Geld & Recht alle pijlers

Niet kunnen overstappen verzekering in zwangerschap

28-11-2018 18:59 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

In april verwacht ik mijn eerste baby. Ik had bedacht dat ik kan overstappen in het nieuwe jaar voor uitgebreidere kraam en verloskundige zorg. Nu vertelde mijn verloskundige dat ik niet meer kan overstappen, omdat zij (de praktijk) alleen kunnen declareren bij de verzekering waar de behandeling is gestart. Ik vond dit erg vreemd....
Nu heb in gekeken bij mijn eigen verzekering (anderzorg) maar deze hebben geen extra verzekering voor verlos en kraamzorg.
Nu vraag ik mij af of ik ergens anders een aanvullende verzekering kan afsluiten hiervoor (ik had soms in mijn werk mensen die hun basis en aanvullende apart hadden). En ook of haar verhaal überhaupt klopt dat ik niet kan overstappen... als ik geen klant meer ben bij een verzekering, kunnen ze daar toch ook niet declareren?

Iemand die hier meer van weet? Dank jullie!
Alle reacties Link kopieren
Andere verloskundige?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Voor verloskundige zorg zul je inderdaad niet meer over kunnen stappen. Die wordt betaald door de verzekering waar je bij zat op het moment dat de zorg begon (dat geldt trouwens ook voor andere behandelingen die doorlopen voorbij de jaarwisseling).

Maar dat hoeft het switchen van verzekering toch verder niet in de weg te staan?
nimbus wijzigde dit bericht op 28-11-2018 19:13
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet verteld had, had je het toch gewoon gedaan?
anoniem_377206 wijzigde dit bericht op 29-11-2018 12:46
1.69% gewijzigd
Ik ben tot tweemaal toe gewsitcht toen ik al zwanger was (laatste keer drie jaar geleden) dus het lijkt mij sterk, tenzij de regels onlangs zijn gewijzigd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen jaar tijdens mijn zwangerschap ook overgestapt van zorgverzekering. Geen problemen mee gehad. Ik denk wel dat je van tevoren moet kijken of de kraamzorg waarbij je je hebt aangemeld en de vk contracten hebben met de betreffende zorgverzekering.
Je kunt wel overstappen, maar de kosten van de verloskundige worden betaald door je oude verzekering.

Je kunt ergens anders een aanvullende verzekering afsluiten, maar de vraag is of ze je accepteren. Je bent tenslotte al zwanger, dus de kans is groot dat je kosten gaat maken die de verzekering moet betalen. Of de premie is zo hoog dat het eigenlijk geen zin meer heeft om je te verzekeren.
Alle reacties Link kopieren
Verloskundige zorg wordt volgens mij vanuit de basisverzekering wel vrij volledig gedekt.

Voor de eigen bijdrage poliklinische bevalling en kraamzorguren kan je je wel aanvullend verzekeren. Daarvoor kan overstappen zeker nog wel lonen.
Gewoon overstappen als jij wil, kan gewoon.
Bel je eigen of gewenste nieuwe voor meerinfo hierover.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben per 1 Jan 2016 overgestapt van zorgverzekering. Was toen over de helft van mijn zwangerschap. Heb geen problemen gemerkt. Ook niet met acceptatie trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat kan best. Heel veel behandelingen (ook buiten zwangerschap om) lopen een bepaalde tijd (aantal maanden/jaar). Dan zouden al die patiënten dus niet van verzekering kunnen wisselen. In principe wordt een behandeling betaald door degene waar je verzekerd was op het moment dat de behandeling/het traject begon. Dat is dus je oude verzekering.

Ik zou niet eens verzonnen hebben dat ik dit met de verloskundige moest bespreken, ik had het gewoon gedaan.

Kijk overigens wel even goed of je het echt waard vindt. Het gaat in principe alleen om de eigen bijdrage kraamzorg (meestal rond de 200 euro max) en evt deeigen bijdrage voor een ziekenhuisbevalling als je dat wilt zonder medische reden (volgens mij 385). En dat laatste valt bij heel veel mensen al weer weg omdat er toch een medische indicatie ontstaat (bijvoorbeeld pijnstilling willen is al een medische indicatie). Bij mijn verzekering zit deze vergoeding alleen in het meest uitgebreide pakket, wat 60 euro/maand kost. Dat kost dus meer dan het oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar overstapt, terwijl ik 6 maanden zwanger was. Geen enkel probleem met de verzekering gehad.
Dat niet kunnen overstappen heb ik nog nooit gehoord.

Ik heb zelf wel aanvullende bij andere verzekeraar als basis. Om zelfde reden als jij. Losse aanvullende kan vaak wel, maar enkel telefonisch en niet via de website.
Alle reacties Link kopieren
Dit is vrij logisch hoor. Je kan geen aanvullende verzekering afsluiten als je al zwanger bent want de verzekering weet dan dat ze moeten betalen. Je kan ook geen tandarts verzekering afsluiten als je komend jaar een flinke behandeling moet ondergaan, weigeren ze je ook. Dat is altijd dus je kan wel switchen maar dat wat al loopt, kan je niet meer extra verzekeren.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
wished- schreef:
29-11-2018 11:40
Dit is vrij logisch hoor. Je kan geen aanvullende verzekering afsluiten als je al zwanger bent want de verzekering weet dan dat ze moeten betalen. Je kan ook geen tandarts verzekering afsluiten als je komend jaar een flinke behandeling moet ondergaan, weigeren ze je ook. Dat is altijd dus je kan wel switchen maar dat wat al loopt, kan je niet meer extra verzekeren.
Sorry maar je kletst uit je nek. Er zijn weinig aanvullende verzekeringen die een medische selectie hebben en die kun je dus ook zwanger gewoon aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
wished- schreef:
29-11-2018 11:40
Dit is vrij logisch hoor. Je kan geen aanvullende verzekering afsluiten als je al zwanger bent want de verzekering weet dan dat ze moeten betalen. Je kan ook geen tandarts verzekering afsluiten als je komend jaar een flinke behandeling moet ondergaan, weigeren ze je ook. Dat is altijd dus je kan wel switchen maar dat wat al loopt, kan je niet meer extra verzekeren.

Jawel hoor. Er zijn wel uitzonderingsgevallen, maar in de meeste situaties kun je gewoon overstappen. TO, je verloskundige weet niet zo goed hoe het zit. Stap gewoon over als dat je beter uitkomt, dat is geen probleem.
wished- schreef:
29-11-2018 11:40
Dit is vrij logisch hoor. Je kan geen aanvullende verzekering afsluiten als je al zwanger bent want de verzekering weet dan dat ze moeten betalen. Je kan ook geen tandarts verzekering afsluiten als je komend jaar een flinke behandeling moet ondergaan, weigeren ze je ook. Dat is altijd dus je kan wel switchen maar dat wat al loopt, kan je niet meer extra verzekeren.
Jawel hoor, ik heb dat tot tweemaal toe gedaan bij zwangerschap.
Je moet inderdaad wel goed de verzekeringen vergelijken. Volgens mij was ik bij FBTO verzekerd, daar heb je een specifieke aanvullende verzekering voor zwangerschap die niet zo duur is.
Of je het geld eruit haalt hangt er een beetje van af, maar hier kon het al uit doordat ik dan geen eigen bijdrage aan de kraamzorg hoefde te betalen en ik wilde zwangerschapsgym doen wat dan vergoed werd. Dat was zo'n beetje break even.
Ik vond het wel een fijn idee dat bevallen in het ziekenhuis dan sowieso vergoed werd (ook al wilde ik graag thuis bevallen, wat ook gelukt is) en ook als er een lactatiekundige nodig zou zijn geweest waren de kosten in ieder geval geen reden om het niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even doorvragen bij je verloskundige. Het zou kunnen zijn dat ze geen contract heeft met de verzekering die jij wilt. Je kunt daarvoor kijken op de site van de betreffende verzekeraar. Dat kan eigenlijk de enige reden zijn waarom je niet over kan stappen.

Verder al gezegd, maar kijk kritisch naar de kosten. Vaak mag je bij zwangerschap zelfs gedurende het jaar overstappen naar een gezinsverzekering. Niet gek, want daar verdient de verzekeraar goed aan. De kosten zijn enorm hoog. Ik zit bij een verzekeraar waar ik een kleine aanvulling heb die de poliklinische bevalling, fysio en nog wat extra zorg (als het nodig is na de bevalling) volledig vergoedt. Daar betaal ik 6,- per maand extra voor en was even een zoektocht;)
Succes!
Alle reacties Link kopieren
roosaa schreef:
30-11-2018 05:04
Ik zou even doorvragen bij je verloskundige. Het zou kunnen zijn dat ze geen contract heeft met de verzekering die jij wilt. Je kunt daarvoor kijken op de site van de betreffende verzekeraar. Dat kan eigenlijk de enige reden zijn waarom je niet over kan stappen.

Verder al gezegd, maar kijk kritisch naar de kosten. Vaak mag je bij zwangerschap zelfs gedurende het jaar overstappen naar een gezinsverzekering. Niet gek, want daar verdient de verzekeraar goed aan. De kosten zijn enorm hoog. Ik zit bij een verzekeraar waar ik een kleine aanvulling heb die de poliklinische bevalling, fysio en nog wat extra zorg (als het nodig is na de bevalling) volledig vergoedt. Daar betaal ik 6,- per maand extra voor en was even een zoektocht;)
Succes!
Wil je zeggen welke dit is? Ik ben ook nog op zoek...
1-Aapje schreef:
29-11-2018 12:16
Sorry maar je kletst uit je nek. Er zijn weinig aanvullende verzekeringen die een medische selectie hebben en die kun je dus ook zwanger gewoon aanvragen.
Dit. Er wordt niet naar gevraagd, dus echt geen probleem. Tijdens beide zwangerschappen ben ik overgestapt ivm betere vergoedingen en aanvullende zorg.
nerdopviva schreef:
28-11-2018 19:13
Je kunt wel overstappen, maar de kosten van de verloskundige worden betaald door je oude verzekering.

Je kunt ergens anders een aanvullende verzekering afsluiten, maar de vraag is of ze je accepteren. Je bent tenslotte al zwanger, dus de kans is groot dat je kosten gaat maken die de verzekering moet betalen. Of de premie is zo hoog dat het eigenlijk geen zin meer heeft om je te verzekeren.
Dit. Zo gaat het ook met veel (poliklinische) behandelingen in het ziekenhuis. Welke verzekeraar betaalt, hangt af van het jaar waarin de behandeling werd gestart. Na de start van de behandeling kan je dan binnen 3, 6 of 12 maanden (afhankelijk van wat er speelt) zonder een nieuwe verwijsbrief van je huisarts terug, zodat de verzekeraar niet voor elk consult apart betaalt, maar voor het hele pakketje zorg, ongeacht hoe vaak je bent geweest.

Omdat je behandelcontact met de VK startte in 2018, zal de ZV die je dit jaar hebt gehad de boel betalen.

Aanvullend pakket aanvragen (voor bv extra kraamzorg, bekkenfysio, lactatiekundige etc.) kan altijd voor 2019, misschien wordt je gewoon geaccepteerd. Je hoeft overigens niet bij dezelfde verzekeraar de basisverzekering en de aanvullende verzekering af te sluiten, dat mogen ook 2 verschillende verzekeraars zijn.
Alle reacties Link kopieren
ikie, even niet gekeken op het forum maar zag je vraag nu net. ik heb CZ. De aanvulling heet basis volgens mij! Kost in ieder geval rond 7,-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven