Geld & Recht alle pijlers

Stoppen met werken.

13-11-2018 09:34 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Weet niet of de topic hier tussen past maar even mijn verhaal.

Ik werk al 13 jaar voor een bedrijf. Altijd leuk en naar de zin maar de laatste jaren gaat t bergafwaarts. Teveel veranderingen op werkgebied (nieuwe leidinggevenden die totaal geen kaas hebben gegeten van de functies, en dan nog aangenomen worden) er heerst een sfeer die echt vreselijk is. Nu heb ik een tijd geleden een flinke trauma mee gemaakt waardoor ik gedrurende 9 maanden in de ziektewet heb gezeten. Ik heb met man en macht aan mijn herstel gewerkt want wilde dolgraag weer aan het werk. Ja ondanks de sfeer. Thuis blijven was geen optie en wilde weer wat doen. Tot verbazing van de arbo arts die zei dat mijn herstel echt lang zou duren. Knap vond ie het dus dat ik weer aan het werk wilde..

Ik ben dus weer aan het werk gegaan maar mijn hemel.. de manier hoe je behandeld wordt is verschrikkelijk. Waar moet ik beginnen? Vernederingen, je mag niet voor jezelf opkomen als er wat is, er wordt flink onderscheid gemaakt en last but not least sexuele intimidatie. Ja, het is de waarheid. Maar ik ben altijd iemand die zich liever op de achtergrond houdt. Totdat ik het een keer goed zat was en meteen een gesprek had aangevraagd met de hoogste baas. Je zult het niet geloven maar ik moest me niet zo aanstellen. Er is nou eenmaal over narigheid op de werkvloer en niet alleen bij ons. Goh en als het met niet lekker zat moet ik maar lekker ontslag nemen of ergens anders een baan zoeken.. naïef als ik was ging ik ook op zoek naar een andere baan. En noem het crisis of geen geluk nergens kreeg ik een reactie terug. Nou heb ik echt niet een lange CV maar heb veel baantjes en dus ervaring gehad en mijn opleiding netjes afgerond. Na het gesprek met de baas werd t alleen erger.. ik kon niets goeds doen in de ogen van de LG'ende. Vertrouwenspersoon vertrouwde ik zelf al niet wegens een nare ervaring die een collega heeft meegemaakt hiermee.

Ik ben niet de enige. Er zijn zat collegas die precies in hetzelfde schuitje zitten en eigenlijk niet voor zichzelf durven op te komen. Haast zielig en als je dat doet moet je op gesprek. Eigenlijk kinderachtige pesterijen en een vorm van positie machtsmisbruik. Ik heb teveel meegemaakt om het hier allemaal neer te zetten en ben het beu, zat en loop zelfs bij de psycholoog omdat ik helemaal overspannen ben. Ziek heb ik mij niet gemeld. Ik zou het lef eens moeten hebben.. en als je het doet hoor je het een maand lang nog van je LG.

Ik ben tot de conclussie gekomen dat ik hier gewoon echt niet meer gelukkig ben :-| ik werk niet meer met plezier en ben zelfs bang voor de leidinggevende geworden. Ik overweeg hier dus weg te gaan alleen ik ben sinds kort lid van de vakbond dus daar moet ik nog de nodige info van ontvangen maar ik had gehoopt hier wat meer info te scoren hoe en wat. Hoe zit het bv met mijn WW en wat is een transitievergoeding? Ik wil straks na 13 dienstjaren echt niet met lege handen komen te staan.. ja mijn keuze dat ik weg wil hoor maar ze zien me anders ook liever weg gaan. (Vaak genoeg gehoord dat ik een oud contracter ben en te duur voor het bedrijf)

Kan iemand me meer tips en advies geven?

Ik werk trouwens in de zorg.
Hebbeb jullie een OR?
Kun je niet terug in de ziektewet zien te komen?
Alle reacties Link kopieren
Ziek is ziek, gewoon ziek melden als je dat bent.
Verder, rondkijken naar iets anders. Transitievergoeding ed is alleen als je werkgever je ontslaat, niet als je zelf weg gaat.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ga je voor je geluk? Of voor het binnenhalen van een ontslagvergoeding?

Ik zou voor mijn eigen geluk gaan en actief blijven solliciteren. Laat deze negativiteit achter je en ga door!
Alle reacties Link kopieren
Wanneer jij zelf ontslag neem, heb je volgens mij geen recht op een uitkering, en helemaal niet op een transitievergoeding.

Ben je nog (gedeeltelijk) ziek? Want dan kan je ook niet ontslagen worden. Terug in de ziektewet zal je misschien op korte termijn helpen, maar niet wanneer je opzoek gaat naar een nieuwe baan. Want dan moet je zeggen dat je of ziek thuis zit of thuis zit omdat er een arbeidsconflict is of omdat je de stress van het werk niet aan kan.

Ik zou zelf opzoek gaan naar een nieuwe baan, poets je cv op en ga solliciteren, ga naar een arbeidsbureau/baancoach, etc. Een baan is een baan, creeër een teflonlaag doe wat je moet doen.

Geen idee in wat voor werkgebied je werkt. Maar het gaat weer goed met de economie en het wordt steeds makkelijker om een andere baan te vinden. Niet voor alle beroepen maar wel voor veel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het enige dat helpt is een andere baan. Heel actief overal op solliciteren dus. Zelf ontslag nemen kan niet wegens geen recht op een vergoeding of een uitkering. En vanuit ziekte solliciteert het heel moeilijk, dus is dat ook geen oplossing.
Als er meer collega's zo over denken als jij, zou je kunnen overwegen het gezamenlijk hogerop te zoeken. Laat je vooral door de bond hierin adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Jij doet of er 2 keuzes zijn:
1. hier werken
2. hier weg

maar je kunt ook een andere baan zoeken

als jij daar weggaat, uit jezelf, heb je nergens recht op. Niet op WW, niet op een vergoeding.
De werksfeer is toch al ruk dus daar verandert niks aan als je op zoek gaat naar hulp over die pesterijen en seksuele intimidatie. Misschien kan de vakbond je helpen of naar een bureau voor rechtshulp. Het is toch van de zotte dat jij daarom ontslag zou nemen, tijd dat er iets gaat veranderen in dat bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
@fadetoblack, hebben we wel maar echt geloof me als ik zeg dat het hier 4 handen op 1 buik is. Niemand is te vertrouwen. Alles is familie, kennis of kroegmaatje. Die risico neem ik liever niet.

@redbulletje, de ziektewet hier in gaan is echt een hele bevalling. Toen ik zo overspannen was begin dit jaar heb ik mij ziek gemeld. 2 dagen later zat ik tegenover mijn LG die zei dat ik gewoon moest werken. Ik eiste een bedrijfsarts om mijn verhaal te doen want ze proberen je alles te ontraffelen qua ziekteverzuim. Vragen als "wat heb je" en ze vragen zelfs dokterverklaringen en recepten die je krijgt. Dingen die alleen een BA dus vragen mag. Ik ben 2 weken thuis gebleven maar geloof me als je zo overspannen bent als toen ik was heb je echt niks aan 2 weken ziek thuis blijven. De BA was nou ook al weer niet meegaand en zei dat ik het gedeeltelijk moest proberen.. van t een kwam t ander en binnen 1 week was ik voltijds aan het werk. Met veel tegenzin maar ik besefte me wel het was ik tegen het hele bedrijf. Ik kon niks meer doen en ben maar overspannen weer aan het werk gegaan..

@dianaf, geldt dat ook voor een wederzijdse goedkeuring?

@essychan, je hebt gelijk maar ik wil ook niet met lege handen komen te staan. Als ik er het recht op heb waarom dan niet ernaar informeren?
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is dat ik solliciteer maar nergens aan de bak kan. Was het maar zo makkelijk..
Alle reacties Link kopieren
Kun je kijken of je een vaststellingsovereenkomst kan krijgen?
Mijn vriend heeft zo zijn baan op kunnen zeggen waar hij heel ongelukkig van werd en toch ww kunnen krijgen.
summerjamm schreef:
13-11-2018 10:05


@dianaf, geldt dat ook voor een wederzijdse goedkeuring?


Als jij het initieert heb je geen recht op een ontslagvergoeding en ww. Als je werkgever het initieert mogelijk wel.
summerjamm schreef:
13-11-2018 10:06
Het probleem is dat ik solliciteer maar nergens aan de bak kan. Was het maar zo makkelijk..



Tja, stel dat je vertrekt met een vergoeding, dan nog zul je ergens werk moeten vinden toch?
Alle reacties Link kopieren
summerjamm schreef:
13-11-2018 10:05
@fadetoblack, hebben we wel maar echt geloof me als ik zeg dat het hier 4 handen op 1 buik is. Niemand is te vertrouwen. Alles is familie, kennis of kroegmaatje. Die risico neem ik liever niet.

@redbulletje, de ziektewet hier in gaan is echt een hele bevalling. Toen ik zo overspannen was begin dit jaar heb ik mij ziek gemeld. 2 dagen later zat ik tegenover mijn LG die zei dat ik gewoon moest werken. Ik eiste een bedrijfsarts om mijn verhaal te doen want ze proberen je alles te ontraffelen qua ziekteverzuim. Vragen als "wat heb je" en ze vragen zelfs dokterverklaringen en recepten die je krijgt. Dingen die alleen een BA dus vragen mag. Ik ben 2 weken thuis gebleven maar geloof me als je zo overspannen bent als toen ik was heb je echt niks aan 2 weken ziek thuis blijven. De BA was nou ook al weer niet meegaand en zei dat ik het gedeeltelijk moest proberen.. van t een kwam t ander en binnen 1 week was ik voltijds aan het werk. Met veel tegenzin maar ik besefte me wel het was ik tegen het hele bedrijf. Ik kon niks meer doen en ben maar overspannen weer aan het werk gegaan..

@dianaf, geldt dat ook voor een wederzijdse goedkeuring?

@essychan, je hebt gelijk maar ik wil ook niet met lege handen komen te staan. Als ik er het recht op heb waarom dan niet ernaar informeren?

Je hebt geen recht op een vergoeding wanneer je zelf ontslag neemt.

De inzichten zijn tegenwoordig ook wat aan het veranderen, en bij burn-out/overspannen wordt tegenwoordig juist geadviseerd om niet te lang thuis te blijven. En redelijk snel weer (tijdelijk) aan het werk te gaan. Want hoe langer je weg blijft, hoe moeilijker het wordt om weer terug te keren in het arbeidsproces. De grens ligt, volgens mij, bij 6 weken, dat het daarna echt lastiger wordt. De BA werkt misschien niet me in jouw ogen, maar zij moeten zich aan de richtlijnen houden. Een arbeidsconflict (jij voelt je niet veilig op je werk, of vindt het niet leuk) is geen reden voor een ziektemelding.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Vraag juridisch advies. Er gaat veel fout bij jou op de werkvloer.
Heb je rechtsbijstand? Informeer daar dan zsm wat je kunt doen aan de wantoestanden en mbt een mogelijk ontslag.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
13-11-2018 10:09
Als jij het initieert heb je geen recht op een ontslagvergoeding en ww. Als je werkgever het initieert mogelijk wel.

Het ligt aan je werkgever en de omstandigheden. Ik ben ook wel eens weggegaan met een vaststellingsovereenkomst terwijl ik de keuze had gemaakt om weg te gaan.
Maar als de werkgever van To zo niet flexibel is, denk ik dat die kans klein is, dus ze er van uit moet gaan dat het niet gaat lukken.

En TO, ziek is ziek. Ja, het proberen kan, maar als het toch niet gaat, dan niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
13-11-2018 10:12
Het ligt aan je werkgever en de omstandigheden. Ik ben ook wel eens weggegaan met een vaststellingsovereenkomst terwijl ik de keuze had gemaakt om weg te gaan.


Als je werkgever wil meewerken kun je evt een vergoeding krijgen, maar recht op ww heb je niet als je zelf je ontslag initieert. Mocht je wel WW hebben ontvangen, dan is dat wettelijk gezien onterecht geweest.
Alle reacties Link kopieren
Vertrouwenspersoon?
Wanneer jouw werkgever echt van je af wil kun je kijken of je een vaststellingsovereenkomst kunt krijgen. Dan gaan jullie met wederzijds goedvinden uit elkaar en hou je recht op ww. Wat wel belangrijk is, is dat in die vaststellingsovereenkomst duidelijk staat dat jij niet verwijtbaar bent aan werkloosheid.
Je hebt het recht om de vaststellingsovereenkomst te laten controleren door een arbeidsrecht advocaat. Jouw wg moet dat betalen. Wanneer je dan in de ww komt heb je wel sollicitatieplicht.
Of dit een verstandige weg is weet ik niet, jouw werkgever klinkt niet als iemand met wie je dit op goede wijze kunt afspreken.

In de zorg is heel veel werk, toch kun je geen baan vinden, ondanks je werkervaring. Dat is vreemd. Het lijkt me verstandig een loopbaancoach in de arm te nemen, zodat je met een professional kunt kijken hoe je jouw manier van solliciteren kunt verbeteren. Hij/zij kan je ook adviseren over bijv. netwerken.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
13-11-2018 10:14
Als je werkgever wil meewerken kun je evt een vergoeding krijgen, maar recht op ww heb je niet als je zelf je ontslag initieert. Mocht je wel WW hebben ontvangen, dan is dat wettelijk gezien onterecht geweest.
https://www.werk.nl/werk_nl/werkgever/c ... ereenkomst

Vriend werkte bij een hele grote werkgever met een hele grote juridische afdeling en daar kon het ook gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit in dezelfde situatie gezeten en heb ontslag genomen zonder dat ik ander werk had. Kreeg toen wel een ww uitkering. Maar ja, dat was 25 jaar terug.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Zet op papier wat niet goed gaat en de werksfeer verpest.
Verzamel zoveel mogelijk informatie over de werksfeer en documenteer dit.
Bedenk zelf wat er beter kan in je werkomgeving (zorg) .
Maak een voorzet, op welke momenten en op welke plekken er wat moet veranderen.
LG waar je bang voor bent, wat is de situatie, wat gebeurt er op dat moment?
Als je alles op papier hebt en alle informatie hebt, lever je het in bij de directie.
Bij een gesprek kan je het toelichten.
Dat er vorige keer werd gezegd, dat je aanstelt, is waarschijnlijk dat je niets gedocumenteerd had en met losse feiten kwam.
Alle reacties Link kopieren
Ben erg benieuwd naar de rol van de or in jouw organisatie.

Je werkt in de zorg, schrijf je. Dan zou ik in jouw situatie gewoon inzetten op een leuke nieuwe baan. Er wordt zoveel personeel gevraagd in de zorg. Zing de tijd uit, en ga lekker ergens anders aan de slag!

Hebben jullie een verzuimprotocol?
Is er een vertrouwenspersoon?
Wat zegt de vakbond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven