Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbel1000 schreef:
01-12-2018 20:20
en vooral altijd aan uw man vragen als je iets wilt kopen voor jezelf!
waarom wil je dat??
uw man heeft idd een gratis slaaf!
Al die zurigheid hoort natuurlijk op dit forum, maar de totale onzin is toch iets minder vanzelfsprekend dacht ik.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
01-12-2018 20:21
Vrij veel? Alleen het gratis geld komt in me op. Welke voordelen nog meer?
Het kernwoord is “gratis”
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Waarom zit je met 27 al een jaar zonder werk thuis en wil je vanaf nu altijd thuis blijven? Je zet jezelf in een zeer afhankelijke positie waar het heel moeilijk uitkomen is als je relatie stukloopt of als je over een hele tijd zonder werkervaring toch weer wil gaan werken. Zijn er eigenlijk al kinderen?
Alle reacties Link kopieren
en idd wat als uw kinderen het huis uitgaan en in geen jaren gewerkt hebt, wat ga je dan doen, ga je dan nog thuisblijven en uw man blijven verzorgen? niemand staat te springen om iemand die nog nooit gewerkt heeft op haar 40 jaar aan te nemen..
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbel1000 schreef:
01-12-2018 20:20
en vooral altijd aan uw man vragen als je iets wilt kopen voor jezelf!
waarom wil je dat??
uw man heeft idd een gratis slaaf!
Ik hoef nooit aan mijn man te vragen of ik iets mag kopen hoor. Dat zou me helemaal mal zijn. Onze bankrekening is van ons samen, en ieder van ons zorgt op zijn eigen manier dat het mogelijk is dat daar geld op staat.

Daarnaast ben ik hier niet de huishoudster, schoonmaakster enz. Helaas voor het hele gezin zullen ze daar allemaal hun steentje in bij moeten dragen.
toch te veel info
anoniem_376240 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 23:48
97.36% gewijzigd
De situatie is natuurlijk wel fragiel. Bij het overlijden van je partner, bij ziekte van je partner, arbeidsongeschiktheid of bij een echtscheiding is het allemaal niet zo fraai.

Maar goed, dat lijken me risico's die je kunt bekijken. Je kiest uiteindelijk zelf wat je doet.
Overigens ken ik nog wel een paar huisvrouwen die daadwerkelijk huishoudgeld van hun man krijgen, maar ik mag hopen dat die van een uitstervende soort zijn.

Wij hebben er overigens voor gekozen beide parttime of fulltime, maar dan op andere tijdstippen te werken. Dat is misschien ook nog een optie, alhoewel de ene baan zich daar beter voor leent dan de andere.
Cafetière schreef:
01-12-2018 20:21
Vrij veel? Alleen het gratis geld komt in me op. Welke voordelen nog meer?
kans is ongeveer 50% dat je volledig berooid achterblijft na scheiding, overlijden of ziekte van de werkende partner
Alle reacties Link kopieren
mijn moeder was huisvrouw mijn vader tandarts, wij waren met 4, vader kreeg op 50 jaar ALS en binnen 5 jaar overleden, gevolg, moeder geen inkomen wel weduwepensioen maar kan altijd gebeuren. en we hadden niks tekort want we waren al volwassene dus konden we al gaan werken, we woonden nog thuis dus elke maand gaven we een deel van ons loon aan ons moeder. maar stel dat de vader nog op jonge leeftijd ziek wordt met nog jongere kinderen. dus conclusie ik zou het gewoon niet doen. heb mijn eigen leven als voorbeeld van nooit van iemand afhankelijk te zijn.
Alle reacties Link kopieren
|Courage| schreef:
01-12-2018 20:11
Wat er al gezegd is.
Daarnaast vind ik het feit dat jij 11 jaar jonger bent een extra gevaarlijk aspect hieraan.
Juist niet zou ze van dezelfde leeftijd zijn als haar vriend dan loopt ze het risico dat ze op een dag wordt ingeruild voor een jonger exemplaar

Ze is al 11 jaar jonger dus is de kans dat ze verlaten wordt voor een jonger exemplaar kleiner.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss; ik weet niet , juist niet denk ik, risico is als vrouwlief dan 40 wordt en hij juist in midlife crisis zit dat hij het dan nog jonger ga zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Jullie gaan nog trouwen?
Je man kan morgen wel tegen een boom rijden of we hartaanval krijgen. En dan?

Staat het huis dan tenminste ook op jouw naam en is er een goede overlijdensrisico verzekering?

Je zal niet de eerste zijn die ineens dakloos wordt omdat ze ooit in de toekomst zouden gaan trouwen.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbel1000 schreef:
01-12-2018 20:32
sugarmiss; ik weet niet , juist niet denk ik, risico is als vrouwlief dan 40 wordt en hij juist in midlife crisis zit dat hij het dan nog jonger ga zoeken.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Taartje34 schreef:
01-12-2018 20:22
Ik gooi even een andere mening in de discussie ;-)
Ik ben zo'n 'gek' die al jaren thuis is voor de kinderen. En nee, huishouden is totaal mijn talent niet. Daar hoeft het dus niet voor.
Het is voor ons ook echt een hele bewuste keuze geweest en ik ben echt blij dat ik het gedaan heb.
Van ongelijkwaardigheid in de relatie is totaal geen sprake. Sociale contacten en activiteiten heb ik ook in overvloed.
Inmiddels is de jongste naar school en heb ik besloten een HBO opleiding te gaan doen. Tegen de tijd dat ik die afgerond heb is de jongste weer wat ouder.
Ik weet zeker dat ik in mijn vakgebied aan het werk ga komen straks.

Dus waar iedereen je voor gek verklaard, kan ik me je keuze heel goed indenken.
TO heeft het over voor altijd thuis en huisvrouw zijn. Kinderen lijken niet een prominente rol te spelen in die afweging.
MargjeM schreef:
01-12-2018 20:38
TO heeft het over voor altijd thuis en huisvrouw zijn. Kinderen lijken niet een prominente rol te spelen in die afweging.
TO schrijft: Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. dus ik begrijp echt niet waarom jij denkt dat kinderen hier geen rol in spelen.
KaleKip schreef:
01-12-2018 20:40
TO schrijft: Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. dus ik begrijp echt niet waarom jij denkt dat kinderen hier geen rol in spelen.
misschien heeft hij al een eerste leg
Alle reacties Link kopieren
KaleKip schreef:
01-12-2018 20:40
TO schrijft: Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. dus ik begrijp echt niet waarom jij denkt dat kinderen hier geen rol in spelen.
Ook niet als je de zin daarna leest?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al 100 jaar huisvrouw, en dat bevalt goed.
madeliefjees wijzigde dit bericht op 09-12-2018 01:35
83.42% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees: voor een 21 jarige met diploma is het moeilijk om aan een job te geraken, waarom zou je denken dat ze u op uw 40 of 50 jaar gaan aannemen voor uw diploma zonder ervaring. na 20 jaar van de arbeidsmarkt af te zijn ga je ook uw theorie allang vergeten zijn ze. denk dat je al blij ga mogen zijn als kuisvrouw.
Madeliefjees schreef:
01-12-2018 21:02
Ik ben al 30 jaar huisvrouw, en dat bevalt goed. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dus wat van hem is, is van mij. Ik beheer thuis ook de financieen, als mn man wat wil kopen, vraagt hij aan mij of het kan.
Pensioen bouw ik idd niet op, maar de helft van het pensioen van mn man is voor mij.
Ik heb zeker geen zwakkere positie tov mijn man. Wij zijn gelijkwaardig.
En aan scheiden doen we niet. Mocht hij opeens dood neervallen, heb ik wel mn diploma's, en anders lijkt kassajuffrouw mij ook niet verkeerd.
diploma’s zijn na 30 jaar verouderd en op die leeftijd willen ze je ook niet meer achter de kassa
sugarmiss schreef:
01-12-2018 20:34
Jullie gaan nog trouwen?
Je man kan morgen wel tegen een boom rijden of we hartaanval krijgen. En dan?

Staat het huis dan tenminste ook op jouw naam en is er een goede overlijdensrisico verzekering?

Je zal niet de eerste zijn die ineens dakloos wordt omdat ze ooit in de toekomst zouden gaan trouwen.
Goede post, dit had allemaal al geregeld moeten zijn v.a. dag 1.
Een familielid van me heeft dit meegemaakt, dat papierwerk zouden ze toch echt eens moeten doen maar druk druk druk... En wat kan je gebeuren als je nog geen 30 bent?
Een hartstilstand.

Degene die achterbleef verdiende te weinig om het huis aan te houden en op papier was alles voor schoonmoe die de achterblijvende partner niet kon luchten of zien. Die kreeg dan ook een paar foto's en een stoel mee. Zelfs de auto die alleen op naam van de overledene stond was foetsie.
Dat soort zaken echt NU regelen en met een notaris praten voor je gaat trouwen.

In mijn omgeving zijn veel huisvrouwen die echt niet op een duppie hoeven te kijken. Ze doen allemaal vrijwilligerswerk sinds hun kinderen naar school gingen. Als schuldhulpverlener, bij voedselbanken, buddy voor zieke mensen of eenzame mensen, geven Nederlandse les of doen iets bij Vluchtelingenwerk.

Echt geen dames die bonbons liggen te eten op de bank, ze hebben volgens mij minder vrije tijd dan menige vrouw met een part-time baan.
Ook zijn er zat die een opleiding doen of hebben gedaan. Gewoon voor de lol en om onder de mensen te komen.

Er bestaat toch ook nog zoiets als een levensverzekering? Die heb ik toen ik ooit trouwde en een huis kocht af MOETEN sluiten als ik me goed herinner. Terwijl we beiden dat huis prima in ons eentje konden betalen.

Maandag de notaris bellen, afspraak maken en eens gaan praten hoe je e.e.a. het best vast kan leggen. Ook als je man een ander heeft, ziek wordt of als jullie diep in de schulden komen te zitten.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
01-12-2018 21:06
diploma’s zijn na 30 jaar verouderd en op die leeftijd willen ze je ook niet meer achter de kassa
Tja, dan zal ik heel snel op zoek moeten naar een rijke man :-D
ik geef mn bek ook maar een douw
actueel/nederlandse-vrouwen-moeten-meer ... #p29270079

actueel/achterstand-vrouwen-op-nederlan ... ges/431992

Lees beide topics. Luister naar je ouders.
TO woont volgens mij in België :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven