Geld & Recht alle pijlers

Lening aan familielid

10-11-2018 21:02 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste zus kocht deze zomer samen met haar vriend een volledig te renoveren woning. Hiervoor gingen ze uiteraard een lening aan bij de bank.

Nu eind vorige week heeft ze een auto-accident gehad in fout, resultaat: totaal verlies. Omwille van de grote kosten aan het huis en de zware lening die alreeds loopt lijkt het onmogelijk voor haar om een nieuwe wagen te kopen.

Mijn man en ik hebben voorgesteld dat we €8000 aan haar kunnen lenen. Ze zal deze beginnen terug betalen na de renovatiewerken (voorzien begin 2020, maar bouwwerken hebben altijd vertraging).
Opzich vind ik dit allemaal heel goed, alleen weet ik niet hoe ik dit het beste aanpak.

Ik heb alle vertrouwen in mijn zus, maar geldzaken blijven een delicaat gegeven.
Ik zou graag een contract opstellen waar we dit vast leggen. Heeft zo’n contract een juridische waarde in het slechtste geval?
Alle reacties Link kopieren
Waarom een auto van 8K?

Ik rij zelf al 3 jaar naar volle tevredenheid met een die nog niet de helft gekost heeft.
Alle reacties Link kopieren
Alleen uitlenen als je het missen kunt, ik zou het niet doen. Zelf aan vrienden geleend en het wachten op überhaupt weer eens 100 euro in de maand is alle keren weer een teleurstelling.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb (een kleiner bedrag) uitgeleend aan een goede vriend. We hebben zelf een contractjes opgesteld met daarin hoeveel en wanneer er terugbetaald moest worden en nog wat andere dingen.

Of het echt rechtsgeldig was weet ik niet, maar we wilden allebei wel wat op papier zetten. Het is keurig binnen de termijn terugbetaald, dus verder geen problemen.
Het scheelde wel dat ik het geld kon missen als hij écht in gebreke zou blijven en ik mijn geld niet terug zou krijgen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heeft ze geen autoverzekering dan?
Voor een lager bedrag kan ze ook een auto kopen
Ze moet een goedkopere auto kopen.
En hoe staat je erin als tzt er niets terug betaald wordt?
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
10-11-2018 21:09
Ze moet een goedkopere auto kopen.
Dit.
.
Wees voorzichtig, behalve het auto-ongeval en de daaruit voortvloeiende wagen, kunnen er nog andere dingen de kop opsteken. Ze kan voor onverwachte kosten komen met de renovatie, één van de twee leners kan ziek worden of zelfs nog erger, ze kunnen uit mekaar gaan. Ik zou me afvragen: zijn die enkele tientallen euro die jouw zus betaalt bij een bank, jullie liefde waard (om in de waagschaal te leggen).
Alle reacties Link kopieren
Absoluut een contract opstellen, juist met familie! Zet er precies in hoeveel je uitleent, wanneer er terugbetaald gaat worden, hoeveel per maand en tegen welke rente en teken beide. Hou beide een getekend exemplaar in je administratie.

Ik denk dat het ook verstandiger is om een goedkopere auto te kopen. Eigenlijk moet je alleen lenen voor een huis en niet voor dingen als een auto. Hebben ze die auto echt nodig voor werk?

Kunnen ze de lening wel terugbetalen als ze al zoveel kosten hebben voor hun huis?

Wat gebeurt er als ze (een keer) niet betalen?

Helaas kan zo’n lening wel leiden tot ruzie in de familie. Als zij niet of niet op tijd betalen is er grote kans op ruzie.

Gaan zij bv op vakantie of vaak uit eten terwijl ze af en toe een betaling overslaan? Jij krijgt dan het idee dat je hun vakantie finaciert ipv een auto.

Denk er nog een keer goed over na en probeer hun ervan te overtuigen om een goedkopere auto te kopen.
Als de nieuwe auto weer total loss wordt gereden, hoe gaat ze het dan doen allemaal?
Gaat ze die volledige 8000 euro in een auto steken? Heeft ze dan echt geen buffer voor andere tegenslagen?

Zo te lezen ben je Vlaams? Geen idee hoe het in België zit met de juridische waarde. Hier in Nederland zou ik zeggen: opstellen in overleg met een notaris en daar ondertekenen.
Wat gebeurt er als er tussen nu en 2020 à 2023 iets gebeurt met de wagen?

Dan heeft ze én geen cent én geen wagen.
En kan ze weer ergens gaan lenen om én jou terug te betalen én weer een nieuwe wagen te kopen.

Op welke termijn wil ze bovendien afbetalen?


Ik zou om te beginnen al zeggen dat ze een auto zoekt van 5.000.
Daar kan je toch echt tweedehands al wel iets voor vinden.

En daarnaast alles in een contract gieten dat officieel wordt vastgelegd (bank, notaris, ...).
En bekijken of ze nu al geen 50 of 100 euro per maand kan gaan afbetalen.
Zij sneller van de schuld af en jullie zien al een deel van 't geld.

Stel daarnaast ook iemand extra hiervan op de hoogte.
Je ouders, andere broers en zussen, ...
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 21:22
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-De vriend van mijn zus is vertegenwoordiger van een automerk, daardoor kan ze een nieuwe gezinswagen voor net iets meer dan €8000 kopen.

-Wij hebben zelf sinds een 3-tal jaar geen lening meer lopen, het bedrag die we vroeger afloste plaatsen we nu op een spaarrekening. We hebben al heel wat kunnen sparen en we kunnen opzich het bedrag voorlopig wel missen.

-Had wel een auto verzekering, maar die komt enkel tussen voor de schade die ze aan derde heeft berokkend.
Je kan zelf een overeenkomst maken. Kijk ff op internet naar voorbeelden van een schuldbetekenis.
Maar voor zo'n bedrag zou ik naar de notaris gaan om het vast te leggen.

Ik heb ooit zelf een overeenkomst voor een lening aan de familielid gemaakt, netjes zoals op internet geadviseerd werd. Ik had vertrouwen in die persoon. Maar de lener hield zich steeds niet aan de afspraken. Er was elke keer een andere reden om niet af te lossen. Wat een ellende. Het heeft de relatie geen goed gedaan.

Als je zus in 2020 zwanger is, heeft de baby-uitzet prioriteit en moet jij 'wachten'.
Maar ze heeft geen 8000 Euro, dus ze kan die auto niet kopen.
Alle reacties Link kopieren
AnnelienVD19 schreef:
10-11-2018 21:22
-De vriend van mijn zus is vertegenwoordiger van een automerk, daardoor kan ze een nieuwe gezinswagen voor net iets meer dan €8000 kopen.

Mooie deal, maar het hoéft toch niet een nieuwe te zijn? Hij heeft dan ook vast wel een goedkopere 2e handse staan.

En voor een hele nieuwe auto betaal je ook veel meer verzekering, want allrisk.

Hoe gaat je zus met geld om?
En moet de verbouwing nu wachten omdat ze jou eerst terug moet betalen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Tja, het klinkt niet alsof je zus en haar vriend verstandig met geld omgaan. De auto was dus niet verzekerd, ze hebben geen reserve en toch een hele zware lening afgesloten.
Wel heel fijn dat je wilt helpen, maar weet dat jij nu dus ook een risico neemt. Kun jij het geld wel goed missen, mocht er weer een nieuwe financiële tegenslag komen? Ik zou het in elk geval met haar bespreken dat je dit alleen maar gaat doen als het niet tussen jullie in komt te staan - en dat betekent dat zij zich ook echt aan de terugbetaalafspraak gaat houden. (je zou er nog een minimumscenario in kunnen opnemen). En wel alles op schrift zetten en beide tekenen.
Overigens eens met de opmerking dat 8.000 euro echt niet nodig is voor een auto die een aantal jaren mee moet gaan. Voor de helft kan ook prima.
Beter een half motto....
Ik zou echt geen 8000 uitlenen voor een auto. Als ze echt omhoog zitten volstaat een auto van 1000 ook.
Niet aan beginnen, daar komt geheid gezeik van. Zeker als het nog 2 jaar duurt voor ze uberhaupt gaat starten met terug betalen. Elke keer als je haar ziet met nieuwe kleren of schoenen ga je je ergeren dat ze dat geld niet aan jou terug heeft gegeven. Zeg haar dat ze een oudje gaat kopen van 1000 euro koopt en dat van haar renovatoebudget afhaalt.
vrouwjagersma schreef:
10-11-2018 21:09
Ze moet een goedkopere auto kopen.

Of met de trein en bus gaan.
Alle reacties Link kopieren
strontvliegje schreef:
10-11-2018 21:28
Ik zou echt geen 8000 uitlenen voor een auto. Als ze echt omhoog zitten volstaat een auto van 1000 ook.
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Lees nu je update. Kan ze met haar werkgever geen leen- of leaseconstructie afspreken?
Beter een half motto....
Prima overigens dat haar partner verkoper is ...
Maar dan kan hij vast ook wel een percentje (of 20) op die wagen krijgen :-D.

Heeft ze overigens wel geld voor een omnium-verzekering elk jaar?
Want haar premie zal wel gaan stijgen nu - na dit ongeval.
Alle reacties Link kopieren
- Als ze niet in levensgevaar verkeren zou ik familie en vrienden geen geld lenen. Je leven hangt niet af van een auto. Menig relatie gaat kapot omdat degene die geld heeft geleend niet tijdig terugbetaalt.

_ Wil je toch persé, zorg voor een schriftelijk contract waarin heel precies omschreven staat welk bedrag ze elke maand gaat betalen. Als jij namelijk akkoord gaat met terugbetalen "als het uitkomt" dan heb je juridisch geen poot om op te staan als ze vindt dat ze het nooit uitkomt.
retrostar wijzigde dit bericht op 10-11-2018 21:33
1.12% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven