Geld & Recht alle pijlers

Autoreparatie

05-11-2018 09:00 33 berichten
Ik ben al jaren bij dezelfde garage.

Mijn auto heb ik daar laatst weer laten keuren en met een een grote beurt laten geven.

Vóór de beurt was er niets aan de hand, sinds de de keuring en de beurt is ineens de airconditioning kapot en hapert mijn auto.

De airconditioning schijnt stuk gegaan te zijn tijdens de reparatie van een ander onderdeel bij het uit en terug in plaatsen en omdat ik niet kon bewijzen dat het daarmee te maken had heb ik dus sindsdien een kapotte airco.
De monteur heeft het nog nagekeken en gezegd dat een nieuwe motor voor de airco op 400 euro zou komen.

Ik heb het er maar op gehouden dat het stom toeval was en dat ik gewoon pech heb gehad en er niet moeilijk over gedaan.

Maar sindsdien hapert mijn auto ook.
Trilt en houdt in en dan ineens komt er wél tempo in.
En het lampje van de motor knippert tijdens het rijden.

Ik heb hem.vorige week weggebracht en toen zij twee bougies en twee bobines vervangen voor 195 euro.

Toen was het anderhalve dag goed en gisteren was het wéér mis.

Precies dezelfde klacht: haperen, inhouden, trillen, loopt stationair niet stabiel en knipperend lampje van het motoronderhoud.

Wat kan dit zijn?

Nu moet ik terug, maar ik merk dat ik een beetje geïrriteerd ben en omdat ik dus totáál geen verstand van auto's heb weet ik niet of dat terecht is.

Het is voor mij een heel eind rijden naar die garage omdat ik inmiddels verhuisd ben, dus dat geeft spanning met een kapotte auto.

Mag ik verwacht en dat hij me meteen helpt?
Heeft hij slecht werk geleverd of komt zoiets vaker voor bij auto's?
Dat hij een zacht prijsje rekent of zelfs niets?

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Wat moet ik zeggen tegen mijn garagist?
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 05-11-2018 09:35
Reden: Typfoutje hersteld
0.00% gewijzigd
Autoreparatie natuurlijk
Volgens mij Kun je beter op zoek gaan naar een nieuwe - goede - garage in de buurt en daar je auto laten repareren. Bewijzen dat de garage iets verkeerd heeft gedaan is meestal lastig
Als mijn auto direct na een grote beurt problemen vertoont zou ik geen cent betalen om dat op te lossen. De hele point van een grote beurt is dat je auto weer duizenden kilometers mee kan. Je hoeft geen verstand van auto's te hebben om dat te snappen. Er is gewoon een slechte dienst geleverd, dat is de issue, niet die auto.
Ik weet ook niet zomaar een goede garage hier in de buurt en heb zelfs geen idee of de garage iets verkeerd heeft gedaan, zo weinig verstand heb ik ervan.


Maar moet ik bij deze garage eerst een beetje op mijn strepen gaan staan, wat zouden jullie doen?

Ik weet namelijk niet of ik nu te makkelijk over me heen laat lopen.

Ik wil ook geen halfzacht ei zijn, maar ook heen bitch
kindrebel schreef:
05-11-2018 09:25
Als mijn auto direct na een grote beurt problemen vertoont zou ik geen cent betalen om dat op te lossen. De hele point van een grote beurt is dat je auto weer duizenden kilometers mee kan. Je hoeft geen verstand van auto's te hebben om dat te snappen. Er is gewoon een slechte dienst geleverd, dat is de issue, niet die auto.
Oké, dus ik moet meer op m'n strepen gaan staan.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is de auto? Op een bepaald moment is het een soort domino verhaal, gaat er 1 ding kapot en volgen er meer problemen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wat voor een auto is het, dus merk, type, bouwjaar, motor en kilometerstand?
Daarbij, een airco heeft geen motor. Een airco bestaat uit een aantal leidingen, radiator, filter en als hoofddeel een pomp welke middels een riem wordt aangedreven. Ik kan me niet voorstellen dat een pomp defect raakt doordat er een ander onderdeel is gedemonteerd en weer gemonteerd. Wat wel zou kunnen is dat bv de radiator lek is gestoten, maar dat is dan gewoon lomp gedrag en is mi niet jouw risico. Tenzij natuurlijk vooraf wordt gemeld dat bij een bepaalde reparatie het risico bestaat dat.......
Alle reacties Link kopieren
Wat voor type auto heb je? Voor bijna ieder merk heb je wel een forum van dat merk met mensen die er meer verstand van hebben. Als ik een probleem heb met mijn auto dan Google ik op type auto+omschrijving probleem.

Meestal kom ik dan op zo’n specifiek forum uit, vaak heeft iemand wel hetzelfde probleem gehad en dan heb je ongeveer een indicatie van wat er mis kan zijn. Vaak hebben ze ook wel tips over adressen waar je langs kan gaan.

Met een trillende auto en een waarschuwing over motoronderhoud zou ik wel zo snel mogelijk bij een garage langsgaan en het liefst 1 in de buurt.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
F1823 schreef:
05-11-2018 09:36
Wat voor een auto is het, dus merk, type, bouwjaar, motor en kilometerstand?
Daarbij, een airco heeft geen motor. Een airco bestaat uit een aantal leidingen, radiator, filter en als hoofddeel een pomp welke middels een riem wordt aangedreven. Ik kan me niet voorstellen dat een pomp defect raakt doordat er een ander onderdeel is gedemonteerd en weer gemonteerd. Wat wel zou kunnen is dat bv de radiator lek is gestoten, maar dat is dan gewoon lomp gedrag en is mi niet jouw risico. Tenzij natuurlijk vooraf wordt gemeld dat bij een bepaalde reparatie het risico bestaat dat.......
Het was inderdaad de pomp en die is dus kapotgegaan bij het vervangen van de radiator, maar dat kan ik niet bewijzen.
Toch is het zo; ik bracht hem weg met goed functionerende airco en kreeg hem terug en de airco deed niets meer. Kan natuurlijk stom toeval zijn en ik heb de garage dat niet aangerekend, maar nu alles blijven er dingen kapot gaan.

Auto is inderdaad al vrij oud.

Het vervelende is gewoon dat er niets aan mankeerde op het moment dat hij wegging voor de apk en de beurt en sindsdien heb ik telkens problemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel een goed gesprek voeren met de eigenaar. Het is allemaal wel heel toevallig net zo na een grote beurt. Maar zoals eerder gezegd, afhankelijk van de leeftijd van de auto kan je nu ook gewoon op het punt aangekomen zijn waarop er veel onderdelen het begeven en vervangen moeten worden. Echter zou je mogen verwachten dat dit tijdens de grote beurt gezien zou zijn.

Verder, de bougies vervangen hoort mijn inziens bij een grote beurt (bij mijn garage valt dat zelfs onder een kleine beurt), en ik vind het dan wel vreemd dat dit pas daarna gebeurt is.

Wat betreft de klachten die je nu nog hebt, wij hebben na een beurt een keer hetzelfde gehad. Bleek dat er een slangetje iets los gestoten was waardoor de auto "lucht hapte". Dit werd meteen kosteloos weer vastgezet en het probleem was over.
Alle reacties Link kopieren
Is het wel een Bovag garage? Die zijn over t algemeen wel betrouwbaar.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
shisha schreef:
05-11-2018 09:26
Oké, dus ik moet meer op m'n strepen gaan staan.

Juist als je er zo ver voor moet rijden zou ik behoorlijk stampij maken. Zou mij ook totaal geen moeite kosten want ik zou laaiend zijn. En ik ben doorgaans geen fan van reclames of mopperen via social media, maar in dit geval zou ik er wel mee dreigen. Ze zorgen maar dat het in orde komt.

Als er dingen tijdens een reparatie stuk gaan, dan is een garage daarvoor verzekerd. En als het iets is waarvan ze weten dat het problemen kan opleveren, moeten ze dat vooraf maar even zeggen. Daarbij; wij doen veel dingen zelf (nouja, mijn man ;-D ) en ik weet wat de dingen inkoop kosten en dat is dan nog een verkoopprijs, echte inkoop ligt veel lager.
Mooi voorbeeldje; in mijn auto ging iets kapot dat volgens de garage rond de 1400 euro zou gaan kosten, ex btw. Bleek dat collega´s van mijn man dat ding zelf konden maken. Materiaalkosten een tientje, collega´s elk een krat bier, twee vlaaien voor hun afdeling en Man heeft het ding vervangen in een half uurtje.

Katjingggg...

En dan was dit nog niet eens de eerste keer dat iets dergelijks gebeurde. En ja, ik snap heus dat garages ook hun kosten hebben en geld moeten verdienen. Maar als de marges dan zo hoog liggen, dan mogen ze de problemen die ze zelf veroorzaken, ook zelf weer oplossen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Net garagehouder gebeld en ik mag langskomen, maar hij zegt dus dat mijn auto aan de oude kant is en dat het daaraan ligt en ook heeft hij deze week geen leenauto's zodat ik daar dus vastzit...en ik voel me nu toch dom omdat ik misschien te vel op mn strepen ben gaan staan met een te oude auto.

Op de achtergrond en huilende baby, verdorie, ik moet weg
Alle reacties Link kopieren
Wat je nog wel kan proberen is je auto bij een garage in de buurt even uit laten lezen. Dit moet je niet veel kosten, en dan weet je welke foutcodes de auto heeft gegeven op het moment dat het motorlampje ging branden. Dit geeft je enig idee waar het probleem zit en dan kan je met die informatie in gesprek gaan met de garagehouder.
Alle reacties Link kopieren
Wat is de eerste reparatie geweest? Ik lees ergens radiateur, zijn er ook andere zaken vervangen?

Weet je precies welk lampje gaat knipperen? Zijn er fouten uitgelezen?

Welke auto, motor enz.?
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed trouwens dat het inhouden te maken heeft met je brandstofpomp (dat ding vervoert je benzine van tank naar motor) en dat kan altijd kapot gaan.

Helaas word je doorgaans pas serieus genomen als je langs de kant van de weg staat omdat het ding heeft opgegeven.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik weet natuurlijk niet in welke auto je rijd qua waarde voor jou/leeftijd, en of alle reparaties het waard zijn of dat hij het niet meer waard is.. Je kan terug gaan naar de desbetreffende garage, en ze ermee confronteren. Als zij een goede garage zijn dan erkennen ze hun fout en repareren ze het kosteloos/tegen een kleinere prijs.

Maar als ik jou zou hoor, zou ik lekker naar een andere garage gaan! En dan niet perse een Bosch garage of dealer garage. Lees:

Ik had tijdens mijn proefrit met mijn auto een bonk voorin, zouden zij oplossen. Toen ik naar huis reed ermee begon het halverwege weer (ik kon niet zomaar terug, want 2 uur rijden). Veel contact gehad, 2x ervoor terug geweest. Laatste keer zeiden ze dat het 2 wrijvende rubbers waren, kon geen kwaad.

Zat me niet lekker, naar Bosch garage geweest, konden niks vinden, ook geen rubbers. Toen naar een eenmansgarage geweest, deze man reed nog geen 5 minuten in mijn auto en kwam tot de conclusie: kapot wiellager. Gefikst en nergens last meer van gehad. RAAR TOCH?!

Dus als ik jou was zou ik naar een onafhankelijke garage gaan.. Wel een goede, niet van die buitenlandse dealertjes ;)
shisha schreef:
05-11-2018 09:26
Oké, dus ik moet meer op m'n strepen gaan staan.
Zeker! Je kan altijd nog water bij de wijn doen.
Alle reacties Link kopieren
Als de radiator is vervangen, dan is de airco radiator ook los geweest want deze zitten namelijk achter elkaar. Dat dan de pomp defect raakt is wel heel erg apart, het kan natuurlijk zijn dat er bv een aansluiting op de pomp is afgebroken maar dat komt dan weer door ondeskundigheid. Maar hoe bewijs je dat? Is bijna niet te doen.
Je bent afhankelijk van de eerlijkheid van de garagehouder en dat is vaak geen beste uitgangs-positie, zeker als je technische kennis beperkt is.
Alle reacties Link kopieren
Spookiieej schreef:
05-11-2018 10:08
....

Ik had tijdens mijn proefrit met mijn auto een bonk voorin, zouden zij oplossen. Toen ik naar huis reed ermee begon het halverwege weer (ik kon niet zomaar terug, want 2 uur rijden). Veel contact gehad, 2x ervoor terug geweest. Laatste keer zeiden ze dat het 2 wrijvende rubbers waren, kon geen kwaad.

Zat me niet lekker, naar Bosch garage geweest, konden niks vinden, ook geen rubbers. Toen naar een eenmansgarage geweest, deze man reed nog geen 5 minuten in mijn auto en kwam tot de conclusie: kapot wiellager. Gefikst en nergens last meer van gehad. RAAR TOCH?!

Dus als ik jou was zou ik naar een onafhankelijke garage gaan.. Wel een goede, niet van die buitenlandse dealertjes ;)


Hier dus vergelijkbare ervaringen.

Die kleinere garage, waar ik uiteindelijk terecht kwam, telt 50 euro per uur. De dealergarage telt 110 euro per uur.
Degene die de dealergarage kan betalen, heeft doorgaans een betere auto. Degene die een prutteltje rijdt, heeft meestal geen bakken met geld over en die gaan dus naar Beun de Haas of die kleinere garage.

Waardoor de dure garage maar zelden te maken krijgt met oude rammelbakjes waar dingen aan kapot kunnen waarvan zij niet eens weten dat het kapot kan. Bij wijze van spreken. Terwijl Beun de Haas niks anders doet.

Mijn dealergarage wist zeker dat de versnellingsbak kapot was. Reparatie was meer dan de waarde van de auto. Beun ontdekte vervolgens dat de koppelingsplaten kapot waren. Kostte me acht tientjes.
En zo heb ik al heel wat dingen door Beun laten oplossen. Die krijgt, naast het loon dat hij voor zichzelf vraagt, elk jaar een kerstpakket van ons.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
05-11-2018 09:25
Als mijn auto direct na een grote beurt problemen vertoont zou ik geen cent betalen om dat op te lossen. De hele point van een grote beurt is dat je auto weer duizenden kilometers mee kan. Je hoeft geen verstand van auto's te hebben om dat te snappen. Er is gewoon een slechte dienst geleverd, dat is de issue, niet die auto.
Meestal betaal je eerst voordat je je auto ophaalt.
Alle reacties Link kopieren
TO, rij je toevallig in een seat, volkswagen of een skoda?
Ik heb uitleescomputer voor deze merken om je probleem te achterhalen.

Laat maar weten , stuur mij maar een pers. Bericht.
Ik ben met mijn auto wel eens naar een garage geweest die ik via een website kreeg. De naam van de website ben ik kwijt, maar ze hadden een vast bedrag voor diagnosestelling, en dat kreeg je terug als je hem daar liet repareren. De reparatie die bij de merkdealer (Peugeot) ruim 800 euro zou kosten kostte bij dit Bovag bedrijf 450 euro.
Met radiators en pompen heb ik trouwens wel ervaring. Die zitten op hetzelfde circuit, en als een onderdeel vervangen wordt, kan de waterdruk bij de andere onderdelen stijgen waardoor die ook stuk gaan. Dat is ook niet echt te voorkomen (is mij verteld).
Ik heb net in mijn oude mails gezocht. De website heette serviceright-auto’s.nl, en hij ziet er heel twijfelachtig uit maar ik was er echt heel blij mee, na het Peugeotdebacle.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud je auto ook is: hij reed prima en ná de keuring en nodige reparaties kreeg hij kuren. Dat lijkt mij vrij duidelijk en ik zou dan ook zeker wat feller reageren dan jij. Je betaalt geld, dus je verwacht dat het gemaakt is en je auto er beter van wordt, niet slechter (wat je dus nog meer geld kost).

Ik zou terug gaan en doen alsof ik prima weet dat dit niet klopt. Laat ze maar uitleggen hoe dit kan en hoe ze het op gaan lossen. Als je er zo snel genoegen mee neemt, flikken ze het de volgende keer weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven