Geld & Recht alle pijlers

Recht op bijstandsuitkering als je voltijd studeert 30 jaar?

09-11-2018 15:51 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment ben ik 30 jaar en studeer ik op de universiteit in rotterdam.
Omdat ik ouder ben dan 30 heb ik geen recht meer op studiefinanciering.
Graag wil ik weten of ik wel recht heb op een bijstands uitkering.

Op het internet staan verschillende dingen.
Om recht te hebben op een bijstandsuitkering, moet je kunnen werken.
Maar als je voltijd studeert heb je dus geen tijd om te kunnen werken en zou je dus nog wel recht hebben op een uitkering. (volgens enkele websites)

Ikzelf ben naar de gemeente rotterdam gegaan en toen werd mij verteld dat ik inderdaad recht had op een uitkering. Een speciaal geval voor mensen die voltijd studeren en niet aan de werktrajecten en sollicitatie plichten e.d kunnen deelnemen.

Maar nu had ik vandaag gebeld en toen werd mij verteld dat het toch niet mogelijk is om een uitkering te krijgen.
Dus verschillende mensen bij de gemeente vertellen mij verschillende dingen.
Weet iemand hoe het nu wel zit?

Het enige wat ik op dit moment kan doen is een levenslangleren lening aanvragen bij duo.
Van maximaal 500 euro per maand.
Maar uiteraard heb ik liever een uitkering dan een lening, indien ik daar recht op heb.

Alvast vriendelijk bedankt voor alle hulp.
Ik heb geen idee, maar :popcorn:
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je voor bijzondere studie dat je daarnaast geen enkel uur tijd hebt om te werken?
Hoe betaal je nu je collegegeld?
Alle reacties Link kopieren
Beide antwoorden die je hebt gehad kloppen:

Ja, je kunt een bijstandsuitkering krijgen als je studeert en géén studiefinanciering ontvangt. (Als je wel stufi ontvangt kun je géén bijstandsuitkering krijgen op een paar uitzonderingen na, bijv. wanneer je getrouwd bent en je partner geen stufi ontvangt.)

Maar op het moment dat je een bijstandsuitkering ontvangt heb je wel de plicht om een baan te zoeken. Werk gaat in dat geval voor op studie. Dat is ook logisch, anders zou iedereen zeggen: laat die studiefinanciering die een lening wordt maar zitten, ik vraag wel bijstand aan die ik niet hoef terug te betalen.

Je kunt niet bijstand ontvangen en fulltime blijven studeren zonder een baan te zoeken.

Dus je hebt een paar opties: Bijstand aanvragen en een baan gaan zoeken, ondertussen studeren in bijv. de avonduren of parttime. Of je zoekt een bijbaan die je naast je studie kan doen om je studie te betalen. Laatste optie is stoppen met je studie en fulltime gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
En dit heb je niet uitgezocht voor je voltijds ging studeren? En je hebt ook niet gespaard om deze periode te overbruggen? 't Zou nogal wat zijn als de bijstand je studie en leven ging betalen terwijl je niet wil werken.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ga werken.
Je hebt wel recht op een uitkering als je kan aantonen dat die studie het kortste traject naar een betaalde baan is. Dat is in jouw geval waarschijnlijk niet zo.

Die DUO lening is er niet voor niets.

Heb je de uitkering al echt aangevraagd of heb je alleen informatie opgevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk heb je geen recht op een bijstandsuitkering. Voor het recht op een bijstandsuitkering moet je voltijds beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.


Je kunt toch gewoon gaan werken naast je studie, net zoals honderdduizend andere studenten. Studeren is bepaald geen fulltime bezigheid.
Je zou ook kunnen overwegen om je studie in deeltijd af te maken. Er zijn duizenden mensen die naast hun fulltime baan een academische opleiding volgen aan een universiteit.

.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
09-11-2018 16:12
Je hebt wel recht op een uitkering als je kan aantonen dat die studie het kortste traject naar een betaalde baan is. Dat is in jouw geval waarschijnlijk niet zo.

Die DUO lening is er niet voor niets.

Heb je de uitkering al echt aangevraagd of heb je alleen informatie opgevraagd?
Als je aan de universiteit studeert is dat lijkt me vrij lastig. Zo iemand kan namelijk vrij makkelijk een baan aannemen onder niveau en daarmee dus betaald werk krijgen. Dit soort regelingen zijn toch meer bedoeld voor de ongeschoolde 25-jarige die waarschijnlijk niet aan de bak komt zonder dat die een beroepsopleiding heeft afgerond.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
09-11-2018 16:12
Natuurlijk heb je geen recht op een bijstandsuitkering. Voor het recht op een bijstandsuitkering moet je voltijds beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.


Je kunt toch gewoon gaan werken naast je studie, net zoals honderdduizend andere studenten. Studeren is bepaald geen fulltime bezigheid.
Je zou ook kunnen overwegen om je studie in deeltijd af te maken. Er zijn duizenden mensen die naast hun fulltime baan een academische opleiding volgen aan een universiteit.

.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
en: :popcorn:
Mensen onder de 30 doen het meestal door 's avonds, in het weekend en in vakanties te werken. Met ongeschoolde, slecht betalende baantjes, zoals babysitten, schoonmaken, verzorgingsassistent in een verzorgingshuis, horeca, keuken van het ziekenhuis of andere instellingen, productiewerk, avondsecretaresse, etc. etc.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het zelfs zo dat het leven lang leren krediet alleen voor de kosten van je studie te gebruiken is. Dwz dat je dus niet gewoon het max bedrag kan lenen maar echt overzichten van je studiekosten moet aanleveren.
Stampertje12 schreef:
09-11-2018 16:14
Als je aan de universiteit studeert is dat lijkt me vrij lastig. Zo iemand kan namelijk vrij makkelijk een baan aannemen onder niveau en daarmee dus betaald werk krijgen. Dit soort regelingen zijn toch meer bedoeld voor de ongeschoolde 25-jarige die waarschijnlijk niet aan de bak komt zonder dat die een beroepsopleiding heeft afgerond.
Ik denk dat het ook lastig wordt, maar er worden geen voorwaarden gesteld aan het niveau van de opleiding. Het gaat er dan ook niet om voor wie die regeling eigenlijk bedoeld is, maar of je aan die criteria voldoet.
Je zou nog kunnen overwegen om de studie in deeltijd te doen. Je kan blijkbaar met behoud van een uitkering een avondopleiding volgen of een studie doen via de Open Universiteit, maar dan is het krijgen van een uitkering het doel. Ik weet niet of je dat moet willen.

Ik heb zelf destijds al mijn opleidingen versneld gedaan. 2 jaar in 1 en een combinatie van voltijd en deeltijd. Dat ging allemaal razendsnel. Qua kosten scheelt dat natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
O wauw, dat zou toch wel de oplossing zijn om vaker bij mijn kinderen te kunnen zijn en niet naast stage, lesdag ook nog te moeten werken om mijn Hbo-diploma binnen te harken. 't zou wat zijn zeg, als je hier een uitkering voor mag gebruiken. Ben heel benieuwd wat er uitkomt in Rotterdam! In de gemeente waar ik woon kun je het op je buik schrijven, en terecht ook, maar iedere gemeente heeft weer andere regels.
Alle reacties Link kopieren
Nee.

Bijstandsuitkering is geen studiefinanciering maar het allerlaatste financiële redmiddel, ongeacht hoe oud je bent.
Alle reacties Link kopieren
Bij voltijdsstudie kan je gewoon 3 dagen in de week werken. + lening van duo, is toch weer 1000-1200 euro per maand.
ik geef mn bek ook maar een douw
toffifee schreef:
09-11-2018 16:50
O wauw, dat zou toch wel de oplossing zijn om vaker bij mijn kinderen te kunnen zijn en niet naast stage, lesdag ook nog te moeten werken om mijn Hbo-diploma binnen te harken. 't zou wat zijn zeg, als je hier een uitkering voor mag gebruiken. Ben heel benieuwd wat er uitkomt in Rotterdam! In de gemeente waar ik woon kun je het op je buik schrijven, en terecht ook, maar iedere gemeente heeft weer andere regels.
Het zou ook een oplossing zijn voor al onze kinderen, die dan beter 12 jaar kunnen wachten na hun middelbare schoolopleiding, voor ze gaan studeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb studiefinanciering gekregen tot mijn 31ste. Omdat ik met 27 ben begonnen met een studie. Vóór mijn 30ste dus.
Geldt dat niet meer?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een voltijdstudie gedaan en had daarnaast een baan van 30 uur en ben chronisch ziek, en had een partner met psychische problemen die ik moest verzorgen, dus waarom zou jij niet kunnen werken?
Alle reacties Link kopieren
Bijstand is het laatste vangnet in de samenleving en niet bedoeld voor mensen die recht hebben op een andere voorziening en die daarbij gedeeltelijk kunnen werken.

Ik heb ook liever gratis geld om te doen en te leren wat ik leuk vind. Welkom in de volwassen wereld waar je al een jaar of 9 toebehoort en waarin je financieel voor jezelf dient te zorgen wanneer je dat kan.
Nee natuurlijk niet. Wat studeer je in vredesnaam?
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
09-11-2018 17:44
Ik heb studiefinanciering gekregen tot mijn 31ste. Omdat ik met 27 ben begonnen met een studie. Vóór mijn 30ste dus.
Geldt dat niet meer?
Jawel, waarschijnlijk net begonnen?
Ik moet opeens denken aan dat gedoe met die Wob-verzoeken. Dat was ook een manier om geld binnen te harken. Bijna gratis geld. :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven