Geld & Recht alle pijlers

Op ander adres wonen dan ingeschreven staan

04-12-2018 20:11 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een vraag.

Ik woon op dit moment bij mijn moeder en ben opzoek naar iets voor mezelf. Nu kan ik ergens voor 3 maanden een studio onderhuren, maar omdat de huidige huurder gaat samenwonen met haar vriend kan ik me daar niet inschrijven. (Als dat goed gaat zal zij zich na 3 maanden uitschrijven en dan kan ik er blijven wonen)

Nu kan ik niet die tijd bij mijn moeder ingeschreven staan en daar wonen, omdat ik dan hier mijn kostgeld moet blijven betalen, dit is teveel met de huur van de studio erbij.

Mijn vader heeft een koophuis en krijgt geen toeslagen. Nu zou ik me voor 3 maanden daar kunnen inschrijven, maar ondertussen in de studio wonen. Is dit strafbaar? Ik wil niet in de problemen komen.
Alle reacties Link kopieren
Trap er niet in! Of je komt bij die studio op het huurcontract of je moet er uit als de huidige huurder er uit gaat.
Alle reacties Link kopieren
Dat heet onderhuur en officieel mag dat niet. Is het particuliere huur of woningbouw? Is in gesprek gaan met de verhuurder een optie?
Alle reacties Link kopieren
Grote kans dat je die studio gewoon moet verlaten hoor. Zonder contract zou ik er geen cent aan uitgeven en er niet gaan wonen, en ja het is strafbaar want je moet ingeschreven staan waar je woont.
Alle reacties Link kopieren
Hier zou ik niet intrappen.
Weet je zeker dat die studio ook onderverhuurd mag worden?

Zo niet, dan kun je daar ook nog grote problemen mee krijgen.
Gewoon een huurcontract tekenen en anders niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Drie maanden zijn zo om, maar lang genoeg om er mee in de problemen te komen. Ik zou er niet aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Vreemde constructie, ik zou het niet doen.
Waar huurt de huidige huurster en welke garantie heb jij dat het contract daarna op jouw naam komt? Zij zal haar woning kunnen kwijtraken als ze zonder toestemming onderverhuurt, en opzeggen als ze uit de woning wil. Laat haar zelf de dubbele kosten maar betalen.

En zoek voor jezelf iets anders, iets waar jij je wel kunt inschrijven.
Pick your battles and bloom
Al die moeite voor illegale onderhuur waar je waarschijnlijk over 3 maanden gewoon uitgeknikkerd wordt.

Bij je vader inschrijven kan voor hem gevolgen hebben in bijvoorbeeld gemeentebelastingen. Dus dat kan ook niet "zomaar".
Alle reacties Link kopieren
Bij de gemeente waar ik werk is het gewoon mogelijk om je op een adres in te schrijven, ook al is er sprake van onderverhuur. Mits de huisbaas er maar mee akkoord gaat. Anders zou je kunnen vragen of je een briefadres bij één van je ouders kunt nemen. Google zelf maar ff wat dat inhoudt.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
04-12-2018 20:22
Al die moeite voor illegale onderhuur waar je waarschijnlijk over 3 maanden gewoon uitgeknikkerd wordt.

Bij je vader inschrijven kan voor hem gevolgen hebben in bijvoorbeeld gemeentebelastingen. Dus dat kan ook niet "zomaar".
Onderverhuur is helemaal niet altijd illegaal. Wanneer huisbaas akkoord gaat, wat vaak gebeurt, gaat gemeente ook akkoord hoor.
Als de huidige huurder niet zeker is dat het samenwonen goed gaat, moet ze (of hij) er niet aan beginnen.

Ik zou er niet aan beginnen, los van dat het waarschijnlijk niet mag, levert het jou veel te veel gedoe en onzekerheid op.
anoniem_364102 wijzigde dit bericht op 04-12-2018 20:35
6.70% gewijzigd
lucky82 schreef:
04-12-2018 20:26
Onderverhuur is helemaal niet altijd illegaal. Wanneer huisbaas akkoord gaat, wat vaak gebeurt, gaat gemeente ook akkoord hoor.
.
Exact. Zelfs strenge Amsterdamse woningbouwverenigingen staan vaak gewoon huisbewaring toe bij proefsamenwonen van de officiële huurder.
Hoe kom je erbij dat jij er kunt blijven wonen als zij zich uitschrijft? (En jij je dan wellicht inschrijft?). Is zij van plan de studio te blijven huren terwijl ze zich laat uitschrijven/er niet meer woont? Of denk jij dat je het gewoon zo over kan nemen omdat je er toevallig al (illegaal?) woont?

En wat als die relatie uit gaat? Dan wil ze jou natuurlijk er per direct weer uitknikkeren?
lucky82 schreef:
04-12-2018 20:26
Onderverhuur is helemaal niet altijd illegaal. Wanneer huisbaas akkoord gaat, wat vaak gebeurt, gaat gemeente ook akkoord hoor.
Klopt, maar TO schrijft dat ze zich niet kan inschrijven omdat de huurder er op papier woont. Als er toestemming voor de onderhuur zou zijn, kan TO zich wel gewoon inschrijven bij de gemeente. Dit las ik als dat de onderhuur niet met toestemming is.
TsumTsum schreef:
04-12-2018 20:39
Hoe kom je erbij dat jij er kunt blijven wonen als zij zich uitschrijft? (En jij je dan wellicht inschrijft?). Is zij van plan de studio te blijven huren terwijl ze zich laat uitschrijven/er niet meer woont? Of denk jij dat je het gewoon zo over kan nemen omdat je er toevallig al (illegaal?) woont?

En wat als die relatie uit gaat? Dan wil ze jou natuurlijk er per direct weer uitknikkeren?
Wie weet is het particulier. En ze kan toch afspraken met de huidige huurder en verhuurder maken?
Alle reacties Link kopieren
Wel of niet particulier en alle andere speculaties doen er niet toe. De huidige bewoner heeft TO verteld dat TO daar NIET ingeschreven kan worden. Zonder inschrijving besta je niet en woon je daar niet Punt.
Of het nu om onderhuur gaat, bewaring of wat dan ook dan kun je er wel inschrijven maar heb je nog steeds géén recht op het huurcontract. Je moet als medebewoner op het huurcontract komen én een bepaalde tijd daar samen wonen voordat je het gewoon zomaar over kunt nemen.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
04-12-2018 20:33
.
Exact. Zelfs strenge Amsterdamse woningbouwverenigingen staan vaak gewoon huisbewaring toe bij proefsamenwonen van de officiële huurder.
Huisbewaring en onderhuur worden vaak op dezelfde manier gebruikt (ook door bv woningstichtingen) maar zijn juridisch echt verschillend. Bij onderhuur kun je als verhuurder met de onderhuurder als huurder komen te zitten, al wil je dat niet. Bij huisbewaring kan dat niet. Sociale verhuurders zullen huisbewaring mogelijk toestaan, maar onderhuur niet.
Waar ga je trouwens heen als de huidige huurder toch weer terug in de studio wil?
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
04-12-2018 20:22
Al die moeite voor illegale onderhuur waar je waarschijnlijk over 3 maanden gewoon uitgeknikkerd wordt.

Bij je vader inschrijven kan voor hem gevolgen hebben in bijvoorbeeld gemeentebelastingen. Dus dat kan ook niet "zomaar".
In gemeentelijke belastingen zullen niet zo snel problemen komen, want mijn vader heeft een eigen bedrijf en gebruikt sowieso al meer dan normale huishoudens.

Het is inderdaad particulier. Maar als er toestemming voor onderhuur is, dan kan ik me wel inschrijven?

Maar dan ga ik het inderdaad niet doen denk ik, want als het niet goed gaat, heb ik geen poot om op te staan, ook al zouden we goede afspraken maken.
Ik zoek al een tijdje naar iets waar ik me wel kan inschrijven, maar zonder succes en toen kwam dit ineens op mn pad, dus vandaar de vraag.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
04-12-2018 20:52
Waar ga je trouwens heen als de huidige huurder toch weer terug in de studio wil?
Dan zou ik terug naar mijn moeder kunnen
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
04-12-2018 20:48
Wel of niet particulier en alle andere speculaties doen er niet toe. De huidige bewoner heeft TO verteld dat TO daar NIET ingeschreven kan worden. Zonder inschrijving besta je niet en woon je daar niet Punt.
Of het nu om onderhuur gaat, bewaring of wat dan ook dan kun je er wel inschrijven maar heb je nog steeds géén recht op het huurcontract. Je moet als medebewoner op het huurcontract komen én een bepaalde tijd daar samen wonen voordat je het gewoon zomaar over kunt nemen.
Particulier bepaalt zelf aan wie hij verhuurt, dus in die zin maakt het wel wat uit. Bij woningstichting kun je het wel vergeten. Huisbewaarders kunnen nooit het huurcontract overnemen.

En medehuurderschap en daarna het contract op alleen jouw naam is ook zo simpel niet als je het nu schetst natuurlijk. Eerst twee jaar samen daar wonen en een duurzaam
gemeenschappelijk huishouden voeren. En dan nog kun je zomaar geen medehuurderschap krijgen als dat tot doel heeft om hoofdhuurder te worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoelt zij met na drie maanden uitschrijven en dat jij er kan blijven wonen?
Ik neem aan dat er bedoeld wordt: dan zeg ik mijn huurcontract op, en draag ik jou voor bij mijn huurbaas als opvolgende huurder. En dat jij dan een eigen huurcontract krijgt en je in kan schrijven.

Dit zie ik in mijn omgeving bij particuliere huisbazen heel veel gebeuren. En soms gaat dat goed en soms gaat dat fout. Bijvoorbeeld omdat de huisbaas er helemaal geen boodschap aan heeft dat de opzeggende huurder iemand voordraagt, maar gewoon lekker zelf een nieuwe huurder zoekt. Of het huis in de verkoop gooit. Of zegt: is goed dat je iemand aandraagt maar dan verdubbel ik wel de huur. Ik heb alle drie zien gebeuren en alle keren stond de tijdelijke huurder op straat. Maar ik heb het ook vaak goed zien gaan, in gevallen waar de huidige huurder een goede band had met de huurbaas en deze afspraken vooraf waren gemaakt (dus huisbaas ging akkoord met tijdelijke onderhuur, en dat die onderhuurder daarna ook werd voorgedragen om de officiele nieuwe huurder te worden).

Ik zou het alleen maar doen als de afspraken tussen verhuurder en jouw vriendin, en tussen jouw vriendin en jou heel duidelijk zijn (en je ook weet dat het waar is, dat ze deze afspraken met haar huisbaas heeft gemaakt.)

Mijn vriend heeft zo een huis door zn neus geboord gekregen: een kennis die voortdurend zei dat ze hem zo kon voordragen en dat de huisbaas dat gewoon zou doen. Nou mooi niet dus, huisbaas wilde toen het erop aan kwam liever lekker weer een jonge vrouwelijke student ipv een werkende dertiger. Zij was daar dus gewoon vanuit gegaan zonder met huisbaas te overleggen, in al haar goede bedoelingen had ze het verzonnen. Gelukkig vertrouwden we er al niet op en hadden we er niet op gerekend dat het zo makkelijk zou gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet zoveel beren als de meesten hier.
Slechtste geval is toch dat ze er na 3 maanden weer uit moet? Dan kan ze terug naar moeder. Vervelend, maar ook niet het einde, dan heeft ze het in ieder geval geprobeerd.

Boetes en dergelijke zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet zoveel beren op de weg hier hoor, denk ik. Vreemd dat de dame die het nu huurt zich niet uitschrijft. De verhuurder ziet dat namelijk niet dat je uitgeschreven bent bij de gemeente. Ik vermoed dat ze misschien een uitkering heeft of die vriend en indien ze gaat samenwonen dat gevolgen heeft...zo maar een gokje hoor.

Waarom mag je niet bij je moeder ingeschreven staan?

Is de studio een zelfstandige woonruimte, eigen keuken en toilet en voordeur? de voordeur bedoel ik niet de ingang van het trappenhuis maar de deur van de studio.

Het is weliswaar onderhuur en de meeste verhuurders verbieden dat. Bij een zelfstandige woonruimte heb je wel huurbescherming. De hoofdverhuurder heeft wel wat mogelijkheden om je eruit te krijgen maar die zijn beperkt. De verhuurder heeft de mogelijkheid om actie te ondernemen en naar de rechter te gaan om je te eruit te krijgen maar met een goede reden alleen.

Je kan ook zo doen dat je geen onderhuurder bent maar tijdelijk daar verblijft, soort medebewoner/logeerder. Een tijdelijke medebewoner hoeft geen onderhuurder te zijn puur feitelijk. Betaal dan geen huur per bankrekening want dat slaat nergens op. I

Je kan je wel als medebewoner bij laten schrijven op het huurcontract. Dat is wel handig want als zij zich later van het contract haalt ben je wel de officiële huurder. Lijkt me mogelijk toch? Is alleen niet de waarheid en zou ik mee oppassen want het is een beetje valsheid in geschrifte. Ik opteer voor de eerste optie, tijdelijke bewoner/logeerder. De hoofdhuurder kan het weigeren indien hij een wachtlijst heeft bijvoorbeeld want de medehuurder truc is bekend.

Onderhuur en niet perse illegaal, dat is strafrecht. De huurder nu schendt wellicht het contract. Het kan illegaal zijn indien dit een truc is om aan een sociale huurwoning te komen en de wachtlijsten te omzeilen. Indien je weet dat zij fraudeert met sociale uitkeringen ben je wel aan het meewerken hieraan. In beginsel haar probleem maar je werkt er wel aan mee. Weet niet wat justitie hier feitelijk mee doet, denk weinig. Je niet mogen inschrijven is vreemd. Maar hoe weet een ander dat jij dat niet mocht?

Wettelijk hoor je je in te schrijven op het adres waar je het meest aanwezig bent. Maar het is maar een studio en goed te stellen dat je vaak bij je vader bent.
Hoe ga je haar betalen dan? Als je dat cash doet kan je wellicht niet op huurbescherming beroepen. Huur maak je over en dan kan je later stellen dat je dacht dat zij toestemming had voor de onderhuur. Zodra de hoofdhuurder de huurster eruit zet, contract opzegt, ga jij direct betalen aan de hoofdverhuurder.
anoniem_379623 wijzigde dit bericht op 05-12-2018 17:16
4.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook kan doen is na drie maanden gewoon huur aan de hoofdverhuurder gaan betalen. Beroep je op huurbescherming, wellicht onderneemt hij geen actie. Risico loop je sowieso.

Wat een raar advies. Ze heeft geen enkele vorm van contract met de verhuurder. En dan zou ze huurbescherming hebben omdat ze toevallig de voordeursleutel heeft?
Koekoek.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven