Geld & Recht alle pijlers

Erven in een samengesteld gezin

28-11-2018 20:51 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Weet iemand hoe het zit als je vader overlijdt en een jongere (tweede) vrouw heeft? Klopt het dat de kinderen uit het eerste huwelijk dan hun kindsdeel pas krijgen nadat deze vrouw, de langstlevende, is overleden?

Ik vind het een ingewikkelde kwestie!
Alle reacties Link kopieren
Is geen eenduidig ja of nee op te zeggen. Is er een testament? Zit het geld wellicht in een gezamenlijk huis? Een hoop factoren zijn hierop van toepassing.
Alle reacties Link kopieren
Hangt van zijn testament + huwelijkse voorwaarden af. Mijn vader heeft na overlijden van mijn moeder zijn testament herzien. Bij zijn overlijden hebben wij (de kinderen) nu meer rechten dan een (eventuele) nieuwe partner.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ja, tenzij in het testament anders is bepaald.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 28-11-2018 21:00
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is dit inderdaad zo ivm opgemaakt testament. Hier zijn wij door onze ouders over geïnformeerd
Alle reacties Link kopieren
Er is geen koophuis en ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Zou de tweede vrouw het geld ook kunnen opmaken, of is dat niet mogelijk?

Zijn wij als kinderen uit het eerste huwelijk dan eigenlijk door de wet onterfd?
Je bent niet onterft, je moet gewoon wachten op je kindsdeel. Je kan je kindsdeel wel via de rechter proberen op te eisen.
Citterio schreef:
28-11-2018 21:18
Er is geen koophuis en ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Zou de tweede vrouw het geld ook kunnen opmaken, of is dat niet mogelijk?

Zijn wij als kinderen uit het eerste huwelijk dan eigenlijk door de wet onterfd?
Ja ze zou alles op kunnen maken, ze kan er ook voor kiezen om jullie je deel vast te geven.
Nee het is geen onterven want je blijf recht houden op je kindsdeel maar als het op is dan valt er niks meer te erven natuurlijk.
Tenminste dit is zoals ik het altijd begrepen heb.
Citterio schreef:
28-11-2018 21:18
Er is geen koophuis en ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Zou de tweede vrouw het geld ook kunnen opmaken, of is dat niet mogelijk?

Zijn wij als kinderen uit het eerste huwelijk dan eigenlijk door de wet onterfd?
Je bent niet onterfd. Je bent alleen pas aan de beurt na overlijden tweede vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan sinds wanneer ze getrouwd zijn en wat ze testamentair hebben vastgelegd.

Mijn huidige stiefmoeder is maar 8 jaar ouder dan ik en nummer 5 die ik heb als stiefmoeder. Mijn vader heeft alles op de langstlevende gezet en dat vinden wij kinderen uit eerdere huwelijken niet zo heel leuk. Maar goed het is me de ruzie niet waard en ik houd mijn eigen broek wel op. Maar het voelt niet heel ok dat stiefmoeder zoveel voor de kinderen wordt gezet.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
28-11-2018 21:29
Je bent niet onterfd. Je bent alleen pas aan de beurt na overlijden tweede vrouw.
En als je daar dus maar een paar jaar mee scheelt, voelt het ergens wel als onterven.
dannas schreef:
28-11-2018 21:35
En als je daar dus maar een paar jaar mee scheelt, voelt het ergens wel als onterven.
Ja, ik las net je verhaal. Dat is heel zuur inderdaad.

En is het je 5e stiefmoeder?
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 28-11-2018 21:38
6.61% gewijzigd
Citterio schreef:
28-11-2018 21:18
Er is geen koophuis en ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Zou de tweede vrouw het geld ook kunnen opmaken, of is dat niet mogelijk?

Zijn wij als kinderen uit het eerste huwelijk dan eigenlijk door de wet onterfd?
Wat slecht geregeld dat jullie als kinderen niet voor een 2e vrouw komen in zijn testament. En dan ook nog in gemeenschap van goederen...
Alle reacties Link kopieren
Niets verwachten, zoiets is ook alleen een issue als er iets valt te halen lijkt wel.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
28-11-2018 21:27
Je bent niet onterft, je moet gewoon wachten op je kindsdeel. Je kan je kindsdeel wel via de rechter proberen op te eisen.

Op grond waarvan?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
28-11-2018 21:35
En als je daar dus maar een paar jaar mee scheelt, voelt het ergens wel als onterven.


Dat zie je goed inderdaad...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Als je nergens op rekent, valt t altijd mee.
Ik maak gewoon alles op,,dat weten de kinderen ook. Die hebben t beter dan wij.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
28-11-2018 21:50
Als je nergens op rekent, valt t altijd mee.
Ik maak gewoon alles op,,dat weten de kinderen ook. Die hebben t beter dan wij.
Dat zeg ik ook altijd tegen mijn ouders, je hoeft mij niets na te laten. Maar goed, dat is ook weer geen enorm kapitaal.

En kan me voorstellen dat dat heel anders voelt als de jongere stiefmoeder opeens jarenlang op de erfenis teert.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
28-11-2018 21:37
Ja, ik las net je verhaal. Dat is heel zuur inderdaad.

En is het je 5e stiefmoeder?
Yep. Ze is heel aardig hoor. Maar mijn vader heeft hele mooie kunst en ik en mijn broers zouden die graag bij ons aan de muur zien na overlijden en niet bij nummer 5 die ze dan gewoon kan verpatsen. Maar goed, ik laat het maar gaan. De man is op het vlak van liefde wat raar. Hij roept elke keer niet meer te gaan trouwen, maar dat duurt nooit lang.
Ik snap de point of view van de kinderen. Ik heb een moeder met een nieuwe relatie (nadat mijn vader is overleden). Het lijkt me erg zuur als zo’n nieuwe partner waar je verder geen binding mee hebt er met de erfenis vandoor gaat.

Maar ik ben ook een stiefmoeder, de eerste, in een samengesteld gezin met jonge kinderen. Mijn vriend en ik heb al jaren een leven samen, hebben samen een huis, spullen, etc.
Ik moet er niet aan denken dat wanneer hij komt te overlijden ik ons huis zou moeten verkopen om de kinderen hun deel van de erfenis te kunnen geven. Dan ben ik niet alleen m’n partner kwijt maar ook nog eens ons huis, de plek die samen hebt opgebouwd. De ‘langst levende regel’ is er om dit soort ellende te voorkomen. Heel blij mee.

Wij hebben overigens beide ons testament zorgvuldig opgemaakt om niemand te kort te doen. Niet alles gaat naar mij. En andersom kunnen mijn stiefkinderen van mij erven, maar kan het geld niet bij hun moeder terecht komen.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 28-11-2018 21:56
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik hb kinderen en mijn man ook. Wij hebben alle kinderen verteld dat tegen de tijd dat man en ik dood zijn waarschijnlijk alles op is. We maken alles op.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
28-11-2018 21:52
Yep. Ze is heel aardig hoor. Maar mijn vader heeft hele mooie kunst en ik en mijn broers zouden die graag bij ons aan de muur zien na overlijden en niet bij nummer 5 die ze dan gewoon kan verpatsen. Maar goed, ik laat het maar gaan. De man is op het vlak van liefde wat raar. Hij roept elke keer niet meer te gaan trouwen, maar dat duurt nooit lang.
Dat vind ik nog wel wat anders dan de rest van het kapitaal bij de stiefmoeder te laten; valt daar niet over te praten?
Want dat is vrij makkelijk op te lossen met een testament.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
28-11-2018 21:48
Op grond waarvan?
Weet ik niet. Bel een advocaat. Vriendin van me heeft het kindsdeel van de erfenis van haar moeder opgeeist bij haar vader en gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Wat gebeurt er als de langstlevende opnieuw trouwt en daarna overlijdt?
Ook dan gelden gewoon de regels van de wettelijke verdeling. Er is een (nieuwe) echtgenoot / partner en er zijn kinderen. Dus het vermogen gaat naar de nieuwe echtgenoot, en niet meteen naar de kinderen uit het eerste gezin. De kinderen moeten wachten op hun erfdeel tot het overlijden van de stiefouder.

Kunnen de kinderen hier niets tegen doen en moeten zij toezien dat de stiefouder hun hele erfdeel opmaakt?
Je kunt dit als kind voorkomen door gebruik te maken van je wilsrechten. Je vestigt dan vruchtgebruik op je erfdeel. De kinderen krijgen het eigendom van hun erfenis, de stiefouder houdt echter het recht van gebruik. In feite hebben de kinderen nog niets aan hun erfdeel omdat de stiefouder het recht van gebruik hierover houdt, maar je voorkomt in ieder geval dat de stiefouder het erfdeel helemaal kan opmaken.
https://www.erfwijzer.nl/partner-wettel ... eling.html



https://www.judex.nl/rechtsgebied/overl ... lsrechten/
tickel wijzigde dit bericht op 28-11-2018 22:05
5.62% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
28-11-2018 21:55
Weet ik niet. Bel een advocaat. Vriendin van me heeft het kindsdeel van de erfenis van haar moeder opgeeist bij haar vader en gekregen.
Als moeder voor 2003 is overleden en er was geen testament of ze waren niet getrouwd dan kan dat maar anders zie ik het somber in - daar is die wet nou net voor...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven