Geld & Recht alle pijlers

Bedrijf in Bulgarije

14-11-2018 07:25 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik rond reis, mijn geld online verdien en eigenlijk nooit in Nederland ben wil ik een bedrijf in Bulgarije beginnen.

De belasting is hier laag, en een collega die dit ook doet en heeft me alles verteld en zo heb ik nu contact met het bedrijf in Bulgarije die me helpt dit opstarten.

Er zijn echter wat vragen:

- Ik heb de belastingdienst gebeld en de situatie uitgelegd, en stelde hun de vraag: of ik dit kan doen zonder in NL belasting hier over te moeten betalen, ook al ben ik wel ingeschreven in de Nederlandse gemeente, uiteraard word het geld allemaal behouden op een Bulgaarse bankrekening. Het antwoord wat zij me gaf was: waar je de werkzaamheden verricht betaal je belasting. Ik interpreteer dat dus als: inderdaad, je hoeft in NL geen belasting te betalen over dat geld, als je dus in Bulgarije daar belasting over betaald.

Maar klopt dit? Heeft iemand hier advies / tips voor?

Nog een vraag die me dwars zit:

- Stel we zijn een paar jaar verder, er staat 200.000 euro op die rekening in Bulgarije, en ik wil het geld overzetten naar een Nederlandse rekening? Moet ik daar dan weer belasting over betalen, hoe zit dat?

Super bedankt voor het lezen van mijn vraag,

Tom
Alle reacties Link kopieren
En deze vraag stel je op dit forum want viva-leden zijn belasting experts en geven alleen correcte antwoorden waar je volledig op kunt vertrouwen.


Tip: Ik zou het iets professioneler aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je in Nederland bent ingeschreven, moet je gewoon wel je inkomen opgeven. Wat je dan hier moet betalen, dat kan een fiscalist of misschien de KvK je verder mee helpen.

Je bedrijf kan dan wel gevestigd zijn in Bulgarije, en je zal daar je belasting moeten betalen aangaande je bedrijf. Maar je geeft jezelf ook een inkomen.

Er zijn veel mensen in de grensstreek die in NL wonen en een bedrijf hebben in Duitsland of België. Zo uniek is de situatie niet.

Denk ook na over je zorgverzekering, je AOW/WAO premie. Betaal je die niet in NL, dan kan er een gat ontstaan, waardoor je later minder recht hebt op AOW/WAO.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Even onder voorbehoud, want bepaalde zaken kunnen net iets anders zijn in Bulgarije. Daarnaast is dit een casus waarbij het verstandig is om een fiscalist in te schakelen met kennis van de wet- en regelgeving in Bulgarije.

Globaal:

Je staat wel ingeschreven in Nederland, je bent dus ook Nederlands belastingplichtig. Als je een bedrijf hebt in het buitenland én je bent aandeelhouder (met minimaal een bepaald percentage)/eigenaar, dan geef je dit bedrijf wel aan in je box 2 (aanmerkelijk belang). Dit heeft in principe geen verdere gevolgen voor de belastingheffing. Tot je geld gaat overhevelen uit je Bulgaarse bedrijf naar je privérekening. Net als in Nederland is dit een dividenduitkering en moet je daar belasting over betalen.

Het is even de vraag hoe het daar precies werkt. In Nederland houdt de uitkeerder 15% in en betaal je in privé (box 2) dan nog 10% belasting. Want een dividenduitkering wordt gezien als inkomen en daar moet je belasting over betalen.

Eenmaal op je Nederlandse privérekening, betaal je daar eventueel rendementsheffing.

Zomaar geld overhevelen naar een niet gelieerde Nederlandse onderneming kan eigenlijk niet. Tenzij je het als een lening aanmerkt, maar hier zijn wel strenge voorwaarden voor.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Praat met een belastingadviseur en kijk eens op de site van de belastingdienst.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ng_betalen

Als ij ineens 200.000 overmaakt moet je dat zeker kunnen verantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een goede accountant/fiscalist. Er zijn er meer dan genoeg in ieder dorp en stad te vinden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Bulgarije is lid van de EU. Niet anders dan wanneer het om België of Frankrijk gaat.

Als je in Bulgarije een inkomen hebt uit een baan of uit eigen bedrijf (dus ingeschreven in KvK Bulgarije) dan zul je daar belasting over betalen. Net zoveel of weinig als elke Bulgaar.

In NL zul je dit inkomen wel moeten opgeven bij de belastingdienst maar je hoeft er dan geen belasting meer over te betalen omdat je dit al in Bulgarije hebt gedaan.

Als je 200.000 vanuit Bulgarije naar NL overmaakt dan zou dat moeten kunnen. Misschien dat je een dergelijk groot bedrag niet in eenmaal kunt overmaken maar wel in delen. Als dit in NL op je bankrekening staat dan zul je daar box 3 belasting over moeten betalen (vermogensrendementsheffing)

200.000 winst in een paar jaar is wel erg optimistisch ... . Wat voor bedrijf is dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Je moet ook kijken of er een belastingsverdrag is tussen beide landen, zodat er niet dubbel belast wordt.

Uiteindelijk gaat Nederland (woonland) wel willen weten wat je wereldinkomen is.

Verder moet je op gegeven moment ingeschreven staan waar je langdurig verblijft.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een goede complexe vraag. Je bent geregistreerd in NL (inwoner) maar je bedrijfsactiviteiten vinden plaats in Bulgarije. Je bent zoals je zegt hier nooit aanwezig, waar wel dan? Waar verblijf je voornamelijk? Waar voer je het werk feitelijk uit?
JIndien je je vestigingsadres van het bedrijf daar hebt, voornamelijk daar verblijft, een Bulgaarse bankrekening hebt waar de inkomsten binnenkomen en nimmer in NL bent val je niet onder het NL regime. Je valt onder de Bulgaarse regels. Dit is een grove inschatting want je hebt niet veel informatie gegeven.

Het geld vanuit Bulgarije, welke op de rekening van een Bulgaarse vennootschap staat, welke je vervolgens naar je eigen rekening in NL overmaakt heeft wel gevolgen. Het ligt aan de regels in Bulgarije.

In Nederland in de omgekeerde situatie geldt het volgende.

Een Bulgaar in NL die hier werkt en ingeschreven staat in de KVK, bijvoorbeeld een BV, kan geld uitkeren aan de aandeelhouder. Je betaalt dan dividendbelasting, zomaar overmaken kan niet zonder een "reden" (lening, dividend etc). Indien hij een eensmanszaak heeft kan hij dat geld wel opnemen. Indien hij dat geld overmaakt naar Bulgarije zal er denk ik niet dubbele belastingheffing plaatsvinden gezien hij hier belastingplichtig is.

Om dit goed aan te pakken en je hier belastingplichtig wilt zijn dient er heel wat te gebeuren. Je dient een fiscalist in te schakelen die kan bezien of er een holding in NL kan worden opgericht en een dochter in Bulgarije. Daar zijn heel wat regels aan verbonden, teveel om hier op te noemen. Het heeft ook risico's waarin je goed advies moet zoeken.
Alle reacties Link kopieren
even ter aanvulling. Ik lees nu dat je niet belastingplichtig wilt zijn in NL. Ik begreep even van wel. Indien je alles in Bulgarije doet en daar een vestigingsadres hebt en bankrekening etc en niet in NL bent ben je niet zomaar in NL ook nog eens belastingplichtig. Let wel er zijn wat haken en ogen.

In beginsel: Het geld wat je verdient in Bulgarije valt onder de belasting daar. Indien je terugkeert naar NL en het geld overmaakt naar een NL bankrekening wordt er gekeken hoe het is belast. Soms kan het daar bijv. onbelast blijven onder bepalde regelingen. Bijvoorbeeld indien hetgeld in een management vennootschap zit o.i.d. Er is een verdrag tussen NL en Bulgarije ter voorkoming van dubbele belasting.

Indien je terugkeert en het geld naar NL meeneemt kan dat wel maar moet juist gebeuren. Lees weer: de fiscalist.

Je bent eigenlijk ook geen NL ingezetene indien je nooit in NL bent en dien je je uit te schrijven als NL ingezetene. Je raakt hier wel je AOW kwijt voor de jaren dat je niet in NL was. De AOW wordt berekent over 40 jaar en wordt verminderd. Het kan dat je in Bulgarije een soortgelijke regeling hebt.
Alle reacties Link kopieren
LukeWualf schreef:
02-12-2018 04:39
Het kan dat je in Bulgarije een soortgelijke regeling hebt.
Maar hou er dan rekening mee dat een eventueel Bulgaars staatspensioen een Bulgaars niveau heeft. In Nederland zal je daar niet zoveel aan hebben, tenzij Bulgarije in recordtempo net zo welvarend wordt als NL.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
02-12-2018 15:49
Maar hou er dan rekening mee dat een eventueel Bulgaars staatspensioen een Bulgaars niveau heeft. In Nederland zal je daar niet zoveel aan hebben, tenzij Bulgarije in recordtempo net zo welvarend wordt als NL.
Ja eens. Een soortgelijke AOW regeling indien er überhaupt is zal wellicht niet hetzelfde zijn. Ik zou de topic opener aanraden hier aanvullende maatregelen voor te treffen.

Mijn familie had zelfde issue omdat ze in Zwitserland woonden, maar die uitkering is zelfs hoger.
Alle reacties Link kopieren
Stop maar met alle antwoorden, TO reageert allang niet meer ... .
Alle reacties Link kopieren
Stel we zijn een paar jaar verder, er staat 200.000 euro op die rekening in Bulgarije, en ik wil het geld overzetten naar een Nederlandse rekening? Moet ik daar dan weer belasting over betalen, hoe zit dat?

Ik zou er niet op rekenen dat het zover zal komen daar in Bulgarije.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
03-12-2018 15:25
Stel we zijn een paar jaar verder, er staat 200.000 euro op die rekening in Bulgarije, en ik wil het geld overzetten naar een Nederlandse rekening? Moet ik daar dan weer belasting over betalen, hoe zit dat?

Ik zou er niet op rekenen dat het zover zal komen daar in Bulgarije.
Lees even hierboven, is dat niet al een antwoord op je vraag?
Laat je goed voorlichten door een fiscalist. Dit gaat om teveel geld om af te gaan op oncontroleerbare adviezen op een forum.

Wel interessant trouwens dat je gewoon ingeschreven blijft staan in een NL gemeente. Naar mijn weten kan dat niet als je langer dan acht maanden per jaar in het buitenland verblijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven