Geld & Recht alle pijlers

Geld lenen voor auto ... of niet

13-11-2018 15:37 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn auto is het helaas aan het begeven, hij gaat waarschijnlijk nog wel even mee maar het zal geen half jaar meer duren.

Nu ben ik al even aan het sparen voor een auto maar heb helaas nog niet genoeg om het soort auto te kunnen kopen dat ik wil (tweedehands, niet al te oud en klein). Ik schat in dat ik dat bedrag over een half jaar wel heb maar dat gaat de auto niet meer redden. Wat zouden jullie doen, een oude (denk 15 jaar oud) auto kopen voor het spaargeld dat ik nu heb en hopen dat die weer een paar jaar mee kan?
Of tijdelijk geld lenen bij familie en het soort auto kopen dat ik eigenlijk van plan was?

Wat zal ik doen

Totaal aantal stemmen: 64

Oude goedkopere auto kopen (66%)
Geld lenen voor auto (34%)
Alle reacties Link kopieren
geld lenen voor een auto, is altijd weggegooid geld.
De auto is al minder waard zodra je de hoek om bent En je betaalt rente over je geleende geld.
Alle reacties Link kopieren
Let op: geld lenen kost geld.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
nooit geld lenen voor een auto. Straks rij je hem in de prak en moet je nog tijden af betalen. Bovendien heb je ook geen enkele reserve voor een reparatie of nieuwe banden lijkt het. Niet verstandig.
Alle reacties Link kopieren
Misschien handig om te vermelden, het is een renteloze lening bij familie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zo lang mogelijk in je huidige auto door rijden en zo hard mogelijk sparen en pas als je echt geen andere keus meer hebt een andere auto kopen van het gespaarde geld.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
De enige lening in je leven is een hypotheek.
Anders ga je maar fietsen of met het ov.
ik geef mn bek ook maar een douw
Dus binnen zes maanden spaar je het verschil bij elkaar tussen een oude bak en een fatsoenlijke auto? Dan zou ik wel een stukje durven lenen.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het zonde om geld te lenen voor een auto, dan zou ik toch iets kopen waar je wel het geld voor hebt. Niet alleen voor de aanschaf, maar ook het onderhoud.

Ik weet niet voor auto je op het oog hebt, maar bij minder populaire modellen/merken kan je best een leuke deal vinden.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Absoluut niet lenen.
Alle reacties Link kopieren
Als je het geld echt over 6 maanden bij elkaar gespaard hebt, dan zou ik gaan voor de lening. Weet je wel zeker dat het bedrag dat je in je hoofd hebt realistisch is? Zijn er bijkomende kosten?
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je over een halfjaar wel genoeg geld hebt voor de auto die je wil?
Dan zou je kunnen overwegen om bij familie te lenen (ik neem aan dat dat dan geen enorm bedrag meer is, als je er al bijna bent) en het geld wat je anders had gebruikt om je nieuwe auto te kopen, weer direct naar je familie terug te doen. Dan ben je over 6 mnd direct van die lening af en dan heb je wel een goede auto.
Overigens zou ik natuurlijk zo lang mogelijk door blijven rijden met je huidige auto, elke maand minder lenen is er één.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
13-11-2018 15:50
Dus binnen zes maanden spaar je het verschil bij elkaar tussen een oude bak en een fatsoenlijke auto? Dan zou ik wel een stukje durven lenen.
Ja op zich wel. Dit jaar wat grote uitgaves gehad waardoor het spaarpotje nu aardig leeg is. Maar krijg een hoop terug van de belastingdienst (komende twee maanden) en een dertiende maand. Dus ik verwacht wel behoorlijk te kunnen sparen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het destijds (3 jaar geleden) wel gedaan. Ik had een oude auto die bijna uit elkaar rammelde. Had al langer een auto op het oog en wilde deze graag kopen. Mede omdat ik wist dat die auto redelijk waardevast zou zijn, onderhoud niet extreem duur was en hij zuinig reed.
Ik heb toen 5000 euro geleend en dit in één jaar afbetaald. Ja je hebt altijd risico dat je de auto in de prak rijd, maar ik noem dat 'uitgaan van het slechtste'. Zelf was ik er niet bang voor en ben ik enorm blij dat 'k het gedaan heb.

De auto heb ik na 'n jaar weer verkocht (omdat ik een auto van de zaak kreeg) en er toen nog geld op verdiend ook. Dat overkomt niet iedereen overigens ;)

Ik zou doen wat goed voor je voelt, ik had er de extra maandlasten wel voor over en had de auto nodig én had de zekerheid dat ik 't met een paar maanden weer af kon betalen. :)
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
Alle reacties Link kopieren
Dus je gaat lenen om geld te kunnen uitgeven dat je misschien terug krijgt van de belastingdienst :popcorn:
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik ken eigenlijk geen auto's die waardevast zijn en dus niet heel snel minder waard worden.
Ik zou echt geen geld gaan lenen voor een auto. Als een auto echt zo noodzakelijk is, moet je dus een kleinere/goedkopere kopen die je wel zelf kunt betalen.
MinkeDeWit schreef:
13-11-2018 15:50
Dus binnen zes maanden spaar je het verschil bij elkaar tussen een oude bak en een fatsoenlijke auto? Dan zou ik wel een stukje durven lenen.
Dit. Zeker aangezien het een renteloze lening bij familie is.
Alle reacties Link kopieren
Geen geld lenen voor een auto. Je geeft aan dat je spaarpotje zo'n beetje leeg is. Wat ga je doen wanneer komend jaar je wasmachine kapot gaat, je een nieuwe bril nodig hebt en je fiets nodig naar de fietsenmaker moet?

Een auto is een auto. Een duurdere auto gaat je niet sneller van A naar B brengen.

Je kan er wel aan denken om even geen auto te hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik zou uitzoeken of private lease wat is. Dan heb je ook geen onvoorziene kosten meer. Mijn zusje is overgestapt op private lease. Als mijn huidige auto 'op' is ga ik daar ook eens naar kijken.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan toch lenen (al weet ik niet of ik dat bij familie zou doen). Een auto van 15 jaar kopen zou mij te riskant zijn.
Alle reacties Link kopieren
Curley schreef:
13-11-2018 15:51
Persoonlijk vind ik het zonde om geld te lenen voor een auto, dan zou ik toch iets kopen waar je wel het geld voor hebt. Niet alleen voor de aanschaf, maar ook het onderhoud.

Ik weet niet voor auto je op het oog hebt, maar bij minder populaire modellen/merken kan je best een leuke deal vinden.
Ook dat. Ik ben actief op zoek gegaan naar een hartstikke goeie maar best lelijke auto uit dit rijtje. (Althans, andere mensen vinden het wel meevallen maar ik vind het een beetje een duffe bak, vergeleken met mijn prachtige oldtimer die ik hiervoor had.) https://www.anwb.nl/auto/kopen/occasion ... -occasions
Mijn garagehouders zijn helemaal verliefd op die auto ondanks dat ze amper geld verdienen aan onderhoud, omdat hij zo goed is. Zij houden wel van degelijke kwaliteit. Ik heb er al jaren plezier van.

Ga je een Toyota zoeken dan heb je ook goeie kwaliteit maar ben je wel veel meer geld kwijt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
13-11-2018 16:08
Je kan er wel aan denken om even geen auto te hebben.
Dat kan inderdaad ook.
En dan voor de keren dat je echt een auto wilt gebruiken, eentje huren via snappcar.nl. Soms maar een paar tientjes per 24 uur.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
13-11-2018 16:08
Ik zou uitzoeken of private lease wat is. Dan heb je ook geen onvoorziene kosten meer. Mijn zusje is overgestapt op private lease. Als mijn huidige auto 'op' is ga ik daar ook eens naar kijken.

Dit zou ik dus echt afraden...

stel....je least voor zeg 200 per maand met 10.000 km per jaar. en dat 4 jaar lang.

bijna iedereen gaat over die 10.000 kilometer per jaar heen!! en dan betaal je dus over de teveel gereden kilometers een hoger bedrag zou je denken.

Niets in minder waard, dan moet je over alle gereden kilometers een hoger bedrag betalen.

Daar was laatst een stukje over bij radar of kassa!
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
13-11-2018 16:12

Ga je een Toyota zoeken dan heb je ook goeie kwaliteit maar ben je wel veel meer geld kwijt.
Dat ligt er maar net aan.
Ik rijd sinds een jaar of 2 een Toyota Yaris uit 2001. Gekocht voor 2900 euro en het ding is fantastisch. Ik hoor ook altijd dat ze oersterk zijn. Ik laat hem wel door de Toyota dealer onderhouden.
Hiervoor had ik een Toyota Corolla en die heeft me 2500 euro gekost en heb daar zo'n 5 jaar mee gereden.
En heb ook ooit een Corolla uit 1985 gehad; dat ding kostte 600 euro en heb daar jaren mee gereden. Was wel van een automonteur geweest die hem zelf onderhield.

Zo duur zijn Toyota's niet als je geen gloednieuwe wil.
minnimouse wijzigde dit bericht op 13-11-2018 16:18
18.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Takkie1 schreef:
13-11-2018 15:57
Ik ken eigenlijk geen auto's die waardevast zijn en dus niet heel snel minder waard worden.
Een échte oldtimer wel. ;-) Stijgt zelfs in waarde. Had ik in 1996 maar die Citroën 2CV voor 700 gulden gekocht die me toen werd aangeboden. Die was nu duizenden euro's waard geweest. (Alleen ook een hoop onderhoud aan die Franse roestbakken, en diefstalgevoelig.)
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven