Geld & Recht alle pijlers

Partner na ontslag geen vrije dagen

12-11-2018 11:28 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Forumleden,

Misschien hebben jullie tips/ervaringen met de situatie waar mijn partner nu in verkeert. Na erg veel heisa met zijn huidige werkgever (meermalen te laat betaalde salarissen, erg lang uitgestelde contractverlenging, baas die continu onverklaarbaar afwezig is) heeft mijn partner er genoeg van en heeft een baan elders gevonden.

Nu heeft mijn partner begin deze maand ontslag opgenomen en begint hij 1 januari bij zijn nieuwe werkgever. Hij wilde graag de kerstweek vrij nemen, maar wilde verder wel bij zijn huidige werkgever blijven werken om eventuele nieuwe collega's in te werken/problemen op te vangen (1 maand 3 weken werken, 1 week vakantie waar hij nog 2 weken vakantie op zou mogen vragen). Gezien hij samen met een andere collega + de baas de afdeling moet staande houden is dit erg galant van hem. Zijn verzoek was op het moment van ontslag geen probleem - mondeling goedgekeurd. Nu twee weken later krabbelt de werkgever jammergenoeg terug en wordt mijn partner verteld NU vakantie op te nemen zodat hij die week kan worden ingezet. De werkgever is verder niet van plan om vervangend personeel in te werken en gaat binnen nu en een half jaar de afdeling afsluiten - een structurele oplossing voor wegvallende werkkrachten wordt niet gezocht. Overgebleven taken worden overgeheveld naar overblijvende collega..iets wat sowieso niet haalbaar is.

Welke rechten heeft mijn partner? Hoe zouden jullie zoiets aanpakken? Er is dus schriftelijk niets op papier gezet - dom..maar het volle kerstprogramma (van maandagochtend tot vrijdagochtend) staat al wel gepland.
Alle reacties Link kopieren
Had hij al verlof aangevraagd voor de kerstweek? En is dat goedgekeurd, of is er langer dan twee weken niet op het verzoek gereageerd? Zo ja, dan kan hij gewoon vrij nemen. Zo nee, dan zal hij moeten werken. De baas kan hem echter niet dwingen om zijn verlof dan op een ander moment op te nemen (alhoewel dat misschien wel slimmer is als de werkgever zo slecht met uitbetalen is).
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft zich aan zijn opzegtermijn te houden en werkgever hoeft hem geen vakantie te laten opnemen binnen die opzegtermijn. Kortom: heel vervelend, maar je man zal de kerstperiode gewoon moeten werken volgens regulier rooster, tenzij werkgever toch nog over te halen is. Man verplichten om vrije dagen nu op te nemen mag niet, dan zal werkgever die moeten uitbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Op zichzelf mag een werkgever vakantie weigeren onder omstandigheden, maar dit klinkt niet erg fris. Ik zou mijn rechtsbijstand eens bellen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
12-11-2018 11:33
Op zichzelf mag een werkgever vakantie weigeren onder omstandigheden, maar dit klinkt niet erg fris. Ik zou mijn rechtsbijstand eens bellen.
Een werkgever mag een verzoek om vakantie alleen weigeren om dringende redenen. Als werkgever de werknemer niet vervangt, dan redt hij het kennelijk ook prima zonder personeel. En zo niet, dan is 7 weken een heel redelijke termijn om een andere oplossing te vinden. Kortom, een weigering is nog niet zo eenvoudig.
Als de opzegtermijn 1 maand is is hij toch vanaf begin december al vrij?
Ik zou zo bijdehand zijn om gewoon dan vrij te nemen.
Uitbetaling is altijd voor kerst, zodra geld binnen is ben ik foetsie in dit geval. Heb ik en mijn twee weken waar ik recht op heb ( want die week die de baas annbood) en hoe ik het wil.
Ik ga zeker geen week vrijwilligerswerk doen en al helemaal niet met dit gezeik steeds.
En tijdens de feestdagen werken en zo geïrriteerd aan aan andere baan beginnen, waarom?
Die afdeling stopt er toch mee.
En zo niet dan nog niet, dan ben ik de maand december ziek 'vanwege de onmenselijke druk en nare bejegening'.
Opzouten zeg.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-11-2018 11:46
Als de opzegtermijn 1 maand is is hij toch vanaf begin december al vrij?
Tenzij anders is bepaald in CAO of arbeidscontract, is de wettelijke opzegtermijn altijd 1 kalendermaand met opzegging tegen het einde van de maand. Als je dus op 2 november opzegt, dan zeg je formeel op per 30 november, en kun je dus pas per 31 december weg (i.p.v. per 2 december).
Nummer*Zoveel schreef:
12-11-2018 11:49
Tenzij anders is bepaald in CAO of arbeidscontract, is de wettelijke opzegtermijn altijd 1 kalendermaand met opzegging tegen het einde van de maand. Als je dus op 2 november opzegt, dan zeg je formeel op per 30 november, en kun je dus pas per 31 december weg (i.p.v. per 2 december).
Ah, okee, das dan niet handig getimed als je net in 't begin van de maand opzegt. Paar dagen eerder en hij had de hele decembermaand kunnen bijkomen tussen die banen in.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
12-11-2018 11:48
Ik zou zo bijdehand zijn om gewoon dan vrij te nemen.
Uitbetaling is altijd voor kerst, zodra geld binnen is ben ik foetsie in dit geval. Heb ik en mijn twee weken waar ik recht op heb ( want die week die de baas annbood) en hoe ik het wil.
Ik ga zeker geen week vrijwilligerswerk doen en al helemaal niet met dit gezeik steeds.
En tijdens de feestdagen werken en zo geïrriteerd aan aan andere baan beginnen, waarom?
Die afdeling stopt er toch mee.
En zo niet dan nog niet, dan ben ik de maand december ziek 'vanwege de onmenselijke druk en nare bejegening'.
Opzouten zeg.
Vrij nemen terwijl het verlof niet is goedgekeurd of zelfs al is uitbetaald kan juridische (en daarmee behoorlijke financiële) consequenties hebben. Ziekmelden als je niet ziek bent is stelen van de baas.
Alle reacties Link kopieren
Nog even voor de duidelijkheid:
De opzegtermijn is volgens de CAO 1 maand, maar mijn vriend werkt dus officieel 2 maanden nog. Hij heeft vóór 1 november zijn ontslag gemeld. Dit is schriftelijk gegaan. Hierbij heeft mijn vriend het verzoek neergelegd, ook schriftelijk, om de laatste week van december vrij te krijgen. Mondeling is dit toegezegd, niet schriftelijk.

Erg dringend lijkt het niet vanuit de ogen van mijn vriend, gezien er geen werkkracht in zijn plaats in wordt gezet en dus vanaf januari zijn taken ook niet of nauwelijks nog zullen worden vervuld.

Het is érg verleidelijk om gewoon te zeggen; aju paraplu. Maar ja..nu eerst maar even kijken hoe we dit op een iets schappelijkere manier kunnen oplossen. Bedankt alvast voor jullie reacties!

Voor nu: Mijn vriend gaat straks zijn rechtsbijstand bellen..
Alle reacties Link kopieren
LillyA schreef:
12-11-2018 11:57
Nog even voor de duidelijkheid:
De opzegtermijn is volgens de CAO 1 maand, maar mijn vriend werkt dus officieel 2 maanden nog. Hij heeft vóór 1 november zijn ontslag gemeld. Dit is schriftelijk gegaan. Hierbij heeft mijn vriend het verzoek neergelegd, ook schriftelijk, om de laatste week van december vrij te krijgen. Mondeling is dit toegezegd, niet schriftelijk.

Erg dringend lijkt het niet vanuit de ogen van mijn vriend, gezien er geen werkkracht in zijn plaats in wordt gezet en dus vanaf januari zijn taken ook niet of nauwelijks nog zullen worden vervuld.

Het is érg verleidelijk om gewoon te zeggen; aju paraplu. Maar ja..nu eerst maar even kijken hoe we dit op een iets schappelijkere manier kunnen oplossen. Bedankt alvast voor jullie reacties!

Voor nu: Mijn vriend gaat straks zijn rechtsbijstand bellen..
Als dat meer dan twee weken geleden is, zit hij toch sowieso goed?
Alle reacties Link kopieren
Schriftelijk is wel vastgelegd dat zijn contract op 31 december afloopt?
Dan is het wel vervelend, maar lijkt me niet dat hij kan afdwingen wanneer hij nog vrij wil, aangezien hij nog gewoon een contract heeft tegen die tijd.
LillyA schreef:
12-11-2018 11:57
Nog even voor de duidelijkheid:
De opzegtermijn is volgens de CAO 1 maand, maar mijn vriend werkt dus officieel 2 maanden nog. Hij heeft vóór 1 november zijn ontslag gemeld. Dit is schriftelijk gegaan. Hierbij heeft mijn vriend het verzoek neergelegd, ook schriftelijk, om de laatste week van december vrij te krijgen. Mondeling is dit toegezegd, niet schriftelijk.
Officieel is hij dan toch vanaf 1 december gewoon vrij als hij een maand opzegtermijn heeft?
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het ook verstandig om vriend via email te laten vragen op grond waarvan zijn vakantieweek met kerst is ingetrokken. Als werkgever met een reden antwoord, heb je wel zwart op wit de bevestiging dat het in eerste instantie goedgekeurd was en maak je het jezelf een stuk makkelijker.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Als het verzoek om verlof meer dan 2 weken geleden is aangevraagd dan heeft hij gewoon vrij.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
12-11-2018 11:43
Een werkgever mag een verzoek om vakantie alleen weigeren om dringende redenen. Als werkgever de werknemer niet vervangt, dan redt hij het kennelijk ook prima zonder personeel. En zo niet, dan is 7 weken een heel redelijke termijn om een andere oplossing te vinden. Kortom, een weigering is nog niet zo eenvoudig.
Die omstandigheid bedoelde ik :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-11-2018 12:14
Officieel is hij dan toch vanaf 1 december gewoon vrij als hij een maand opzegtermijn heeft?
Nee. Als hij had opgezegd per 1/12 dan was hij niet vrij, maar werkloos per 1/12. Maar hij heeft opgezegd per 1/1, en dus eindigt zijn arbeidsovereenkomst per 1/1.

Vrij is iets anders dan geen werk hebben.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Als je schriftelijk verlof hebt aangevraagd en ze hebben dat niet binnen 2 weken geweigerd heb je gewoon verlof.
Nummer*Zoveel schreef:
12-11-2018 11:53
Vrij nemen terwijl het verlof niet is goedgekeurd of zelfs al is uitbetaald kan juridische (en daarmee behoorlijke financiële) consequenties hebben. Ziekmelden als je niet ziek bent is stelen van de baas.
Ja boehoe. Alsof die er verder nog iets mee gaat doen. Die hele afdeling gaat worden opgeheven.
Plus het stuk over te laat uitbetalen etc, die kijken wat er nog uit te persen is en anders laat maar.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
12-11-2018 12:42
Ja boehoe. Alsof die er verder nog iets mee gaat doen. Die hele afdeling gaat worden opgeheven.
Plus het stuk over te laat uitbetalen etc, die kijken wat er nog uit te persen is en anders laat maar.
TO vraagt naar rechten. NZ heeft het over rechten.

Dat jij een risico-inschatting toevoegt is prima, maar waarom zo onaardig tegen NZ?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-11-2018 12:14
Officieel is hij dan toch vanaf 1 december gewoon vrij als hij een maand opzegtermijn heeft?
Zoals ik het lees heeft partner van TO aangegeven dat hij per 1-1-2019 niet meer werkzaam zal zijn bij het bedrijf. Dat hij een ruime marge heeft wat betreft de opzegtermijn, dat mag en dat komt vaker voor. Die maand opzegtermijn is in de CAO vastgelegd, het gaat erom wat vriend in zijn ontslagbrief heeft vermeld. Als dat 1-1-2019 is dan is vriend officieel tot 31.12.2018 bij werkgever in dienst en zal hij moeten werken als werkgever dat van hem verlangt.
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
12-11-2018 12:59
Zoals ik het lees heeft partner van TO aangegeven dat hij per 1-1-2019 niet meer werkzaam zal zijn bij het bedrijf. Dat hij een ruime marge heeft wat betreft de opzegtermijn, dat mag en dat komt vaker voor. Die maand opzegtermijn is in de CAO vastgelegd, het gaat erom wat vriend in zijn ontslagbrief heeft vermeld. Als dat 1-1-2019 is dan is vriend officieel tot 31.12.2018 bij werkgever in dienst en zal hij moeten werken als werkgever dat van hem verlangt.
Nou ja, door het verlof niet binnen 2 weken te weigeren heeft die vriend dus gewoon verlof, of werkgever nu anders van hem verlangt of niet. Tenzij heel erg zware redenen.
Alle reacties Link kopieren
LillyA schreef:
12-11-2018 11:57
Hij heeft vóór 1 november zijn ontslag gemeld. Dit is schriftelijk gegaan. Hierbij heeft mijn vriend het verzoek neergelegd, ook schriftelijk, om de laatste week van december vrij te krijgen. Mondeling is dit toegezegd, niet schriftelijk.

Ah, dat is gelukkig voor jullie anders dan wat je in je OP zei: daar zei je dat je niets op papier had qua vakantie maar dat heb je dus wel want de aanvraag is schriftelijk gedaan. Indien er op de aanvraag binnen twee weken geen schriftelijke afwijzing is gegeven (mondeling geldt hier niet) dan heb je officieel toestemming voor de vakantie.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
12-11-2018 13:06
Ah, dat is gelukkig voor jullie anders dan wat je in je OP zei: daar zei je dat je niets op papier had qua vakantie maar dat heb je dus wel want de aanvraag is schriftelijk gedaan. Indien er op de aanvraag binnen twee weken geen schriftelijke afwijzing is gegeven (mondeling geldt hier niet) dan heb je officieel toestemming voor de vakantie.
Maar we weten toch niet of er niet binnen 2 weken is gereageerd? Er is mondeling toegezegd, maar schriftelijk afgewezen. Ik lees volgens mij nergens data wanneer is aangevraagd of afgewezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven