Geld & Recht alle pijlers

BKR en mobiel?

10-11-2018 14:30 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt een leek als het op deze dingen aan komt... ik wil over een tijd kopen en heb verder geen schulden. Ik sta juist behoorlijk in de plus!

Nu hoorde ik dat een telefoonabonnement meetelt met je BKRregistratie en dat negatief kan uitpakken bij evt koop van een huis. Maar hoe zwaar telt dat mee bij het krijgen van een hypotheek? Is het daarom verstandiger om een los toestel te kopen? Maar dan betaal je toch ook een lening (abonnement voor een jaar?).


Sorry voor de domme vraag.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een telefoon kopen en een sim only abbo.
Telefoon op afbetaling is 6000 minder hypotheek.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
https://www.bkr.nl/telefoonkrediet/uitz ... bonnement/
max.daffie wijzigde dit bericht op 10-11-2018 14:35
9.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Btw, een abonnement is geen lening, dat betaal je gewoon elke maand.
Een abonnement van 50 euro per maand met een zg. gratis telefoon, is wel een lening.
ik geef mn bek ook maar een douw
Nee, als je los een toestel koopt betaal je toch die telefoon in één keer? Ik koop zelf altijd een toestel en dan SIM only. Dit doe ik vooral omdat ik liever langer dan 2 jaar met mijn telefoon doe.

Het abonnement is dan puur voor je bel- en datagebruik, daar zit dan niet ook deels een aflossing voor het toestel in verwerkt.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 14:36
24.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Almaszy schreef:
10-11-2018 14:30
Maar dan betaal je toch ook een lening (abonnement voor een jaar?).

Een abonnement is geen lening. Een toestel op afbetaling wel.
Alle reacties Link kopieren
Als je gewoon betaald en geen schulden hebt zien ze het wel maar heeft het geen invloed op de hoogte van je hypotheek begreep ik.
Alle reacties Link kopieren
Helder, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
woelmuisje schreef:
10-11-2018 15:11
Als je gewoon betaald en geen schulden hebt zien ze het wel maar heeft het geen invloed op de hoogte van je hypotheek begreep ik.
wel als je een toestel op afbetaling koopt. dan zien ze dat als een lening. en een lening betekent minder hypotheek. 1000,- lenen is tegenwoordig 7000,- minder hypotheek.
Een BKR registratie is op zich niet erg als je maar gewoon betaalt en dus geen code hebt staat door wanbetaling.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad van invloed op je hypotheek als je toestel meer dan 250,- bedraagt. Je kan dan of minder lenen of je moet het toestel alsnog in 1 keer afbetalen en dit laten zien aan de bank.

Werkt hetzelfde als roodstand op betaalrekening, ook sta je geen rood, het limiet wordt geteld als lening.
Alle reacties Link kopieren
Maya88 schreef:
11-11-2018 19:56
Het is inderdaad van invloed op je hypotheek als je toestel meer dan 250,- bedraagt. Je kan dan of minder lenen of je moet het toestel alsnog in 1 keer afbetalen en dit laten zien aan de bank.

Werkt hetzelfde als roodstand op betaalrekening, ook sta je geen rood, het limiet wordt geteld als lening.
Huh?
Almaszy schreef:
11-11-2018 22:15
Huh?
De bank gaat uit van welke bedragen er uit zouden kunnen staan. Dus de maximale roodstand, de limiet van je creditcard, wat je op rekening met je winkelpas bij Wehkamp mag kopen en andere schulden. Dat wordt in mindering gebracht op je maximale hypotheek.

Dus als je een mogelijkheid tot roodstand van €500 hebt, betekent dit dat je ongeveer €3.000 (factor 6) minder kunt lenen. Dus het is belangrijk om je mogelijkheid tot roodstand zoveel mogelijk beperkt, ook al maak je er geen gebruik van.

Een telefoon van €700 die nog niet is afbetaald wordt ook als een lening gezien en is van invloed op je maximale hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een creditcard die tot 1000 gaat, moet ik daar dus ook vanaf?! Ik gebruik het ding vaak zat.
Alle reacties Link kopieren
Almaszy schreef:
12-11-2018 14:09
Ik heb een creditcard die tot 1000 gaat, moet ik daar dus ook vanaf?! Ik gebruik het ding vaak zat.
Dat hangt er vanaf. Als het er zo een is waarbij het bedrag aan het eind van de maand automatisch in zijn geheel van je rekening wordt gehaald, dan hoeft het niet. Als je zelf kunt kiezen of je het hele bedrag ineens betaald of liever in delen, dan wel ja.

Het gaat er gewoon om hoeveel schulden je zou kunnen hebben zonder van iemand nog toestemming nodig te hebben. Als jij 1000 euro rood mag staan, kun je dat zo meteen opnemen, zonder dat iemand je krediet nog eens gaat checken. Als je een creditcard met een limiet van 2500 euro hebt die je niet gegarandeerd af hoeft te betalen eind van de maand, kun je daar ook ineens 2500 euro ‘lenen’ van de credit card maatschappij. Heb je bv een doorlopend krediet van 5000 euro waar je nu maar 500 van hebt opgenomen? Dan telt die 5000, want dat kun je zonder verdere toetsing vanmiddag nog opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Er gaat inderdaad aan het einde van de maand geld af met tussentijdse mogelijkheid om af te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Almaszy schreef:
12-11-2018 21:38
Er gaat inderdaad aan het einde van de maand geld af met tussentijdse mogelijkheid om af te betalen.
De vraag is meer of je eind van de maand verplicht het hele bedrag betaald (of beter gezegd: de bank dat gewoon automatisch afschrijft) of niet.
Almaszy schreef:
12-11-2018 21:38
Er gaat inderdaad aan het einde van de maand geld af met tussentijdse mogelijkheid om af te betalen.
Maar heb je gespreid betalen, of moet je kaart aan het einde van de maand verplicht weer op nul staan? Daar zit ‘m het verschil in.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
12-11-2018 21:53
De vraag is meer of je eind van de maand verplicht het hele bedrag betaald (of beter gezegd: de bank dat gewoon automatisch afschrijft) of niet.
Ja.
Alle reacties Link kopieren
Almaszy schreef:
12-11-2018 23:32
Ja.
Dan hoef je hem niet op te zeggen voor je hypotheekaanvraag (dwz, ik ga er even vanuit dat je in Nederland een huis zou willen kopen, je klinkt niet Belgisch, maar je weet het maar nooit hier).
Telefoon abonnementen worden niet meer in BKR geregistreerd. Vroeger was dat zo. Verder heeft het BKR meerdere coderingen en wil het niet zeggen dat je meteen een wanbetaler bent. Ik begrijp wel dat gebruik maken van krediet een registratie bij BKR oplevert waar banken rekening mee houden. Vraag eens eens je rapport op bij BKR en dan zie je dat het best meevalt wat er allemaal in staat. Verder wil een negatieve codering niet direct betekenen dat je geen krediet of hypotheek meer krijgt. Gelukkig is dat voorbij.

Ik ben jurist bedrijfsrecht en heb hier vaak mee te maken, ik kan je zeggen dat telefonie nu geen rol meer speelt. Verder zeg ik graag dat BKR registraties vaak niet correct zijn cq incorrect zijn gemeld waardoor het mogelijk is deze te betwisten.
Alle reacties Link kopieren
ElleFlowers schreef:
13-11-2018 02:24
Telefoon abonnementen worden niet meer in BKR geregistreerd.

Abonnementen voor alleen beltegoed/data niet nee, maar als je met je abonnement een telefoon op afbetaling koopt levert dat je wel degelijk een BKR-registratie op.
Verder is het niet nodig om overal te melden dat je jurist bent (ik zag het je ook al in een ander topic schrijven). Die bewering is voor niemand hier te controleren en dus van geen enkele waarde.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
13-11-2018 07:20
Abonnementen voor alleen beltegoed/data niet nee, maar als je met je abonnement een telefoon op afbetaling koopt levert dat je wel degelijk een BKR-registratie op.
Verder is het niet nodig om overal te melden dat je jurist bent (ik zag het je ook al in een ander topic schrijven). Die bewering is voor niemand hier te controleren en dus van geen enkele waarde.
De telefoon op afbetaling wordt gezien als lening en leningen worden geregistreerd bij het BKR. en weet je wat helemaal de grap is? De hypotheekverstrekker rekent ook nog met de hoofdsom van de lening. ook als je dat bedrag al voor de helft hebt afbetaald.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
13-11-2018 07:20
Abonnementen voor alleen beltegoed/data niet nee, maar als je met je abonnement een telefoon op afbetaling koopt levert dat je wel degelijk een BKR-registratie op.
Verder is het niet nodig om overal te melden dat je jurist bent (ik zag het je ook al in een ander topic schrijven). Die bewering is voor niemand hier te controleren en dus van geen enkele waarde.
Eens. Vooral de toevoeging bedrijfsjurist maakt het logisch dat je hier heel vaak mee te maken hebt, oh nee, dat is een heel ander vak...

Bovendien bevestigt het bericht alleen wat alle niet-juristen ook al schrijven.
ElleFlowers schreef:
13-11-2018 02:24
Telefoon abonnementen worden niet meer in BKR geregistreerd. Vroeger was dat zo. Verder heeft het BKR meerdere coderingen en wil het niet zeggen dat je meteen een wanbetaler bent. Ik begrijp wel dat gebruik maken van krediet een registratie bij BKR oplevert waar banken rekening mee houden. Vraag eens eens je rapport op bij BKR en dan zie je dat het best meevalt wat er allemaal in staat. Verder wil een negatieve codering niet direct betekenen dat je geen krediet of hypotheek meer krijgt. Gelukkig is dat voorbij.

Ik ben jurist bedrijfsrecht en heb hier vaak mee te maken, ik kan je zeggen dat telefonie nu geen rol meer speelt. Verder zeg ik graag dat BKR registraties vaak niet correct zijn cq incorrect zijn gemeld waardoor het mogelijk is deze te betwisten.
Als je de OP goed leest vraagt TO of het dan verstandiger is een los toestel aan te schaffen ivm BKR registratie en kopen van een woning. Jij als "Jurist" zou moeten weten dat een abonnement icm een telefoon wel degelijk een BKR registratie oplevert. Geen negatieve codering weliswaar maar wel degelijk van grote invloed op de hoogte van een hypotheek.
ElleFlowers schreef:
13-11-2018 02:24
Telefoon abonnementen worden niet meer in BKR geregistreerd. Vroeger was dat zo. Verder heeft het BKR meerdere coderingen en wil het niet zeggen dat je meteen een wanbetaler bent. Ik begrijp wel dat gebruik maken van krediet een registratie bij BKR oplevert waar banken rekening mee houden. Vraag eens eens je rapport op bij BKR en dan zie je dat het best meevalt wat er allemaal in staat. Verder wil een negatieve codering niet direct betekenen dat je geen krediet of hypotheek meer krijgt. Gelukkig is dat voorbij.

Ik ben jurist bedrijfsrecht en heb hier vaak mee te maken, ik kan je zeggen dat telefonie nu geen rol meer speelt. Verder zeg ik graag dat BKR registraties vaak niet correct zijn cq incorrect zijn gemeld waardoor het mogelijk is deze te betwisten.
Voor een bedrijfsjurist ben je wel bar slecht op de hoogte van de spelregels. En door jouw antwoorden in meerdere topics begrijp ik wel dat je waarde hecht aan jezelf te presenteren met je functie. Deze combinatie maakt iig dat ik jouw antwoorden niet serieus kan nemen.
Telefoonabonnementen zonder toestel of met aanschaf van een toestel onder de €250 worden niet meer BKR geregistreerd. Toestellen boven de €250 gaan gewoon het register in.
Persoonlijk zou ik altijd voor een losse telefoon kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven