Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen op 21 jarige leeftijd?

12-11-2018 18:10 69 berichten
Hoi,

Mijn vriend en ik zijn heel gelukkig samen. Onze thuissituatie is alleen niet het beste. Ik woon alleen met mijn vader en zus en het gaat niet lekker. Er is constant ruzie en ik loop hier zelfs voor bij een psychiater. Bij hem is het nog erger, zijn moeder heeft hem twee jaar geleden uit huis gezet en daarna is hij dakloos geweest (slapen bij vrienden). Nu is het eindelijk gelukt om een kamer te huren, maar daar betaald hij ook de jackpot voor. We hebben besloten dat we willen samen wonen en we staan nu al een behoorlijke tijd ingeschreven, maar er komt maar geen eind aan.

Nu vragen wij ons af of het mogelijk is om een huis te kopen op deze jonge leeftijd zonder spaargeld.

We hebben natuurlijk wel wat achterhand liggen en uitzet hebben we gelukkig ook al wel.

Zijn hier mensen die ons misschien een duwtje in de juiste richting kunnen geven?

Veel liefs,
anoniem_6382567ac3263 wijzigde dit bericht op 12-11-2018 18:34
4.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee want je moet je kosten koper zelf betalen. Dat is zon 6% van het aankoopbedrag van de woning. Als je dat niet hebt kan je niet kopen.
I wanna live my life with the volume full!
Eidde schreef:
12-11-2018 18:12
Nee want je moet je kosten koper zelf betalen. Dat is zon 6% van het aankoopbedrag van de woning. Als je dat niet hebt kan je niet kopen.
Dit. De hypotheek regels zijn streng en eigen geld is verplicht....
Zonder spaargeld gaat het niet lukken. Je moet eigen geld inleggen. Met 62000 bruto kun je trouwens nog best een prima hypotheek krijgen hoor. Voor 2 begin twintigers is dat geen slecht jaarsalaris. Hoe kom je erbij dat dat niet veel is?
Alle reacties Link kopieren
Zonder spaargeld is het wel een stuk lastiger.. ik kocht 2 jaar geleden onze woning met mijn vriend en was toen 22. Maar ik had toen wel ruim 15000 euro spaargeld en zonder dat geld had het ons echt niet gelukt.
En in de huidige huizenmarkt is dat al helemaal lastig zonder eigen geld. Hard doorsparen dus
Eidde schreef:
12-11-2018 18:12
Nee want je moet je kosten koper zelf betalen. Dat is zon 6% van het aankoopbedrag van de woning. Als je dat niet hebt kan je niet kopen.
Plus nog eventueel het deel van het aankoopbedrag dat boven de taxatiewaarde ligt.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt echt spaargeld nodig om een huis te kopen, je kunt de bijkomende kosten niet meer meefinancieren. Verder ligt het natuurlijk aan de prijs of je een huis kan kopen bij jullie inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
12-11-2018 18:12
Nee want je moet je kosten koper zelf betalen. Dat is zon 6% van het aankoopbedrag van de woning. Als je dat niet hebt kan je niet kopen.
Dit sowieso, zonder eigen geld kun je helaas geen huis kopen.

Daarnaast vind ik jullie leeftijd niet zo zeer een bezwaar, maar ik zou nooit een huis kopen met iemand waar ik niet eerst mee samen heb gewoond. Woon eerst eens een poosje samen om te kijken of het dan ook goed blijft gaan tussen jullie, en ga daarna pas zo’n grote verplichting met elkaar aan.

En ik verwacht dat je nu bij jezelf denkt dat het wel goed zal gaan, want “we zijn nu ook al vaak samen” of “we hebben al vaker samengewoond tijdens vakanties” of “....”. Maar echt, ècht met elkaar samenwonen is toch anders. En stel dat het dan toch niet bevalt, dan blijf je beiden met een flinke schuld achter. Kortom, eerst even een poosje testen doet niemand kwaad.
Eidde schreef:
12-11-2018 18:12
Nee want je moet je kosten koper zelf betalen. Dat is zon 6% van het aankoopbedrag van de woning. Als je dat niet hebt kan je niet kopen.
Dat kan wel maar k.k. wordt dan omgezet in een persoonlijke lening. En de maximale hypotheek valt wat lager uit.
Ze willen trouwens af van deze constructie maar het kan nog steeds.
Veel te jong en vanuit een slecht vertrekpunt.

Eerst zien of jullie wel echt bij mekaar passen en dan pas denken aan een huis.

Het is natuurlijk totaal irrelevant aan jouw vraag; maar ik zou iedereen die het enigszins kan, aanraden: koop het huis of appartement alleen. Want als er uit mekaar wordt gegaan dan zijn de problemen dubbel als er ook nog een eigendom moet verdeeld worden (waarop dan meestal enkel rente is afbetaald!). Maar in deze dure tijden is dat natuurlijk niet evident.
Alle reacties Link kopieren
Leeftijd is niet zo van belang. Wel of dat je eigen geld (voor alle kosten bovenop de prijs van de woning) en hoe hoog jullie inkomen is.

Maak een afspraak bij een hypotheekadviseur om te kijken wat de mogelijkheden zijn. En wat je moet doen om in aanmerking te komen voor een hypotheek.

Waarschijnlijk zullen jullie eerst om én meer inkomen én meer spaargeld krijgen
hamerhaai wijzigde dit bericht op 12-11-2018 18:21
12.56% gewijzigd
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Nummer*Zoveel schreef:
12-11-2018 18:18
Dit sowieso, zonder eigen geld kun je helaas geen huis kopen.

Daarnaast vind ik jullie leeftijd niet zo zeer een bezwaar, maar ik zou nooit een huis kopen met iemand waar ik niet eerst mee samen heb gewoond. Woon eerst eens een poosje samen om te kijken of het dan ook goed blijft gaan tussen jullie, en ga daarna pas zo’n grote verplichting met elkaar aan.

En ik verwacht dat je nu bij jezelf denkt dat het wel goed zal gaan, want “we zijn nu ook al vaak samen” of “we hebben al vaker samengewoond tijdens vakanties” of “....”. Maar echt, ècht met elkaar samenwonen is toch anders. En stel dat het dan toch niet bevalt, dan blijf je beiden met een flinke schuld achter. Kortom, eerst even een poosje testen doet niemand kwaad.
En dit is inderdaad heel erg goed advies!
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
12-11-2018 18:12
Nee want je moet je kosten koper zelf betalen. Dat is zon 6% van het aankoopbedrag van de woning. Als je dat niet hebt kan je niet kopen.
overdrachtsbelasting is 2% tegenwoordig
Don't cry, buy a bag and move on.
Maar TO, met zo'n jaarinkomen kunnen jullie toch prima flink sparen? In ieder geval jij, omdat je nog thuis woont.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
12-11-2018 18:19
overdrachtsbelasting is 2% tegenwoordig
Maar daarmee ben je er nog niet. Je moet ook de kosten voor notaris, kadaster, hypotheek, enz. uit eigen zak betalen. En dan kom je dus al snel op zo’n 6% uit.
Wij waren 22. Ik studerde nog, zonder inkomen.
Man verdiende 1800 gulden bruto per maand en de rente was 6,5%

En we hebben gewoon een huis gekocht. Zonder spaargeld.

Dat was in 2001, en het helemaal goed gekomen ;-)
Alle reacties Link kopieren
maar zonder eigen geld kan het niet. je moet tegenwoordig eigen geld hebben. Maar wat wel zo is; stel, je ziet een huis van 150.000 vraagprijs en het wordt getaxeerd op 150.000 en je onderhandelt en koopt het voor 140.000 mag je financieren tot 150.000. mits je dat mag natuurlijk op basis van inkomen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de kosten van - in het gunstigste geval - alles in huis opfrissen met wat verf en latex, gordijnen, enz. (als je geluk hebt, en er geen vloeren, keukens, badkamers ed hoeven te worden vervangen).
Mellona schreef:
12-11-2018 18:23
Wij waren 22. Ik studerde nog, zonder inkomen.
Man verdiende 1800 gulden bruto per maand en de rente was 6,5 bi%

En we hebben gewoon een huis gekocht. Zonder spaargeld.

Dat was in 2001, en het helemaal goed gekomen ;-)
Maar tegenwoordig is een huis kopen zonder spaargeld onmogelijk, omdat je áltijd eigen geld moet inleggen.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Nummer*Zoveel post_id=29236869 time=1542043361 user_id=357076]
Maar daarmee ben je er nog niet. Je moet ook de kosten voor notaris, kadaster, hypotheek, enz. uit eigen zak betalen. En dan kom je dus al snel op zo’n 6% uit.
[/

Oh zo, ja klopt ik dacht dat je uitging van de oude situatie
Don't cry, buy a bag and move on.
Eerst maar es gewoon samen gaan huren.
En spaargeld opbouwen.

Kan je gelijk zien of het wel werkt tussen jullie.
En kan je de huur delen.

Past er dus een dubbel bed (of 1 van 1m40) in die kamer?


(Gaandeweg kan je hopen dat er binnenkort iets vrij komt met meer plaats.
Of kan je spaargeld gaan opbouwen en over 2 à 3 jaar ofzo iets kopen.)
Alle reacties Link kopieren
Mellona schreef:
12-11-2018 18:23
Wij waren 22. Ik studerde nog, zonder inkomen.
Man verdiende 1800 gulden bruto per maand en de rente was 6,5%

En we hebben gewoon een huis gekocht. Zonder spaargeld.

Dat was in 2001, en het helemaal goed gekomen ;-)
Toen kon je kk nog meefinancieren, niet vergelijkbaar dus.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
12-11-2018 18:25
Eerst maar es gewoon samen gaan huren.
En spaargeld opbouwen.

Kan je gelijk zien of het wel werkt tussen jullie.
En kan je de huur delen.

Past er dus een dubbel bed (of 1 van 1m40) in die kamer?


(Gaandeweg kan je hopen dat er binnenkort iets vrij komt met meer plaats.
Of kan je spaargeld gaan opbouwen en over 2 à 3 jaar ofzo iets kopen.)
Dit lijkt mij het beste advies. De huizenprijzen zijn gewoon veel te hoog nu, of je moet erg goed kunnen klussen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Nummer*Zoveel schreef:
12-11-2018 18:18
Daarnaast vind ik jullie leeftijd niet zo zeer een bezwaar, maar ik zou nooit een huis kopen met iemand waar ik niet eerst mee samen heb gewoond. Woon eerst eens een poosje samen om te kijken of het dan ook goed blijft gaan tussen jullie, en ga daarna pas zo’n grote verplichting met elkaar aan.

En ik verwacht dat je nu bij jezelf denkt dat het wel goed zal gaan, want “we zijn nu ook al vaak samen” of “we hebben al vaker samengewoond tijdens vakanties” of “....”. Maar echt, ècht met elkaar samenwonen is toch anders. En stel dat het dan toch niet bevalt, dan blijf je beiden met een flinke schuld achter. Kortom, eerst even een poosje testen doet niemand kwaad.
Goed advies. Mijn man en ik zijn beiden vanuit huis direct gaan samenwonen in ons koophuis (destijds nog alleen op zijn naam). Ik zeg wel eens tegen hem; dat we gelijk zo’n financiële verantwoordelijkheid zijn aangegaan zeg..

Bij ons is het supergoed gegaan en ik had ook geen twijfels ofzo. Maar we waren ook nog heel jong en net 2 jaar samen. Zou een ander nooit adviseren om dan gelijk te kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven