Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
02-12-2018 11:29
Financieel was het ook niet nodig.

Het is financieel ook niet nodig dat ik werk. Of dat mijn man werkt. Wij dragen echter graag ons steentje bij aan de maatschappij. Blijven ons graag ontwikkelen. Waarderen het contact met onze collega's en voelen ons gewaardeerd door wat we doen. Werken is echt zóveel meer dan geld alleen. Je hebt een heel beperkte blik als je denkt dat het alleen daarom draait.
Blondie456 schreef:
02-12-2018 11:37
Grote bedragen bespraken wij samen. Verder kon ik kopen wat ik wilde. Wij zagen dat ook niet als profiteren. Mijn man vond het fijn dat hij thuis niks hoefde te doen en wij in het weekend ook allebei echt vrij waren want alles was gedaan en zo konden we leuke dingen doen samen. Ook vond mijn man het fijn dat we geen oppas nodig hadden voor onze zoon.
Jullie hadden het goed geregeld samen
TO is al een jaar thuis zonder wat dan maar ook op papier.
Trotter schreef:
02-12-2018 11:38
Het is financieel ook niet nodig dat ik werk. Of dat mijn man werkt. Wij dragen echter graag ons steentje bij aan de maatschappij. Blijven ons graag ontwikkelen. Waarderen het contact met onze collega's en voelen ons gewaardeerd door wat we doen. Werken is echt zóveel meer dan geld alleen. Je hebt een heel beperkte blik als je denkt dat het alleen daarom draait.
Ik voel me ook gewaardeerd om wat ik doe en heb ook leuke collega's bij mijn vrijwilligerswerk.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
02-12-2018 11:37
Grote bedragen bespraken wij samen.


Dat bedoel ik. Dan kun je elkaar dus nooit verrassen met een leuk reisje. Of nooit een onzin aankoop doen voor jezelf.
Mijn man vond het fijn dat hij thuis niks hoefde te doen en wij in het weekend ook allebei echt vrij waren want alles was gedaan en zo konden we leuke dingen doen samen.
Wij zijn in het weekend ook echt vrij hoor. We werken allebei vier dagen, en hebben dus tijd genoeg voor het huishouden. Dat is dus het voordeel dat ik als vrouw niet alleen verantwoordelijk ben voor het opruimen en poetsen: mijn man pakt daarin ook gewoon zijn aandeel. Oók in het weekend (want je maakt mij niet wijs dat je in het weekend helemaal niets doet, wij koken en wassen gewoon af elke dag, weekend of niet).
Mevrouw75 schreef:
02-12-2018 11:21
Ik vind het oom altijd bijzonder dat werk blijkbaar altijd de enige tijdsinvulling of ontplooiingsmogelijkheid blijkt te zijn.
Ik zou me zeker niet vervelen als ik ft thuis zou zijn. Maar ik wil het niet.
Ik heb door de jaren heen te vaak gezien in welk financieel gat een bewuste tbm kan vallen.
Mijn ouders zijn gescheiden en toen was het nog doodnormaal dat de vrouw (die uiteraard huisvrouw was, zo ging dat toen) haar handje op ging houden bij haar ex.
Zo blij dat mijn moeder dat niet deed...
Okay, mijn vader weigerde enige vorm van alimentatie te betalen maar ze had zo gemakkelijk in de bijstand kunnen gaan zitten, dat werd ook door iedereen aangeraden. Deed ze niet.

Een moeder van een vriendin van mij deed dat wel en kwam in grote problemen toen de alimentatie stopte en de gemeente vond dat ze best kon werken. Moest ze gedwongen een of ander shitbaantje aannemen tegen minimumloon.
Nee dan heeft mijn moeder het toch beter voor elkaar gekregen. Na wat eerste moeilijke jaren heeft ze toch nog een mooie carrière op kunnen bouwen en nu heeft ze een mooi pensioen.

Dat is mijn voorbeeld. Nooit afhankelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
02-12-2018 11:43
Ik voel me ook gewaardeerd om wat ik doe en heb ook leuke collega's bij mijn vrijwilligerswerk.
Waarom zou betaald werk dan niet leuk kunnen zijn en alleen voor het geld zijn?
Trotter schreef:
02-12-2018 11:44
Dat bedoel ik. Dan kun je elkaar dus nooit verrassen met een leuk reisje. Of nooit een onzin aankoop doen voor jezelf.



Wij zijn in het weekend ook echt vrij hoor. We werken allebei vier dagen, en hebben dus tijd genoeg voor het huishouden. Dat is dus het voordeel dat ik als vrouw niet alleen verantwoordelijk ben voor het opruimen en poetsen: mijn man pakt daarin ook gewoon zijn aandeel. Oók in het weekend (want je maakt mij niet wijs dat je in het weekend helemaal niets doet, wij koken en wassen gewoon af elke dag, weekend of niet).
Behalve koken doe ik in het weekend niks maar koken is mijn hobby. Afwassen hoeft niet want we hebben een vaatwasser.Die is zo in en uitgeruimd.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ieder gewoon lekker moet doen, waar hij of zij zich goed bij voelt.

Madeliefje, oprechte vraag, je schrijft dat je kinderen uit huis zijn. Waar vul jij je dagen dan mee als je niemand meer hebt om voor te zorgen? Ik kan mij daar gewoon niet zoveel bij voorstellen, wat je dan de hele dag door doet. Dat komt ook omdat ik echt een hekel heb aan schoonmaken, strijken e.d. en ik denk dat mensen die niet werken, niet ziek zijn, geen kinderen meer thuis hebben vooral hun dagen daar mee vullen. Wellicht aanname. Ik zal altijd blijven werken, al is het maar om de schoonmaakster te kunnen bekostigen. :-D

Ik ben de eerste jaren meer thuis gebleven dan man, moest ook ivm kwetsbare kinderen. Man is net zo gek op zijn kinderen, maar ik wilde het gewoon graag, dus in overleg ging ik minder werken.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
02-12-2018 11:45
Waarom zou betaald werk dan niet leuk kunnen zijn en alleen voor het geld zijn?
Omdat het financieel niet nodig is, gok ik zo, op basis van eerdere posts. Ik werk met vrijwilligers, weet je hoe blij ik ben met die mensen! En hoezeer de samenleving vrijwilligers zou moeten waarderen?!
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
02-12-2018 11:38
Wij dragen echter graag ons steentje bij aan de maatschappij. Blijven ons graag ontwikkelen. Waarderen het contact met onze collega's en voelen ons gewaardeerd door wat we doen. Werken is echt zóveel meer dan geld alleen. Je hebt een heel beperkte blik als je denkt dat het alleen daarom draait.
O wow. Wat een denigrerende post.
Mijn man zou ook niet hoeven werken, aangezien mijn inkomen toereikend is, maar ik heb hem er nog nooit over gehoord dat hij van plan is te stoppen om het huishouden te gaan doen. Ik zou eerlijk gezegd vooral erg hard moeten lachen als hij dit voorstelde.

Het huishouden is tegenwoordig immers iets wat je gemakkelijk tussen de bedrijven door doet, dus het is niet echt een dagtaak.

Heel opvallend dat er nog steeds zoveel vrouwen zijn die hier hun leven aan willen besteden.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
02-12-2018 11:45
Ik zou me zeker niet vervelen als ik ft thuis zou zijn. Maar ik wil het niet.
Ik heb door de jaren heen te vaak gezien in welk financieel gat een bewuste tbm kan vallen.
Mijn ouders zijn gescheiden en toen was het nog doodnormaal dat de vrouw (die uiteraard huisvrouw was, zo ging dat toen) haar handje op ging houden bij haar ex.
Zo blij dat mijn moeder dat niet deed...
Okay, mijn vader weigerde enige vorm van alimentatie te betalen maar ze had zo gemakkelijk in de bijstand kunnen gaan zitten, dat werd ook door iedereen aangeraden. Deed ze niet.

Een moeder van een vriendin van mij deed dat wel en kwam in grote problemen toen de alimentatie stopte en de gemeente vond dat ze best kon werken. Moest ze gedwongen een of ander shitbaantje aannemen tegen minimumloon.
Nee dan heeft mijn moeder het toch beter voor elkaar gekregen. Na wat eerste moeilijke jaren heeft ze toch nog een mooie carrière op kunnen bouwen en nu heeft ze een mooi pensioen.

Dat is mijn voorbeeld. Nooit afhankelijk zijn.
Ik snap het prima hoor als iemand redenen heeft om te werken en dat die redenen ook anders zijn dan alleen dagbesteding of zelfs dat jouw werk jouw zinvolle dagbesteding is, maar je afvragen wat je dan gaat doen ‘als je de hele dag thuiszit’, dát vind ik nogal een beperkte visie. Je kunt toch wel meer bedenken dan alleen maar werk of plinten stoffen? Dáar heb ik het over, niet over gestopte alimentatie of het moeten aannemen van een shitbaantje, afhankelijkheid ed.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
01-12-2018 20:05
er is in wat voor constructie dan ook, helemaal niks gunstigs aan het zijn van huisvrouw. Ga werken.
Dit
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Goh dat jullie nog zoveel moeite stoppen in zo'n topic.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
02-12-2018 11:52
Mijn man zou ook niet hoeven werken, aangezien mijn inkomen toereikend is, maar ik heb hem er nog nooit over gehoord dat hij van plan is te stoppen om het huishouden te gaan doen. Ik zou eerlijk gezegd vooral erg hard moeten lachen als hij dit voorstelde.

Het huishouden is tegenwoordig immers iets wat je gemakkelijk tussen de bedrijven door doet, dus het is niet echt een dagtaak.
En dit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
02-12-2018 12:01
Goh dat jullie nog zoveel moeite stoppen in zo'n topic.
Quoten is niet heel veel werk :proud:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Trotter schreef:
02-12-2018 11:45
Waarom zou betaald werk dan niet leuk kunnen zijn en alleen voor het geld zijn?
Ik wil zo min mogelijk verplichtingen in mijn leven. Ik vind het werken achter de bar in de kantine heel leuk maar het houdt ook in dat ik de hele zomer vrij ben want dan is de kantine dicht. Ook de activiteitencommissie ligt dan stil. Dat kan bij betaald werk niet.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
02-12-2018 11:51
O wow. Wat een denigrerende post.

Blondie456 geeft zelf aan dat ze niet werkt 'omdat het financieel niet hoeft'. Dan lijkt ze toch te denken dat dat heet enige is waar het bij betaald werk om gaat? Hoezo is het denigrerend is als ik haar eigen woorden herhaal?
Ikigai schreef:
02-12-2018 11:52
Mijn man zou ook niet hoeven werken, aangezien mijn inkomen toereikend is, maar ik heb hem er nog nooit over gehoord dat hij van plan is te stoppen om het huishouden te gaan doen. Ik zou eerlijk gezegd vooral erg hard moeten lachen als hij dit voorstelde.

Het huishouden is tegenwoordig immers iets wat je gemakkelijk tussen de bedrijven door doet, dus het is niet echt een dagtaak.

Heel opvallend dat er nog steeds zoveel vrouwen zijn die hier hun leven aan willen besteden.
Ik ben echt niet hele dagen met het huishouden bezig hoor. Ik ga op stap met vriendinnen. Ik lees graag, speel keyboard en zing graag. Ik kijk overdag ook vaak uitzendingen terug op tv. Koken is ook een grote hobby van mij. Begin vaak 's morgens al met snijden en marineren. Ik maak ook zelf likeuren en in de zomer lig ik lekker in de zon. Ben ook bezig geweest met een talencursus. Genoeg leuke dingen om te doen en ik ga vaak op visite en ik ontvang veel visite.
toffifee schreef:
02-12-2018 11:51
O wow. Wat een denigrerende post.
nou nee, dit is goed burgerschap
Trotter schreef:
02-12-2018 12:09
Blondie456 geeft zelf aan dat ze niet werkt 'omdat het financieel niet hoeft'. Dan lijkt ze toch te denken dat dat heet enige is waar het bij betaald werk om gaat? Hoezo is het denigrerend is als ik haar eigen woorden herhaal?
Je hebt gelijk hoor want toen ik nog wel werkte deed ik dat enkel en alleen voor het geld.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, deze discussie is al ettelijke keren voorbij gekomen. Voor mij getuigt het gewoon van weinig volwassenheid en van weinig verantwoordelijkheidsgevoel als je je laat onderhouden door een ander. Of als je je huishouden, financiën en/of sociale leven laat regelen door een ander. Als volwassene ben je daar gewoon zelf verantwoordelijk voor, voor het hele plaatje. Je woont toch niet meer bij je ouders?
Blondie456 schreef:
02-12-2018 11:27
Alles was gewoon van ons samen. We gingen ook regelmatig uit eten en toen ik nog wel werkte ging alles ook op 1 hoop. Een getrouwd stel hoeft elkaar toch niet te trakteren, ik vind dat heel raar. Voor ons werkte het prima zo en we waren heel gelukkig.
Voor ons geldt dat ook. Ik verdien graag geld om bij te dragen aan de huishoudpot, maar dan is dan ook ons geld en komt gewoon op de grote hoop. Ik vind het altijd heel vreemd om mensen te horen praten over mijn en zijn geld en over al dan niet eerlijke financiële verdelingen die tot op de procent met elkaar moeten kloppen. Niet voor mij...
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
02-12-2018 12:09
Blondie456 geeft zelf aan dat ze niet werkt 'omdat het financieel niet hoeft'. Dan lijkt ze toch te denken dat dat heet enige is waar het bij betaald werk om gaat? Hoezo is het denigrerend is als ik haar eigen woorden herhaal?
Vrijwilligers ontwikkelen zich ook. Wij steken veel tijd in opleiding en trainingen. Zij voelen zich gewaardeerd door wat ze doen, en hebben gewoon contact met mensen. Alleen jij krijgt ervoor betaald, en zij niet.
toffifee schreef:
02-12-2018 12:14
Vrijwilligers ontwikkelen zich ook. Wij steken veel tijd in opleiding en trainingen. Zij voelen zich gewaardeerd door wat ze doen, en hebben gewoon contact met mensen. Alleen jij krijgt ervoor betaald, en zij niet.
Wij krijgen wel een vrijwilligersvergoeding hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven