Geld & Recht alle pijlers

Overzicht spaarpotjes, wat is handig?

07-11-2018 16:20 30 berichten
Nu ik inmiddels mijn komende vakantie bij elkaar gespaard heb (incl. zakgeld) wil ik voor meerdere dingen gaan sparen en daar ook potjes voor maken. Dus een potje voor m'n rijbewijs, voor nieuwe spulletjes in huis, de volgende vakantie etc. Wat ik nu altijd deed was zodra ik geld overmaakte naar mijn spaarrekening in de beschrijving zetten waar het voor is bedoeld. Handig maar... bij Rabobank kun je maar tot een jaar of 2 terug kijken op je spaarrekening. Ik verwacht dat sommige spaardoelen wel langer duren dan dat ik terug kan kijken.
Heb bij Rabo internetbankieren gekeken of ik daar geen potjes aan kan maken zodat ik precies kan zien hoeveel ik voor welk doel heb gespaard maar dat lijkt niet te kunnen.

Hoe hebben anderen dit overzichtelijk gemaakt? Ben vast niet de enige die meerdere spaardoelen heeft. Zat te denken aan een excel bestand ofzo maar ik vind het eigenlijk niks om dat zo op m'n computer te hebben en ik ken mezelf... na een tijdje vergeet ik het bij te houden :$
Alle reacties Link kopieren
K heb geen spaardoelen. Vakantie betaal ik van t vakantiegeld.
ik geef mn bek ook maar een douw
ING heeft de mogelijkheid om binnen de spaarrekening tot 10 verschillende potjes te maken.

Zo heb ik een poezenpot voor dierenartskosten
Een vakantiepot
Een weetnognietpot

https://www.ing.nl/particulier/sparen/d ... index.html
Bij mijn bank kun je heel makkelijk meer dan 1 spaarrekening openen. Ik heb er 3, voor verschillende doelen, en stort automatisch elke maand een bedrag op elke rekening. Asn bank.
Alle reacties Link kopieren
Heb ook ING en mijn spaarrekening onderverdeeld in diverse spaarpotjes.
Pipistrello schreef:
07-11-2018 16:23
ING heeft de mogelijkheid om binnen de spaarrekening tot 10 verschillende potjes te maken.

Zo heb ik een poezenpot voor dierenartskosten
Een vakantiepot
Een weetnognietpot

https://www.ing.nl/particulier/sparen/d ... index.html
Waarom heeft Rabobank dat nou niet?! Of ik kan het niet vinden...

Echt aparte spaarrekeningen openen lijkt me ook heel omslagtig en onhandig en overstappen wil ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit bij de abn en daar heb ik 3 spaarrekeningen. Daar kan je ook ern spaardoel aan koppelen en kan de rekeningen een eigen naam geven. Handig en overzichtelijk. Ik kan ook kiezen of ik ze wel of niet wil zien in de app. Hier spaar ik voor leuke dingen zoals vakantie enz.
Bij de rabobank loopt onze vaste lasten rekening en hypotheek. Daar heb ik ook nog een extra spaarrekening. Die is voor het onderhoud aan het huis en inboedel.

Waarom zou je langer dan 2 jaar terug willen kijken?
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
07-11-2018 16:26
Waarom heeft Rabobank dat nou niet?! Of ik kan het niet vinden...

Echt aparte spaarrekeningen openen lijkt me ook heel omslagtig en onhandig en overstappen wil ik ook niet.
De Rabobank heeft dat zeker wel. Goed zoeken ;)
Als je inlogt bij internetbankieren kun je ergens klikken op 'Extra inzichten'. Daar vind je spaarpotten met spaardoelen.
Bij Rabo kan dat wél!
Op dit moment vind je Extra inzicht alleen in Rabo Internetbankieren. Wij werken aan een nieuw huishoudboekje in Rabo Online Bankieren (de nieuwe omgeving voor internetbankieren) en de Rabo Bankieren App. Binnenkort zie dus online én in de app al je inkomsten en uitgaven en stel je ook daar je spaarpotten in.
Ik hou het al jaren in excel bij. Werkt voor mij prima.
Ik heb een nieuwe bril nodig of ik ben gewoon blind... bedankt fotoroid en redbulletje.

Ik ga er dit weekend eens goed voor zitten en eens wat potjes aanmaken en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook een excel bestand maken en daar alles in zetten, wanneer je waar voor spaart.
Kun je niet gewoon prioriteren en dan algemeen sparen? Ik heb een spaarrekening waarop geld staat voor grote vervangingen (CV-ketel, dakkapel e.d.), maar waarop ik bijv ook mijn vakantiegeld parkeer tot ik het nodig heb. Ik kan er ook een auto van kopen, maar dat doe ik niet omdat die pas over een paar jaar aan de beurt is (tenzij hij nu enorm stuk gaat, maar dan is het van mijn spaargeld voor onvoorzien).
Met die potjes is het toch ook zo dat je het gebruikt wanneer nodig? Je laat niet je kat doodgaan omdat dan net je dierenartspotje leeg is, lijkt me.
MinkeDeWit schreef:
07-11-2018 18:01
Kun je niet gewoon prioriteren en dan algemeen sparen? Ik heb een spaarrekening waarop geld staat voor grote vervangingen (CV-ketel, dakkapel e.d.), maar waarop ik bijv ook mijn vakantiegeld parkeer tot ik het nodig heb. Ik kan er ook een auto van kopen, maar dat doe ik niet omdat die pas over een paar jaar aan de beurt is (tenzij hij nu enorm stuk gaat, maar dan is het van mijn spaargeld voor onvoorzien).
Met die potjes is het toch ook zo dat je het gebruikt wanneer nodig? Je laat niet je kat doodgaan omdat dan net je dierenartspotje leeg is, lijkt me.
Ja dat zou kunnen en dat doe ik nu, gewoon alles op een hoop en dan uitgeven wanneer nodig maar ik merk dat ik soms een beetje het overzicht kwijt raak. Zo heb ik nu dus voldoende gespaard voor mijn vakantie maar dan vind ik het dus moeilijk om zeg maar een andere grote aankoop te doen terwijl ik daar ook genoeg voor gespaard heb. Door die potjes hoop ik wat meer overzicht en 'rust' voor mezelf te krijgen. Zo heb ik jaren geleden geld opzij gezet voor een, voor mij dure, taalcursus die ik al heel lang wil doen maar nog steeds niet gedaan heb. Want voor mijn gevoel kon ik dat beter bewaren voor extra buffer op vakantie terwijl ik dus al genoeg had. En natuurlijk als er iets echt heel belangrijks is en ik heb er geen potje voor dan spreek ik een ander potje aan.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
07-11-2018 16:26
Heb ook ING en mijn spaarrekening onderverdeeld in diverse spaarpotjes.
Wat een onzin
Spaargeld is spaargeld , of dat nu voor huis auto vakantie of whatever is, onze nieuwe badkamer blijkt 3000 duurder dan gepland, dan haal ik dat toch extra van spaarrekening , of zit die 3000 bij jou dan in "potje" auto die je over 7 jaar wil kopen, dus helaas geen badkamer .?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij de Rabobank gewoon 5 internet spaarrekeningen via de app geopend. Allemaal een andere naam gegeven. En je kunt ze gelijk gebruiken. Geen extra kosten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb verschillende budgetten gemaakt (vakanties, grote aankopen, vaste jaarlijkse uitgaven etc) waarvoor ik iedere maand een vast bedrag op 1 spaarrekening zet. De losse potjes bestaan alleen in Excel.
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
08-11-2018 13:01
Wat een onzin
Spaargeld is spaargeld , of dat nu voor huis auto vakantie of whatever is, onze nieuwe badkamer blijkt 3000 duurder dan gepland, dan haal ik dat toch extra van spaarrekening , of zit die 3000 bij jou dan in "potje" auto die je over 7 jaar wil kopen, dus helaas geen badkamer .?

Nee, maar ik vind het een sport om mijn doelen te behalen :)
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
08-11-2018 13:01
Wat een onzin
Spaargeld is spaargeld , of dat nu voor huis auto vakantie of whatever is, onze nieuwe badkamer blijkt 3000 duurder dan gepland, dan haal ik dat toch extra van spaarrekening , of zit die 3000 bij jou dan in "potje" auto die je over 7 jaar wil kopen, dus helaas geen badkamer .?
Dat is geen onzin en het hoeft ook niet zo zwart/wit te zijn, maar het is wel een mooie manier om bepaalde doelen te halen of om minder uit te geven.

Wij hebben een heel uitgebreid excel bestand waar we alles bijhouden. In 1 tabblad hebben we ook een heel overzicht voor de spaarrekening gemaakt. Wij hebben allerlei 'potjes' in excel; kleding, onvoorzien, auto's, extra, cadeaus, huis, abonnementen, boetes, eigen risico, zorgkosten, toekomst en pensioen.

Voor al die potjes maken we maandelijks een bedrag over (gewoon dus van de lopende naar de spaar, dat staat als vaste opdracht in internetbankieren) en in excel werken we dat 1 of 2 keer per maand bij. Dus dan voer ik in wat we hebben gespaard en uitgegeven en dan krijg je bovenaan mooi de huidige saldo's wat er op zo'n spaarpot staat.

En het is dus echt niet zo zwart/wit dat we geen cadeau kopen als die pot toevallig op 0 staat, daar kun je best wel wat meeschuiven, maar voor ons werkt het goed om onze doelen te halen en ons een beetje in bedwang te houden. Daarnaast zorgt het voor inzicht.
Ik heb ook een eerder genoemde rekening van ING.
Zo uit mn hoofd met de volgende potjes
- verzekeringen (betaal ik namelijk per jaar ipv per maand)
- gemeentelijke heffingen
- vakanties/uitstapjes
- algemeen (Dit is voor onvoorziene dingen, opbouwen vermogen, etc)
- huisdieren
- onderhoud voertuigen

Ik doe elke maand als het salaris binnen is, geld naar deze potjes via de app. Als de doelen behaald zijn (heb nu de nota voor de verzekeringen die in februari komt al bij elkaar) doe ik ietsje meer naar 'algemeen'. Vind het zelf echt heel fijn en overzichtelijk .

Uiteraard schuiven we weleens wat..zo hadden we dit jaar een hele dure vakantie, dus heb ik daar ook wat uit 'algemeen' voor gehaald.
sandy1974 schreef:
08-11-2018 13:01
Wat een onzin
Spaargeld is spaargeld , of dat nu voor huis auto vakantie of whatever is, onze nieuwe badkamer blijkt 3000 duurder dan gepland, dan haal ik dat toch extra van spaarrekening , of zit die 3000 bij jou dan in "potje" auto die je over 7 jaar wil kopen, dus helaas geen badkamer .?

Jij vindt het onzin. En dat mag natuurlijk maar is heel wat anders dan jouw stellige wat een onzin.
Ik vind het dan weer onzin dat jij zo'n toon aanslaat.

En TO en heel veel andere mensen vinden overzicht hebben en spaardoelen geen onzin. Dat is precies waarom banken faciliteren in dergelijke potjes en mogelijkheden om per doel te sparen.
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
08-11-2018 13:01
Wat een onzin
Spaargeld is spaargeld , of dat nu voor huis auto vakantie of whatever is, onze nieuwe badkamer blijkt 3000 duurder dan gepland, dan haal ik dat toch extra van spaarrekening , of zit die 3000 bij jou dan in "potje" auto die je over 7 jaar wil kopen, dus helaas geen badkamer .?
Hoezo is dat onzin? Mag jij vinden maar ik doe precies hetzelfde. Niet zo zwart wit als jij het stelt. Maar als ik een badkamer wil die 3000€ duurder uitvalt heb ik nog een “buffer “ als spaarpot maar als die leeg is no way dat ik aan spaarpot “dierenartskosten” bv kom. Dan wacht die badkamer nog maar even.

Ik heb dus ook ING en heb momenteel 9 spaarpotten. IND het erg overzichtelijk en man heeft minder het idee dat er geld over is wat aan onzin ( in mijn ogen...lees gadgets) uitgegeven kan worden
Dat kan natuurlijk wel maar wel zodanig dat er genoeg op de andere rekeningen blijft staan. Ik ben blij met al mijn potjes

Heb bij Rabo ook rekening maar alleen voor hypotheek. Heb al wel gezien dat daar ook steeds meer mogelijk is.

Ps: gevonden spaardoelen Rabobank !
https://m.youtube.com/watch?v=JuH_AfIjBag

Al vind ik nog steeds ING overzichtelijker
love2dance wijzigde dit bericht op 09-11-2018 20:32
Reden: Link gevonden
5.29% gewijzigd
Geven jullie door die potjes ook wel eens juist meer uit omdat je ziet dat het kan?
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
09-11-2018 22:12
Geven jullie door die potjes ook wel eens juist meer uit omdat je ziet dat het kan?
Nee juist niet eigenlijk maar ben vAn mezelf nogal een spaarder. Misschien kan je een potje maken voor jezelf waar je wel spaart voor dit doel namelijk “leuke dingen” .
Ik vind dit voor mezelf niet nodig omdat ik eigenlijk zelden zomaar iets koop.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar 1 spaarrekening, als ik het nodig vind om iets te kopen, badkamer, auto of iphone dan haal ik het daar van af. Dit spaarpotje is tevens mijn spaarpot om eerder te stoppen met werken.

Ik vind al die potjes onoverzichtelijk en een gepuzzel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven