ook als overval preventie. Woon je in ene grote stad?

Voor mij zou de veiligheid van de apotheekmedewerker voor gaan. Zij geven ook methadon uit en verslavende middelen. Zij krijgen regelmatig te maken met agressie en onberekenbare klanten. Heel slim om contact geld te weren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Lopen is gezond.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En anders gewoon netjes overleggen in plaats van meteen zo hoog van de toren te blazen:

Maar is het wel correct van apothekers om mensen te dwingen met een pinpas te betalen? In het buitenland, waar contanten vaak nog meer dan de helft van het betalingsverkeer uitmaken, zou dat ondenkbaar zijn. In een apotheek kom je doorgaans alleen als je een medicijn nodig hebt. Een groot gedeelte van de klandizie bestaat uit oudere mensen, die in sommige gevallen liever contant betalen dan met een pas, zeker als het om kleinere bedragen gaat. Worden die soms weggestuurd?

Ik heb die vraag aan de KNMP, de organisatie van apothekers, voorgelegd. Die zegt dat het voor de apotheker veiliger is om geen contant geld in huis te hebben. Als iemand niet kan of wil pinnen ‘lossen de apothekers dat doorgaans op door een rekening te sturen’, zegt de organisatie.

https://www.plusonline.nl/consumentenre ... e-apotheek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven