Geld & Recht alle pijlers

Goedkoopste energieleverancier beste optie?

12-11-2018 11:16 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mijn energiecontract aan het evalueren. Mijn huidige aanbieder bevalt me. Vooral vanwege mooi online inzicht in verbruik. Volgens vergelijkingssite is mijn aanbieder de op een na goedkoopste. Het scheelt 3,- per maand met de allergoedkoopste, wat een klein verschil is met andere aanbieders. Maar.... op 3 jaar is dat ruim 100,- verschil. Daar kan je leuke dingen voor doen.

Wat zijn naast het online inzicht nog andere relevante argumenten voor deze afweging? Of is het goedkoopst, gewoon het beste? Benieuwd naar jullie overwegingen.
Alle reacties Link kopieren
Je weet niet hoe groot het verschil over 3 jaar zal zijn, zelfs niet als je een contract voor 3 jaar aangaat want weet niet wat je verbruik zal zijn en hoe je verhouding gas/electra verbruik zal liggen. Althans, als je ook gas verbruikt. Dat ga ik dan even vanuit.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga eigenlijk altijd voor de goedkoopste en dat gaat eigenlijk (bijna) altijd goed.

Recent is Energieflex omgevallen, deze kwam heel goedkoop uit de vergelijkingssites en was winnaar van de energieveiling bij de Consumentenbond. Nu was Energieflex een soort tussenpersoon in de verkoop van energie, ze wekken niet zelf energie op. Zoiets gebeurt gelukkig maar zelden, maar het kan dus wel. In het geval van Energieflex zijn mensen die een te hoog maandtermijn hadden of zonnepanelen hadden de pineut. Dat geld gaan ze niet terug zien.
Mijn verlies (ik zat idd ook bij Energieflex) zit hem in het missen van de bonus die je krijgt na één jaar, ons maandtermijn staat sowieso laag, dus ik heb max 15-20 euro teveel betaald voor energie.

Qua ervaring vond ik Energieflex ook niet goed. Het inzicht in je verbruik was slecht, daarnaast kon je lastig je maandtermijn veranderen. Achteraf bleek dat er in eerdere jaren al boetes/waarschuwingen geweest te zijn ivm een slechte administratie.

Ik ben nu overgestapt naar Greenchoice, via de vakbond was er een mooie aanbieding. Dus ja, ik ga nog steeds voor goedkoop, maar voor 3 euro per maand zou ik blijven zitten waar ik zit als die leverancier zo goed bevalt. Misschien moet je ze eens bellen of ze nog een mooie aanbieding hebben voor een vaste klant!
dianaf wijzigde dit bericht op 12-11-2018 11:24
7.85% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Let op de bijkomende kosten, die kunnen ook schelen en veel ook.
Het komt voor dat je voor energie heel weinig betaald, maar voor de bijkomende kosten veel meer dan het gemiddelde, hou daar rekening mee.
Alle reacties Link kopieren
€3 per maand kan je waarschijnlijk ook besparen door zuiniger met energie om te gaan. Dus de droogtrommel een keer niet te gebruiken, de verwarming een graadje lager, fietsen ipv de auto pakken, stoppen met roken, zelf je lunch mee nemen, etc.

Ik vind €3 pm niet echt een wereldbedrag om alleen daarvoor van leverancier te veranderen.

Kijk dus naar alle factoren en niet alleen het geld.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Gebruik je veel gas? Dan zou ik vooral. op de gasprijs letten. Als die goedkopere leverancier een hogere gasprijs heeft, kun je bij een strenge/lange winter toch veel duurder uit gaan komen.
.
Ik kies niet voor de goedkoopste. De meeste zijn tussenpersonen en wekken zelf geen energie op. Qua klantencontact en administratie etc vind ik het dan makkelijker om wel bij een groot bedrijf te gaan. Ik kies dus alleen tussen grote bedrijven en kijk daar wat de goedkoopste is met groene stroom. Ik kies elk jaar opnieuw 1 jaar contract, vast tarief. Door elk jaar opnieuw te kiezen krijg je vaak ook een welkomstbonus aan het eind van je contract. Ook altijd leuk.

Ik kijk niet op 3 euro per maand. Ik reken nooit wat ik op 3 jaar bespaar. Hooguit op 1 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Deze reacties kan ik wat mee! Ik kom er later vanmiddag op terug. Bedankt tot dusver.
Alle reacties Link kopieren
Meestal geven energieleveranciers je een bepaalde extra korting (cashback-acties) als je naar ze overstapt. Die krijg je niet als je bij je huidige aanbieder blijft. Jaarlijks van energieleverancier switchen is vaak het voordeligst. Een cashback van €300 is toch weer €25 minder per maand! Afhankelijk van je verbruik kan het voordelig zijn om op energievergelijkings-sites niet je daadwerkelijke verbruik in te vullen maar het door de site te laten "berekenen" (x volwassenen in huistype y). Let ook op prijsverschillen in vastrecht voor stroom en gas! Deze kunnen behoorlijk zijn, en maken best wat uit als je relatief weinig verbruikt.
Zelf switch ik elk jaar naar de goedkoopste die aan mijn eisen voldoet (bijv. volledig groen, fatsoenlijk ogende website / portal, etc.)
Alle reacties Link kopieren
Merk weinig verschil in maatschappij dus ga voor de goedkoopste. Degene met hoogste cashback is ook niet altijd de goedkoopste. Is het echt 3 euro per maand want de goedkoopste op dit moment qua energiemaatschappij staat niet in een van de vergelijking sites.
Alle reacties Link kopieren
Je moet vooral naar het vastrecht kijken!
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard heb ik naar de kosten gekeken en wat ik nog veel belangrijker vond is hoe de energie opgewekt wordt.

Liefst wilde we kernenergie maar dat is lastig. Dus voor ‘echte groene’ stroom gekozen. Onder andere van deze website gebruik gemaakt https://www.greenpeace.org/nl/hoe-groen ... iebedrijf/
Alle reacties Link kopieren
cowandchicken schreef:
13-11-2018 06:16
Je moet vooral naar het vastrecht kijken!
Dat ligt er maar net aan hoe hoog je verbruik is.
.
Alle reacties Link kopieren
slobberbone schreef:
13-11-2018 05:30
Merk weinig verschil in maatschappij dus ga voor de goedkoopste. Degene met hoogste cashback is ook niet altijd de goedkoopste. Is het echt 3 euro per maand want de goedkoopste op dit moment qua energiemaatschappij staat niet in een van de vergelijking sites.
Welke is dat dan? En waarom staat hij niet in de vergelijkingen?
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
13-11-2018 08:07
Welke is dat dan? En waarom staat hij niet in de vergelijkingen?
Hier op Viva forum ook niet te missen de Ad komt geregeld voorbij. Omdat ze bewust zelf voor een goede lange actie hebben gekozen.
Alle reacties Link kopieren
slobberbone schreef:
17-11-2018 04:47
Hier op Viva forum ook niet te missen de Ad komt geregeld voorbij. Omdat ze bewust zelf voor een goede lange actie hebben gekozen.
Dat is toch geen antwoord? Waarom noem je niet gewoon de naam? Maar laat maar dan hoor.

Btw: ik heb een adblock. En als ik dat niet had, kreeg ik alsnog niet dezelfde advertenties te zien als jij.
.
Alle reacties Link kopieren
masatu schreef:
12-11-2018 12:01
Meestal geven energieleveranciers je een bepaalde extra korting (cashback-acties) als je naar ze overstapt. Die krijg je niet als je bij je huidige aanbieder blijft. Jaarlijks van energieleverancier switchen is vaak het voordeligst. Een cashback van €300 is toch weer €25 minder per maand! Afhankelijk van je verbruik kan het voordelig zijn om op energievergelijkings-sites niet je daadwerkelijke verbruik in te vullen maar het door de site te laten "berekenen" (x volwassenen in huistype y). Let ook op prijsverschillen in vastrecht voor stroom en gas! Deze kunnen behoorlijk zijn, en maken best wat uit als je relatief weinig verbruikt.
Zelf switch ik elk jaar naar de goedkoopste die aan mijn eisen voldoet (bijv. volledig groen, fatsoenlijk ogende website / portal, etc.)
Wat er in feite gebeurt op metaniveau als je ieder jaar overstapt en daarvoor een bonus krijgt is dat jouw energiekosten (en die van de andere overstappers) worden afgewenteld op de zwakkeren in de samenleving: De mensen die niet handig met computers zijn, de taal niet beheersen, ouderen, mensen die in ene crisissituatie zitten waardoor ze geen aandacht of tijd over hebben voor dit soort dingen, mensen die angstig zijn voor de gevolgen en niet durven overstappen, etc.
Voor die mensen wordt de energierekening dus hoger, want het geld voor jouw bonus moet ergens vandaan komen.

Dat nog naast de extra kosten die we met zijn allen betalen voor de administratieve handeling van overstappen.
Niet heel sociaal dus als je aan dit soort dingen meedoet.

Ik vind dat eigenlijk dat er een verbod moet komen op bonus en cashback acties. Concurreren kunnen maatschappijen dan op de prijs per eenheid en de randvoorwaarden.
óu sont les neiges d'antan

Cafetière schreef:
12-11-2018 11:48
Ik kies niet voor de goedkoopste. De meeste zijn tussenpersonen en wekken zelf geen energie op. Qua klantencontact en administratie etc vind ik het dan makkelijker om wel bij een groot bedrijf te gaan. Ik kies dus alleen tussen grote bedrijven en kijk daar wat de goedkoopste is met groene stroom. Ik kies elk jaar opnieuw 1 jaar contract, vast tarief. Door elk jaar opnieuw te kiezen krijg je vaak ook een welkomstbonus aan het eind van je contract. Ook altijd leuk.

Ik kijk niet op 3 euro per maand. Ik reken nooit wat ik op 3 jaar bespaar. Hooguit op 1 jaar.
Die welkomstbonus is vaak een wassen neus. Dan heb je ineens hele hoge vastrechtkosten die nergens op slaan. Ik heb wel eens gekeken om over te stappen voor die bonus. Maar in the end schiet je er nooit een zak mee op. Sigaar uit eigen doos.
Alle reacties Link kopieren
MiniMe3 schreef:
20-11-2018 18:22
Die welkomstbonus is vaak een wassen neus. Dan heb je ineens hele hoge vastrechtkosten die nergens op slaan. Ik heb wel eens gekeken om over te stappen voor die bonus. Maar in the end schiet je er nooit een zak mee op. Sigaar uit eigen doos.
Je schiet er wel iets mee op. Met de nadruk op íets. Maar het is de rompslomp nauwelijks waard, als je inderdaad alles in ogenschouw neemt. Het is idd niet zo dat je elk jaar 300 euro kan besparen, als je al bij een vrij voordelige leverancier zat.
.
Alle reacties Link kopieren
MiniMe3 schreef:
20-11-2018 18:22
Die welkomstbonus is vaak een wassen neus. Dan heb je ineens hele hoge vastrechtkosten die nergens op slaan. Ik heb wel eens gekeken om over te stappen voor die bonus. Maar in the end schiet je er nooit een zak mee op. Sigaar uit eigen doos.
Je weet toch wat je verbruik en je betaald dus kun je zien het daadwerkelijk goedkoper is met bonus. En zomaar blijven bij maatschappij is altijd duurder is mijn ervaring dus overstappen en goed vergelijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven