Geld & Recht alle pijlers

Salarisverhoging belasting schaal

11-11-2018 14:40 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het valt onder werk en geld en recht eigenlijk. Om te kijken hoe het gaat heb ik nu een maand een andere functie en als dat bevalt wordt het vanaf december echt mijn nieuwe functie. Daarbij komt ook een andere schaal in het CAO wat natuurlijk heel fijn is. Echter kwam ik erachter dat ik dan misschien net in de duurdere schaal ga vallen voor de belastingdienst waardoor ik er volgens mij netto op achteruit zou gaan. Het is volgens mij wel gunstig voor je pensioen en voor als je een huis wilt kopen, maar ik zou misschien ook kunnen voorstellen iets minder te willen verdienen zodat ik onder die grens blijf en dan eventueel extra vrije tijd of vragen wat het idee dan is voor over een paar jaar of ik bij goed functioneren eventueel in een keer nog wat omhoog kan. Ik kan er via Google niet zoveel over vinden.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Das nou echt een vrouwenmanier om te redeneren!
En maar zeuren dat er een genderpaygap zou zijn!
Natuurlijk ga je met je leidinggevende in gesprek hier over en leg je uit dat je er zo op achteruit gaat en vraag je haar om net iets meer, zodat je er netto niet op achteruit zal gaan. Vervolgens ga je in je nieuwe schaal nog groeien, zodat je op termijn er ècht iets aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Haha ik heb dus al eigenlijk wat extra ingecalculeerd en daarmee zou ik zo precies rond het bedrag komen waarbij je meer belasting moet betalen. Dus om er dan netto op vooruit te gaan met hij er wel heel veel in een keer voorover hebben
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Als je in een hogere belastingschaal komt, geldt dit niet voor je totale inkomen.
Je gaat misschien over wat je meer gaat verdienen meer belasting betalen maar netto wel meer overhouden.

Per definitie meer verdienen is altijd meer overhouden, neemt niet weg dat je altijd om meer geld moet vragen.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Wil je nog verder doorgroeien dan dit of is het je levensdoel om zo weinig mogelijk belasting te betalen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
11-11-2018 14:44
Das nou echt een vrouwenmanier om te redeneren!
En maar zeuren dat er een genderpaygap zou zijn!
Natuurlijk ga je met je leidinggevende in gesprek hier over en leg je uit dat je er zo op achteruit gaat en vraag je haar om net iets meer, zodat je er netto niet op achteruit zal gaan. Vervolgens ga je in je nieuwe schaal nog groeien, zodat je op termijn er ècht iets aan hebt.
Net als dat het een vrouwentrekje is om maar gelijk te gaan gillen op basis van een aanname zonder even de feiten te checken?
Je gaat alleen over het deel wat in de hoogste schaal valt dat hogere belastingpercentage betalen, dus je kan er nooit op achteruit gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt voor beide functies door P&O een bruto/netto berekening laten opmaken. Dan weet je het exact onder aan de streep.
Alle reacties Link kopieren
Zoals je zelf al zegt: je komt in een hogere schaal terecht. Dat hogere percentage belasting betaal je dus niet over je hele inkomen, maar alleen over het deel dat in die schaal valt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... et-bereikt

Je gaat er dus netto echt niet op achteruit (tenzij je wellicht toeslagen verliest door je groei in inkomen?)
Je kan er zeker wel netto op achteruitgaan, als jouw extra’s zoals vakantiegeld nu voor ‘bijzonder tarief’ gaan, dit is als je net in schaal 2 valt.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
11-11-2018 15:16
Je gaat alleen over het deel wat in de hoogste schaal valt dat hogere belastingpercentage betalen, dus je kan er nooit op achteruit gaan.
Dit. Je kunt er niet op achteruit gaan in netto inkomen als je meer gaat verdienen. Het kan wel consequenties hebben voor toeslagen.
Alle reacties Link kopieren
rosiethelab schreef:
11-11-2018 15:19
Je kan er zeker wel netto op achteruitgaan, als jouw extra’s zoals vakantiegeld nu voor ‘bijzonder tarief’ gaan, dit is als je net in schaal 2 valt.
Iedereen betaalt bijzonder tarief over extra uitbetalingen, maar dat wordt aan het eind van het jaar in je aangifte weer recht getrokken als je de grens met je totale inkomen niet over ging.
Alle reacties Link kopieren
Er netto op achteruit gaan als je meer gaat verdienen is echt praktisch onmogelijk.
Sowieso betaal je alleen over het stukje dat in de hogere schaal uit komt meer belasting maar dan nog steeds hou je daar meer aan over.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties, ik wist niet dat het alleen af zou gaan van het deel wat dan boven de grens valt. Dan zal het allemaal welbmeevallen.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
11-11-2018 15:16
Je gaat alleen over het deel wat in de hoogste schaal valt dat hogere belastingpercentage betalen, dus je kan er nooit op achteruit gaan.
Dit. Je kunt er nooit op achteruit gaan, alleen op dat deel wat je boven de schijf verdient betaal je een hoger percentage.
Tja, persoonlijk zou ik vragen om meer salaris als je er te weinig op vooruit gaat.

Ik ben er zelf dit jaar 30 euro op vooruit gegaan, bij nieuwe zwaardere functie. Dat vind ik ook wat mager, maar zit nu weer in een schaal waar ik nog kan groeien.
Klopt dat het hogere tarief enkel over het bedrag boven de grens geheven wordt. Wat wel kan is dat je doordat je meer inkomen hebt (een deel van) je toeslagen kwijtraakt. Dat je minder recht hebt op KOT, geen recht meer op zorgtoeslag oid. Voor dit jaar zal het verschil daardoor niet zo oplopen want het is nog maar een maandje, maar let er voor volgend jaar wel op dat je je inkomen aanpast zodat je niet teveel ontvangt dat je vervolgens weer moet gaan terugbetalen.
Reken het gewoon even na, dan weet je het zeker.
https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen
Alle reacties Link kopieren
Kihei schreef:
11-11-2018 15:58
Bedankt voor alle reacties, ik wist niet dat het alleen af zou gaan van het deel wat dan boven de grens valt. Dan zal het allemaal welbmeevallen.
Op de site van de belastingdienst vind je al je antwoorden op je vragen. Ook over belastingschijven en invloed op eventuele toeslagen.
Je kunt dit laten voorrekenen door de salarisadministratie. Dan weet je precies waar je aan toe bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven