Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Madeliefjees schreef:
01-12-2018 21:18
Tja, dan zal ik heel snel op zoek moeten naar een rijke man :-D
Maar ja, zoals je zelf altijd al zegt, wie wil jou nu nog hebben...
anoniem_362440 wijzigde dit bericht op 01-12-2018 21:53
0.71% gewijzigd
ereader schreef:
01-12-2018 21:49
TO woont volgens mij in België.

Dat kunnen je deze topics ook lezen. Gaat echt niet alleen over Nederland. Er schrijven trouwens ook Belgen daar mee.
ereader schreef:
01-12-2018 21:49
TO woont volgens mij in België.

Dat kunnen je deze topics ook lezen. Gaat echt niet alleen over Nederland. Er schrijven trouwens ook Belgen daar mee.
Alle reacties Link kopieren
ereader schreef:
01-12-2018 21:53
Maar ja, zoals je zelf altijd al zegt, wie wil jou nu nog hebben...
Jaaaaaaa :rofl: mooi voor schut :rofl:
ik geef mn bek ook maar een douw
TO woon je in België? Ik lees dat nergens, maar is er veel verschil tussen de Nederlandse en Belgische wetgeving rond trouwen en scheiden?
Alle reacties Link kopieren
Dit is toch wel ergenis nr.1 - vooruit 3 - dat ik heb op deze pijler:
Belgische schrijfsters/schrijvers die op een Nederlands forum juridische vragen stellen, zónder erbij te vermelden dat ze in België wonen. Dat sta je toch echt al 1-0 achter...
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbel1000 schreef:
01-12-2018 20:32
sugarmiss; ik weet niet , juist niet denk ik, risico is als vrouwlief dan 40 wordt en hij juist in midlife crisis zit dat hij het dan nog jonger ga zoeken.
Dit zie ik niet gebeuren. Het zal vast geen Brad Pitt zijn of een miljonair.
Een vrouw jonger dan TO kan hij wel vergeten. Hij wordt ook ouder.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zorgen dat je voor jezelf economisch onafhankelijk bent. In de toekomst kijken kan niemand. Tenzij je man bereid is om je notarieel vastgelegd, te financieren tot je dood.
Niet doen.
Ik heb na 23 jaar huwelijk het ook niet aan zien komen, maar wat was ik blij met mijn eigen inkomen eigen huisje en na arbeidsongeschikt te zijn geworden met mijn uitkering i.p.v. de bijstand en huis kwijt.
MevrouwMikMak schreef:
01-12-2018 21:57
TO woon je in België? Ik lees dat nergens, maar is er veel verschil tussen de Nederlandse en Belgische wetgeving rond trouwen en scheiden?
Ik vermoed dat, omdat ze het over een job heeft in plaats van over een baan.
Madeliefjees schreef:
01-12-2018 21:02
Ik ben al 30 jaar huisvrouw, en dat bevalt goed. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dus wat van hem is, is van mij. Ik beheer thuis ook de financieen, als mn man wat wil kopen, vraagt hij aan mij of het kan.
Pensioen bouw ik idd niet op, maar de helft van het pensioen van mn man is voor mij.
Ik heb zeker geen zwakkere positie tov mijn man. Wij zijn gelijkwaardig.
En aan scheiden doen we niet. Mocht hij opeens dood neervallen, heb ik wel mn diploma's, en anders lijkt kassajuffrouw mij ook niet verkeerd.
Kassajuffrouw word je ook niet meer met 50+ hoor. Daar willen ze alleen jonkies voor hebben, die zijn namelijk goedkoper. En aan diploma's van dertig jaar oud heb je ook niks. Waarom denk je dat ik nu de wasvrouw uithang, met mijn antieke gymnasiumdiploma en een al even altmodische prop pedagogiek. En met al die zwemdiploma's kom ik ook al niet weg.
Lady*Voldemort schreef:
01-12-2018 22:21
Kassajuffrouw word je ook niet meer met 50+ hoor. Daar willen ze alleen jonkies voor hebben, die zijn namelijk goedkoper. En aan diploma's van dertig jaar oud heb je ook niks. Waarom denk je dat ik nu de wasvrouw uithang, met mijn antieke gymnasiumdiploma en een al even altmodische prop pedagogiek. En met al die zwemdiploma's kom ik ook al niet weg.
Hier aan de kassa is zeker de helft 50 plus hoor.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
01-12-2018 20:05
er is in wat voor constructie dan ook, helemaal niks gunstigs aan het zijn van huisvrouw. Ga werken.

Nou, het scheelt wel een hoop geregel en stress lijkt me. En voor de kinderen lijkt het me ook fijn, maar de keerzijde is idd wat er al door de anderen hier genoemd is. Ik zou er dan ook nooit voor kiezen. Wil in geen geval afhankelijk zijn van een ander.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
01-12-2018 23:17
Hier aan de kassa is zeker de helft 50 plus hoor.
Ja maar die dames zitten al 30+ jaar achter diezelfde kassa en hebben een vast contract. Die zijn niet de afgelopen maanden aangenomen.

TO, ik ben benieuwd of je nog terug komt. Je eerste bericht, en dan niet meer reageren. Riekt naar een onderzoekje voor een artikel of iets dergelijks.
Ik leg de lat lekker hoog. Dan kan ik er makkelijker onderdoor.
Het is ineens een hot thema op dit forum blijkbaar. Zijn al meerdere topics over de laatste dagen. Wellicht nav mijn topics die hier al gelinkt zijn een poging tot een extra discussie?
Lekker ouderwets woord ook, huisvrouw. Het is toch thuisblijfmoeder tegenwoordig?
Alle reacties Link kopieren
Thuisblijfmoeder. Bij mij zijn de kinderen de deur uit. Ik ben eigen baas, klinkt nog beter.
ik geef mn bek ook maar een douw
Als je vent zo lekker verdient zou ik een (part time) au pair nemen, eentje die ook kookt en dan zelf lekker wat je met m’n leven gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- : oh tjee, zijn snowflakes nu ook al offended met het woord huisvrouw??? politieke correctheid is de ziekte van de maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbel1000 schreef:
02-12-2018 00:29
Marana-- : oh tjee, zijn snowflakes nu ook al offended met het woord huisvrouw??? politieke correctheid is de ziekte van de maatschappij.
Helemaal eens.
Alles draait om (politiek correcte) 'woordjes'.
En gekwetst zijn; liefst breed uitgemeten via de media. En als Johan Derksen dan blijkbaar iets over homo's zegt, dan is iedereen in rep en roer en gaat nota bene de politiek zich daar zelfs mee bemoeien. Dan wil die Van Engelshoven, want minister van emancipatie, graag 'een geprek met hem aangaan'.... alsof mama Van Engelshoven haar zoontje (van 70+ jaar) even denkt vermanend toe te moeten spreken.
Het wordt steeds gekker.

Ik geef TO groot gelijk als zij graag huisvrouw wil zijn. En volgens mij is dit de juiste term in haar geval.
Thuisblijfmoeder is zij niet; dat kan zij pas zijn wanneer zij kinderen zou krijgen, dus vooralsnog is zij huisvrouw als zij niet gaat werken.

Werken biedt niet altijd 'ontwikkeling'. Als je interesse hebt in diverse zaken, dan heb je juist als huisvrouw alle tijd en kans je overal in te verdiepen. En dan heb je ook meteen contacten. En met mensen die je zelf kunt uitkiezen.
Het heeft ook voordelen voor de sociale cohesie, voor de veiligheid (in de buurt), voor (mantel)zorg, etc.
Geen geld (nodig) voor een tweede auto, extra vliegvakanties e.d., zelf gezond en vers koken, dus vaak nog beter voor het milieu ook.

Je moet je alleen realiseren dat als de relatie over gaat, dat je dan alnog moet gaan werken en dat het kan betekenen dat je alles aan moet pakken. En, mochten er kinderen komen, dán zeker alles eerst goed regelen i.v.m. overlijden, werkloosheid, eventuele scheiding.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
02-12-2018 00:03
Lekker ouderwets woord ook, huisvrouw. Het is toch thuisblijfmoeder tegenwoordig?
Zzp-er zonder klanten
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook huisvrouw of thuisblijfmoeder of hoe je het ook wil noemen, ik werk momenteel in ieder geval niet. Ik had ook geen carrière ofzo, al heb ik best aardige banen gehad voor iemand met alleen een Havo-diploma. En ja, als man komt te overlijden, of als we uit elkaar gaan, of als hij arbeidsongeschikt raakt oid dan zal ik alles aan moeten pakken, maar wat dat betreft is dat niet heel anders qua baankansen dan voorheen. Ik ben me heus wel bewust van de risico’s, maar ik heb nooit geleefd uit angst daarvoor en ben altijd in staat geweest om me aan te passen indien nodig, dus ik maak me daar niet heel erg druk om. En als het allemaal wel loopt zoals ik graag zou zien ga ik als de kinderen naar school gaan (of wellicht al wel wat eerder) zelf ook weer de schoolbanken in waarmee ik mijn baankansen juist vergroot.

Verder is er qua gelijkwaardigheid tussen mij en mijn man niks veranderd, wij waarderen en respecteren elkaar en delen simpelweg ons leven en daarmee eigenlijk alles. Ik ben het grootste gedeelte van onze relatie de kostwinner geweest, nu is het andersom, en natuurlijk verandert er dan in praktische zin wel een hoop, maar tussen ons niet qua verhouding. Ik geloof ook niet dat ik minder interessant ben nu ik niet werk, zo interessant was het werk wat ik deed niet en ik zit echt niet de hele dag binnen. En andersom is hij niet interessanter geworden nu hij wel werkt.
Waarom niet parttime werken zodat je niet volledig afgeschreven bent op de arbeidsmarkt als jullie ooit uit elkaar gaan?
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik de tijd die ik met mijn kind door kan brengen waardevoller vind en het voor ongeschoold werk echt niet zo enorm gek veel uit maakt of ik een paar jaar thuis heb gezeten of een paar uur per week heb schoongemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een paar jaar thuis geweest voor het gezin. Veel commentaar op gekregen vanuit mijn omgeving (het wordt tegenwoordig veelal gezien als lui, laks, onzelfstandig en onderdanig) maar goed, ik ben bij dat het kon en ik het gedaan heb.

Toch,, als ik het kon overdoen was ik nooit 100% gestopt.
Het hebben van je eigen ding, contacten, in het werkproces blijven, je vaste contract behouden.
Dat is toch wel wat waard, al was het maar voor een paar uurtjes per week.

Toen ik weer ging werken was ik echt een herintreder.
Ik kon ver onder mijn niveau gaan werken met daarbij behorend kindersalaris.
Toen realiseerde ik me wel dat ik heel wat over boord gegooid heb destijds.
Het is lang en hard werken geweest om weer te belanden waar ik geeindigd was.
Spijt heb ik niet, maar ik had het anders kunnen aanpakken.

Overigens heb ik mij nooit afhankelijk of minder gevoeld. De loonzakjes waar vader wat uithaalt voor de huishoudknip van moeders, dat bestaat volgens mij toch echt niet meer. Ik liep niet hele dagen met een schort voor om zandkoekjes te bakken tussen de was en de strijk door.. het beeld (vooroordeel) dat de meesten nog steeds hebben, is echt jaren '50 en onterecht.
Alle reacties Link kopieren
Wat een negativiteit hier zeg! Wat is er mis met huisvrouw willen zijn en "zelf" zorgen voor je kinderen? Niet iedereen wil zijn kinderen naar de opvang brengen om ze vervolgens s'avonds om 18:00 uur op te halen en na 2 uur welterusten te zeggen! Ik ben huisvrouw geweest tot mijn zoon 12 jaar was en ik heb ervan genoten! Heb hem zelf de juiste basis kunnen geven en dit niet over gelaten aan de opvang!

Vwb pensioen opbouw, het is allemaal nog maar de vraag of het potje niet leeg is voor jij aan je pensioen toe bent!

En voor diegene met de grootste kritiek op huisvrouwen, laat iedereen in zijn waarde!!! Als je de hele dag op kantoor zit ben je echt niks meer waard hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven