Geld & Recht alle pijlers

Product kapot binnen twee weken, verkoper eist bon

19-11-2018 19:00 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onlangs speelgoed gekocht. Kind was er blij mee dus bon weggegooid na een paar weken. De dag erna gaat het speelgoed kapot. Ik reclameer bij de winkel met het kapotte product en de bankbetaling (uitgeprint van internetbankieren) en leg uit dat ik de bon de dag ervoor weg heb gegooid. Nu zegt de winkel dat ik geen recht heb op vergoeding omdat ik geen bon heb.

Ik weet dat dit juridisch niet juist is. De winkel moet vergoeden omdat de winkel eenvoudig kan opzoeken dat er daadwerkelijk een aankoop was én omdat het product defect blijkt. Maar hoe krijg ik gelijk? Vooralsnog zeggen zij dat ze in hun recht staan.

Overigens een uitstekende reden om de fysieke speelgoedwinkels niet meer te bezoeken, want had ik het online gekocht dan had ik dit probleem niet.

En ja, ik had natuurlijk de bon kunnen bewaren en dat was misschien handig geweest, maar op een gegeven moment, vooral met speelgoed, geloof ik het wel. Ik kan niet van alles bonnen bewaren.
Ik heb een bakje op de kamer staan en daar mik ik alle bonnen in. Een keer per jaar gooi ik hem leeg.
Hoezo juridisch niet juist? Hoe kom je erbij een vergoeding te vragen zonder dat je kunt aantonen dat je het daar gekocht hebt.

Misschien kun je aantonen dat je het bedrag daar gepind hebt maar anders heb je echt pech.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
19-11-2018 19:06
Misschien kun je aantonen dat je het bedrag daar gepind hebt maar anders heb je echt pech.
Dat heeft ze al gedaan:
“en de bankbetaling (uitgeprint van internetbankieren)”
Alle reacties Link kopieren
Staat er in hun voorwaarden dat de bon het garantiebewijs is oid?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Dit.
En hoezo kapot? Kapot vanwege ondeugdelijk product of kapot omdat jouw zoon het kapot heeft gemaakt ?

Als je in de winkel net zo’n toon aanslaat als hier, zal dat de bereidheid om je terwille te zijn ook niet ten goede komen.
Als de bon effectief nog maar 1 dag in de vuilbak lag, vis die bon er dan effe uit.

Zonder bon geen geld terug.
Aan jou de keuze wat je wil.

Jij kan wel de betaling laten zien, maar daar staat niet op wat - welk stuk speelgoed - je die dag gekocht hebt.
Kan je evengoed dat stuk kapot speelgoed tijden eerder hebben gekocht en 2 weken geleden iets totaal anders.
Een bankbetaling specificeert geen product. Dis dan moet je het hebben van de coulance van een winkel, dat is geen recht. Je hebt gewoon een bon nodig.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
19-11-2018 19:11
Dit.
En hoezo kapot? Kapot vanwege ondeugdelijk product of kapot omdat jouw zoon het kapot heeft gemaakt ?

Als je in de winkel net zo’n toon aanslaat als hier, zal dat de bereidheid om je terwille te zijn ook niet ten goede komen.
Nou dit!
Ja en?
Ik had keer bij mefuamarkt een harde schijf gekocht
Maanden later stuk
Geen bon maar wel de pin betaling van internetbankierrn
Kreeg wel mn geld terug
Ze konden adhv de pinbetaling de bon opzoeken in de pc

Maarja bij speelgoed dag na twee weken stuk gaat heb ik wel bedenkingen... mss te wild gespeeld denk ik dan
lisa_ schreef:
19-11-2018 19:06
Hoezo juridisch niet juist? Hoe kom je erbij een vergoeding te vragen zonder dat je kunt aantonen dat je het daar gekocht hebt.

Misschien kun je aantonen dat je het bedrag daar gepind hebt maar anders heb je echt pech.
Is geen toon. TO heeft het bij het rechte end.

Of ze dat gelijk gaat krijgen is weer een ander verhaal. Moet je lange adem voor hebben.
vivajaline schreef:
19-11-2018 19:18
Ik had keer bij mefuamarkt een harde schijf gekocht
Maanden later stuk
Geen bon maar wel de pin betaling van internetbankierrn
Kreeg wel mn geld terug
Ze konden adhv de pinbetaling de bon opzoeken in de pc

Maarja bij speelgoed dag na twee weken stuk gaat heb ik wel bedenkingen... mss te wild gespeeld denk ik dan
Precies.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 19-11-2018 19:24
0.00% gewijzigd
Consumentenbond :

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... abon-kwijt

Je kassabon bewaren is belangrijk, want dit is vaak ook je garantiebewijs. Ben je hem toch kwijtgeraakt en is het product dat je hebt gekocht niet goed? Ook zonder kassabon heb je rechten. Als je jouw aankoop op een andere manier kunt bewijzen, is dat ook prima. Denk aan:

een bankafschrift (als je met pin of internetbankieren hebt betaald)
een scan of foto van je aankoopbewijs (ook handig voor je administratie)
kassasysteem van de winkel: hierin kunnen aankopen worden teruggezocht. Vaak doen winkels hier niet moeilijk over.

Als dit allemaal niet lukt, kun je ook teruggaan naar de winkel en vragen aan de verkoper of hij jouw bezoek en aankoop nog herinnert.


Van de Radar site:

Wanneer je in de winkel iets koopt, krijg je van de verkoper een bon. Dit aankoopbewijs kan van pas komen in het geval dat je het product wilt ruilen of terugbrengen. Maar wat als je de kassabon kwijt bent? Kun je ook ruilen zonder bon?

Een open deur: natuurlijk is het zaak om de bon van je aankoop goed te bewaren. Hij kan dienen als garantiebewijs, en je kunt ermee aantonen dat je het op een bepaalde datum voor een bepaald bedrag gekocht hebt als je ermee teruggaat naar de winkel om het te ruilen.

Er zijn verschillende redenen om te ruilen:

het product is ondeugdelijk
je hebt spijt van je aankoop

Ondeugdelijk product? Ruilen is een recht van de koper

Als het gaat om een ondeugdelijk product (dus met een defect of een beschadiging), is de verkoper verplicht om te zorgen voor een goed werkend vervangend product, of voor reparatie. Je hebt dan recht op een nieuw product of op reparatie. Met een tegoedbon hoef je geen genoegen te nemen.

Bon kwijt? Er is nog hoop

In beide gevallen moet je de aankoop kunnen bewijzen. De makkelijkste manier is p, dat met het bonnetje te doen. Maar misschien heb je die - ondanks bovenstaande open deur - per ongeluk weggegooid, of heeft de cavia hem opgegeten. Schiet niet meteen in de stress. Er is nog hoop!

Die hoop bestaat in de vorm van:

je (digitale) bankafschrift
coulance van de verkoper
het kassasysteem van de winkel

Als je met je pinpas betaald hebt, kan je bankafschrift uitkomst bieden. Aan de hand daarvan is doorgaans na te gaan dat je iets in een bepaalde winkel hebt gekocht, en voor een bepaald bedrag. Zo kun je dan alsnog de aankoop bewijzen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 19-11-2018 19:24
16.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kunnen ze niet de bon opzoeken aan de hand van je PINbetaling?

En is het stuk omdat er (mogelijk) verkeerd mee gespeeld is, of omdat het een ondeugdelijk product is?

De winkel hoeft je product niet te vergoeden, ze kunnen het product ook ruilen.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
19-11-2018 19:06
Hoezo juridisch niet juist? Hoe kom je erbij een vergoeding te vragen zonder dat je kunt aantonen dat je het daar gekocht hebt.

Misschien kun je aantonen dat je het bedrag daar gepind hebt maar anders heb je echt pech.
Iedereen weet toch dat het een kleine moeite is voor de winkelier als bedrag, datum en tijd bekend zijn? Het is gewoon een starre winkelier. Les voor de volgende keer, koop het maar online!
Alle reacties Link kopieren
Is het bij de intertoys? Geef dan maar op want die hebben echt een enorme kutservice. Zelfs als je een bon hebt!

Wij hadden movecontrollers a 80 euro gekocht. 1 ervan werkt niet dus wij wilden ze terug brengen ( na 1 week). Ruilen kon niet want ze hadden ze niet op voorraad ( en ze bestellen kon ook niet), geld terug kon ook niet maar we konden wel een cadeaubon van 10 euro krijgen. Koekkoek.
Alle reacties Link kopieren
Is de speelgoedwinkel (franchise) van een keten? Dan zou ik het hoofdkantoor bellen.
Ik had het laatst bij Etos die geen oude cadeaubon wilden aannemen. Hoofdkantoor heeft contact opgenomen met de winkel en mij laten weten dat ik mijn bon in kon leveren.
mayolijn28 wijzigde dit bericht op 19-11-2018 19:45
0.79% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
19-11-2018 19:23
Bon kwijt? Er is nog hoop

In beide gevallen moet je de aankoop kunnen bewijzen. De makkelijkste manier is p, dat met het bonnetje te doen. Maar misschien heb je die - ondanks bovenstaande open deur - per ongeluk weggegooid, of heeft de cavia hem opgegeten. Schiet niet meteen in de stress. Er is nog hoop!

Die hoop bestaat in de vorm van:

je (digitale) bankafschrift
coulance van de verkoper
het kassasysteem van de winkel

Als je met je pinpas betaald hebt, kan je bankafschrift uitkomst bieden. Aan de hand daarvan is doorgaans na te gaan dat je iets in een bepaalde winkel hebt gekocht, en voor een bepaald bedrag. Zo kun je dan alsnog de aankoop bewijzen.
Met andere woorden: je bent afhankelijk van de winkel. Als je echt recht hebt zonder bon te retourneren of je niet te hopen dat de winkel daarmee akkoord gaat. De winkel moet dan akkoord gaan. Een pinbetaling bewijst alleen een aankoop voor een bepaald bedrag en dus niet het product. Als een verkoper de moeite wil doen om via het kassasysteem jouw aankoopbewijs te zoeken, dan is dat service, geen verplichting. De koper moet bewijzen dat het product is aangekocht. De winkel hoeft dat niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Vaak zijn bonnen na enkele maanden al onleesbaar of bijna alles is verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
Hier juist uitstekende ervaring met Intertoys in combinatie met geen bon: we hadden een mini-drone voor zoon gekocht die defect uit de verpakking kwam. Geen bon, toch teruggegaan. Ze boden zelf aan de bon terug te zoeken aan de hand van m’n pinbetaling. Toen ze die gevonden hadden, kregen we meteen geld terug (product was nl. niet meer leverbaar).

Het kan dus inderdaad wel, maar is afhankelijk van de goodwill van de winkel. En ik geloof heel erg dat de toon maakt of ze wel of niet bereidwillig daarin zijn.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
19-11-2018 19:36
Met andere woorden: je bent afhankelijk van de winkel. Als je echt recht hebt zonder bon te retourneren of je niet te hopen dat de winkel daarmee akkoord gaat. De winkel moet dan akkoord gaan. Een pinbetaling bewijst alleen een aankoop voor een bepaald bedrag en dus niet het product. Als een verkoper de moeite wil doen om via het kassasysteem jouw aankoopbewijs te zoeken, dan is dat service, geen verplichting. De koper moet bewijzen dat het product is aangekocht. De winkel hoeft dat niet te doen.
Ach, de meesten kunnen zo digitaal terug zoeken waar je bij staat! Feit dat elke moeite de winkelier teveel kost zegt al wat over de klantvriendelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
19-11-2018 19:44
Ach, de meesten kunnen zo digitaal terug zoeken waar je bij staat! Feit dat elke moeite de winkelier teveel kost zegt al wat over de klantvriendelijkheid.
Of over de toon van de betreffende klant...
toffifee schreef:
19-11-2018 19:44
Ach, de meesten kunnen zo digitaal terug zoeken waar je bij staat! Feit dat elke moeite de winkelier teveel kost zegt al wat over de klantvriendelijkheid.
Dat zal allemaal wel, maar TO zegt dit:

Ik weet dat dit juridisch niet juist is. De winkel moet vergoeden omdat de winkel eenvoudig kan opzoeken dat er daadwerkelijk een aankoop was én omdat het product defect blijkt.

En dat is dus niet juist. De winkel - hoe onklantvriendelijk ook - is niet verplicht om de bon voor haar te zoeken.
safrat schreef:
19-11-2018 19:36
Met andere woorden: je bent afhankelijk van de winkel. Als je echt recht hebt zonder bon te retourneren of je niet te hopen dat de winkel daarmee akkoord gaat. De winkel moet dan akkoord gaan. Een pinbetaling bewijst alleen een aankoop voor een bepaald bedrag en dus niet het product. Als een verkoper de moeite wil doen om via het kassasysteem jouw aankoopbewijs te zoeken, dan is dat service, geen verplichting. De koper moet bewijzen dat het product is aangekocht. De winkel hoeft dat niet te doen.
De tekst van de consumentenbond is wat fermer. Als jij een betaling kan aantonen, zeker als bedrag overeenkomt sta je best sterk. Het is dat mensen vaak geen zin of fut hebben om er een zaak van te maken of helemaal niet rendabel is. En dus overgeleverd zijn aan de winkelier.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
19-11-2018 19:24
Kunnen ze niet de bon opzoeken aan de hand van je PINbetaling?

En is het stuk omdat er (mogelijk) verkeerd mee gespeeld is, of omdat het een ondeugdelijk product is?

De winkel hoeft je product niet te vergoeden, ze kunnen het product ook ruilen.
Ruilen zou ik liever hebben dan een vergoeding, want kind wil uiteraard graag er mee spelen. Kind heeft het niet gesloopt. Dat is ook zichtbaar nav de schade.
Ze willen het niet opzoeken, maar zeggen dat ik gewoon pech heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven