Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Marion33 schreef:
02-12-2018 10:13
Wat een achterlijke reactie! Dus vrouwen die geen carrière hebben en gaan scheiden vliegen meteen de bijstand in? Nog nooit zulke onzin gehoord!

Dit is toch echt voor veel vrouwen wel de realiteit. Kinder- en partneralimentatie is meestal niet genoeg om een eigen huishouden van te betalen. En zonder recente werkervaring en een goed cv kom je ook niet zomaar aan een goedbetaalde baan. Ik snap niet dat je dat risico wilt lopen als vrouw. De kans dat je man overlijdt of arbeidsongeschikt wordt of dat jullie scheiden is best groot. En ik snap ook niet dat zulke mannen niet meer betrokken willen zijn bij de opvoeding. Verdeel zorg en werk gewoon gelijkmatig over beide ouders, dan heb je de meest stabiele situatie. Als er dan één inkomen wegvalt is er altijd nog een tweede over. En als er één ouder (tijdelijk of structureel) uitvalt weet de ander tenminste ook hoe het thuis reilt en zeilt.
Ik ben al 26 jaar huisvrouw en vind en vond het altijd heerlijk. En nee, ik hoefde nooit te vragen of ik iets mocht kopen. Alles was van ons samen. Nu is het bijna 3 jaar geleden dat mijn man is overleden. Geldzorgen heb ik gelukkig niet want ik krijg een goed weduwepensioen en er is een groot geldbedrag uitgekeerd bij zijn overlijden. Zorg er wel voor dat je goed verzekerd bent zodat je niet in de problemen komt bij overlijden van je man.
Behalve dat ik het vreemd vind dat de vader de molensteen van financiële zekerheid in zijn eentje wil dragen en daarmee heel veel tijd met zijn kind opgeeft, heb jij TO nu geen enkele zekerheid geregeld voor jezelf.
Ik vind dat je het je pas kunt veroorloven om "thuisblijfmoeder" te zijn als de zaken na een eventuele scheiding of overlijden goed geregeld zijn.
Bijstand zou niet moeten gelden voor thuisblijfmoeders die hun zekerheden opgeven zonder back up plan.
Thuisblijven is een luxe die je je moet kunnen permiteren.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
02-12-2018 10:32
Ik begrijp echt niks van dit soort verhalen. Je bent 27, ben je echt van plan om de komende 40 jaar thuis te gaan zitten? Wat ga je daar dan zitten doen? Een beetje de plinten afstoffen? Keukenkastjes nog maar eens uitsoppen?

Is dat werkelijk wat je met je leven wil doen?
Wat een beperkt beeld heb je.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
02-12-2018 10:42
Dit is toch echt voor veel vrouwen wel de realiteit. Kinder- en partneralimentatie is meestal niet genoeg om een eigen huishouden van te betalen. En zonder recente werkervaring en een goed cv kom je ook niet zomaar aan een goedbetaalde baan. Ik snap niet dat je dat risico wilt lopen als vrouw. De kans dat je man overlijdt of arbeidsongeschikt wordt of dat jullie scheiden is best groot. En ik snap ook niet dat zulke mannen niet meer betrokken willen zijn bij de opvoeding. Verdeel zorg en werk gewoon gelijkmatig over beide ouders, dan heb je de meest stabiele situatie. Als er dan één inkomen wegvalt is er altijd nog een tweede over. En als er één ouder (tijdelijk of structureel) uitvalt weet de ander tenminste ook hoe het thuis reilt en zeilt.
Ik heb een tijd lang de beoordelingen voor de ANW gedaan en iemand met alleen huishoudschool of 3 jaar Mavo die 25 jaar niet betaald heeft gewerkt die komt niet aan de bak en krijgt ook niet meer dan bijstand wanneer er verder niets is geregeld. Vroeger kwam je misschien nog wel aan het werk maar heel veel laag en middelbaar geschoold werk verdwijnt en voor veel van de nieuwe beroepen kom je niet in aanmerking met een gedateerde opleiding en geen werkervaring. Waarom denk je dat er zoveel 50+ niet meer aan de bak komen en dat zijn dan vaak nog mensen met werkervaring.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hoi TS,

Het feit dat je hierover een topic opent voor advies en je eerste stuk over "stel dat 1 van ons een punt erachter zet" zegt eigenlijk al veel over dat je twijfelt om huisvrouw te zijn. Ik denk dat diep in je hart je enorm twijfelt en liever blijft werken..

Nou is die keuze natuurlijk helemaal aan jou maar je bent nog zo jong 27 jaar. Ik weet de leeftijd van je kids niet maar hoe zie je het voor je? Kinderen moeten uiteindelijk naar school. Hoe wil je die tijd opvullen? Meid je loopt tegen muren op! Je gaat je zo vervelen dat je er zelfs depri van wordt. (Echt geloof me been there, done that) En wil je desondanks gewoon niet lekker je eigen centjes verdienen? Ik heb zovaak gedacht aan stoppen met werken en thuisblijfmoeder te zijn. Maar en dan? Kind naar school, man naar het bedrijf en ik? Mijn leven maar invullen met kopjes thee drinken met andere mama's? Me de hele dag in de supermarkt oriënteren welke maaltijd het dit keer wordt? Het huis elke dag aanpakken en uitsoppen? Je wilt van nut zijn maar niet op die manier eerlijk toch?

Dit zijn juist de dingen waarover je moet nadenken. Dat financiële plaatje is ook belangrijk maar zolang je enigzins twijfelt over dat het niet lekker in de oren klinkt wat ik hierboven opnoemde zou ik echt gewoon werken.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
02-12-2018 11:01
Ik ben al 26 jaar huisvrouw en vind en vond het altijd heerlijk. En nee, ik hoefde nooit te vragen of ik iets mocht kopen.

Maar je kon je man ook nooit eens een cadeau geven of trakteren op een uitje of etentje dat niet met zijn eigen geld was betaald...

Als je niet je eigen geld verdient geef je bij elk cadeau of elke verrassing een sigaar uit eigen doos. Ik zou ook geen buitenissige aankopen willen doen van geld waar een ander hard voor heeft moeten werken. Ik zou me echt bezwaard voelen bij elke euro die ik uitgeef.

Gelukkig verdien ik mijn eigen geld. Zo kon ik probleemloos mijn man meenemen naar New York toen hij 50 werd. Zonder overleg, zonder dat hij daar zelf maar een cent aan hoefde bij te dragen. En zo kopen we ook allebei dure dingen of geven we allebei geld aan goede doelen die de ander misschien onzin vindt.
Madeliefjees schreef:
02-12-2018 10:35
Niet jou probleem toch?
Toch wel, aangezien wij werkenden met z'n allen betalen voor de huisvrouwen die een dergelijke 'bewuste keuze' maken.

Niet alleen na een scheiding, of het overlijden van de partner, of wanneer deze zijn baan verliest, maar ook wanneer deze vrouwen met pensioen gaan en zelf niks hebben opgebouwd.
summerjamm schreef:
02-12-2018 11:14
Hoi TS,

Het feit dat je hierover een topic opent voor advies en je eerste stuk over "stel dat 1 van ons een punt erachter zet" zegt eigenlijk al veel over dat je twijfelt om huisvrouw te zijn. Ik denk dat diep in je hart je enorm twijfelt en liever blijft werken..

Nou is die keuze natuurlijk helemaal aan jou maar je bent nog zo jong 27 jaar. Ik weet de leeftijd van je kids niet maar hoe zie je het voor je? Kinderen moeten uiteindelijk naar school. Hoe wil je die tijd opvullen? Meid je loopt tegen muren op! Je gaat je zo vervelen dat je er zelfs depri van wordt. (Echt geloof me been there, done that) En wil je desondanks gewoon niet lekker je eigen centjes verdienen? Ik heb zovaak gedacht aan stoppen met werken en thuisblijfmoeder te zijn. Maar en dan? Kind naar school, man naar het bedrijf en ik? Mijn leven maar invullen met kopjes thee drinken met andere mama's? Me de hele dag in de supermarkt oriënteren welke maaltijd het dit keer wordt? Het huis elke dag aanpakken en uitsoppen? Je wilt van nut zijn maar niet op die manier eerlijk toch?

Dit zijn juist de dingen waarover je moet nadenken. Dat financiële plaatje is ook belangrijk maar zolang je enigzins twijfelt over dat het niet lekker in de oren klinkt wat ik hierboven opnoemde zou ik echt gewoon werken.
Nou, ik heb me echt geen moment verveeld hoor.Ook toen mijn zoon naar school ging vlogen de dagen om.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
02-12-2018 11:16
Maar je kon je man ook nooit eens een cadeau geven of trakteren op een uitje of etentje dat niet met zijn eigen geld was betaald...

Als je niet je eigen geld verdient geef je bij elk cadeau of elke verrassing een sigaar uit eigen doos. Ik zou ook geen buitenissige aankopen willen doen van geld waar een ander hard voor heeft moeten werken. Ik zou me echt bezwaard voelen bij elke euro die ik uitgeef.

Gelukkig verdien ik mijn eigen geld. Zo kon ik probleemloos mijn man meenemen naar New York toen hij 50 werd. Zonder overleg, zonder dat hij daar zelf maar een cent aan hoefde bij te dragen. En zo kopen we ook allebei dure dingen of geven we allebei geld aan goede doelen die de ander misschien onzin vindt.
Als je samen een huishouden hebt is sowieso elk cadeau een sigaar uit eigen doos.
Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid, misschien moeten ze die slogan weer eens uit het stof halen. Als de relatie stuk loopt, en laten we wel wezen, dat gebeurt 2 van de 3 keer, dan heb je niks, geen (of nauwelijks) arbeidservaring, een achterhaald diploma, geen vaardigheden ... uiteindelijk wordt het bijstand. Leuk toekomstperspectief.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
02-12-2018 11:18
Nou, ik heb me echt geen moment verveeld hoor.Ook toen mijn zoon naar school ging vlogen de dagen om.
Ik vind het oom altijd bijzonder dat werk blijkbaar altijd de enige tijdsinvulling of ontplooiingsmogelijkheid blijkt te zijn.
summerjamm schreef:
02-12-2018 11:14
Hoi TS,

Het feit dat je hierover een topic opent voor advies en je eerste stuk over "stel dat 1 van ons een punt erachter zet" zegt eigenlijk al veel over dat je twijfelt om huisvrouw te zijn. Ik denk dat diep in je hart je enorm twijfelt en liever blijft werken..

Nou is die keuze natuurlijk helemaal aan jou maar je bent nog zo jong 27 jaar. Ik weet de leeftijd van je kids niet maar hoe zie je het voor je? Kinderen moeten uiteindelijk naar school. Hoe wil je die tijd opvullen? Meid je loopt tegen muren op! Je gaat je zo vervelen dat je er zelfs depri van wordt. (Echt geloof me been there, done that) En wil je desondanks gewoon niet lekker je eigen centjes verdienen? Ik heb zovaak gedacht aan stoppen met werken en thuisblijfmoeder te zijn. Maar en dan? Kind naar school, man naar het bedrijf en ik? Mijn leven maar invullen met kopjes thee drinken met andere mama's? Me de hele dag in de supermarkt oriënteren welke maaltijd het dit keer wordt? Het huis elke dag aanpakken en uitsoppen? Je wilt van nut zijn maar niet op die manier eerlijk toch?

Dit zijn juist de dingen waarover je moet nadenken. Dat financiële plaatje is ook belangrijk maar zolang je enigzins twijfelt over dat het niet lekker in de oren klinkt wat ik hierboven opnoemde zou ik echt gewoon werken.
Inderdaad. Kinderen zijn maar zo kort klein. Dat je een paar jaar thuis wil blijven als je net een baby hebt en daarna nog eentje, dat snap ik best hoor, maar dan hebben we het over een jaar of vijf- zeven max.

Het werkende leven bestaat uit een jaar of 40-45, dus wat ga je dan al die overige jaren doen? Beetje thuis zitten wachten tot je man thuiskomt? Tot je kinderen eindelijk van hun clubje kunt halen?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
02-12-2018 11:19
Als je samen een huishouden hebt is sowieso elk cadeau een sigaar uit eigen doos.

Nee hoor. Wij hebben samen een huishouden dat we samen runnen en betalen. En daarnaast hebben we ieder ons eigen (spaar)geld, waarover we zelf beslissen. Dus hoezo is het een sigaar uit eigen doos als ik mijn man iets geef van mijn geld?
Mevrouw75 schreef:
02-12-2018 11:21
Ik vind het oom altijd bijzonder dat werk blijkbaar altijd de enige tijdsinvulling of ontplooiingsmogelijkheid blijkt te zijn.
Als je jezelf dan toch wil ontplooien, waarom dan niet met betaald werk, zodat je ook investeert in je eigen zelfstandigheid?
Alle reacties Link kopieren
summerjamm schreef:
02-12-2018 11:14
Hoi TS,

Het feit dat je hierover een topic opent voor advies en je eerste stuk over "stel dat 1 van ons een punt erachter zet" zegt eigenlijk al veel over dat je twijfelt om huisvrouw te zijn. Ik denk dat diep in je hart je enorm twijfelt en liever blijft werken..

Nou is die keuze natuurlijk helemaal aan jou maar je bent nog zo jong 27 jaar. Ik weet de leeftijd van je kids niet maar hoe zie je het voor je? Kinderen moeten uiteindelijk naar school. Hoe wil je die tijd opvullen? Meid je loopt tegen muren op! Je gaat je zo vervelen dat je er zelfs depri van wordt. (Echt geloof me been there, done that) En wil je desondanks gewoon niet lekker je eigen centjes verdienen? Ik heb zovaak gedacht aan stoppen met werken en thuisblijfmoeder te zijn. Maar en dan? Kind naar school, man naar het bedrijf en ik? Mijn leven maar invullen met kopjes thee drinken met andere mama's? Me de hele dag in de supermarkt oriënteren welke maaltijd het dit keer wordt? Het huis elke dag aanpakken en uitsoppen? Je wilt van nut zijn maar niet op die manier eerlijk toch?

Dit zijn juist de dingen waarover je moet nadenken. Dat financiële plaatje is ook belangrijk maar zolang je enigzins twijfelt over dat het niet lekker in de oren klinkt wat ik hierboven opnoemde zou ik echt gewoon werken.
Hoe je je dagen vult zou nou echt mijn minste zorg zijn. Kun je echt niks anders bedenken dan kopjes thee drinken met de buur en het huis uitsoppen?
Trotter schreef:
02-12-2018 11:16
Maar je kon je man ook nooit eens een cadeau geven of trakteren op een uitje of etentje dat niet met zijn eigen geld was betaald...

Als je niet je eigen geld verdient geef je bij elk cadeau of elke verrassing een sigaar uit eigen doos. Ik zou ook geen buitenissige aankopen willen doen van geld waar een ander hard voor heeft moeten werken. Ik zou me echt bezwaard voelen bij elke euro die ik uitgeef.

Gelukkig verdien ik mijn eigen geld. Zo kon ik probleemloos mijn man meenemen naar New York toen hij 50 werd. Zonder overleg, zonder dat hij daar zelf maar een cent aan hoefde bij te dragen. En zo kopen we ook allebei dure dingen of geven we allebei geld aan goede doelen die de ander misschien onzin vindt.
Alles was gewoon van ons samen. We gingen ook regelmatig uit eten en toen ik nog wel werkte ging alles ook op 1 hoop. Een getrouwd stel hoeft elkaar toch niet te trakteren, ik vind dat heel raar. Voor ons werkte het prima zo en we waren heel gelukkig.
Trotter schreef:
02-12-2018 11:16
Maar je kon je man ook nooit eens een cadeau geven of trakteren op een uitje of etentje dat niet met zijn eigen geld was betaald...

Als je niet je eigen geld verdient geef je bij elk cadeau of elke verrassing een sigaar uit eigen doos. Ik zou ook geen buitenissige aankopen willen doen van geld waar een ander hard voor heeft moeten werken. Ik zou me echt bezwaard voelen bij elke euro die ik uitgeef.

Gelukkig verdien ik mijn eigen geld. Zo kon ik probleemloos mijn man meenemen naar New York toen hij 50 werd. Zonder overleg, zonder dat hij daar zelf maar een cent aan hoefde bij te dragen. En zo kopen we ook allebei dure dingen of geven we allebei geld aan goede doelen die de ander misschien onzin vindt.

Dit was voor mij ook zo. In de tijd dat ik geen betaalde baan had, maakte ik schoon bij een bejaarde vrouw met een gebroken heup. Dat geld spaarde ik op om cadeaus van te kopen inderdaad.
Ikigai schreef:
02-12-2018 11:23
Als je jezelf dan toch wil ontplooien, waarom dan niet met betaald werk, zodat je ook investeert in je eigen zelfstandigheid?
Ik was niet gelukkig toen ik nog werkte en was maar wat blij toen ik gestopt ben. Financieel was het ook niet nodig.
summerjamm schreef:
02-12-2018 11:14
Hoi TS,

Het feit dat je hierover een topic opent voor advies en je eerste stuk over "stel dat 1 van ons een punt erachter zet" zegt eigenlijk al veel over dat je twijfelt om huisvrouw te zijn. Ik denk dat diep in je hart je enorm twijfelt en liever blijft werken..

Nou is die keuze natuurlijk helemaal aan jou maar je bent nog zo jong 27 jaar. Ik weet de leeftijd van je kids niet maar hoe zie je het voor je? Kinderen moeten uiteindelijk naar school. Hoe wil je die tijd opvullen? Meid je loopt tegen muren op! Je gaat je zo vervelen dat je er zelfs depri van wordt. (Echt geloof me been there, done that) En wil je desondanks gewoon niet lekker je eigen centjes verdienen?


tegen de muren op? Geen last van gehad, ik volgde mijn tijd met nuttige dingen waaronder veel vrijwilligerswerk.

Centjes? TO is geen kleuter!

Zo maak je het inderdaad minderwaardig. Bah.


Ik heb zovaak gedacht aan stoppen met werken en thuisblijfmoeder te zijn. Maar en dan? Kind naar school, man naar het bedrijf en ik? Mijn leven maar invullen met kopjes thee drinken met andere mama's?

kopjes thee met andere mama's? Wat een toon zeg

Me de hele dag in de supermarkt oriënteren welke maaltijd het dit keer wordt? Het huis elke dag aanpakken en uitsoppen? Je wilt van nut zijn maar niet op die manier eerlijk toch?

Dit zijn juist de dingen waarover je moet nadenken. Dat financiële plaatje is ook belangrijk maar zolang je enigzins twijfelt over dat het niet lekker in de oren klinkt wat ik hierboven opnoemde zou ik echt gewoon werken.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
02-12-2018 11:23
Als je jezelf dan toch wil ontplooien, waarom dan niet met betaald werk, zodat je ook investeert in je eigen zelfstandigheid?
Ik heb het niet over geld of zelfstandigheid, ik heb het over je beperkte blik dat je je alleen kunt ontplooien of je tijd vullen met een betaalde baan en dat je blijkbaar niks anders kunt verzinnen dan iets als de plinten stoffen ala je geen betaalde baan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
02-12-2018 11:27
Een getrouwd stel hoeft elkaar toch niet te trakteren

Dat hóeft niet nee, het is geen verplichting. Maar wij vinden het wel eens leuk om elkaar te verrassen.

En ik wil dus ook wel eens een groot bedrag uitgeven aan iets dat alleen voor mezelf is. Als ik geen eigen geld zou hebben zou ik dat dus niet doen. Ik wil namelijk niet profiteren van een ander z'n geld, ik werk er zelf wel voor.
Blondie456 schreef:
02-12-2018 11:29
Ik was niet gelukkig toen ik nog werkte en was maar wat blij toen ik gestopt ben. Financieel was het ook niet nodig.
Waarom zou je van vrijwilligerswerk wel gelukkig worden en van werk waar je betaalt voor krijgt per definitie niet? Ik vind dat zo bijzonder altijd.

Overal willen helpen en ontwikkelen, maar zodra er geld tegenover staat is het ineens niet 'leuk' meer en alles moet natuurlijk wel leuk zijn.
Trotter schreef:
02-12-2018 11:32
Dat hóeft niet nee, het is geen verplichting. Maar wij vinden het wel eens leuk om elkaar te verrassen.

En ik wil dus ook wel eens een groot bedrag uitgeven aan iets dat alleen voor mezelf is. Als ik geen eigen geld zou hebben zou ik dat dus niet doen. Ik wil namelijk niet profiteren van een ander z'n geld, ik werk er zelf wel voor.
Grote bedragen bespraken wij samen. Verder kon ik kopen wat ik wilde. Wij zagen dat ook niet als profiteren. Mijn man vond het fijn dat hij thuis niks hoefde te doen en wij in het weekend ook allebei echt vrij waren want alles was gedaan en zo konden we leuke dingen doen samen. Ook vond mijn man het fijn dat we geen oppas nodig hadden voor onze zoon.
Zowel mijn moeder als mijn mans moeder werden huisvrouw in een tijd dat dat, in onze regio althans, de enige optie voor jonge moeders was.
Zij hebben altijd vrijwilligerswerk gedaan en waren op die wijze uitzonderlijk nuttig voor de samenleving. Mijn schoonmoeder bezocht eenzame ouderen en zieken, was overblijfmoeder en hielp mensen met financiële zaken. Mijn moeder gaf Nederlandse les aan asielzoekers, hielp op school en was actief lid van een politieke partij.

Helaas zie ik om me heen dat dit type huisvrouw (wederom: in deze regio) lijkt uit te sterven. Bij vrijwillige taken op de basisschool komen alleen werkende ouders, de meeste sportclubs drijven op werkende vrijwilligers. Dat zou best aan de achterstandsregio kunnen liggen, maar dat huisvrouwenbestaan bestaat dus voornamelijk uit zorgtaken in het eigen gezin. En dat is ieders vrije keuze, maar ik zou me kapot vervelen, terwijl ik dat met de dagbestedingen van mijn (schoon)moeder niet had gedaan. En dan had ik me zeer zeker een nuttig element in de samenleving gevonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven