Geld & Recht alle pijlers

WW voor dummies

09-11-2018 18:55 14 berichten
Hoi,

Mogelijk kom ik in de WW terecht. Ik hoop natuurlijk van niet, maar goed...

Volgens de site van het UWV heb ik een maximale duur van ik geloof 24 maanden WW opgebouwd. Op een paar vragen kan ik echter geen antwoord vinden, en bellen lukt nu ook niet meer dus wellicht zijn hier ervaringsdeskundigen.

- Als ik een aantal maanden WW gebruik, blijft het resterende deel dan staan of begin je helemaal opnieuw met het opbouwen van rechten als je onverhoopt na een tijd weer in de WW komt?
- Bestaat er nog zoiets als deeltijd WW? Mijn werkgever heeft wellicht wel nog een functie voor 3 dagen voor me, maar ik werk nu fulltime. Geen idee hoe realistisch het is om voor nog 2 dagen een functie ernaast te zoeken.
- Kan ik om die reden die deeltijdfunctie weigeren of verspeel ik daarmee mijn WW rechten?

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Werk voor 2 dagen is niet realistisch, maar waarom zou je die 3 dagen niet aannemen en van daar uit verder solliciteren. Baas zal vast wel snappen dat je dat doet als je van 3 dagen moeilijk rond kunt komen.
De ww tijd loopt wel gewoon door al krijg je voor minder dagen uitgekeerd, dus na de ww zul je weer opnieuw moeten beginnen met opbouwen.
Als je eerder ander werk vindt blijft je ww beschikbaar voor de volgende keer
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Over de dagen die je deeltijd werkt bouw je na zes maanden ook weer ww op voor de betreffende uren. WW vult tegenwoordig niet de uren meer aan maar je loon. Meen tot 87% van je WW dagloon dus zolang je niet daarboven zit vult de WW aan.

Wanneer je een nieuw recht opbouwt is dat waarschijnlijk weer gewoon die twee jaar. Echter als je binnen een half jaar weer werkloos bent herleeft je oude recht en het aantal maanden dat je daar nog recht had. ga je dus deeltijd werken en blijft dat zo dan stopt na twee jaar de aanvulling en zou je weer WW nodig hebben dan is dat alleen voor je gewerkte uren.
Werken tijdens ww loont . Dus zou zeker die dagen aanpakken en van daaruit verder solliciteren.
anoniem_642d224ec8888 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 09:00
40.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-Als je een aantal maanden WW hebt gekregen, en je wordt binnen 26 weken opnieuw werkloos heb je recht op je resterende maanden. Ga je weer werken, en voldoe je opnieuw aan de 26 weken eis (26 weken werken van de 36 en de jareneis (4 uit 5 jaren gewerkt) heb je weer een geheel nieuw recht. -Deeltijd ontslag en deeltijd ww bestaan niet meer. Je inkomsten uit arbeid worden voor 70% gekort. Je hebt dus meer inkomsten als je werkt tijdens de ww, en je blijft ww recht opbouwen. Ik zou het dus wel doen. Sollicitatieplicht blijft wel gewoon van toepassing
Dus ook als ik nu maar een paar maanden (zeg 2) van die WW zou gebruiken, bouw ik na 6 maanden nieuw dienstverband helemaal opnieuw op en vervalt mijn oude recht?

Ik weet ook nog niet in hoeverre ze bereid zijn een transitievergoeding te betalen voor de uren die ik ga missen. Het werk wat me wordt aangeboden is een klus waar al jaren niemand zijn vingers aan wil branden. Ik wil ook voorkomen dat dit een tussenstap is om goedkoop van me af te komen...

Leuk nieuws voor de vrijdagmiddag waarop je niemand meer kunt bellen voor advies... :wtf:
Bospaddestoeltje schreef:
10-11-2018 08:43
Dus ook als ik nu maar een paar maanden (zeg 2) van die WW zou gebruiken, bouw ik na 6 maanden nieuw dienstverband helemaal opnieuw op en vervalt mijn oude recht?

Ik weet ook nog niet in hoeverre ze bereid zijn een transitievergoeding te betalen voor de uren die ik ga missen. Het werk wat me wordt aangeboden is een klus waar al jaren niemand zijn vingers aan wil branden. Ik wil ook voorkomen dat dit een tussenstap is om goedkoop van me af te komen...

Leuk nieuws voor de vrijdagmiddag waarop je niemand meer kunt bellen voor advies... :wtf:
Nee je oude recht vervalt niet helemaal ze kijken of je 26 weken in de laatste 36 weken geweekt hebt en 4 jaar gewerkt in de laatste 5 jaar .
Er zijn verschillende sites waar je dit kunt berekenen .
Alle reacties Link kopieren
Bospaddestoeltje schreef:
10-11-2018 08:43
Dus ook als ik nu maar een paar maanden (zeg 2) van die WW zou gebruiken, bouw ik na 6 maanden nieuw dienstverband helemaal opnieuw op en vervalt mijn oude recht?

Ik weet ook nog niet in hoeverre ze bereid zijn een transitievergoeding te betalen voor de uren die ik ga missen. Het werk wat me wordt aangeboden is een klus waar al jaren niemand zijn vingers aan wil branden. Ik wil ook voorkomen dat dit een tussenstap is om goedkoop van me af te komen...

Leuk nieuws voor de vrijdagmiddag waarop je niemand meer kunt bellen voor advies... :wtf:
Na 26 weken wordt je gehele recht opnieuw berekend. Je oude recht wordt daarin meegenomen. Je WW kan dan uit 2 rechten bestaan. Transitievergoeding is verplicht. Loopt je contract af of wordt je ontslagen? Let er op als ze proberen met wederzijds goedvinden ontslag te regelen dat dit te sprake komt. Het is dan namelijk geen verplichting .
Alle reacties Link kopieren
Het kan niet in je nadeel werken als je een nieuw recht opbouwt. WW is nu gemaximeerd op 2 jaar dus bij opnieuw opbouwen zou je in principe wéér 2 jaar recht hebben. Daarom loont het ook altijd om te werken. Hoeveel je wordt gekort (en dat is niet 70 procent wat hierboven wordt beweerd) staat heel duidelijk op de UWV site onder werken en ww en ik ga werken in loondienst. Nogmaals, bij verdiensten meer dan 87,5% van je 100% bruto WW maandloon stopt de WW pas.

Het enige waar je over moet nadenken is waar je de loonheffingskorting moet laten toepassen. Handigste is waar je de meeste inkomsten van hebt. Maar dus nooit twee keer!

Echt, al je vragen staan duidelijk op de site. Kijk maar eens.
Alle reacties Link kopieren
eefje1980 schreef:
11-11-2018 10:31
Het kan niet in je nadeel werken als je een nieuw recht opbouwt. WW is nu gemaximeerd op 2 jaar dus bij opnieuw opbouwen zou je in principe wéér 2 jaar recht hebben. Daarom loont het ook altijd om te werken. Hoeveel je wordt gekort (en dat is niet 70 procent wat hierboven wordt beweerd) staat heel duidelijk op de UWV site onder werken en ww en ik ga werken in loondienst. Nogmaals, bij verdiensten meer dan 87,5% van je 100% bruto WW maandloon stopt de WW pas.

Het enige waar je over moet nadenken is waar je de loonheffingskorting moet laten toepassen. Handigste is waar je de meeste inkomsten van hebt. Maar dus nooit twee keer!

Echt, al je vragen staan duidelijk op de site. Kijk maar eens.
.

Heeft u een WW-uitkering en gaat u werken? En verdient u minder dan 87,5% van uw WW-maandloon? Dan houdt UWV een deel van uw inkomsten in op uw WW-uitkering. De eerste 2 maanden is dat 75% van uw inkomsten. Vanaf de derde maand houdt UWV 70% van uw inkomsten in op uw WW-uitkering.
eefje1980 schreef:
11-11-2018 10:31
Het kan niet in je nadeel werken als je een nieuw recht opbouwt. WW is nu gemaximeerd op 2 jaar dus bij opnieuw opbouwen zou je in principe wéér 2 jaar recht hebben. Daarom loont het ook altijd om te werken. Hoeveel je wordt gekort (en dat is niet 70 procent wat hierboven wordt beweerd) staat heel duidelijk op de UWV site onder werken en ww en ik ga werken in loondienst. Nogmaals, bij verdiensten meer dan 87,5% van je 100% bruto WW maandloon stopt de WW pas.

Het enige waar je over moet nadenken is waar je de loonheffingskorting moet laten toepassen. Handigste is waar je de meeste inkomsten van hebt. Maar dus nooit twee keer!

Echt, al je vragen staan duidelijk op de site. Kijk maar eens.
Bij opnieuw opbouwen heb je geen recht op wéér 2 jaar, maar moet je die 2 jaar opnieuw opbouwen en dat gaat geloof ik met 1 maand per jaar. Ik lees nergens dat je oude rechten behouden blijven.

Het zou heel zuur zijn als ik nu recht heb op 2 jaar WW, er 3 maanden (deeltijd) gebruik van zou moeten maken en als ik dan bijv. bij niet verlengen van een jaarcontract weer in de WW zou komen, ik geen rechten meer heb. Dat wordt me dus niet duidelijk op de site.

Er is me medegedeeld dat mijn functie komt te vervallen, de manier van afwikkelen is niet besproken. Heb ik ook niet naar gevraagd, ik was redelijk overvallen door het nieuws. Ik heb een dienstverband van meer dan 12 jaar. Ik vermoed een VSO, transitievergoeding weet ik niet. En ik wil voorkomen dat ik er via een tweetrapsraket uitgewerkt wordt (nu functie van 3 dagen aanbieden en na paar maanden toch volledig ontslag). Als ik dan vervolgens WW krijg over een aangepast salaris dan word het wel lastig mijn hypotheek te betalen.

Maandag de bond maar eens bellen...
Alle reacties Link kopieren
Je moet alleen opnieuw opbouwen als je niet meer aan de jareneis kan voldoen @bospaddestoeltje. Al hoewel je natuurlijk in een kutsituatie zit, zit je wel in de positie om te onderhandelen. Transitievergoeding is je goed recht, want het nieuwe contract heeft niet dezelfde voorwaarden. Laat je niet overrulen, en teken vooral niet voor je advies ingewonnen hebt. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar de economie is echt op zoek naar personeel.
Alle reacties Link kopieren
_Druifje_ schreef:
11-11-2018 11:10
.

Heeft u een WW-uitkering en gaat u werken? En verdient u minder dan 87,5% van uw WW-maandloon? Dan houdt UWV een deel van uw inkomsten in op uw WW-uitkering. De eerste 2 maanden is dat 75% van uw inkomsten. Vanaf de derde maand houdt UWV 70% van uw inkomsten in op uw WW-uitkering.
Ah ik ging ervan uit dat het wel duidelijk was dat een WW uitkering 70% is dus dat er ook naar 70% van je inkomsten bij het korten wordt gekeken. Zo omschrijf je het duidelijker inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Bospaddestoeltje schreef:
11-11-2018 13:19
Bij opnieuw opbouwen heb je geen recht op wéér 2 jaar, maar moet je die 2 jaar opnieuw opbouwen en dat gaat geloof ik met 1 maand per jaar. Ik lees nergens dat je oude rechten behouden blijven.

Het zou heel zuur zijn als ik nu recht heb op 2 jaar WW, er 3 maanden (deeltijd) gebruik van zou moeten maken en als ik dan bijv. bij niet verlengen van een jaarcontract weer in de WW zou komen, ik geen rechten meer heb. Dat wordt me dus niet duidelijk op de site.

Er is me medegedeeld dat mijn functie komt te vervallen, de manier van afwikkelen is niet besproken. Heb ik ook niet naar gevraagd, ik was redelijk overvallen door het nieuws. Ik heb een dienstverband van meer dan 12 jaar. Ik vermoed een VSO, transitievergoeding weet ik niet. En ik wil voorkomen dat ik er via een tweetrapsraket uitgewerkt wordt (nu functie van 3 dagen aanbieden en na paar maanden toch volledig ontslag). Als ik dan vervolgens WW krijg over een aangepast salaris dan word het wel lastig mijn hypotheek te betalen.

Maandag de bond maar eens bellen...
Nee je hoeft echt niet opnieuw op te bouwen per maand zolang je maar aan de jareneis en de maandeneis voldoet. Maandag maar even bellen dan. Een oud recht laten herleven gebeurt alleen als je minder dan een half jaar werkt, minus je gewerkte maanden.

Transitievergoeding heb je sowieso recht op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven