Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Je bedoelt gemeenschap van goederen.
Voorts bouw je niets op, maar of je dat een probleem vindt, is jouw eigen keuze.
Als huisvrouw/man ben je compleet afhankelijk van je partner. Je hebt in principe recht op hetgeen hij jou wil geven. Dus als hij niet in gemeenschap van goederen wil trouwen krijg je niks. Misschien partneralimentatie en kinderalimentatie voor een paar jaar.
Het is je eigen keus natuurlijk maar denk goed na of je jezelf dit aan wil doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou persoonlijk nooit deze keuze maken. Je hoeft het niet te doen voor het geld, maar je kan toch via je werk mensen ontmoeten, dingen leren...
Alle reacties Link kopieren
In antwoord op je eerste vraag; des te langer je thuis blijft, des te lastiger het zal worden om ooit weer aan het werk te komen. Werkgevers zien namelijk graag recente ervaring. En het wordt dan dus ook steeds lastiger in jouw financiële behoeften en die van jouw kinderen te voorzien. Om die reden blijven veel ouders, ook na het krijgen van kinderen, parttime of fulltime werken. Je blijft op dan de hogere van recente ontwikkelingen in je vakgebied, groeit gewoon in salaris, en bouwt een pensioen op.

In antwoord op je tweede vraag: na beëindiging van een formele relatie (huwelijk of geregistreerd partnerschap) heb je maar beperkte tijd recht op partneralimentatie. Het probleem van jouw eerste vraag zal zich dan dus vroeg of laat toch aandienen.

Je partner kan eventueel een levensverzekering of nabestaandenpensioen voor je regelen, maar dat kost uiteraard wel geld en de toekenning kent vaak nog wel wat haken en ogen.

Tenslotte je laatste vraag: Een zwakkere positie binnen een relatie kan alleen ontstaan als partners dat laten gebeuren. Als je wereld alleen uit man en kinderen bestaat, dan gebeurt dat sneller dan wanneer je ook interesse blijft houden en op de hoogte blijft van de buitenwereld.
Anoniem450 schreef:
01-12-2018 19:07

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.

Waarom stel je jezelf deze vragen nu pas? Dat soort belangrijke zaken zoek je toch van tevoren uit! Ik vind het ontzettend dom om huisvrouw te worden en je volledig afhankelijk te maken van je vriend. Verder ben ik het met je ouders eens. Ga alsjeblieft een baan zoeken.
Dat je hier niet eerder over nagedacht hebt, dat denk ik als 1e?!

Daarnaast vind ik het erg dom om je zo afhankelijk op te stellen van een partner, zowel voor als na een scheiding. Zijn er uberhaupt al kinderen trouwens?

Mijn advies: zorg dat je je eigen broek kunt ophouden na een evt scheiding en nee, er is totaal geen gelijkwaardigheid nu. Kan het wel de beslissing van jullie beiden zijn, maar waarom zou je dit willen als vrouw zijnde? We leven niet meer in 1950..........
Zijn er al kinderen eigenlijk? Hoe oud zijn ze? wil je voor altijd huisvrouw blijven? Op een gegeven moment zijn je kinderen hartstikke zelfstandig. Ik zou het niet doen, puur vanwege het gebrek aan zelfontwikkeling dat zich voor gaat doen. ik zou mezelf helemaal geen interessant persoon meer vinden en mijn wereld zou veel te klein worden.

Ik zou in gemeenschap van goederen trouwen of goede afspraken maken in de huwelijkse voorwaarden. Als je ongetrouwd blijft en niks op papier hebt sta je dus echt met lege handen. Gecombineerd met een enorm gat in je cv ziet de toekomst er dan niet bepaald rooskleurig uit.
Ik zou zo snel mogelijk weer aan het werk zien te komen. Al is het alleen maar omdat het huisvrouwenbestaan na verloop van tijd ook gaat vervelen, en inderdaad om wat je zelf ook al aangeeft: je plaatst jezelf in een enorm afhankelijke positie.

Ik heb het zelf een paar jaar gedaan, min of meer noodgedwongen want de toeslagen voor kinderopvang waren toen niet zo rooskleurig als nu en met mijn (gebrek aan) opleidingen en deszelfs mogelijkheden op de arbeidsmarkt kostte de kinderopvang me toen meer dan mijn werk me opleverde, dus ik bleef maar thuis. Maar ik vond het niet echt een feest of zo, en ik wist ook niet hoe snel ik weer aan het werk moest gaan zodra de kinderen naar school gingen. Niet dat het nou allemaal heel veel betekent voor mijn aanstaande pensioen, dat blijft een bedroevend verhaal, maar daar verander ik nu toch niks meer aan.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 01-12-2018 20:02
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vroeger bestonden daar speciale scholen voor,de huishoudschool :)
Niet geschoten is altijd mis
er is in wat voor constructie dan ook, helemaal niks gunstigs aan het zijn van huisvrouw. Ga werken.
Niet verstandig. In een relatie kan van alles gebeuren, en je kan ook van de 1 op de andere dag chronisch ziek worden dan sta je mooi met lege handen.
Waarom wil je in vredesbaam als 27 jarige anno 2018 afhankelijk zijn van een man en een streep door een groot deel van je toekomstmogelijkheden zetten?
Heb je de goedwies kapot?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je dit precies willen? Kinderen krijgen op een gegeven moment zelf een leven en om er voor ze te zijn hoef je niet hele dagen thuis rond te hangen. Dus zeg dat je het voor de eventuele kinderen max. 20 jaar hoeft te doen. Dan ligt er nog steeds ruim 20 jaar voor je tot je pensioenleeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Wat er al gezegd is.
Daarnaast vind ik het feit dat jij 11 jaar jonger bent een extra gevaarlijk aspect hieraan. Dit is al een ongelijkwaardig uitgangspunt. Hoeft helemaal geen probleem te zijn en kan je als stel prima in balans houden. Maar als daar bovenop de jongste ook nog eens niet werkt én financieel afhankelijk is van de oudere in de relatie: :nope: Slecht plan!
Dus ga weer lekker aan het werk in het vakgebied waarje (aan je leeftijd te zien/moment van huisvrouw worden) een opleiding voor hebt genoten.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
en wat voor voorbeeld geef je je kinderen?

en je relatie zal sowieso stuk gaan want een huisvrouw is als de kinderen jong zijn nog wel makkelijk maar op den duur totaal niet meer interessant
Alle reacties Link kopieren
Huwelijkse voorwaarden met verrekeningsbeding.

Dat je afhankelijk zou zijn van wat hij je wil geven is echt totaal onzin. Je vermogensopbouw is gewoon gelijk aan die van hem.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
01-12-2018 20:05
er is in wat voor constructie dan ook, helemaal niks gunstigs aan het zijn van huisvrouw. Ga werken.
Hoezo niet? Gratis geld toch?
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
01-12-2018 20:13
Hoezo niet? Gratis geld toch?
Precies. Er is vrij veel gunstigs aan, mits de relatie en zijn inkomen in stand blijven.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
ga je dat niet beu worden? ik zou de muren oplopen! zeker als je een dochter zou hebben, die hebben nood aan een sterk vrouwmodel.
en wat als je gaat scheiden en je hebt geen waarborg kunnen sparen, of geen ervaring voor een job.
werk desnoods part time! maar zeker deze tijd vind ik dat onverantwoord van als vrouw afhankelijk te zijn, nu heb je de keuze, vroeger hadden ze dat niet. en voor wie gaan de kinderen meest respect hebben voor werkende vader of huismoeder? als ze denken dat een huisvrouw alle dagen thuis en denken dat die niks doet, gaan ze meer respect hebben voor de vader? wil je dat?
Alle reacties Link kopieren
Leuk een gratis kinderoppas/schoonmaakster/kok. En je man maar carrière maken. En als hij je zat is lig je eruit met niets.
Alle reacties Link kopieren
Met 50% van de vermogensgroei.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
en vooral altijd aan uw man vragen als je iets wilt kopen voor jezelf!
waarom wil je dat??
uw man heeft idd een gratis slaaf!
JollyRider schreef:
01-12-2018 20:15
Precies. Er is vrij veel gunstigs aan, mits de relatie en zijn inkomen in stand blijven.
Vrij veel? Alleen het gratis geld komt in me op. Welke voordelen nog meer?
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi even een andere mening in de discussie ;-)
Ik ben zo'n 'gek' die al jaren thuis is voor de kinderen. En nee, huishouden is totaal mijn talent niet. Daar hoeft het dus niet voor.
Het is voor ons ook echt een hele bewuste keuze geweest en ik ben echt blij dat ik het gedaan heb.
Van ongelijkwaardigheid in de relatie is totaal geen sprake. Sociale contacten en activiteiten heb ik ook in overvloed.
Inmiddels is de jongste naar school en heb ik besloten een HBO opleiding te gaan doen. Tegen de tijd dat ik die afgerond heb is de jongste weer wat ouder.
Ik weet zeker dat ik in mijn vakgebied aan het werk ga komen straks.

Dus waar iedereen je voor gek verklaard, kan ik me je keuze heel goed indenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven