Geld & Recht alle pijlers

Ex man uit huis gezet en uitgeschreven BRP, gevolgen?

02-11-2018 19:41 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede avond allemaal,

Ik hoop hier wat meer informatie te krijgen of eventueel mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.

3 jaar geleden bij mijn ex man weg gegaan en sinds 2 jaar officieel gescheiden. We hebben 3 kinderen maar die mag hij alleen nog maar zien onder toezicht .

Even zacht gezegd , hij heeft er een behoorlijke puinhoop van gemaakt. Maakte schulden en is uiteindelijk zelfs een paar maand terug uit huis gezet. Hij leerde toen net iemand kennen (nieuwe relatie) en is bij haar ingetrokken. Zij weet niet van de schulden, huisuitzetting en de reden van onder toezicht zien van de kinderen.

Meerdere instanties hebben geprobeerd te helpen maar hij steekt zijn kop in het zand... niemand dringt tot hem door en hij weigert zich in te laten schrijven bij zijn nieuwe vriendin (of ergens anders). Bang dat daar deurwaarders komen en alles aan het licht komt.
Tot overmaat van ramp heeft hij haar nu ook nog zwanger gemaakt.

Een paar weken geleden kreeg ik een brief van de gemeente waarin ze een verzoek deden om informatie te geven omdat ze zijn adres in onderzoek hadden. (Hij stond nog steeds ingeschreven in de woning waar hij uit is gezet) . Vandaag kreeg ik te horen dat ze op alle manieren geprobeerd hebben contact te krijgen met hem , hem ook hebben gesproken maar hij weigert om zich ergens in te schrijven en kwam met de ene smoes na de andere.
Ze hebben hem dus uitgeschreven uit de BRP .

Ik weet dat dit gevolgen kan hebben voor toeslagen / uitkering ed . Maar zijn er ook gevolgen voor mij en de kinderen ?
Hij heeft nog gezag (beide) en heb overal zijn toestemming voor nodig . Bij documenten als ID kaarten ook zijn toestemming met formulier van zijn eigen gemeente. Dit kan dus voor problemen gaan zorgen.. zijn er meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

Hij heeft sinds de scheiding nog nooit iets betaald voor de kinderen of bijgedragen aan de kosten terwijl dit wel in convenant en ouderschapsplan staat. (Inmiddels ligt dit bij een advocaat)

Ik Hoop dat er mensen zijn die er misschien iets meer van op de hoogte zijn en mij een eindje op weg kunnen helpen
Alle reacties Link kopieren
Wat een klote situatie zeg! En deels herkenbaar hier.
Hoelang zijn jullie getrouwd geweest? Ben je meer dan 5 jaar getrouwd geweest dan ben jij (afh van de participatie wet regels van zijn gemeente) mogelijk nog 12 jaar financieel verantwoordelijk voor hem als hij in de bijstand komt. Ditgeldt niet als hij opnieuw getrouwd is, een samenlevingscontract heeft of duurzaam samenwoont. Ook al heb je afgezien van partneralimentatie in jullie convenant.
Betreffende de kinderen zou je kunnen proberen om 1-hoofdig gezag aan te vragen, mits jij dat het beste vindt voor de kinderen.
Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Vraag aan je advocaat om eenhoofdig gezag!!
Hij staat nog wel in de Basisregistratie Personen (BRP), maar dan als 'vertrokken naar onbekend’.

Had hij recht op voorzieningen van de overheid, zoals huurtoeslag? Dan raakt hij die kwijt.

Ik neem aan dat de kinderbijslag op jouw rekening wordt gestort.
Alle reacties Link kopieren
Niet te ingewikkeld doen. Voor ID kaarten moet de vader toestemming geven tot de twaalfde verjaardag van het kind. Daarvoor is alleen maar nodig dat hij zichzelf kan legitimeren en dat hij toestemming wil geven. Daarvoor hoeft hij niet in ingeschreven te staan. Ben je bang dat hij straks helemaal niet mee bereikbaar is, regel dan alvast nieuwe ID kaarten. Tegen de tijd dat die verlopen zijn, zijn de kinderen wellicht al twaalf jaar of ouder.
Hoe oud zijn de kinderen en wanneer verlopen de id-kaarten?Vanaf 12 jaar mogen ze zelf een id-kaart aanvragen.
Zoals je de situatie nu schetst, schulden,nog een kind(dus herberekening) denk ik dat je wel naar geld kan fluiten.
Zou geen eenhoofdig gezag vragen. Wat een gedoe om niks.
Alle reacties Link kopieren
Mieky80 schreef:
02-11-2018 19:53
Wat een klote situatie zeg! En deels herkenbaar hier.
Hoelang zijn jullie getrouwd geweest? Ben je meer dan 5 jaar getrouwd geweest dan ben jij (afh van de participatie wet regels van zijn gemeente) mogelijk nog 12 jaar financieel verantwoordelijk voor hem als hij in de bijstand komt. Ditgeldt niet als hij opnieuw getrouwd is, een samenlevingscontract heeft of duurzaam samenwoont. Ook al heb je afgezien van partneralimentatie in jullie convenant.
Betreffende de kinderen zou je kunnen proberen om 1-hoofdig gezag aan te vragen, mits jij dat het beste vindt voor de kinderen.
Heel veel succes!
Ze hebben kinderen samen dus ze zou sowieso 12 jaar alimentatie moeten betalen.. Maargoed zo lang hij nergens inschrijft en dus ook geen uitkering aan kan vragen is dat voor TO eigenlijk alleen maar mooi dus dat hij “spoorloos” is.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Mieky80 schreef:
02-11-2018 19:53
Wat een klote situatie zeg! En deels herkenbaar hier.
Hoelang zijn jullie getrouwd geweest? Ben je meer dan 5 jaar getrouwd geweest dan ben jij (afh van de participatie wet regels van zijn gemeente) mogelijk nog 12 jaar financieel verantwoordelijk voor hem als hij in de bijstand komt. Ditgeldt niet als hij opnieuw getrouwd is, een samenlevingscontract heeft of duurzaam samenwoont. Ook al heb je afgezien van partneralimentatie in jullie convenant.
Betreffende de kinderen zou je kunnen proberen om 1-hoofdig gezag aan te vragen, mits jij dat het beste vindt voor de kinderen.
Heel veel succes!

Ja echt waardeloos... we zijn 8 jaar getrouwd geweest en 11 jaar samen geweest.
Ik wil niks liever dan dat hij een band heeft met de kinderen maar ook dat laat hij afweten. Hij krijgt aan alle kanten alle ruimte maar hij lijkt compleet onbereikbaar. Letterlijk en figuurlijk.


Hij woont wel bij zijn nieuwe vriendin maar wil zich daar absoluut niet inschrijven, dus van trouwen of samenlevingscontract lijkt mij geen sprake.

Niet mijn probleem maar bedenk me net dat hij zijn nieuwe kindje dan misschien niet eens kan aangeven als hij niet ingeschreven staat? Geen idee of je daarvoor ingeschreven moet staan
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
02-11-2018 20:03
Ze hebben kinderen samen dus ze zou sowieso 12 jaar alimentatie moeten betalen.. Maargoed zo lang hij nergens inschrijft en dus ook geen uitkering aan kan vragen is dat voor TO eigenlijk alleen maar mooi dus dat hij “spoorloos” is.

Maar hoe zit dat dan ? Hij verdient meer dan dat ik verdien. Hij maakt er financieel een potje van maar werkt wel. Waarom moet ik hem dan 12 jaar alimentatie betalen ?

Van partneralimentatie hebben we inderdaad afgezien in het convenant. Alleen voor de kinderen zijn er financiële afspraken gemaakt die helaas niet door hem nageleefd worden.
carrie-bradshaw schreef:
02-11-2018 20:03
Ze hebben kinderen samen dus ze zou sowieso 12 jaar alimentatie moeten betalen.. Maargoed zo lang hij nergens inschrijft en dus ook geen uitkering aan kan vragen is dat voor TO eigenlijk alleen maar mooi dus dat hij “spoorloos” is.
Het is maar de vraag of TO alimentatie zou moeten betalen bij een gang naar de rechter. Zij draait zelf immers al op voor de volledige kosten voor de kinderen en haar ex kan gewoon werken. Geen idee wat haar inkomen is, maar dan kan ze nog beter korter gaan werken voor een lager inkomen zodat ze geen alimentatie aan zo’n lapzwans hoeft te betalen.
anoniem_211360 wijzigde dit bericht op 02-11-2018 20:16
13.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij nog een baan? Dan is er niets aan de hand. Zodra hij bijstand aan gaat vragen, komt de Sociale Verzekeringsbank bij jou. Partneralimentatie kun je niet vanaf zien. Ook niet in het convenant. Maar zolang hij een baan heeft, is er niets aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Hij kan kind wel erkennen zonder zelf ingeschreven te staan.
Zeggenschap aanvragen voor het kind gaat niet als hij niet ingeschreven staat.
Anewlife schreef:
02-11-2018 20:08
Maar hoe zit dat dan ? Hij verdient meer dan dat ik verdien. Hij maakt er financieel een potje van maar werkt wel. Waarom moet ik hem dan 12 jaar alimentatie betalen ?

Van partneralimentatie hebben we inderdaad afgezien in het convenant. Alleen voor de kinderen zijn er financiële afspraken gemaakt die helaas niet door hem nageleefd worden.
Jouw post heeft de mijne net gekruist. Als je al een paar jaar gescheiden bent en hij maakt er nu een potje van dan lijkt het mij stug dat ze nog bij jou kunnen komen aankloppen. Zal lekker worden, want hij heeft ook nooit iets bijgedragen voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend voor hem maar als ik jou was zou ik me niet zo druk maken om zijn toeslagen e.d. En hij kan zijn kind gewoon erkennen, daar heb je alleen legitimatie voor nodig. Maar grote kans dat hij dat niet doet want als zij een uitkering heeft, gaan ze die gedeeltelijk op hem verhalen.
Als je bang bent dat je geen contact meer kunt krijgen als je hem nodig hebt, kun je alleen gezag aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
02-11-2018 20:18
Jouw post heeft de mijne net gekruist. Als je al een paar jaar gescheiden bent en hij maakt er nu een potje van dan lijkt het mij stug dat ze nog bij jou kunnen komen aankloppen. Zal lekker worden, want hij heeft ook nooit iets bijgedragen voor de kinderen.
Nee precies. Ik schrok al. Dat zou echt vreselijk zijn, dat ik dan nog moet gaan opdraaien voor zijn gedrag ook. Gelukkig red ik het (financieel) alleen met de kinderen en ben ik niet afhankelijk van hem. Maar frustrerend is het wel dat hij zijn verantwoordelijkheid naar hun toe niet neemt.
Alle reacties Link kopieren
Naast dat je zijn toestemming nodig hebt voor het aanvragen van een ID voor je kinderen en buitenlandse reizen hoef je nergens rekening mee te houden.

Heel soms verlangt school vanwege rechtswege van beide ouders toestemming voor iets, maar de praktijk wijst uit dat je als moeder overal in je eentje mee weg komt, om geen enkele andere reden dan dat je een vrouw bent.

Je trekt aan het langste eind. No worries.
anoniem_370120 wijzigde dit bericht op 02-11-2018 20:26
0.12% gewijzigd
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Partneralimentatie geldt alleen als hij in de bijstand terecht komt. Dan klopt de gemeente bij jou aan..

Staan de kinderen bij jou ingeschreven? Wellicht heb je nu na zijn uitschrijving recht op alleenstaande ouder toeslag (verhoogd kindgebonden budget).

Ik zou gezag laten voor wat het is zolang je geen last van hem hebt.
Alle reacties Link kopieren
Anewlife schreef:
02-11-2018 20:24
Nee precies. Ik schrok al. Dat zou echt vreselijk zijn, dat ik dan nog moet gaan opdraaien voor zijn gedrag ook.
Huh? Je bent toch ooit getrouwd? Gelden de regels niet voor jou dan?
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
02-11-2018 20:24
Naast dat je zijn toestemming nodig hebt voor het aanvragen van een ID voor je kinderen en buitnlandse reizen hoef je nergens rekening mee te houden.

Heel soms verlangt school vanwege rechtswege van beide ouders toestemming voor iets, maar de praktijk wijst uit dat je als moeder overal in je eentje mee weg komt, om geen enkele andere reden dan dat je een vrouw bent.

Je trekt aan het langste eind. No worries.

Bedankt voor je reactie. Stelt me enigzins wel gerust. Was zo bang dat dit gevolgen zou hebben voor ons, maar die kans lijkt zeer onwaarschijnlijk als ik het zo lees.
Alle reacties Link kopieren
Anewlife schreef:
02-11-2018 20:08
Alleen voor de kinderen zijn er financiële afspraken gemaakt die helaas niet door hem nageleefd worden.
Is dat convenant ook bekrachtigd door de rechter? Dan kun je gewoon het LBIO inschakelen. Je weet waar hij woont en misschien ook waar hij werkt?
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
02-11-2018 20:25
Huh? Je bent toch ooit getrouwd? Gelden de regels niet voor jou dan?
Over welke regels heb je het dan ?
Hij heeft er na de scheiding voor gekozen een zooitje te maken van zijn leven. Niet uit onmacht. Hij heeft het geld, werkt gewoon. Maar geeft het aan de verkeerde dingen uit. Is compleet de afgrond in gegaan en weigert elke vorm van hulp aan te nemen.
Neemt ook zijn verantwoording naar zijn eigen kinderen niet, in geen enkel opzicht.

Dus regels of niet .. en of het steekt als ik hem dan zou moeten gaan betalen
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
02-11-2018 20:25
Staan de kinderen bij jou ingeschreven? Wellicht heb je nu na zijn uitschrijving recht op alleenstaande ouder toeslag (verhoogd kindgebonden budget.
Ze is al 2 jaar alleenstaand dus daar heeft ze dan al 2 jaar recht op.
Zalmsnipper schreef:
02-11-2018 20:25
Partneralimentatie geldt alleen als hij in de bijstand terecht komt. Dan klopt de gemeente bij jou aan..

Staan de kinderen bij jou ingeschreven? Wellicht heb je nu na zijn uitschrijving recht op alleenstaande ouder toeslag (verhoogd kindgebonden budget).

Ik zou gezag laten voor wat het is zolang je geen last van hem hebt.
Geldt die alimentatie dan ook nog als je jaren na je scheiding nog in de bijstand terecht komt?
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
02-11-2018 20:27
Is dat convenant ook bekrachtigd door de rechter? Dan kun je gewoon het LBIO inschakelen. Je weet waar hij woont en misschien ook waar hij werkt?
Klopt. Van het LBIO ben ik recent op de hoogte. Ik weet waar hij werkt dus kan ze inschakelen.

De advocaat heb ik ingeschakeld om het financiële plaatje opnieuw te bekijken. Er is sinds de scheiding zoveel veranderd dus denk dat dat herzien moet worden. Maar ook daarin weigert hij mee te werken. Het is erg vermoeiend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven