Geld & Recht alle pijlers

Hoe lasten verdelen (samenwonen)?

31-10-2018 09:32 78 berichten
Mijn vriend en ik gaan binnenkort samenwonen. Echter hebben wij geen idee hoe de verdeling voor kosten “normaal” is en hoe we dit willen doen.

Inkomen 1) 2400 voor 4 weken
Inkomen 2) tussen 1300-1900 per maand min-max contract

Vaste lasten huis 1050 per maand.

Inkomen 2 gaat volgend jaar weer voltijd studeren dus “moet” nu sparen voor collegegeld voor 2 jaar en heeft geen recht op ov vergoeding en studiefinanciering. Kosten schatting €6000 voor twee jaar

Inkomen 1 blijft werken.

Is het eerlijk om 50/50 te doen? Is het realistischer om naar rato te verdelen? Inkomen 2 wil niet profiteren van inkomen 1 maar verdient wel aanzienlijk een stuk minder.

Iemand een advies?
Alle reacties Link kopieren
50-50 vind ik het eerlijkst, als er geen kinderen zijn en iemand daarvoor thuis blijft. In het laatste geval vind ik naar rato of allebei even veel overhouden eerlijker. Maar als inkomen 2 niet wil profiteren van inkomen 1, dan zijn er weinig andere opties dan 50-50.
dianaf wijzigde dit bericht op 31-10-2018 09:45
0.38% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dit is echt een meningskwestie. Ik vind het juist eerlijker om naar rato te doen.
Ben bang dat je in de reacties geen eenduidig antwoord zal krijgen.
50-50 wordt wel lastig als inkomen twee voltijd gaat studeren?
Ik zou, zolang het nodig is, naar ratio doen. Wanneer beide weer normaal verdienen kun je gewoon weer 50-50 doen. Je bent er om elkaar te ondersteunen wanneer nodig vind ik.
Het is een huurwoning? Of een koopwoning? Als koop, is dat dan op 1 naam of beide namen?
Al besproken hoe jullie het willen doen als 2 voltijds gaat studeren? Dan ontkom je er namelijk niet aan dat er wordt 'geprofiteerd' van inkomen 1, zonder inkomen 1 is voltijds studeren niet mogelijk?
Marana-- schreef:
31-10-2018 09:41
Het is een huurwoning? Of een koopwoning? Als koop, is dat dan op 1 naam of beide namen?
Al besproken hoe jullie het willen doen als 2 voltijds gaat studeren? Dan ontkom je er namelijk niet aan dat er wordt 'geprofiteerd' van inkomen 1, zonder inkomen 1 is voltijds studeren niet mogelijk?
Huurwoning. Als inkomen 2 voltijd gaat studeren wordt er wel een bijbaan gezocht om enigszins in de kosten tegemoet te komen. De rest zal betaald moeten worden van spaargeld en inkomen 1 zal dan meer voor de kosten op draaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 11 jaar samen met mijn vriend en wij hebben verschillende verdelingen gehad gedurende de jaren dat we samen zijn. En ze voelden voor ons allemaal eerlijk, want wij vonden het op dat moment een goede verdeling.

Eerst woonden we allebei in ons eigen huis en betaalden dat zelf en deden zo'n beetje om de beurt boodschappen. Toen ik ging werken ging ik wat vaker de boodschappen betalen en trakteerde ik hem wat vaker op wat leuke dingen zoals een biertje in de stad of uit eten.

Daarna ben ik verhuisd naar een duurder huis, verdeling bleef als hierboven. Toen we in dat huis gingen samenwonen en hij nog studeerde betaalde hij wat hij kwijt was aan vaste lasten op zijn studentenkamer minus de misgelopen huur- en zorgtoeslag (zijn lasten bleven dus hetzelfde) en ik betaalde wat ik al kwijt was zodat we samen ruim konden leven en ook konden sparen.

Toen hij geen stufi meer kreeg en niet kon werken ivm afstuderen betaalde ik alle vaste lasten (we woonden heel goedkoop en we bezuinigden flink en ik hoefde dus maar 100 e meer in te leggen) en hij leende geld van zijn ouders om zijn zorgverzekering en telefoon enzo te betalen.

Toen hij ook aan het werk ging en we ongeveer even veel verdienden gingen we ook allebei evenveel bijdragen aan de gezamenlijke rekening. Toen ik een nieuwe baan vond en meer ging verdienen ging ik de helft daarvan sparen op de gezamenlijke rekening en de helft had ik meer te besteden aan persoonlijke dingen.

Toen hij werkloos raakte en niet zo gemotiveerd was om een nieuwe baan te zoeken bleef hij gewoon de helft van de lasten betalen van zijn ww en later van zijn spaargeld. Hij hield toen niets over om uit te geven aan leuke dingen.

Toen hij een beter betaalde baan vond gingen we weer ongeveer de helft betalen. Toen ik een nog beter betaalde baan vond ging ik weer wat extra inleggen.

Toen we kinderen kregen zijn we allebei ons salaris gaan storten op de gezamenlijke rekening en maakten we vanaf daar zakgeld over naar onze eigen rekening voor sport, kleding en leuke dingen doen met onze eigen vrienden.

Dus heel veel verschillende verdelingen over de afgelopen jaren, maar voor ons voelde het altijd eerlijk en goed.
Alle reacties Link kopieren
“Eerlijk” is echt niets anders dan “waar jullie twee tevreden mee zijn”. Het is niet objectief te maken.

Wat ik in ieder geval zou meewegen als ik jullie was: hoe kijk je naar een exit? Vind je het belangrijk dat beiden bij een exit evenveel mee nemen, vind je het belangrijk dat ieder mee neemt naar rato van bijdrage tijdens de relatie, etc?

Persoonlijk zou ik niet gaan samenwonen (=huishouden samen voeten) met iemand die het huishouden niet samen wil voeren. Wat heb je dan? Twee economische eenheden onder één dak. Ik zou er nooit aan beginnen. Maar ik ben zowel oud als ouderwets
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
heb je dit vooraf al besproken met je partner?

Het is al langer bekent dat iemand gaat studeren, en dat dit €6.000 gaat kosten, €250 per maand. Kan je het dan veroorloven om samen te gaan wonen? Dit is iets waar je met z'n tweeën over moet hebben, en afspraken over moet maken VOORDAT je het besluit neemt om samen te gaan wonen. Want het heeft ook invloed op de andere partner. #2 profiteert natuurlijk wel van inkomen #1, want alleen kan je niet zo duur wonen. Dus linksom of rechtsom heb je die 2 jaar het inkomen van #2 nodig.

Alleen moet je het niet zien als profiteren. Het is een keuze. Wanneer #1 achter de keuze van de studie staat, dan zal #1 daar ook de gevolgen van hebben. Minder gezamenlijk inkomen, minder tijd samen, etc. Dus steun je je partner in de studie?

Je zou er voor kunnen kiezen om die €250 pm van het inkomen af te halen, en dan per rato betalen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zou alles op een hoop doen. Dan hoeft niemand zich tekort gedaan te voelen, en alles wat persoon meer verdient in bijv vakantieperiodes komt weer ten goede aan beide.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het in dit geval naar rato doen en als partner 1 dat echt niet wil, op zoek gaan naar een plek waar de woonlasten dusdanig laag zijn dat partner 2 het zich goed kan veroorloven, ook tijdens het sparen voor de studie en tijdens de studie zelf. Ook als dat betekent dat je dan een stuk kleiner/minder luxe gaat wonen, of het samenwonen uit moet stellen. Het moet niet zo zijn dat partner 2 op een houtje moet bijten of zich in de schulden moet werken om te kunnen samenwonen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wat vindt partner 1? Vindt die het oke om het grootste deel van de financiele lasten te dragen, of ziet hij/zij dat eigenlijk niet zo zitten? Want het antwoord op die vraag is wel erg belangrijk bij het maken van de verdeling.
Ik persoonlijk, zou als persoon 2 in een beginnende relatie niet financieel afhankelijk willen zijn van persoon 1.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
31-10-2018 09:54
“Eerlijk” is echt niets anders dan “waar jullie twee tevreden mee zijn”. Het is niet objectief te maken.

Wat ik in ieder geval zou meewegen als ik jullie was: hoe kijk je naar een exit? Vind je het belangrijk dat beiden bij een exit evenveel mee nemen, vind je het belangrijk dat ieder mee neemt naar rato van bijdrage tijdens de relatie, etc?

Persoonlijk zou ik niet gaan samenwonen (=huishouden samen voeten) met iemand die het huishouden niet samen wil voeren. Wat heb je dan? Twee economische eenheden onder één dak. Ik zou er nooit aan beginnen. Maar ik ben zowel oud als ouderwets
Ik zou het zo niet kunnen verwoorden maar hier ben ik het nou 100 % mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend wonen ook samen, hij werkt full time en ik studeer (ik krijg ook geen studiefinanciering). Ik heb een bijbaan in de zorg. Hij verdient €1600 per maand en ik tussen de €400 en €600. Dus hebben we afgesproken dat hij de huur en verzekeringen betaald, en ik de boodschappen, benzine en extra kosten. Hier zijn wij allebei tevreden mee.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter studeert en woont samen. Hij betaald alles en zij probeert zoveel mogelijk de boodschappen te betalen. Verder betaald ze ook dr eigen kosten: kleding, telefoon, zorgverzekering, auto.
Over een jaar is ze klaar en zal ze behoorlijk meer gaan verdienen, daar profiteert hij dan ook weer van mee.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wij doen de lasten verdelen naar rato. Daar voelen we ons beiden het beste bij.
Wij storten vrijwel ons hele salaris op 1 rekening. En houden beiden zakgeldbedrag over.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen bijna hetzelfde als Aapje . Ons salaris komt op de gezamenlijke rekening en we krijgen beide een gelijk bedrag aan zakgeld op de eigen rekening.

Voor jullie zou ik het simpel houden. Wat wil persoon 2 overhouden 'vrij te besteden' voor kleding, vakanties etc., en wat zijn de persoonlijke vaste kosten aan scholing, zorgverzekering etc. De rest zou ik bijdragen. Dat kan nu dus ook tijdelijk €0 zijn.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Hoe zeker zijn jullie van de relatie? Hoe lang zijn jullie samen?

Als je alles op de grote hoop doet of naar rato dan zal partij 1 partij 2 deels onderhouden tijdens de studie. Als je eeuwig samenblijft is dat uiteindelijk niet erg, maar stel jullie gaan uit elkaar wat dan?

Ik denk dat partij 1 hier vooral iets over te zeggen heeft en moet uitmaken of die een bepaalde compensatie wil voor de extra investering.

50-50 delen zou ik bij een dergelijk groot inkomensverschil zelf niet willen, dat gaat wringen als partij 1 bijvoorbeeld op vakantie wil en partij 2 dat niet kan betalen. Met kans dat partij 1 met een omweg alsnog partij 2 subsidieert.
Lillybit schreef:
31-10-2018 10:26
Ik persoonlijk, zou als persoon 2 in een beginnende relatie niet financieel afhankelijk willen zijn van persoon 1.
Dit. Bij start lijkt me dat niet prettig.
Bij ons is het herkenbaar zoals kaaaatje beschrijft, dus steeds weer andere afspraken.
Nu heb ik een man die op het moment graag goed geld verdient maar zich er verder niet mee wil bezighouden, dus de veranderingen komen grotendeels uit mijn koker.
We hebben een tijd fifty fifty gedaan, een tijd ik alles, een tijd naar ratio en nu op de grote hoop (in praktijk hij meer).
Wij hebben gewoon alles op één hoop gedaan. We kijken niet naar zijn geld en mijn geld, alles is ons geld. We zijn dan ook getrouwd in gemeenschap van goederen. Maar toen we nog "gewoon" samenwoonde deden we het ook al zo.
Ik zou niet gaan samenwonen als persoon 2 niet afhankelijk wil zijn van persoon 1.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou 2 het doen als de relatie eindigt tijdens de studie of als die vrijgezel was?
LAgirl82 schreef:
31-10-2018 14:17
Wij hebben gewoon alles op één hoop gedaan. We kijken niet naar zijn geld en mijn geld, alles is ons geld. We zijn dan ook getrouwd in gemeenschap van goederen. Maar toen we nog "gewoon" samenwoonde deden we het ook al zo.
Het inkomen van jouw partner is dan ook een veelvoud van de middenmoot.

@To: bij een prille relatie zou ik 2 zoveel mogelijk laten bijdragen, opdat er zomin mogelijk discussie is mocht de relatie eindigen. Bij een lange relatie kan 1 tijdelijke de extra lasten dragen daar er op dat moment al meer zekerheid is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven