Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel kinderopvangtoeslag

30-11-2018 14:52 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Nu ik zwanger ben ben ik mij aan het verdiepen over wat voor opvang wil ik als de kleine er is en hoeveel uur.

Nu heb ik een proefberekening gedaan bij de belastingdienst en ik kom uit op 250 eigen bijdrage per maand voor 3 keer per week kinderopvang.

Ik vind dit nogal weinig gezien ons salaris.
Man verdient 1.5x modaal ik 1 x modaal.

Wie kan globaal vertellen wat ie per maand aan kinderopvang kwijt is?
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen voor 3 dagen kinderopvang ongeveer 1100 euro per maand en krijgen 400 euro toeslag. We hebben beide een goed inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, voor 2,5 keer modaal, lijkt mij €250,- eigen bijdrage echt een koopje!

Maar goed, de politiek veranderd het beleid dan ook letterlijk iedere paar jaar.
Dan is het weer een paar jaar heel erg goedkoop en dan opeens moet iedereen opeens weer bizar veel zelf betalen.
Niets is zo onbetrouwbaar in dit land als de overheid.

Een paar jaar geleden werd zo ongeveer de helft van de medewerkers van de kinderopvang op straat gezet. En nu schreeuwen ze weer om personeel.
Alle reacties Link kopieren
Normaal hoor dat je zo’n bijdrage betaalt. Het is gewoonweg afhankelijk van jullie inkomen. De overheid vergoed een maximale uurorijs; sommige kdv hanteren hogere prijzen. Misschien dat dat ook een verschil maakt. Gastouder is volgens mij wat goedkoper.
Maar bedenk: waar vind je voor deze prijs een goede ‘oppas’ voor de uren die jullie willen? Er is zorg, toezicht.. Kdv moet ook de kosten betalen (personeel, gebouw etc etc). Het is maar wat je wil.. kinderen kosten gewoonweg geld. En ik vind dit een ‘koopje’ hoor!
Alle reacties Link kopieren
Met 2.5x modaal Isa het inkomen ongeveer 92000. Dan krijg je ongeveer 54% terug van het max te vergoeden bedrag per uur. Dat is 8.02 in 2019.

250 moeten betalen voor 3 dagen lijkt me stug. Met ongeveer zelfde inkomen en 2 dagen betalen we 350e

Doe eens een proefberekening op de site van het kinderdagverblijf waar je kind heen zal gaan. Misschien dat dat beter klopt.
Kijk, dit is een mooie link: https://www.rekentoolkinderopvang.nl/de ... eslag-2018

Hier kun je voor jullie verzamelinkomen kijken hoeveel procent er vergoed wordt. Let op: het maximale vergoede bedrag is voor 2019 8,02 euro voor de dagopvang, en 6.89 euro voor de BSO. Het kan zo zijn dat jouw opvang meer vraagt per uur. Dus dat extra bedrag moet je ook meetellen.
Alle reacties Link kopieren
Als je inderdaad een gezamenlijk inkomen hebt van 92.000 dan zou je in 2018 39,8% van het bedrag vergoed krijgen. In 2019 gaat dat omhoog naar 51,6% zijn. Het gaat dan idd om het maximum bedrag van 8.02 per uur.

Googlen op kinderopvangtoeslag tabel 2019 levert alle benodigde info op
Mosterd
Alle reacties Link kopieren
Stuiterdraakje schreef:
30-11-2018 15:06
Normaal hoor dat je zo’n bijdrage betaalt. Het is gewoonweg afhankelijk van jullie inkomen. De overheid vergoed een maximale uurorijs; sommige kdv hanteren hogere prijzen. Misschien dat dat ook een verschil maakt. Gastouder is volgens mij wat goedkoper.
Maar bedenk: waar vind je voor deze prijs een goede ‘oppas’ voor de uren die jullie willen? Er is zorg, toezicht.. Kdv moet ook de kosten betalen (personeel, gebouw etc etc). Het is maar wat je wil.. kinderen kosten gewoonweg geld. En ik vind dit een ‘koopje’ hoor!
Ze vindt het toch juist weinig wat ze moeten betalen? Volgens mij heb je niet goed gelezen ;-)
Wij zitten rond 60.000 en betalen 250 voor 4 dagen momenteel. Straks 2 kinderen dus dan iets van 350 geloof ik omdat je meer terug krijgt voor tweede kind.
Ik heb het (voor de grap) voor mezelf ingevuld. Ik moet 493 euro zelf betalen voor 4 dagen kdv, wat ik toch echt wel veel geld vind. Toen ik het in het echt had betaalde ik dat niet eens voor 4 dagen kdv en 3 dagen BSO. Ik werk nu wel een dagje meer (en hoger uurloon), maar ik heb het niet over per maand. Toch maar geen baby’tje meer dan.
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel van jullie beiden het bruto jaarinkomen ingevuld? Zo ja, dan klopt het. Bel anders de belastingtelefoon met jullie loonstroken bij de hand, plus aantal uren opvang en uurprijs, dan kunnen ze het voor je narekenen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat de kinderopvangtoeslag volgend jaar weer omhoog. Wij gaan volgend jaar minder (BSO) uren afnemen en krijgen volgens de proefberekening net zoveel toeslag als nu. Volgend jaar krijgen we bijna de helft terug, nu ongeveer een derde.

Voor kdv betaalden wij destijds voor twee dagen opvang per week netto €450 met en vergelijkbaar salaris als jij TO.

De regelingen rondom de KOT veranderen elk jaar. Ik heb het gevoel dat we elk jaar minder zelf betalen.
Alle reacties Link kopieren
O pamela idd...! Was nog niet goed wakker denk ik 🙈

Dan is t bedrag idd aan de lage kant
Alle reacties Link kopieren
3x per week opvang of 3 dagen opvang?
Met hoeveel uur per maand heb je gerekend? 3 dagen zou ongeveer 136 uur per maand zijn.

Wij verdienen rond de 100.000 bruto samen en betalen netto 400 voor 2 dagen.
250 voor 3 dagen lijkt me vrij weinig.
Heb je inderdaad het goede aantal uren ingevuld? 1 dag kdv is 11 uur opvangen over het algemeen. Mij klinkt €250 ook aan de lage kant met jullie inkomen als ik dat vergelijk met onze KOT.
Is jullie inkomen van 2,5x modaal gebaseerd op fulltime of heb je daarbij al rekening gehouden met eventueel parttime werken?

(Mocht je overigens veel aftrekposten hebben zoals een hypotheek: die mag je ook aftrekken bij de berekening van de KOT).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven